[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VivianHesen
Fotograaf

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 08:08

Zou je het antwoord willen delen met ons? Ik vind het ook wel handig om te weten.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:39

VivianHesen schreef:
Zou je het antwoord willen delen met ons? Ik vind het ook wel handig om te weten.

Ik wou exact hetzelfde zeggen.
Mocht iemand eens dezelfde vraag hebben, dan is het terug te vinden hier.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:50

Ik ben nu op werk, als ik vrij ben zal ik t doen! :o Scheelt meer als de helft in kosten…

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 06:11

Zolang ze een exportstempel hebben kan je ze schijnbaar gewoon op naam zetten. Ik ben op dit moment in gesprek met een iers transportbedrijf.

Bij Owen Jones betaal je rechtstreeks naar NL +/- £1200 en daar komt dan nog een bedrag bij op voor de bijkomende kosten. Ik denk dat je op dik €2000 uit komt met alle kosten als het niet meer is. Hij rijdt ook alleen met een volle vrachtwagen. Nu sinds de brexit is dat natuurlijk minder vaak.

Als je het door een iers transportbedrijf laat doen gaan ze vanuit de UK naar Noord Ierland. Noord Ierland behoort tot de UK en Ierland sinds de Brexit (schijnbaar?) dus zijn er speciale afspraken gemaakt waardoor je de import btw en alles kan omzeilen. Vanuit Ierland kunnen ze dan naar Nederland zonder veel problemen (en kosten).

Pony’s gaan vanuit de UK naar Ierland, daar gaan ze rusten (verplichte rusttijden), rijden door naar Frankrijk, weer rusten en dan rechtstreeks naar Nederland. Je bent dan ongeveer €700 kwijt voor transport incl alle kosten. Kan iets meer zijn maar dat is afhankelijk van hoeveel pony’s je wilt vervoeren zegt het transportbedrijf. Hun regelen dat er bloed bij de pony’s wordt afgenomen en dat de papieren in orde worden gemaakt.

Het scheelt dus echt meer als de helft in kosten maar de pony’s zijn wel dik 6 dagen onderweg (met rusten erbij gerekend)…. Voor jonkies of drachtige merries zou ik dat zelf niet zo snel willen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 04:35

Jemig wat een prijzen. Ik weet nog dat ik 300 pond betaalde per sectie a merrie, rechtstreeks naar Nederland

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 05:18

Brexit hé :')

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 08:45

Toen wij eind 2021 een pony uit Engeland haalde met owen waren die kosten nog niet zo hoog gelukkig!
Weet niet wat er dan opeens veranderd is in die tijd? Oké de brandstof kosten maar ja dat kan nooit zoveel zijn..

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 09:01

Helaas is het zo duur, mijn veulen hierheen halen is met Owen ook 1220 pond gaf hij aan. 1100 pond voor transport en dan belasting over een bepaalde waarde. Ze geven altijd 500 euro aan en dan komt er 120 pond aan BTW bovenop.
En dan nog bijkomende kosten inderdaad.

Misschien wordt er minder verkocht en wordt prijs per pony duurder om te transporteren? Dat zou een verklaring zijn.

Ik ben nu in Wales, Cardigan en ga vandaag mijn veulen opzoeken en bekijken *\o/*

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 09:44

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 11:41

Fotografie91 schreef:
Toen wij eind 2021 een pony uit Engeland haalde met owen waren die kosten nog niet zo hoog gelukkig!
Weet niet wat er dan opeens veranderd is in die tijd? Oké de brandstof kosten maar ja dat kan nooit zoveel zijn..

Wat betaalde jij toen voor het transport? Ik schrok ook best van de prijs hoor! Kan voor die A’tjes eigenlijk niet uit :') Worden dure pony’s op die manier.

Ik kijk in t najaar wel voor wat merries in de UK en laat dan gewoon een vrachtwagen via ierland komen…

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 16:33

meganvr schreef:
Fotografie91 schreef:

Wat betaalde jij toen voor het transport? Ik schrok ook best van de prijs hoor! Kan voor die A’tjes eigenlijk niet uit :') Worden dure pony’s op die manier.

