[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uryanne

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:22

Leuk veulen Joost! Zou met die van mij in het span kunnen ;)

Wanneer je tijd had zou je nog eens wat vertellen over 'de Koetshuis fokkerij'. En dan met name de lijn van maesgwyn die ze hebben gebruikt.
Vergeet je dat niet? De hengstenkeus moet al weer zo'n beetje gemaakt worden ;)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:33

joostvangestel schreef:
Klopt, Ballistite heette eigenlijk Dyoll Ballistite. ze had ook Coed Coch Glyndwr, Dyoll Starlight en Greylight.

Ja toen mocht je de prefix nog veranderen :)
Tregoyd Starlight (1935) was ook een mooi voorbeeld van inteelt. Hij was van Grove Sprightly en Grove Peep O Day. Beide waren van Bleddfa Shooting Star. Moeders van beide ouders waren ook halfzussen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:38

uryanne schreef:
Leuk veulen Joost! Zou met die van mij in het span kunnen ;)

Wanneer je tijd had zou je nog eens wat vertellen over 'de Koetshuis fokkerij'. En dan met name de lijn van maesgwyn die ze hebben gebruikt.
Vergeet je dat niet? De hengstenkeus moet al weer zo'n beetje gemaakt worden ;)

Er staat een hele mooie Maesgwyn hengst in Nederland, ook beschikbaar voor gastmerries als ik het goed begrepen heb.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:17

Welke hengst Jenny? Mag ook per pb

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:19

Melanie5 schreef:
Tregoyd Starlight (1935) was ook een mooi voorbeeld van inteelt. Hij was van Grove Sprightly en Grove Peep O Day. Beide waren van Bleddfa Shooting Star. Moeders van beide ouders waren ook halfzussen.

Tregoyd Starlight was een goed fokkende hengst, helaas heeft hij weinig nagelaten omdat hij klophengst was. Dat mocht toen ook, hoewel hij in 1948 geloof ik gediskwalificeerd werd om dat feit. Zijn volle broer Bolgoed Squire heeft veel meer nagelaten. Overigens, als je naar de stamboom van Coed Coch Meilyr kijkt is die ook wel interessant. De grootmoeder van die twee is een 7/8 zus van Grove Peep O'Day.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:28

uryanne schreef:

De Maesgwyn lijn van Koetshuis is een beetje van na mijn tijd. Volgens mij komen ze allemaal uit Maesgwyn Hey Ho, een van de beste merries op Maesgwyn die tijd. Riet heeft die eigenlijk alleen maar meegekregen omdat ze zo goed bevriend was met Lewis Edwards.

Hey Ho was uit Toptown Heidi, in die tijd de beste merrie van Maesgwyn, waaruit ook de meeste toppers kwamen. Van Heidi staat een foto op allbreed zie ik.

Riet had ook Maesgwyn Heidi Too, een dochter van Hey Ho met Maesgwyn Stormin Norman. Stormin Norman is van Maesgwyn Spinner uit zijn moeder Maesgwyn Sonic, Sonic is in Nederland vooral bekend als de moeder van Maesgwyn Souvenir en Maesgwyn Siriol.

Heel sterke inteelt op Revel Choice en Clan Pip dus, met daarachter de bekende Revel H lijn die van Rhyd-y-Felin Seren Heulyn komt

Uit dezelfde lijn: Maesgwyn Hilight, Royal Welsh show winner (Heidi x Spinner). Op Baledon staat een goed fokkende dochter van haar, Maesgwyn Hyfryd.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 00:09

Mijn merrie Bolster Sikyra is van Maesgwyn Siriol.

Tregoyd Starlight werd in 1949 gediskwalirficeerd nadat hij de kampioen van de Royal Welsh werd.
Hij heeft op de Criban gestaan, de Shimdda Hir (samen met zijn broer Nightlight) en ook de Coed Coch heeft hem gebruikt. Hij is ook de vader van CC Pelen (zij is moeder van CC Planed) en Gredington Ennill (moeder van Gredington Iolo).

Als je naar die oude lijnen kijkt, zie je dat heel veel ponies toentertijd nauw verwant waren. Bleddfa Shooting Star, Dyoll Starlight. Zij waren het begin van het Welsh ras, dus logisch dat de verwantschap veel groter was dan dat we nu hebben.
Maar als je ziet wat een kampioenen en verervers er in die tijd waren, vraag je je af of het wel zo slecht is om inteelt/lijnteelt toe te passen. Opvallend is dat juist de grote studs vrij gesloten waren wbt outcross hengsten. Criban, Cui, Grove, allemaal gebruikten zij veelvuldig nauwverwante ponies op elkaar.
En als we het dan hebben over de invloed van inteeelt op vruchtbaarheid en gezondheid, veel van die oude ingeteelde ponies behaalden hoge leeftijden en brachten soms wel 20 veulens (merries).

