[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vivana

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:14

@cemlys; mag ik vragen wat je onder "schades" verstaat? Ben ik nl erg benieuwd naar.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:33

vivana schreef:
@cemlys; mag ik vragen wat je onder "schades" verstaat? Ben ik nl erg benieuwd naar.

Moet je dat als super ervaren paardenhouder nog vragen?
De botten en met name de groeischijven zijn op deze leeftijd nog lang niet sterk genoeg om gewicht te dragen. Daarnaast belast je de rug te vroeg.
Een pony groeit zeker tot 5 jaar (paarden langer). Ga je nu al (2,5 jaar dus geen drie, het is pas januari) dit soort dingen van een pony vragen?
Door te vroege belasting beschadig je de groeischijven, gewrichten, pezen, noem maar op.
Dit kan lijden tot vroegtijdige artrose, problemen met rug en SI gewricht en veel meer.
Daarnaast is een pony van 2,5 jaar geestelijk ook nog lang niet volwassen.
Een parcours springen? Een pony mag uberhaupt niet springen voor tenminste 4 jaar.

Ik weet dat in de rensport, westernwereld en hengstenkeuringen het normaal is om vroeg te beginnen. Daar gaat het vaak om groot geld, maar ook dat mag geen reden zijn om een dier zo vroeg al te belasten.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:53

Ach Melanie5 had ik jouw iets gevraagd?
Hoe gezond zjin jouw pony's eigenlijk,hoor nl nogal eens iets waaien?
En wat een bullsh*t ,"pony aan het werk",noem jij 2/4x per maand werken?? (als dat al gebeurd...zelfs onze Fellow loopt (ook dat is geen werken nl) maar 2x per week normaal gesproken.(met m'n kinderen op de rug).
En trainen doen wij met de grote paarden en hellaas moeten die even in 5mnd tijd volledig parcours klaar zijn en 1mtr springen en dat begint dan nu voor ons va volgende week met 80cm en in april moeten ze op en top klaar zijn!
Wynnetou doet alles ongedwongen,loopt nl perfect op stemcommando,denk dat je meer moet kijken naar een fijne africhting zonder stress voor je dier ;) en als de tijd er is kan hij "aan het werk" uhum.

Trouwens vandaag weer een keer na bijna 3wk van de wei gehaald en heeft zijn 1e relaxte buitenritje gemaakt,op wandeling naar het dorp.
Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 00:35

Hoe je het went of keert, op de foto zie je een 2,5 jarige pony met een redelijk grote ruiter springen. Is en blijft verkeerd.
Jij vindt het normaal. Dan
ben ik benieuwd wat de reden is dat je niet een jaartje wacht. Je hebt paarden zat, waarom moeten de kinderen dan perse op de jongste?

En de paarden MOETEN in vijf maanden klaar zijn? Wettelijk verplicht of zo? Niets moet, alles is een keuze.
En mijn ponies mogen lekker rustig opgroeien. Tijd zat.

Edit typo

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 03:46

Bah wat een flauwe persoonlijke aanval weer op Melanie vivana, t is ook iedere keer weer hetzelfde met jou.
Deze discussie wakkert iedere keer weer aan door jou 'manier' van beleren, is al minstens de 3e keer. Jij doet het op jouw manier, wij op de onze. Als je niet tegen reacties/tips/evt kritiek kan moet je geen foto's plaatsen, want volgens mij is het inmiddels wel duidelijk hoe er hier in het topic over gedacht wordt.

Zo, mijn mening, bespaar me jou hoogstwaarschijnlijke verwoede aanval, en bespaar me dit keer ook ajb de onaardige pb's die ik de vorige keer heb ontvangen :).

