[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:52

pfff,mijn dames krijgen momenteel niet veel,althans winoa niet dan.

ik geef ze 2 x per dag 1 plak hooi(van grote pak) waar nu dus 3 pony,s van eten en pepper krijgt daarbij elke dag een halve schep brokken.
winoa krijgt elke dag 1 handje brok maar krijgt alweer een buikje van het hooi.

pony die hier in training staat krijgt alleen een handje brok als ze gewerkt heeft en moet het verder op hooi doen want die is echt veeeeeel te vet!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:19

Onze Fellow is ook zo'n verhaal, Krijgt 'smorgens halve schep musli (gemengt met pavo-onderhoudsbrok en mijten-Quattro) met grote hand Luzerne (Pavo/subli).
Dan gaat hij naar buiten (waar ook niks staat) 'smiddags een halve tot 3/4 plakje hooi (1e snede dit jaar)
's Avonds kwart musli (eigenmerk someren/appelsmaak) en kwart of half plakje hooi.
(dwz ook hij krijgt maar 1 plakje hooi per dag).
En zo 1plakje stro over een week...
En hij staat op vlas/krullen.
Als ik appels heb gaan er elke keer 2 bij.
Ook hij is zéker te veel in conditie,niet vet maar wél rond.....

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:43

regtur schreef:
Iemand heeft mij gevraagd naar een valkhengstje of ruin, ong. 1,15 max 5 jaar

Gestut springfire heeft er eentje te koop staan zag ik, aangespannen ook. Misschien daar eens informeren.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:46

uryanne schreef:
Heeft er trouwens iemand ervaringen met Max-H? Heb er goede verhalen over gehoord mbt. aanvulling kwa mineralen e.d.

Bij ons op stal voert er iemand max-H bij. Ze voert het aan haar oudere NRPS/Arabier bij omdat deze op bijna niets aan voert staat. Die krijgt 3x op een dag een handje muesli met n flinke hand luzerne en onbeperkt hooi. Het supplement voert ze omdat ze er dan mooier uitziet, zich fijner voelt en makkelijker door het haar komt, e.d.. Vooral dus inderdaad als aanvulling op se mineralen en vitamines. Dat max-H krijgt ze volgens mij 1x op een dag met een halve kg muesli en een beetje water gemengd om het niet weg te laten verstuiven. Ze zegt zelf dat ze er erg veel verschil van merkt wanneer ze het wel en niet voert.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:03

Laura, een halve kilo muesli is toch een flinke hoeveelheid?
Ik zie toch wel veel mensen die nog behoorlijk krachtvoer geven aan die kleine Welshen en in verhouding weinig ruwvoer. Hier lopen 2 Welsh Cobs (en een Haflinger).

Hier gaat er behoorlijk wat ruwvoer doorheen. Mooi grofstengelig lang spul. Ik zou het liefst willen dat ze dag en nacht kunnen eten, daarom voer ik ook een paar plakken stro per dag bij. Maar qua hooi/voordroog red ik het niet om onbeperkt te voeren, helaas.
Qua krachtvoer krijgt alleen de jonge pony een beetje. Mijn merrie krijgt alleen een 100 gram structuurvoer (Spillers Happyhoof) om supplement (Marstall Force) en magnesium doorheen te geven voor de vitaminen/mineralen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:19

Idd die heel grote hoeveelheden zegt mij ook niet zoveel. Hier ook zo goed als onbeperkt ruwvoer. Ik voer eigelijk het liefste die mineralenkorrel van d&h erbij voor de jonge en drachtige dieren, maar helaas niet zo makkelijk te vinden in de buurt, al neem ik altijd wel een voorraadje mee uit belgie bij de groothandel als ik daarheen ga :). Aan hooi gaat hier zo'n 6 balen per volwassen pony in 3-4 weken tijd op, enkel aangevuld met minimaal wat brok (lees handjevol) en liksteen. Pony's zien er hierop prima uit.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:24

Welke bedoel je dan Cemlys, de High Fibre Nuts?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:38

Neen de Suregrow, best makkelijk, want je kan het zowel de jonge paarden voeren (voldoende vitamines, minderalen,...) en de drachtige merries en de dikkerds ;), voor degene die het nodig hebben kun je het perfect combineren met voer met meer energie in. scheelt 5 verschillende zakken voer hebben staan ;) en het is gewoon fijn te voeren, heel kleine fijne korrel, kleine hoeveelheden, behalve het noodzakelijke weinig andere troep erin. en ze doen het er altijd mooi op. Wel iets duurder, maar je voert het trager op zo'n zak.
High fibre nuts/leisure mix geef ik wel eens aan de volwassen pony's, gevoelig voor wat dikker worden, maar toch flink in het werk staan. maar daar voer ik ook heel weinig van. Heb nog die equi-bites geprobeerd, maar die lieten ze gewoon liggen. doos kunnen weggooien. :+

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:59

Ja die ken ik maar die is inderdaad vooral voor drachtige,zogende merries en jong grut ;)

Shazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:15

Cemlys schreef:
regtur schreef:
Iemand heeft mij gevraagd naar een valkhengstje of ruin, ong. 1,15 max 5 jaar

Gestut springfire heeft er eentje te koop staan zag ik, aangespannen ook. Misschien daar eens informeren.

Ooh, ooh, ooh!!! Voorzichtig zijn!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:18

Hoezo voorzichtig zijn Shazee?

