StalMelyn schreef:Röntgenlogisch keuren zegt natuurlijk ook niet veel. Soms wordt een paard afgekeurd op een verhoogd risico wat misschien nooit gaat voordoen. Er wordt soms te snel negatief advies gegeven wat mij betreft. Als we alle menselijke topsporters eens röntgenlogisch keuren komen er ook niet veel ongeschonden door.
Daarnaast hebben veel pony's populariteit ook te danken aan kleur tegenwoordig. (Is mijn mening hé, hoef je niet mee eens te zijn.)
En ja, binnen het welsh dekken hengsten over het algemeen niet mega veel op enkele uitzonderingen na.
Nu heb je het over sporttechnisch. Prok keuren en keuren voor gebruik is wat anders wat mij betreft. Evenals je opmerking wat betreft natuurlijk dekken en eventuele beschadegingen.
Het gaat er bij een dekhengst niet om dat hij 100% goed is en nooit schade heeft opgelopen, het gaat erom dat hij niet een aangeboren gebrek meedraagt. En daarvoor rontgen je in deze context, niet als aankoopkeuring. Dat is weer een compleet andere discussie.
In een ideale wereld doe je uiteraard hetzelfde bij de merries.
Dat het bij de kleintjes financieel niet uitkomt snap ik helemaal, maar voor de D sportponys vind ik eigenlijk dat er wel meer met fokwaarden en onderzoek gedaan zou moeten worden.
Maarja, mijn eerste pony had aangeboren verrotte straalbenen. 12 jaar ellende gehad en op 16 jarige leeftijd kunnen laten inslapen. Dus ik ben iemand die wel zwaar trekt aan een keuring, hoe vervelend dat ook kan zijn voor de verkopende partij.
Wat betreft de vindbaarheid is ook wel een ding inderdaad, ik heb destijds ruim een jaar uitgetrokken om naar hengsten te zoeken maar sommigen zijn bijna niet te traceren, terwijl het best leuke opties kunnen zijn.
Ik denk dat het elkaar in stand houdt, doordat veel hengsten weinig dekken wordt er weinig geïnvesteerd in professionalisering, doordat er weinig professionalisering is dekken de hengsten ook weer minder.
Ik denk ook dat beiden kanten van het ponyfokken een hobby moeten zijn, zowel als merrie als hengstenhouder. Als solo bussiness is er te weinig in te verdienen, al is dat bij de paarden ook al. Daar zijn een enkele hele grote maar de rest is ook hobby.