[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lv_sws

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:04

Melanie5 schreef:
Purdey update:
Ze loopt haast weer gewoon. Nu zonder pijnstillers en zonder Ascal. Ben nu wel kruiden van de Paardendrogist bij gaan geven. Schijnt te helpen om afval stoffen af te voeren.
Haar buik groeit gestaag.
Curtsey weet ik nog niet zeker of er wat in zit. Dit weekend maar eens een inspectie uitvoeren :)

Mooi mooi, kou helpt daar denk ik ook wel aan mee nu.
Ben benieuwd naar jouw manier van inspecteren. 8-)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:34

lv_sws schreef:

Ze was juist bevangen door de kou. Staat nu op stro, dat is warmer aan de voetjes.

lv_sws schreef:

Simpel hoor, arm erin en voelen maar :P

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:32

Mag je je hier ook melden als je een vraag hebt over het fokken?

Ik heb een welsh a merrie die ik erg graag wil laten dekken. Ik vind haar erg mooi! Hahaha.
Maar met welke hengst zou ik haar kunnen laten dekken en kan ik dit ook doen met een grotere hengst zodat ze een grotere maat veulen krijgt?

En ik probeer een foto van haar te plaatsen maar ik heb echt geen idee hoe dat moet.

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:48

Afbeelding

Afbeelding

Rivendell

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:43

Voor je besluit te dekken, moet je eerst wat op een rijtje zetten.

wat voor papier heeft je merrie? (afstamming)
Zijn er punten die je wil verbeteren aan de merrie? (Heb je een goede standfoto van haar?)
Wat wil je met het veulen gaan doen?
Je zegt dat je graag een maatje groter wil. Je zou kunnen kiezen voor een NWR (alleen bij NWPCS) of partbred. Die zijn vanaf 1.40m ongeveer.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:57

Melanie5 schreef:
lv_sws schreef:

Ze was juist bevangen door de kou. Staat nu op stro, dat is warmer aan de voetjes.

lv_sws schreef:

Simpel hoor, arm erin en voelen maar :P

ok, wij hebben er 2 staan waaraan we twijfelen. Kun je die ook even opvoelen? misschien op vrijdag na de CHK? :j

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:59

Melanie@ Als het je met Curtsey lukt moet het met die van ons ook lukken!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:05

Regtur gaan we regelen :)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:09

Melanie5 schreef:
Regtur gaan we regelen :)

Ik heb nog wel een paar van die oranje dingen die je om je hand/arm doet....

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:13

regtur schreef:
Ik heb nog wel een paar van die oranje dingen die je om je hand/arm doet....

Prima, want ik heb er nog maar 1, die heb ik zelf nog nodig.
Ben benieuwd naar Curtsey. Kan pas zaterdag want heb het erg druk deze week en ik moet de tijd nemen met haar, anders slaat ze me dood :). En heb zaterdag hulpje om de praam vast te houden.

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:34

Ik ga even kijken of ik een mooie foto standfoto kan maken. Mijn doel van het fokken met haar is om te verkopen. Ik heb ook een kwpn merrie waar ik mee wil fokken en het lijkt mij goed om twee veulens tegelijk te hebben zodat ze met elkaar kunnen lopen. De beide merries lopen nu ook altijd samen.

Haar stamboek naam is Nathalie ..... Moet ik even opzoeken.

Laat alles zo spoedig mogelijk weten.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:03

Nou, voor de verkoop hoef je het nu niet te doen. Bij vrijwel de meeste ponys moet er geld bij in plaats van dat het wat opleverd.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:11

truselientje schreef:
Nou, voor de verkoop hoef je het nu niet te doen. Bij vrijwel de meeste ponys moet er geld bij in plaats van dat het wat opleverd.

Inderdaad. Plus dat je een product gaat krijgen wat voor de fokkerij niet direct erg interessant is. Dat betekend aanhouden totdat er mee gereden kan worden. In die 3 jaar kan er heel veel gebeuren waardoor je je winst ziet 'verdampen' ;)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:37

Curtsey is drachtig!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:50

+:)+

Mijn hele hypere 2jarige in de sneeuw :D
Afbeelding

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:35

Maar ik ga met haar niet fokken voor de winst of iets dergelijks. Ik wil met mijn kwpn-er fokken. En om niet maar 1 veulen in het land te hebben vind ik het een goed plan dat ze samen kunnen opgroeien. En toevallig heb ik een leuke welsh merrie lopen van mijn kinderen dus dat maakt dat ik dit kan realiseren. Het gaat me dus om de kwpn-er en voor de fun doe ik mijn welsh ook. En ik vind het een mooie merrie met leuke gangen ds denk dat er best een leuk veulen uit kan komen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:00

Wat uryanne en truselientje bedoelen, is dat je rekening moet houden met het feit dat je het veulen misschien moeilijk kwijt raakt. Houd in je achterhoofd dat het veulen mogelijk langer moet aanhouden. Dat geeft ook extra koaten.

