[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:29

vivana schreef:
Jep ,officieel worden alle paarden en pony's op 1januari 1 jaar ouder,geen discussie mogelijk,hellaas,

Op papier ja. Niet in ontwikkeling.

Wat betreft lijnteelt. Wat vinden jullie te ver gaan? Is er een verschil tussen inteelt en lijnteelt? Ik bedoel waar ligt de grens?
Ik vind broer op zus inteelt en opa op kleindochter meer lijnteelt.
Mijn ponies zitten qua lijnen dicht op elkaar. Vooral Clan Pip is flink vertegenwoordigd bij mijn ponies, maar wel vanaf de 4e generatie.
Zelf heb ik geen probleem met halfbroer en halfzus. Maar dan wel via vaderskant en niet via moederskant. Het schijnt zo te zijn dat de moeder meer genetisch materiaal meegeeft dan de vader. Weet iemand of dat echt zo is?
Voor mijn gevoel zit het via moederslijn eerder te dicht op elkaar.

Voor aankomend jaar wil ik Dyfed Curtsey (Revel Humming Top x Lisvane Gladiator) laten dekken door mijn jonge hengst Boothsdale Dylan. De moeder van Dylan is van Revel Provence en die is ook van Humming Top. Dylans vader is Criccieth Arwr. De moeder van Arwr is Eden Willow, van Hisland Hyderus. Mijn merrie Sardis Purdey is van Sardis Donatello, die is van Baledon Hy Jack van Hisland Hyderus. Daarnaast zijn zij ook nog verwant via Penual Mark (vader van Arwr en overgrootmoeder van Purdey).
Mijn merrie Bolster Sikyra is van Bolster Goldleaf. Zij wordt dit jaar gedekt door mijn jonge hengst van Dyfed Curtsey. Zijn vader Rivendell's Hy Fidelity is uit Raloons Belle en die is ook van Bolster Goldleaf. Het veulen van Sikyra van dit jaar zit nog een generatie dichter op elkaar want die is van Hy Fidelity zelf.
Tot nu toe ben ik zeer te spreken over de resultaten. Mijn plan is wel om voor de komende jaren een hengstje erbij te kopen/huren met een iets andere lijn. Anders kom ik in de knoop qua dekhengsten. Heb 3 dochters van Rivendell's Hy Fidelity en 1 zoon.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:01

Vivana doe toch niet zo koppig, voor t stamboek verjaren ze de 1e januari, een pony geboren op 1 januari wordt dan voor het stamboek 3, en een pony van 31 dec ook. Je snapt toch ook wel dat de eerste van de 2 eigenlijk een jaar ouder is mag ik hopen of ga je dat ook ontkennen?

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:20

Bellarose schreef:
Vivana doe toch niet zo koppig, voor t stamboek verjaren ze de 1e januari, een pony geboren op 1 januari wordt dan voor het stamboek 3, en een pony van 31 dec ook. Je snapt toch ook wel dat de eerste van de 2 eigenlijk een jaar ouder is mag ik hopen of ga je dat ook ontkennen?

juist , en niet alleen voor het stamboek verjaren ze op 1 januari , maar bij de sportbond KNHS verjaren ze ook op 1 januari maar die is zo verstandig om er een bepaling bij te doen dat je pas vanaf april op concours mag

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 01:43

vivana schreef:
Jep ,officieel worden alle paarden en pony's op 1januari 1 jaar ouder,geen discussie mogelijk,hellaas

O jaaa en ik denk dat zijn groeischijven dat ook meteen doorhebben.
:x
_-:(
:?

Heeel sterk argument... We zijn nu allemaal overtuigd... >;)
Laatst bijgewerkt door Diane_Basje op 08-01-13 01:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 01:46

Denk dat deze discussie geen zin heeft, het arme dier blijft aan het werk gezet worden en de eigenaresse op andere gedachten brengen gaat helaas met de beste wil van de wereld niet lukken.
Tip voor Vivana; plaats hier maar geen foto's meer als je onze mening niet wilt horen...