Mijn ponies zijn ook alweer in de rui! Veels te vroeg, volgens mij gaat het echt nog wel koud worden.. :brr:

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:20

Idd ieder zijn eigen keuze,Bah Bellarose je doet hetzelfde :z (geloof dat mevrouw kritiek leverde niet)?
En wat betreft die PB......geen idee waar je het over hebt,zal dan wel héél lang geleden zijn.
En wat betreft dé ruiter,is mijn dochtertje van net 10jr.
Je laat een kind van 5 of 7 toch geen pony beleren? Die weten niet eens wat paardrijden is,sorry hoor.
Ow en Melanie5,zoveel paarden...ik ga m'n kinderen van 5 en 10 niet op een paard zetten en al helemaal niet op de paarden die wij hebben,dat zijn en worden nooit manegepaarden....
En iedereen weet dat een pony nogal sneller volwassen is als een groot paard

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:48

Kunnen we elkaars ideëen respecteren ookal zijn het niet de onze.
Ik heb een 3,5 jarige die nog niet weet wat een zadel is. ;)
Hier begin ik bewust laat omdat ze laat pas uitgegroeid zijn.

Wat betreft waarde trouwens. Er wordt vaak heel hoog getaxeerd, maar dat ga je er normaal gezien niet voor krijgen. Een goed beleerde pony met ervaring die braaf is, die zijn goed te verkopen voor een 1000-1250 euro. Maar zo'n jonge pony (nog geen drie jaar ookal is die dan licht beleerd) bijvoorbeeld mag je blij zijn met 700 euro.
En overal zijn uitzonderingen in natuurlijk. Een hele goede afstamming, fokwaarde etc kan wel behoorlijk verschil maken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:22

vivana schreef:

De groeischijven in de rugwervels sluiten zich bij paarden pas vanaf 5,5 jaar leeftijd. Of het nu om een paard, of een pony gaat, daar heb je geen onderscheid in, wel is het zo bij paarden die langer in de rug/hals zijn, duurt dit proces vaak nog wat langer, en kan wel tot 8 jaar doorgaan. Groeischijven bestaan uit kraakbeen en dat is een stuk minder sterk dan bot, maar is wel nodig om de lengtegroei van de botten toe te laten, alle schade die je krijgt door het te vroeg beleren (en nu weet je ook dat het niet gaat om die periode van 6 maand tussen 2,5 en 3 jaar waar je zogenaamd te 'vroeg' mee begint, maar om een periode van minimaal 3 jaar), waarbij je op een onvolgroeide rug gaat zitten. bijzetten, te diep rijden, verkeerd ruggebruik en al helemaal erop zitten geeft, neem het van mij aan, hoe dan ook schade in de groei en ontwikkeling van je paard, misschien niet zichtbaar aan de buitenkant, maar op langere termijn kan die schade wel duidelijk worden. en dan wordt er vaak geroepen dat het 100 jaar geleden net zo gebeurde, maar 100 jaar geleden had men niet de mogelijkheid en de kennis om er binnenin te kijken, noch een goede kennis van de ontwikkeling, dat hebben we nu gelukkig wel.
Wat betreft de concourspaarden, ik zie er genoeg, en een goede ruiter neemt de tijd voor elk paard, daar staat geen termijn op, het ene paard ontwikkelt nu eenmaal sneller onder het zadel dan een ander. En die paarden verkopen ook voor groot geld ;).

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:07

@ Vivana, ondanks dat je de kritiek niet goed kan handelen en daarom maar om je heen gaat schoppen, zie je toch zelf op de foto hierboven ook wel een pony met zijn mond open, een valse knik, een te kort getrokken halsje en een weggedrukte rug? Als je zoveel van sportpaarden weet dan móet je dat toch ook zien? En dan zal je het houden op een 'momentopname' waarschijnlijk, maar valt me op al jouw foto's onder het zadel op dat je kinderen de pony er wel erg graag 'mooi' op willen hebben, ongeacht of het de juiste manier is. Je zegt zelf dat dit een foto is van een relaxt buitenritje, ik zie absoluut geen relaxte pony op deze foto. Je zal nooit wat gaan doen met deze kritiek, behalve katten op anderen. Heb al die tijd niks gezegd maar kan me nu niet meer inhouden, ben zooo blij dat ik Replay toen niet aan je verkocht heb. Als hij op die foto's had gestaan had ik met tranen in mijn ogen gezeten. Jammer dat ik weet dat dit geen bericht geen zin gaat hebben, want je weet het toch beter. En laat de PB's maar achterwege.
Is niks mee om eens naar ADVIES (want zo is het oorspronkelijk bedoeld geweest) van anderen te luisteren...

