[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uryanne

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:57

Supplement ben ik sinds kort mee begonnen. Maar aan alle ponies. Niet alleen aan de drachtigen.
Zijn je ponies mager, zien ze er slecht uit? Dat vraag ik mij altijd af als iemand een voeradvies vraagt ;)

Inowa, heb je trouwens in het taxatietopic Wynnetou voorbij zien komen?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:58

ja die had ik gezien ja,heb elke week contact met viv.
hoezo?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:58

supplement is een vervanging van de merriebrok, heel veel extra krijgen ze niet, maar die pony's moeten niet teveel suiker binnenkrijgen, en de meeste brok barst ervan. gezien deze pony wel gevoelig is om snel dik te worden heb ik even een ander dieet samengesteld dat het 'normale'. En gras is er voorlopig niet, dus heb het vnl over het binnenseizoen :) uiteraard met gras erbij verandert het hele rantsoen weer.
edit: voor wie het niet kent, http://www.dodsonandhorrell.com/our-fee ... egrow.html

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:01

uryanne schreef:
Supplement ben ik sinds kort mee begonnen. Maar aan alle ponies. Niet alleen aan de drachtigen.
Zijn je ponies mager, zien ze er slecht uit? Dat vraag ik mij altijd af als iemand een voeradvies vraagt ;)

Inowa, heb je trouwens in het taxatietopic Wynnetou voorbij zien komen?

Nee ze zijn niet mager, en zien er ook niet slecht uit. Maar ik verdiep me al langer in voersoorten en wat paarden nu eigelijk nodig hebben en wat helemaal niet, vandaar, dus pure nieuwsgierigheid, gaat niet om advies zoals ik al had aangegeven. Waarom ik me in voer verdiep, ten eerste vind ik het vanuit wetenschappelijk oogpunt heel interessant (ik zie te vaak paarden waarvan het voer management niet goed is), ten tweede die kogelronde pony's zijn toch vaak gevoelig voor dik worden, hoefbevangenheid,....dus ik vind het fijn om te weten wat ik voer en waarom precies, om dat soort problemen te voorkomen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:10

Ik vind het ook wel interessant. Met name fascinerend is het om te zien dat de veulens van de buurman (waarbij de ponies nooit brok krijgen) er altijd superbest uit zien. Dan vraag ik me wel eens af; wat is de meerwaarde van de brok die andere wel geven?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:18

Tuurlijk zien veulens van de buurman op het land er goed uit, maar ik heb het hier over drachtige merries, en het is toch zo dat een drachtige merrie aan het eind van de dracht duidelijk meer energie nodig heeft (omdat het veulen dan pas ook echt gaat groeien), dus zijn er gewoon meer vitamines/mineralen en dergelijke nodig. Je kunt ook niks geven en tuurlijk redden die pony's zich, maar dan heb je kans op tekorten of schade bij je merrie. En omdat ze hier swinters geen gras krijgen, moet je dat toch anders zien op te vangen. Dus nog een hier krijgt de merrie al minimaal wat muesli, ivm mineralen en vitamines, zitten geen granen in, dus heel laag in koolhydraten, suikers,... onbeperkt hooi, wat alleen maar goed is, maar die verhoogde vraag naar vitamines en mineralen wil ik straks opvangen met dat d&h brokje, waar weinig energie inzit, vnl vitamines en mineralen. als goed verteerbare eiwitbron (en om de voorkomen dat er veel brok moet gevoerd worden voor ze het land op kunnen), geef ik dus lucerne bij.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:22

Cemlys schreef:
En omdat ze hier swinters geen gras krijgen, .

Aha, daar is het verschil. Ja, dan moet je uiteraard bij gaan voeren.

Het is geen aanval richting jouw hoor, trouwens ;)
Gewoon interesse...
Laatst bijgewerkt door uryanne op 04-01-13 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:24

uryanne schreef:
Cemlys schreef:
En omdat ze hier swinters geen gras krijgen, .

Aha, daar is het verschil. Ja, dan moet je uiteraard bij gaan voeren.

Al vraag ik me af waar ze s winters wel goed gras krijgen, zit overal niets in natuurlijk. of je moet een hectare of 10 ter beschikking hebben

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:26

uryanne,je vroeg me net of ik wynnetou had zien staan in het taxatie topic,ik hem zijn moeder er nu ook bij gezet en ben toch wel eens benieuwd waar jij haar op zou taxeren...

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:35

Ik taxeer niet. Ik wil de eigenaren niet uit hun droom helpen ;) (nu weet je genoeg)
Ik heb de afgelopen maanden een aantal ponies aangekocht- en weer verkocht aan de handel en particulier en je wordt er niet vrolijk van. Alleen hele makke, zadelmakke ponies kun je makkelijk kwijt. Komen ze proefrijden en geeft de pony een bokje, is net even te groen/ snel of is de kleur niet mooi genoeg kun je het shaken.