Ik kijk in t najaar wel voor wat merries in de UK en laat dan gewoon een vrachtwagen via ierland komen…

Tussen 350 & 400 pond, voor alles incl overschrijven, was dat toen. Wel gunstig voor de prijzen in NL die Brexit, maar aan de andere kant ook zonde wanneer je in de UK iets moois ziet als je zoekende bent.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 17:40

Dat waren de prijzen voor de Brexit toch? Dieke heeft t over eind vorig jaar.. Vind t wel goed dat de prijzen in Nederland omhoog gaan maar sommige verkopers nemen het iets te serieus voor mijn gevoel.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 17:42

Ohh sorry, excuus. Verkeerd gelezen.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 19:33

meganvr schreef:
Fotografie91 schreef:

Precies durf ik niet te zeggen maar we zaten rond de €1200 dat was dus al omgerekend vanuit de ponden inclusief alle kosten!
Vonden het toen al bizar duur!
En ik zal het zelf ook niet zo snel weer doen :')

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 19:39

Waarom zou je t niet zo snel weer doen? Ik lees wel regelmatig dat pony’s soms erg verwilderd en in slechte conditie van de vrachtwagen af komen :o

Als je ooit wel iets op t oog hebt dan kunnen we altijd nog wat met zn 2en afspreken.. Koekange is niet zo ver bij jou vandaan dus wat dat betreft is het transport niet zo duur dan. Pony’s op 1 locatie af laten leveren en dan door naar jou :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 20:14

Ik denk als je tegenwoordigwat wil kopen je beter voor een gedeeldevolle vrachtwagen kan gaan. Voor 1200+ zou ik geen welsh pony importeren. Of het moet een hele beste zijn. Maar prijzen zijn al gek en dan zo n transportkosten erbij.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 20:31

Is inderdaad de beste optie en staat bij mij iniedergeval op de planning. Hoe meer pony’s van 1 eigenaar hoe goedkoper het transport is (via Ierland dus). Waarschijnlijk koop ik een paar voor de verkoop en een paar om als fokmerrie in te zetten. In de UK zijn de pony’s nog wel betaalbaar vind ik. Denk dat er in t najaar genoeg te koop komt aangezien de prijzen van voer etc enorm stijgen..

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 21:21

Ik zal het niet meer doen omdat ik eigenlijk genoeg heb, dat al sowieso! En ik denk dat ik voor dat geld liever wat bij een Nederlandse fokker ga kopen :)
We hebben in Nederland ook genoeg moois lopen en anders is Duitsland nog een betere optie :)
Van de 5 pony’s die ik uit Engeland heb gehaald zijn er 2 echt heel braaf de rest was niks gewend…
Die kan je natuurlijk overal kopen maar met de transport kosten die het nu zijn laat ik dat toch liever aan mezelf voorbij gaan :)

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 23:38

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 23:54

Ach, het is maar net wat je waard vindt. Ik zie het echt als een investering in mijn fokkerij en zou het zo weer doen voor het juiste veulen.

Vandaag de mijne wezen opzoeken
Afbeelding

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:38

Is er iemand die ervaring heeft met het mennen van cremello’s? Ik merk aan mijn pony’s dat ze prima functioneren, maar wel gewoon last hebben van de zon. Ze staan vaak met geknepen ogen.

Ik ben wel heel benieuwd naar ervaringen. Ben ze zelf nog niet tegen gekomen op wedstrijd maar dat kan ook komen omdat er niet zoveel van zijn.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 06:42

Mijn perlino had ook wat last van dr ogen met de zon. Vliegenmasker op en dr was niks aan de hand. Wellicht dat dat ook een optie is voor het mennen?

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:09

Die ik had stond voor de kar.
Heb hem recent verkocht omdat ik wilde minderen, wordt nu opgeleid tot kinderpony.
Had enkel het idee dat als we van hele diepe schaduw naar felle zon gingen dat hij even moest wennen. Maar verder eigenlijk geen problemen.
Hij was wel bloedmooi voor de kar ;)

Afbeelding

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:23

Nynkster schreef:
Heb hem recent verkocht omdat ik wilde minderen, wordt nu opgeleid tot kinderpony.
Had enkel het idee dat als we van hele diepe schaduw naar felle zon gingen dat hij even moest wennen. Maar verder eigenlijk geen problemen.

[ [url=m/b3RqUM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Niet alleen voor de kar hoor :D Hele gave pony!!

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:33

Nynkster schreef:

[ [url=m/b3RqUM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah wat gaaf zeg! <3
Nou dan moet het toch goed gaan komen denk ik! Heb een tweespan staan maar ze zijn pas 1 jaar en n veulen. Nu maar hopen dat ze willen spannen.