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:25

Hee Shazee, dus daar is Gemstone Fanta gebleven! Die was eerder toch van marjanw?
Wat een mooie merrie is het geworden. De andere merrie mag er trouwens ook wezen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:26

Fanta is aangekocht door een vriendin van ons en heeft in haar korte leven al 5 eigenaren gehad. Ik denk dat ze nu wel op een goede plek staat. :j

Shazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:49

Fanta is sinds end april 2012 nou bij ons in Duitsland. Zij wordt hier blijven tot ze dood omkiept. :j
Zij is een fantastische jonge dame. Hoewel ze 2 jaar oud is is ze een super fijne tante voor Palmira´s hengst veulen LeeRoy. Zij houdt van hem! Volgend jaar wordt ze gedekt....
Verdere fotos kun je op www.chandof.de of bij Facebook "chandofa welsh-ponys" vinden.

@ Cemlys: Wanneer jij een gezonde Pony en geen vet en ziek pony hebben wil, jij niet de hele tijd op de rechtbank zijn wil en geen vriend van leugen en bedrog bent etc., dan houd je handen daarvan af! Hier in Duitsland (en Nederland) zijn vele mensen welke heel veel ergernis met hun hebben.

Ik hoop jullie kunnen mij verstaan. Ik studeer weliswaar Nederlands maar het is nog niet zooo goed. :x

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:21

Ok op die manier. Ik ken deze mensen niet, maar zag die pony toevallig voorbij komen.
Je Nederlands is prima te verstaan.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:25

shazee@ ik vind je nederlands heel goed. Veel buitenlanders nemen niet eens de moeite. Fanta is ons nog aangeboden en ik heb heel lang getwijfeld omdat we toen net heel veel jonge ponies verkocht hadden, omdat we een groot stuk land kwijtraakten.
Intussen is dat weer opgelost, maar ik ben blij dat ze naar jou is gegaan!Super.

Shazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 16:01

Cemlys schreef:
Je Nederlands is prima te verstaan.

regtur schreef:
shazee@ ik vind je nederlands heel goed. Veel buitenlanders nemen niet eens de moeite.

Dank je wel! :o

regtur schreef:
Fanta is ons nog aangeboden en ik heb heel lang getwijfeld omdat we toen net heel veel jonge ponies verkocht hadden, omdat we een groot stuk land kwijtraakten. Intussen is dat weer opgelost, maar ik ben blij dat ze naar jou is gegaan!Super.

Ik heb tot vandaag de koop niet berouwd. Ze is super, super lief en heeft een fantastische karakter. <3

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:48

Beste Welshmensen, ik kom hier even binnenvallen met wat vraagjes.

Ik heb een jonge welshmerrie die ik graag volgend jaar wil (laten) voorbrengen op de keuring.
Nu weet ik wel hoe een keuring in zijn werk gaat, maar ik zou graag wat tips krijgen betreft de voorbereiding en de daadwerkelijke keuring.
Is het beter om zelf voor te brengen of kan je dit beter laten doen? En indien je dit beter door een ervaren iemand kan laten doen, wie kan ik daarvoor het beste benaderen?

Dan nog even dit: Dekenvraagje

En dit: Nog een dekenvraagje

Alvast bedankt!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 11:05

Dreamflower schreef:
Beste Welshmensen, ik kom hier even binnenvallen met wat vraagjes.

Ik heb een jonge welshmerrie die ik graag volgend jaar wil (laten) voorbrengen op de keuring.
Nu weet ik wel hoe een keuring in zijn werk gaat, maar ik zou graag wat tips krijgen betreft de voorbereiding en de daadwerkelijke keuring.
Is het beter om zelf voor te brengen of kan je dit beter laten doen? En indien je dit beter door een ervaren iemand kan laten doen, wie kan ik daarvoor het beste benaderen?
Alvast bedankt!

Allereerst is het belangrijk om te weten wat je met je pony wilt. Hecht je erg veel waarde aan een juryoordeel en een evt. (bijv.) ster predicaat of gaat het je meer om eens te weten waar je staat en een leuke dag te hebben?

Wanneer je voor het eerste wilt gaan zou ik je aanraden om lid te worden van het NWPCS. Wanneer je wat meer gezelligheid en kleinschaligheid met een Engelse (onafhankelijke (!)) keurmeester wilt zou je lid kunnen worden van het WPCV.

Stal Ysselvliedt, stal Krol zijn stallen die veel ponies trainen en voorbrengen voor anderen. Het leukst is natuurlijk als jezelf je pony voorbrengt. Het zijn geen KWPN paarden die geen schijn van kans maken wanneer ze niet professioneel worden voorgebracht ;)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:23

uryanne schreef:
Het zijn geen KWPN paarden die geen schijn van kans maken wanneer ze niet professioneel worden voorgebracht ;)
<<) :x

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:26

Ik ben al lid van het NWPCS, en aan de reactie van BD te zien is er toch wel sprake van iets vriendjespolitiek?

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:03

Dat dacht ik ook maar mijn merrie is zowel dit jaar als vorig jaar kampioen geworden op de centrale keuring terwijl ik nog nooit op een Welsh keuring was geweest.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:16

elfje72 schreef:
Dat dacht ik ook maar mijn merrie is zowel dit jaar als vorig jaar kampioen geworden op de centrale keuring terwijl ik nog nooit op een Welsh keuring was geweest.
Maar jij weet wel hoe en welke pony je voor moet stellen... ;)

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 17:08

Dreamflower: ik denk niet dat er veel problemen zijn met vriendjes politiek, het is meer dat er stallen zijn die hun dieren op professioneel wijze ter keuring brengen en dit voor de meeste mensen gewoon niet is weggelegd gewoon omdat het of veel te veel kost of het ze te ver gaat. dit zie je bij de welsh maar ook bij bijv. kwpn en meer stamboeken

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 04:43

Darwin gefeliciteerd!