Ik vind het eigenlijk wat vervelend om te zeggen, maar ik zou Wynnetou ook niet hoog in schatten. Te jong en te snel ingereden. Ik vind het nogal wat; een 2,5 jarige al zo in het werk zetten.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:44

ik droom niks hoor haha,ik weet hoe de handel is en heb toch al aardig wat bedragen voor winoa voorbij zien komen wat daadwerkelijk geboden werd voor haar.
maar die word echt niet verkocht.

vind het wel meevallen trouwens met rijden van wynnetou maar dat komt denk ik omdat ik precies weet wat ermee gedaan word.
jullie zien dit af en toe maar het zijn werkelijk maar foto,s van 1 x per maand onder zadel ofzo.
paarden worden ook met 2,5 ingereden en als ze er klaar voor zijn wat is dan het probleem..

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:50

Ik snap dat je als fokker een andere mening wilt horen, maar het taxatie-topic doet anders voorkomen dan lekker rustig aan.
Zelfs hengsten die klaar gemaakt worden voor de keuring hebben geen programma dat zo zwaar is als wat jouw fokproduct (volgens zeggen van eigenaresse) krijgt te verduren.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:00

valt best allemaal mee,ze rijden er echt geen uur mee en ook niet wekelijks.
overigens staat hij nu ook stil voor een tijdje.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:05

inowa schreef:
valt best allemaal mee,ze rijden er echt geen uur mee en ook niet wekelijks.
overigens staat hij nu ook stil voor een tijdje.

in dat geval is het de duurste van bokt ;)
Even wat gekopieerd uit de tekst;
Goed zadelmak,loopt fijn aan de teugel kan goed springen.
Braaf en fijn voorwaards.
Wordt zo nu en dan bereden door mijn dochtertje van 10 en m'n jongste dochtertje van 5jr (die galopeerd er nog niet mee).
De oudste van mij rijdt hem ook zo een 40/50cm parcourtje rond.(dit deed ik al 2jr met hem aan de hand)

Voor een 2,5 jarige die zo weinig gereden wordt en toch al dingen kent die bij de meeste ponies maanden training vereist is het een echt toppertje!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:16

ligt eraan hoe intensief he, ga je wekelijks een parcour rijden of doe je het 1 x in de 2 maanden...is toch wel een heel verschil.
punt is dat hij het wel gedaan heeft maar niet vaak doet.

ik heb er in elk geval geen problemen mee en ieder zo voor zich.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:08

Iedereen nog de beste wensen voor het nieuwe jaar!

Sinds afgelopen week merk ik dat 2 pony's al aan het verharen zijn terwijl ze anders pas rond eind februari begonnen te verharen. Het is natuurlijk ook relatief warm voor de tijd van het jaar, meer die dit ervaren? Opzich geen groot probleem als het maar niet weer, zoals vorig jaar, in februari -20 wordt.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:19

Het verharen komt waarschijnlijk doordat het licht savonds aan blijft en niet eens zo zeer door de temperatuur. Ik heb het hier vorig jaar ook gehad, waren ze in februari al volop aan het ruien en daarna kwam nog een koude periode waardoor ze heel lang in de zomervacht werden. Vervolgens kon ik hier weer met het scheerapparaat overheen.

Bijvoeren is naar mijn mening vaak niet eens nodig. Maar de voerindustrie maakt natuurlijk graag gebruik van mensen die bang zijn dat hun dier ook maar ietsje te kort komen. Dure brok, onderzoeken en suplementen vliegen dan als warme broodjes over de toonbank.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:58

Zou het? Meestal gaan ze hier een uur of 7 op stal en doe ik het licht bij de laatste ronde, rond een uur of half 11, uit. Dit doe ik al een aantal jaren en heb er verder nooit geen problemen mee gehad. Over scheren ben ik aan het twijfelen; Al dat haar wel in 1 keer kwijt maar stel dat het wel weer echt winter wordt dan zit je weer met het geklooi van allerlei dekens daarnaast doen ze allemaal momenteel vrij weinig dus voor de sport hoeft het ook niet.

Bijvoeren is naar mijn mening in veel gevallen wel noodzakelijk. In het hooi en evt. gras zitten lang niet alle benodigheden. Hier krijgen ze elk 0.5 kg c4l muesli per dag, waar ze het prima op doen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:06

FrieseMenner schreef:
Iedereen nog de beste wensen voor het nieuwe jaar!

Sinds afgelopen week merk ik dat 2 pony's al aan het verharen zijn terwijl ze anders pas rond eind februari begonnen te verharen. Het is natuurlijk ook relatief warm voor de tijd van het jaar, meer die dit ervaren? Opzich geen groot probleem als het maar niet weer, zoals vorig jaar, in februari -20 wordt.

