vivana schreef:Jep ,officieel worden alle paarden en pony's op 1januari 1 jaar ouder,geen discussie mogelijk,hellaas,
Op papier ja. Niet in ontwikkeling.
Wat betreft lijnteelt. Wat vinden jullie te ver gaan? Is er een verschil tussen inteelt en lijnteelt? Ik bedoel waar ligt de grens?
Ik vind broer op zus inteelt en opa op kleindochter meer lijnteelt.
Mijn ponies zitten qua lijnen dicht op elkaar. Vooral Clan Pip is flink vertegenwoordigd bij mijn ponies, maar wel vanaf de 4e generatie.
Zelf heb ik geen probleem met halfbroer en halfzus. Maar dan wel via vaderskant en niet via moederskant. Het schijnt zo te zijn dat de moeder meer genetisch materiaal meegeeft dan de vader. Weet iemand of dat echt zo is?
Voor mijn gevoel zit het via moederslijn eerder te dicht op elkaar.
Voor aankomend jaar wil ik Dyfed Curtsey (Revel Humming Top x Lisvane Gladiator) laten dekken door mijn jonge hengst Boothsdale Dylan. De moeder van Dylan is van Revel Provence en die is ook van Humming Top. Dylans vader is Criccieth Arwr. De moeder van Arwr is Eden Willow, van Hisland Hyderus. Mijn merrie Sardis Purdey is van Sardis Donatello, die is van Baledon Hy Jack van Hisland Hyderus. Daarnaast zijn zij ook nog verwant via Penual Mark (vader van Arwr en overgrootmoeder van Purdey).
Mijn merrie Bolster Sikyra is van Bolster Goldleaf. Zij wordt dit jaar gedekt door mijn jonge hengst van Dyfed Curtsey. Zijn vader Rivendell's Hy Fidelity is uit Raloons Belle en die is ook van Bolster Goldleaf. Het veulen van Sikyra van dit jaar zit nog een generatie dichter op elkaar want die is van Hy Fidelity zelf.
Tot nu toe ben ik zeer te spreken over de resultaten. Mijn plan is wel om voor de komende jaren een hengstje erbij te kopen/huren met een iets andere lijn. Anders kom ik in de knoop qua dekhengsten. Heb 3 dochters van Rivendell's Hy Fidelity en 1 zoon.