cemlys: stoere merrie!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:05

Melanie5 schreef:
Wat uryanne en truselientje bedoelen, is dat je rekening moet houden met het feit dat je het veulen misschien moeilijk kwijt raakt. Houd in je achterhoofd dat het veulen mogelijk langer moet aanhouden. Dat geeft ook extra koaten.
Ach, volgens mij zijn de terreinen van Hedel, Zuid Laren, Elst, etc. altijd toch nog wel weer leeg gekomen... ;)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:12

BlackDevils schreef:
Ach, volgens mij zijn de terreinen van Hedel, Zuid Laren, Elst, etc. altijd toch nog wel weer leeg gekomen... ;)

Enkeltje Italie...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:39

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:58

BlackDevils schreef:

*\o/*
Maar zo gaat het wel idd.

Nu we toch bezig zijn over dekken. Gezien de crisis en het paarden overschot, ben ik aan het denken wat ik ga doen.
Ik twijfel over hoeveel en welke merries ik dit jaar wil/ga dekken.
Ik heb 4 volwassen merries (1 wordt in mei 3 jaar): Bolster Sikyra (leeg voor 2013), Dyfed Curtsey (nu drachtig), Sardis Purdey (nu drachtig) en Rivendell's Reality (nog niet eerder gedekt).
Sikyra wordt dit jaar sowieso gedekt. Wil nog 1 veulen van haar en dan gaat ze in de verkoop. Reality wordt ook gedekt. Beide merries gaan bij Boothsdale Dylan.

Dan heb ik Purdey. Afgelopen jaar 4 keer zwaar bevangen geweest. Nu uitgerekend voor eind mei. Kans is, dat als ze leeg blijft, ze extra gevoelig is om weer bevangen te worden. Wel kan ik proberen of ik met haar aan het werk kan. Ik ga haar niet in een paddok zetten, omdat ik vind dat het veulen op het land moet kunnen. Als ik haar wel dek, is ze misschien iets minder gevoelig.

Dan Curtsey. Zij is nu 24 en drachtig van het (denk) 14e veulen. Vorige winter was ze leeg, maar had wel nog een zogend veulen tot november. Ze is na het spenen erg afgevallen en was echt broodmager. Nu is ze drachtig en prima in conditie. Het zogen vergt natuurlijk meer dan het dragen, misschien dat ze daarom nu beter in conditie is. Ze had vorig jaar een paar slechte kiezen en at slecht ruwvoer. Nu ze haar slechte kiezen kwijt is, eet ze veel beter.
Zal ik haar nog 1 keer dekken of met pensioen sturen? Ze is in de zomer aan de dikke kant, ze doet het super op gras. Ze is een echte oermoeder en gek op veulens. Uiteraard is het afwachten hoe de geboorte dit jaar gaat en hoe zij erdoor komt. Veulen wat ik vandaag heb gevoeld bij haar, is aan de kleine kant.
Ze is voor mij een unieke merrie, maar eens is het genoeg.

Wat zijn jullie ideeen?

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 22:39

Melanie5 schreef:
Curtsey is drachtig!

Goed nieuws!

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 22:45

Denk niet dat ik je kan helpen. Als Purdey 4x heftig bevangen is geweest terwijl ze drachtig was, dus die kans is er sowieso wel. En ze zal sowieso extra energie verbruiken door het zogen. Weet niet of dit helpt bij je keuze.
Je hebt gelukkig nog even om een keuze te maken.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:04

Diane_Basje schreef:
Denk niet dat ik je kan helpen. Als Purdey 4x heftig bevangen is geweest terwijl ze drachtig was, dus die kans is er sowieso wel. En ze zal sowieso extra energie verbruiken door het zogen. Weet niet of dit helpt bij je keuze.
Je hebt gelukkig nog even om een keuze te maken.

Ze werd de eerste keer bevangen voor ze gedekt werd. In de eerste 8 maanden verbruiken ze niet veel meer energie dan normal. Maar idd wel met zogen. In Wales is dat vaak de reden dat men alles dekt, omdat ze anders bevangen worden.
Heb nog wel even ja, maar wil wel vast een plan hebben. Moet ook rekening houden met het hoeveel ponies ik heb. Hoe meer leuke veulens, hoe moeilijker om te kiezen haha. En wat verkocht moet worden, moet ook wel de moeite waard zijn.
Denk dat het wel bij twee blijft (en nog 1 op een andere manier :D), maar welke twee?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 00:32

Om te beginnen moet je het veulen wat Purdey krijgt er zo lang mogelijk bij laten lopen. Gisteren sprak ik een fokker die een veulen van 2 nog bij de merrie heeft, ook vanwege hoefbevangengevoeligheid. Als het met Curtsey goed gaat en ze heeft weer een hengstje en je wilt kans maken op een merrie, moet je dat nog 1 x doen. De 3 jarige zou je kunnen dekken, en Sikyra ook, nu je Dylan nog hebt. Kijk wat eruit komt en maak dan schoon schip.