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 00:16

Cemlys schreef:
Welke hengst Jenny? Mag ook per pb

Maesgwyn Hy Jack, hij staat bij Johan Coes en ik heb ergens gelezen dat hij gastmerries neemt. Ik heb de hengst gezien en hij is echt veel mooier dan op de foto's in het welsh magazine.
Het is dat wij zelf hengsten hebben, maar anders zou ik er wel een paar merries voor hebben.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 00:21

at er in putten bij de zwaan ook geen Maesgwyn gefokte hengst?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:12

Hy Jack had ik inderdaad ook op het lijstje staan. Die van de Zwaan vind ik niet erg aansprekend, maar dat kan in werkelijkheid natuurlijk meevallen.
Sinds een tijdje is mijn oog gevallen op een hengst die uit een maesgwyn moederlijn komt. De vader van een van mijn merrie's komt uit dezelfde lijn. Wat lijnteelt op Toptown Heidi lijkt mij niet verkeerd ;)
Daarbij wordt de hengst uitgebracht in het sgmw door een kind. Karakter is prima en ik wil me toch wat richten op de sportprestaties.
Enigste maar is het bot wat de hengst van mij wel wat meer mocht hebben. Maar de geschoren benen vertekenen natuurlijk ook :)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:54

Uryanne: die merrie van jou is toch een kleindochter van Maesgwyn Hi Fi? Hi Fi is een volle zus van Heidi Hi, die kampioen veulen was op de Royal Welsh show van 1986. De familie Dobber heeft die toen geïmporteerd, maar er is weinig overgebleven van Heidi Hi voor zover ik weet. Ze staat zelfs niet eens op allbreed.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:08

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:01

Uryanne, aha, plaatje compleet dus. Staat Hamish nog in België of staat hij in Hollandscheveld? In 2012 was hij namelijk op de Premium Show in Putte, maar was eigendom van iemand uit Nederland. Ik zou hem wel eerst willen zien. Hij stond bij die jury niet erg hoog, maar er zijn verschillende jury's en het kan zomaar zijn dat hij er niet optimaal voor stond in April. Ik zie dat hij ook aangespannen werd voorgesteld en tegen een aantal cracks moest (Voermanhof's Quicksilver, Shamrock Lord Caernarfon en Ysselvliedt's Highwood). Dan is een vijfde plaats geen schande. Een halfzus van Hamish was geloof ik reservekampioene in Sevenum een paar jaar terug.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:37

Ja dat klopt ook alweer allemaal. Hij staat nu in Hollandscheveld.
Eigenaar is een jongen van een jaar of 12/ 13 (of zijn moeder, eventueel dekgeld gaat in ieder geval naar de jongen ;) ). Zijn moeder is nogal van de sport en heeft hem met geschoren benen, in sportcoditie staan. Zo brengt ze hem ook voor op een show ;) , dus tja... Veel juryleden zijn daar niet zo van gecharmeerd ;)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:47

Uryanne heb je een foto van de hengst?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:01

Niet zelf. Hij stond wel ergens op een website maar die is niet meer 'in de lucht'.
Ook op youtube staan wel filmpjes van marathonwedstrijden, maar ja... er staan zoveel filmpjes op ;)

Op zich zou het wel een leuke match kunnen zijn, of niet? Maar ik heb hem nog niet in vrije beweging gezien.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 22:51

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:48

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:36

Melanie5 schreef:
Ook voor jou interessant Uryanne. De moeder van Sikyra is Maesgwyn Siriol.

Ja, maar twee merries kunnen geen veulentjes krijgen ;)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:43

Nee maar kan je wel de lijn zien en wat er uit komt.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:04

Vind zelf altijd het papiertje van New Challenge's Maddog Mc Gree een mooi voorbeeld van lijnen teeld.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:37

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:06

Noem ik ook alles behalve lijnenteelt, dit is pure inteelt (niet dat ik daar iets tegen heb hoor, integendeel!)
Gewoon even puur uit interesse, hoe zouden jullie dit noemen, ik vind het zo wat tussen beide.

http://www.allbreedpedigree.com/eyarth+martini

pitjebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:23

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:33

Stino ik vind dit meevallen hoor. Die Blackblaze zit dichter op elkaar.
Uryanne ik zou zeker voor een Maesgwyn hengst gaan. De moederlijn van de vader is voor mij het mooiste stuk. Een hengst met veel Revel bloed is ook een optie.