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 08:46

Diane_Basje schreef:
vivana schreef:
Jep ,officieel worden alle paarden en pony's op 1januari 1 jaar ouder,geen discussie mogelijk,hellaas

O jaaa en ik denk dat zijn groeischijven dat ook meteen doorhebben.
:x
_-:(
:?

Heeel sterk argument... We zijn nu allemaal overtuigd... >;)

Nu kun je wel zo reageren maar dit is nu eenmaal een feit......
En idd ik zal 'm niet meer aankijken,laat maar staan in de wei,leuk zo'n paardje om naar te kijken :j

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:15

Cemlys schreef:
Tja wat is onder belasten?
Mijn ene merrie is rond in het jaar van 3 naar 4 2x opgezeten. Wel wat gelongeerd dat jaar voor spieropbouw. Overigens kon je er 2x zo mee wegrijden in 3 gangen. Beleren voor de wagen, tuig op, 20min later kon wagen er achter.op 4 jaar heeft ze matig onder het zadel gelopen. Vnl buiten rit en al met al 2 weekjes bakwerk.
Mijn andere merrie is met 6 beleerd en nu ook ontzettend braaf onder zadel. Geen toevoeging volgens mij om er met 2 al op te zitten. maar elk zn ding. Zolang je er zelf maar tevreden mee bent, toch?

Blijft een goede vraag. Sport en gezondheid worden vaak met elkaar in verband gebracht. Zo las ik deze week nog een artikel door Johan Cruyff en Wim Janssen over voetballen. Dat voor topvoetbal kinderen al op 6-jarige leeftijd goed getraind moeten worden. ook daar zijn de groeischijven nog niet helemaal ontwikkeld. Worden die kinderen gemarteld door ze te laten voetballen? Niet echt, ze vinden het leuk.

Beweging is goed voor de spieren en voor de botten over het algemeen. Belasting op botten maakt de botten harder en steviger. Dat is fysiologisch bewezen. Tot op een zekere hoogte is ook belasting op kraakbeen goed, dan blijven de gewrichten goed gesmeerd en blijft het allemaal wat beter bewegen. Daarnaast is bereden worden ook heel wat gezonder voor een pony dan de worstmolen. Wat diervriendelijker is, laat ik maar in het midden. Overbelasting is duidelijk wel slecht, want dat kan beschadigingen en ontstekingen veroorzaken alsmede ook ontstekingen. Ik heb de laatste tijd wel wat over sportfysiologie gelezen bij mensen, en dat geeft wel interessante conclusies. In feite is het zo dat je net over een bepaalde grens moet komen, waarna je gestel weer moet herstellen. Als je dan weer te snel gaat oefenen, gaat de conditie dan achteruit. Als je te lang wacht met trainen, gaat de conditie ook niet vooruit. Zware onderbelasting komt veel voor. Pony's en paarden die te veel op stal staan. Wat een gezonde belasting is, is dan ook een goede vraag.

Vivana haalt wel een belangrijk punt aan: jong geleerd is oud gedaan. Als je jonge pony's semi-wild door het leven laat gaan, moet je er niet van staan te kijken als ze op volwassen leeftijd niet zo heel gemakkelijk zijn in de omgang. Daar ligt ook een balans punt. Overigens gellof ik niet dat je ze er semi-wild bij hebt staan, Cemlys ;)

Dan is er ook nog het dilemma van te oud wordende pony's. Op de Revel werd 90% of meer van de merries verkocht vanaf de 12 jaar. Simpele reden: met de 12 jaar hebben ze normaal gesproken al 6-8 veulens gehad. Als ze dan goede veulens hebben gehad, moet je verder met de jeugd, als ze géén goede veulens hebben gegeven, kan je net zo goed ophouden. Aan een pony van 20+ heeft een fokker nog heel weinig. Voor recreatief gebruik zijn ze overigens nog wel heel goed geschikt.

uryanne

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:08

Op zich een duidelijk verhaal Joost, maar ik denk dat we het er allemaal wel over eens kunnen zijn dat er voldoende wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar sport en fokkerij dat we kunnen stellen dat ponies en paarden met 2- jarige leeftijd dekken en berijden niet wenselijk is.
Gezonde ponies krijgen we door een juiste mix tussen beweging/ belasting en rust. Zowel geestelijk als lichamelijk.
Om hedendaags te vergelijken met voorbeelden van 40/ 50 jaar geleden gaat m.i. een beetje ver. In al die jaren is er meer onderzoek gedaan en met die resultaten is er een hele andere zienswijze ontstaan mbt het houden en trainen van paarden en ponies.

