boeflover schreef:heb ik overigens een goed beeld van een welsh cob volgens jullie?
het lijken mij echt van die koudbloed/warmbloed types. qua uiterlijk meer een koudbloed met mooi behang en alles, maar daarbij ook wel wat koeler in de kop, maar wel meer de gangen van een volbloed en het tempo.
klopt dit zo een beetje? heb nl. maar 2 pony's waarbij ik dit een beetje kan zien.. de ene is overigens wel wat schrikkerig..
Welsh Cobs zijn warmbloedig. Dat kun je merken aan het temperament. Vaak zijn ze wel vlot. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Het zijn hele eerlijke paarden. je moet ze echt niet onrechtmatig behandelen. Verder zijn ze vaak wat eenkennig.
Cobs zijn niet echt schrikkerig in die zin dat ze snel wegrennen. Dat was in de heuvels van Wales ook niet zo handig. Maar het zijn dus geen koudbloeden. Sommige mensen denken dat ze in het rijtje haflingers/fjorden en tinkers horen.
In sommige lijnen van het KWPN kom je trouwens ook cob bloed tegen.
Maarre de prijs? Tja kijk eens rond. Er staan er gewoon geen te koop. En dus kan een cob eigenaar met een goede welsh cob best tegen de 5000 euro vragen.