Hier ook hoor, vroeger dan anders, ik merkte het vorige week ook al, deze staat apart en op zich binnen, de andere eigelijk nog niet opgelet. maar zal met het lengen van de dagen te maken hebben en het zachte weer, al schijnt temperatuur er weinig mee te maken te hebben. vorig jaar gingen ze eind maart weer het land op en hoewel ze toen hier thuis ook 24/24 buiten liepen, dan wel met beschutting, vond de ene pony het vreselijk koud en rilde er dan ook over, dat was ook die die nu al verhaart. Overigen gaat het licht op stal maar rond een uur of 11 (na de laatste voerbeurt) uit. dus ook lang licht hier, al kun je het niet vergelijken met daglicht.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:11

BlackDevils schreef:
Het verharen komt waarschijnlijk doordat het licht savonds aan blijft en niet eens zo zeer door de temperatuur. Ik heb het hier vorig jaar ook gehad, waren ze in februari al volop aan het ruien en daarna kwam nog een koude periode waardoor ze heel lang in de zomervacht werden. Vervolgens kon ik hier weer met het scheerapparaat overheen.

Bijvoeren is naar mijn mening vaak niet eens nodig. Maar de voerindustrie maakt natuurlijk graag gebruik van mensen die bang zijn dat hun dier ook maar ietsje te kort komen. Dure brok, onderzoeken en suplementen vliegen dan als warme broodjes over de toonbank.

De meeste weides hier in nederland zijn niet eens echt geschikt voor paarden ;), dus of ze krijgen teveel of het verkeerde. Dure brok is maar hoe je het bekijkt, een zak kan duur zijn, terwijl je er maar weinig van moet voeren, een goedkope zak kun je het dubbele van moeten geven. Dat is een groot verschil.
Als je het natuurlijke eetpatroon van paarden kent, dan weet je dat een hoop staldieren niet krijgen wat ze moeten, en een hoop dieren op het land, net zo. maar dat is weer net een iets andere discussie. :)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:34

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:01

Ik voer nu alleen onbeperkt ruwvoer. Laatste drie maanden krijgen de drachtige merries wat merriebrok bij.
Hier beginnen ze ook wat te verhaten. Het is ook te warm voor deze tijd van het jaar.

Wat betreft het rijden van een jonge piny, hier gaat niets voor vier jaar aan het werk onder het zadel.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:22

Ieder moet het voor zichzelf weten en aan alle methodes zullen voor-en nadelen zitten. Zelf houd ik aan om rond hun 3,5 een begin te maken met longeren en aan alles te laten wennen. Aangezien het een vrij grote impact heeft op hun leven, van helemaal niks ineens naar 'iets doen', gun ik ze na het tuig en evt. zadelmak maken zo'n 2 maand volle weide. Overigens, naar mijn mening, horen ponys < 3 met min. een leeftijdgenoot op te groeien in de weide. Het is heus niet verkeerd om ze af en toe eens mee te nemen voor een wandeling maar echt werk? Nee, dat moeten ze later al genoeg doen.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:23

Cemlys schreef:
Als je het natuurlijke eetpatroon van paarden kent, dan weet je dat een hoop staldieren niet krijgen wat ze moeten, en een hoop dieren op het land, net zo. maar dat is weer net een iets andere discussie. :)

Wat is het natuurlijk eetpatroon dan Ines? In de natuur eten ze wat ze tegen komen, behalve dat waar hun instinct ze voor behoed. Het menu is niet altijd even gevarieerd. In de natuur liggen geen brokjes voor ze klaar :P

Ik ben het met friesemenner eens. Hier is nog niets beleerd, denk dat ik de 5 jarige straks eens op ga pakken of de 8 jarige. Misschien wel de 13 jarige! In ieder geval, het staat wel op de planning maar ik heb geen haast.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:30

Dan zie je toch (zeker als het voorhanden is) ze voorkeur hebben voor bepaalde dingen, heel selectief bepaalde dingen wel eten en bepaalde niet, afhankelijk van de periode, hoe ze het weten weet ik ook niet, maar ze lijken te eten (soort planten) waar ze op dat moment behoefte aan hebben (zie je in de wei ook, als er veel gras staat komen ze niet bij de likstenen, als het minder wordt, worden die dingen in een keer wel interessant), meestal krijgen ze hier toch gewoon een egaal matje aan gras, wat dan vaak nog voor koeien bedoeld is (en waar ze uiteraard veel te veel uit halen).

Wat betreft beleren, 3 jaar vind ik zat jong, jong genoeg om de basis longeren erin te krijgen en dan nog niet eens heel frequent, pas met 4 worden ze hier normaal aan het werk gezet. Alles daarvoor is veel en veels te vroeg, krijg je zowiezo schade door.