@Vivana, ik wacht nog op mijn antwoord ;)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:17

Ben het gedeeltelijk met je eens joost, maar je kan hem ook trainen zónder te rijden. Sterker nog, deze 2,5 jarige loopt al een parcoursje met een kind. Je kunt ook wandelen, longeren, naast de fiets laten lopen, grondwerken, beginnetje lange lijnen etc

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:53

Als ik het goed heb is er geen vaste definitie van lijnteelt of inteelt, maar wordt dit vooral bepaald door hoe een ieder daar tegen aan kijkt. Daarom is opa x kleindochter voor sommige lijnteelt en voor andere inteelt.
Google eens op inteelt en je komt verschillende definities tegen.
Voor mij is inteelt niet wenselijk, met het oog op eventuele gebreken die naar boven kunnen komen. Opa x kleindochter is naar mijn gevoel dan ook nog te dichtbij en valt voor mij dus onder inteelt.

En wat betreft de '3'-jarige, daar ga ik maar niet op in, heeft ook geen zin volgens mij. Ben alleen blij dat het niet mijn fokproduct is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:21

Joost dat klpt. Beweging is noodzakelijk voor een goed ontwikkeling van jonge dieren. Maar daar versta ik beweging in een groep soortgenoten onder. Jonge paarden in groep bewegen zat, maar dat kun je niet vergelijken met eenzijdige belasting bij longeren. Er komt nl kracht op het kraakbeen die er eigenlijk nog niet moet zijn. Ook hoort een dier geen gewicht po zon rug te krijgen. Jonge pony dekken kun je moeilijk vergelijken gezien dat iets natuurlijk is. In de natuur worden ze gedekt zodra ze eraan toe zijn. Maar in de natuur leven ze lang niet zolang als bij ons.
Ik heb ze idd niet halfwild rondlopen. Ze worden geregeld eens gepoetst, gaan met een oudere pony aan de hand mee op de weg of in het bos. Maar dit zijn on belaste rechtuitstukken. Je hoeft ze geen 3 jaar op een land te dumpen maar het moet niet extreem worden. Maar zoals ik al zei, ik ben heel tevreden over de manier waarop ik het doe. En dat is het belangrijkste.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:32

Mijn veearts vond mijn jonge pony er goed uitzien qua bespiering. Het enige dat hij doet op ruim 3,5-jarige leeftijd is stappen en heel licht ben ik gestart met grondwerk. Eigenlijk hoop ik hem van het voorjaar voor de wagen te hebben als hij vier jaar is. Lekker rechtuit is het beste vind ik.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:49

En zo hoort het ook Dyonne. Als je zorgt dat ze voldoende beweging krijgen dmv weidegang, ruime paddok, wandelen etc, dan krijgen ze vanzelf bespiering. Stap jij ohz of aan de longe?
Mijn ponies zijn verwende nesten, die doen helemaal niets :) Behalve mijn hengst, die mag af en toe met buurkinderen hobbelen. Kan zo een half jaar stilstaan en dan zo met een klein kind rondjes lopen in de wei, terwijl er merries 1 draadje verder lopen.
Ponies worden niet braver als je er vroeg op gaat zitten.

edit: filmpje erbij
Damon vorig jaar (of jaar ervoor) met 7 jarig meisje in de ponyclubles (tussen merries).
Nou is hij wel uitzonderlijk braaf voor een hengst, daar heb ik echt geluk mee. Maar hij is pas met 4,5 echt onder het zadel ingereden. Daarvoor een half jaartje af en toe longeren en meisje erop. Daarvoor weinig mee gedaan. Alleen merries gedekt.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 09:08

truselientje schreef:
Als ik het goed heb is er geen vaste definitie van lijnteelt of inteelt, maar wordt dit vooral bepaald door hoe een ieder daar tegen aan kijkt. Daarom is opa x kleindochter voor sommige lijnteelt en voor andere inteelt.