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:09

vivana schreef:
En iedereen weet dat een pony nogal sneller volwassen is als een groot paard

:?

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:13

Wat er wel en niet met de pony gebeurt weet ik niet en daar ga ik dus ook niet over oordelen. Wel roept het bepaalde twijfels bij me op gezien de pony, volgens eigen zeggen, al goed afgericht is. Dit worden ze echt niet van 2x in de maand een relaxed buitenritje. Daarnaast vraag ik me af of je dit een relaxed buitenritje kan noemen gezien de gehele optoming + martingaal. Maargoed eigen pony, eigen keuze...

Even heel wat anders. Hoe denken jullie over lijnteelt? Een kennis van ons heeft er sinds kort een 2e welshje bij en vindt Giel een hele mooie aanvulling bij haar merrie. Echter heeft deze merrie, net als Giel, in de 4e generatie Revel Jeeves. Zelf denk ik niet dat het een probleem zal vormen gezien het al verder weg is en daarnaast zag ik kortgeleden de afstammeling van de ggk Springbourne Charmer, hij heeft 2 x penual mark als opa en 2 x belvoire colombine als overgrootmoeder. Wat zouden jullie adviseren?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:25

4de generatie is al een eind weg. Afhankelijk van wat je wil. Kijkende naar revel jeeves, want zijn er goede kenmerken die je vast wil leggen of juist slechte die je hiermee kunt fixeren. Je ziet het wel vaker bij die pony s, wat minder bij paarden lijkt wel.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:50

Zullen we het een beetje gezellig houden hier??

Topic gaat nog altijd over van alles rondom fokken.
Respecteer elkaars manier van doen en wees verstandig en reageer niet op dingen die je niet aanstaan.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:46

Als fokker wil ik ook dat mijn fokprodcten het goed doen en je bent ook begaan met het ras en zijn. Vertegenwoordigers. En als Vivana een mening vraagt over haar Welshje, dan moet ze ook accepteren als die mening (die ik niet alleen maar geef als ik het met iemand eens ben) niet dezelfde als die van haar is.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:37

Ik vind de vierde generatie niet echt lijnteelt. Ik heb ze veel dichterbij zitten. Ik benzelf wel van de lijnteelt. Zolang je goed let op punten die je niet wil doorfokken en goed kijkt naar hoe de lijnen in elkaar zitten kan je echt wel lijnteelt toepassen.
Wel doe ik liever lijnteelt via vaderlijnen. Merries geven in mijn ogen net wat meer mee dan de hengsten.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:18

Friesemenner: 4e generatie: niks aan de hand. Kijk maar eens naar de stamboom van Giel en kijk een naar Twyford Sprig:

http://www.allbreedpedigree.com/twisthoeves+g+rhydaman

Die zit er al drie keer in

Kijk dan eens naar de stamboom van zijn overgrootvader Vardra Julius:

http://www.allbreedpedigree.com/vardra+julius

en kijk dan eens naar Pendock Playboy.

Julius was een hengst die zoveel ras fokte, dat je zijn kleinkinderen er vaak zo nog uit kon halen. Overigens was de moeder van de vader van Giel een 3/4 zuster van Julius.

Een leuke "kerstboom" is ook Coed Coch Eirian, een merrie die zelf nationaal reserve kampioene is geweest, let daar maar eens op Coed Coch Glyndwr:

http://www.allbreedpedigree.com/coed+coch+eirian

Eirian is weer heel veel familie van de vader van Revel Jeeves:

http://www.allbreedpedigree.com/coed+coch+eirian

Dus vierde generatie: geen probleem. Wel even uitkijken naar wat extra Revel Jeeves kan betekenen in de pedigree (is al vaker geprobeerd) en kijken dat je goede eigenschappen versterkt in plaats van minder goede eigenschappen.

