uryanne schreef:Hoe heb jij je hengstenkeus gemaakt, afgelopen jaar Joost? Wat spreekt je zo aan in de hengst (welke dieren in de afstamming), wat hoop je te bereiken kwa bloed met het komende veulen?
De hengstenkeuze van 2012 is gebaseerd op een aantal zaken. We hadden dit keer de luxe dat we een merrie naar Wales brachten om te showen, dus konden we eens uit een andere hengstenstapel kiezen. Ik zocht iets anders dan wat ik hier kan vinden en denk dat ook wel gevonden te hebben. De keuze viel op Rhesfair Joe Chwedl, een hengst met een werkelijk prachtig front en een mooi hoofd, die ook nog eens heel verdienstelijk beweegt. Hij mist wat aan formaat, maar dat heeft onze merrie juist over. De moeder van de hengst is een van de mooiste merries die ik de afgelopen jaren in Wales gezien heb en is uit lijnen die het goed doen met die van ons.
De andere merrie was een ander verhaal. We hebben daar een iets gemakkelijkere weg bewandeld. Wel eens stuk lijnteelt op onze oude lijn (de betovergrootmoeder van de hengst is de meest succesvolle merrie die we ooit gefokt hebben). De hengst is aan moederzijde vooral Baledon/Weston/Revel P gefokt. Diens vader is een Springbourne hengst, een lijn waarbij we ook al goede resultaten bereikt hebben. De hengst mist overigens wel iets aan diepte, maar de voorouders hebben dat allemaal in veel overschot. Wel heeft de hengst veel front en erg aansprekende bewegingen. De merrie is van het Revel Janus type, misschien wel iets té overdreven. De merrie kan meer dan gemiddeld bewegen, voor haar type zelfs uitzonderlijk goed. Die keuze komt dus uit bij Roetsenests Santa Fe,
uryanne schreef:Vraag 2; Wat (of wat kunnen) zijn de voor- of nadelen van powys shon op deze merrie?;
http://www.allbreedpedigree.com/viars+rhosyn+vr
Powys Shon op die merrie is een sterke outcross. Omdat ook Shon zelf een outcross is, moet je dan eerder kijken naar hoe Shon het doet op outcrossen. Overigens was Shon x Ysselvliedts Shirley wel een hele beste hengst. Staat Shon trouwens weer in Nederland of ga je ermee over de Noordzee? Aan het papier kan ik echt niet goed zien wat de sterke en zwakke punten zijn van de merrie, hoewel ik alle voorouders wel zo'n beetje ken vanaf de derde generatie. Sumrin Tristan hebben we gefokt en Roman Choice hebben we in 1998 met succes op de keuring voorgesteld.
PS: ik heb vandaag ook bij mijn hengstveulen het hoofd geschoren. Eerst keer dat ik dat ooit gedaan heb, maar is wel op advies gebeurd van Ann Bale-Williams van de Baledon. Ik denk dat die er iets meer vanaf weet dan ik. Daarnaast heb ik nog nooit een veulen geshowd in December