Wetenschappelijk gezien bestaat lijnteelt niet in de paardenwereld. Lijnteelt wordt door paardenfokkers wel gebruikt voor een lichtere vorm van inteelt, wat helaas maar een pseudo-wetenschappelijke insteek is. Lijnteelt is vooral een eufemisme voor inteelt, aangezien inteelt bij velen immorele associaties oproept, iets wat in de natuur helemaal niet aan de orde is (in een kudde is het heel normaal dat een hengst zijn dochters en zijn zusters dekt, dat is een versnelde wijze van selektie).

Verder stammen alle Welsh Mountain pony's af van maar een handjevol pony's, dus de genetische basis is niet zo heel bijster breed op het eerste gezicht. Maar ik denk dat dat voor alle rassen geldt, tot aan het Przewalski paard toe. Als fokker willen we ons nogal blind staren op het feit of een pony te nauw verwant is. Als de best passende hengst (op eigenschappen) toevallig een nauwe verwante is, moet je het maar durven om ook die best passende hengst te gebruiken. De meesten van ons doen (durven) dat niet.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 09:58

In de natuur gaat het inderdaad anders als bij ons, maar daar is ook nog sprake van natuurlijke selectie. Als het veulen niet goed is, zal het niet mee kunnen komen en dood gaan, terwijl wij de moeite nemen om zo een veulen toch er door te laten komen.
Het risico bij inteelt is dat je eigenschappen naar voren kunt halen die eerder niet zichtbaar waren. En dat risico moet je maar net durven nemen.

Wat betreft brave ponys, die krijg je in mijn ogen vooral door er veel mee om te pielen en niet door ze vroegtijdig te longeren/in te rijden. Beetje borstelen, stukje mee lopen en dat soort dingen. En dan worden ze snel braaf is mijn ervaring. Uiteindelijk heb je daar dan wel weer voordeel van op het moment dat je ze aan het werk zet, want dan is het zadel niet veel specialer dan al die andere dingen die je hebt gedaan.
Heb vorig jaar mijn jaarling merrie verkocht, zat een fijn karakter in en had ik vanaf het begin af aan al wat mee omgepield. Hartstikke lief en braaf beestje, het dochtertje van die mensen is 3 en die pielt er nu mee om, gaat naar wat ik altijd hoor hartstikke leuk.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:25

joostvangestel schreef:
Lijnteelt is vooral een eufemisme voor inteelt, aangezien inteelt bij velen immorele associaties oproept, iets wat in de natuur helemaal niet aan de orde is (in een kudde is het heel normaal dat een hengst zijn dochters en zijn zusters dekt, dat is een versnelde wijze van selektie).
Heb je hier een wetenschappelijk bewijs voor?
Ik meen me te herinneren uit natuurdocumentaires bij onderzoek bij mustangs dat ook jonge merries de kudde verlaten en dus niet door hun vader gedekt zullen worden. Zo gaat dat toch bij de meeste diersoorten.

Zelf heb ik een hengst gehad die op latere leeftijd niet meer naar zijn moeder om keek terwijl hij toch wel echt een kerel was en ook een vader die niet in zijn dochter geinteresseerd was.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:15

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:48

Dit is nog zo eentje, maar dan iets recenter dan diegene die Joost hierboven heeft gezet.

http://www.allbreedpedigree.com/hoekhorst+monogram

Persoonlijk zou ik niet zo ver gaan met inteelt, maar grootvader op kleindochter of neef op nicht (of iets dergelijk), heb ik geen enkel probleem mee.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:48

Deze voorbeelden vind ik idd ook te ver gaan. Ik zou wel willen weten wat de reden van deze afstamming is.
Bij oude ponies begin vorige eeuw kan ik me nog voorstellen dat je niet zo makkelijk kon reizen en daardoor de dichtsbijzijnde hengst koos.
Joost die Wentworth pony is die van lady Wentworth? Die fokte toch onder de Grove prefix?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:30

Melanie, stappen aan de hand op de weg. Wandelen dus. :)
OHZ vind ik belastender dan mennen, dus dat gebeurd echt niet voor vier jaar.
Hij loopt overigens altijd buiten in een grote paddock (en in de zomer weidegang). Mijn pony's staan hoogstens een uurtje in de box voor de hoefsmid of veearts. Verder altijd buiten.