Voor wat betreft de discussie rondom de tweejarige van Vivana: ik denk dat er meerdere uitgangspunten zijn. Overbelasten is niet goed, denk niet dat daar sprake van is. Hard werken is iets heel anders dan af en toe eens wat met een pony doen. Onderbelasten kan ook een risico zijn overigens, ik denk dat iemand met een veterinaire opleiding dat ook moet weten. Ik kan niet beoordelen of er hier sprake is van overbelasting. In de jaren zijn we met ons allen wel heel voorzichtig geworden. Ik vind in de geschiedenisboeken heel veel (heel beroemde) merries die al met twee jaar een veulen hebben gehad, tegenwoordig zijn er al mensen die twijfelen om een driejarige te dekken omdat ze bang zijn dat die niet uitgegroeid is. Kan ook gerust zo zijn, er zijn verschillen (wij hebben sinds 1982 geen tweejarige meer gedekt).

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:56

Tja omdat ie zo braaf is denkt men dat hij dagelijks werk verricht ofzo....wat dus echt niet zo is maar ik ben wel al ruim een half jaar bezig met "beleren" met van alles en nog wat en aan de hand laten lopen over de hindernisjes.....(ofwel spelen met hem).
En zo krijg je dus een fijne uiteindelijke gemakelijke rijpony waar kleine kinderen op weg kunnen rijden,dát is voor mij het aller belangrijkste. En verkopen.....er is wel een geinteresseerde die hem over een jaartje wil hebben maar ben bang dat ik Toetje niet meer kan missen.....net als Fellow.Wil hem nl vd zomer ook gaan beleren voor de wagen samen met Fellow.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:41

Ik had me voorgenomen om er niet meer op te reageren, maar ik heb toch nog 1 prangende vraag;
- wat is het voordeel om op een 2 jarige te gaan zitten t.o.v. wachten tot 3?

Mijn merrie's zijn ook braaf, maar om nu maar gelijk met allerlei hulpmiddelen de beestjes op te tuigen? Nee, met 3 jaar zijn ze ook nog wel braaf ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:49

Tja wat is onder belasten?
Mijn ene merrie is rond in het jaar van 3 naar 4 2x opgezeten. Wel wat gelongeerd dat jaar voor spieropbouw. Overigens kon je er 2x zo mee wegrijden in 3 gangen. Beleren voor de wagen, tuig op, 20min later kon wagen er achter.op 4 jaar heeft ze matig onder het zadel gelopen. Vnl buiten rit en al met al 2 weekjes bakwerk.
Mijn andere merrie is met 6 beleerd en nu ook ontzettend braaf onder zadel. Geen toevoeging volgens mij om er met 2 al op te zitten. maar elk zn ding. Zolang je er zelf maar tevreden mee bent, toch?

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:35

Uryanne; hij is om precies te zijn 2jaar en 8maanden en is dus officieel een 3-jarige ,geen 2-jarige.
En dat "hulpmiddel" heeft niet meer als funktie dat als mijn dochtertje afwendt de teugels mooi op de plaats blijven (zoals je het bij een mentuig hebt ,die ringen op de hals van het borsttuig).
Zou deze als funktie moeten dienen zou de martingaal een "halve" meter korter moeten....
Dan moet ik nog even terug komen op het stukje op latere leeftijd beleren,dat is een eigen keuze uiteraard máár gaan we het dan over de handel hebben ook dan heb je een zwaar probleem en een 6 of 7jr zadelmakke brengt niks op ongeacht of er goed papier bijzit.
Ik weet nog wel een 20jr die is met d'r 9e beleerd,pony staat nog altijd te koop,ze is gewoonweg niet fijn genoeg voor kleine kinderen....
En dan heb ik daar nog een vraagje over; voorheen en in tussentijd heeft deze merrie zo'n 12 veulens gehad
dat is niet schadelijk denken jullie? Daar lijdt zo'n beestje niets van?