Pff, die voorbeelden vind ik wel te.. Om dochter weer met vader te dekken moet je wel heel overtuigd zijn van je pony's volgens mij.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:59

En niet alleen dochter met vader, de moeder is ook van die vader en de oma ook. Ik vind dit idd echt te ver gaan. Dan ben ik nog netjes met mijn verwantschappen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:59

Misschien is het wel eens goed voor het stamboek te onderzoeken hoe het gaat met het nageslacht van ingeteelde pony's. Tegenwoordig kan men het inteeltpercentage van elke pony registreren. Bij een sluitende I&R kan er ook gezien worden hoe oud de gemiddelde pony's worden. Dan kun je misschien wetenschappelijk onderbouwen of het wel of niet schadelijk is.

Ik denk dat het eens tijd word voor een aantal mensen om de feiten onder ogen te zien. Inteelt bij eigenlijk alle diersoorten geeft problemen. Zijn al uw veulens gezond en halen probleemloos de volwassen leeftijd? Wat is de uitvalspercentage bij de geboorte?

In de varkenshouderij zijn ze erg ver met dit soort kengetallen en de fokkerij staat er op een hoog nivo.

Bij koeien kan ik u melden dat men volop kijkt naar kruisingsproducten.
De zwartbonte koe waar we in Nederland altijd trots op zijn geweest is door de Amerikanen vermaakt tot een pure melkfabriek maar deze dieren geven zich in dermate aan de productie dat ze vergeten zichzelf te onderhouden.
Ziekten en gebreken zijn hier het gevolg van: stofwisselingsziekten, beengebreken, klauwproblemen etc..

Onze roodbonte koeien zijn al veel langer bedreigd door inteelt en aan het uitsterven in zuivere vorm.

En ik hoef u toch niet te vertellen over het Fries, Groninger en Gelders paard?

Als je geen gebruik meer maakt van de diversiteit die er bestaat binnen een ras maar je steeds meer gaat toeleggen naar een bepaalde standaard verlies je ook veel kwaliteiten. Misschien vallen ze niet direct op het oog maar een dierenartsrekening is een aardige indicatie. Ik heb ze persoonlijk eigenlijk alleen maar voor een inenting nodig gelukkig.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:11

Inteelt is gevaarlijk, maar alleen als er geen andere opties meer zijn. Dan is het ras tot uitsterven gedoemd en daar hebben we nog heel lang geen last van.

Hier nog wat foto's van mijn projektje:

Afbeelding
Afbeelding

Ook hier inteelt in verdere generaties terug, 5 x Twyford Sprig, 1 x zijn volle broer erbij, 9 x zijn grootvader Pendock Playboy ( en twee maal diens 3/4 zus Pendock Playboy) en 15 x zijn overgrootvader Bowdler Blue Boy. Normale mensen zouden dat lijnteelt noemen, aangezien Sprig pas in de 6e generatie om de hoek komt kijken en zijn volle broer in de 5e. Maar toch leuk, redelijk uniek qua bloedvoering (Ondanks het feit dat Coed Coch Glyndwr er iets van 77 keer in voorkomt, die is twee jaar na Blue Boy geboren).

http://www.allbreedpedigree.com/our+dream+brilliant

PS: melanie, Grove was Mrs. Greene. Die fokte onder de naam Grove en had Tom Jones Evans van Craven als adviseur. Lady Wentworth fokte onder de naam Wentworth, alleen de laatste pony's zoals Owain Glyndwr hadden geen stalnaam meer. Lady Wentworth heeft wel pony's van mevrouw Greene gekocht.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:23

Ok joost thanks. Lady wentworth had toch grove king cole en grove ballistite (spelling?)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:04

Klopt, Ballistite heette eigenlijk Dyoll Ballistite. ze had ook Coed Coch Glyndwr, Dyoll Starlight en Greylight.