En ik hen 20jr lang pony's zadelmak gemaakt en ik heb nog nooit zo'n fijne als Wynnetou erbij gehad.
Een pony die geen longeerwerk kent kun je nooit normaal sturen en ook niet als ze nog nooit een bitje in de mond hebben gehad.....
1 en 1 is 2 Ik doe het liever op deze manier dan groen uit de wei.

En wat betreft dat aandekken,als men denkt dat men een uitstekend sportPAARD heeft en deze merrie is toevallig 2jr wordt deze gewoon aangedekt hoor....(jawel door fokkers).
Hier praat men namelijk over dat het veel beter is voor de ontwikkeling van een merrie.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:31

Jolinda was ook beleerd toen ze 3 was, heeft toen een half jaar vakantie gehad en daarna reed een meisje van 8 zonder enige rijervaring op en kon er zo mee wegrijden. Leeftijd van beleren heeft niks met kinderen te maken, het karakter van de pony wel!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:47

Twee jaar en acht maanden is nog steeds geen drie. Officieel heeft er niets mee te maken
Klinkt gewoon als een excuus.
Cemlys is veearts en geeft keurig antwoord op de vraag welke schade het aanricht. Daar ga je verder niet op in.
Mijn hengst is als vierjarige zadelmak gemaakt. Pakte. het longeren zo op. Heeft tot zijn vierde niets gedaan. Met vier en half een ruiter erop en die reed er zo mee weg. Voor de wagen net zo. Binnen een week de weg zonder problemen.
Loopt nu weinig ivm tijdgebrek maar kan er zo. een kind op zetten.
Dat een pony die op latere leeftijd is ingereden minder braaf zou zijn heeft denk ik meer te maken met het niveau van de ruiter.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:06

Bedankt voor de uitgebreide info, ik kan er zeker wat mee en zal het ook doorgeven aan de eigenaar!

2 jaar en 8 maanden is officieel 3? Knap hoor... :x 2 jaar is 2 jaar en wordt niet 3 omdat hij ouder dan 2,5 is. Dat hij met 2 jaar wordt bereden en er dus wel degelijk mee gewerkt wordt is eigen keuze maar verzin dan niet excuses door te zeggen dat hij 'officieel' 3 is.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:23

Jep ,officieel worden alle paarden en pony's op 1januari 1 jaar ouder,geen discussie mogelijk,hellaas.
En nogmaals ieder zijn keus of je vroeg of laat of héél laat zadelmak maakt.(dat gebeurd bij ons op stal alleen als ze toevallig zo binnen komen).
En wat betreft die ruiter...laat het die bokker maar niet horen :o
@cymles;het zal best wel waar zijn ik strijdt het zeker niet af,maar gezien wat ik ermee doe zal hij er niet veel van lijden.
(zou een ander verhaal zijn voor al die goede sportpaarden die cups lopen en op de hengstenkeuringen verschijnen)..
Maarja ook die blijven lang in de sport lopen mits ze de juiste ruiter op zich hebben,

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:28

@Vivana,

mijn vraag is nog steeds niet beantwoord; wat voor voordeel heb je erbij om hem nu al zover te hebben? Omdat sportpaarden bij jouw zadelmak worden gemaakt moet je 2- jarige (want dat was hij toen hij bereden werd) dat ook? Je wilt geen paarden/ ponies op stal die niet zadelmak zijn? Ongeacht hun leeftijd? Het word je verplicht door hogerhand?
Ik zie wel degelijk verschil tussen een Welsh pony en een sportpaard (welke trouwens ook 'afgeschermd' worden door bijv. KNHS). Ik kan me niet voorstellen dat jouw financiele belangen bij je Welsh pony net zo groot zijn als bij de sportpaarden ;)

@T3mptati0n; dat heb je heel mooi gezegd! Karakter is bepalend, en niet de leeftijd.
Laatst bijgewerkt door uryanne op 07-01-13 20:30, in het totaal 2 keer bewerkt