uryanne schreef:Hoe bepalen jullie de hengstenkeuze mbt bloedlijnen? Kijken jullie daarnaar of kijken jullie alleen naar de hengst zelf?
Ik weet de verbeterpunten van mijn merrie en kan daar de hengstenkeuze op aanpassen. Maar zoeken jullie ook naar mogelijkheden om veulens te fokken die van zowel vaders- als moederkant bijv. Revel of Coed Coch voeren?
Wat vinden jullie belangrijk?
altijd eerst naar de hengst kijken. Als die de eigenschappen van zijn voorouders niet heeft, kan je je afvragen of hij die ook wel door kan geven. Verder is Revel versus Coed Coch een redelijk beperkte kijk op de bloedvoering in de Welsh. Na de tweede wereldoorlog waren er 4 wijd verbreide lijnen, daar hoort ook Criban en Bowdler bij. Die twee laatsten zijn slechts mondjesmaat nog aanwezig en de echte kwaliteit moet je met een lampje zoeken. Ze zijn er echter nog wel. In de laatste 25 jaar zijn lijnen als Springbourne (basis Revel, Coed Coch en een scheut Criban) en Synod (basis Bowdler en Criban met een scheutje Revel) erbij gekomen. Ook zijn bijvoorbeeld Flydon en Sunwillow sterk in opkomst. Flydon combineert Clan Pip met Coed Coch en Llanerch en Sunwillow combineert de Coed Coch S lijn met een aantal andere lijnen.
Wat dat betreft moet je ook erg uitkijken, de ene Coed Coch pony is de andere niet en de ene Revel pony is de andere niet. Revel Jeeves wordt als Revel pony gezien. Dat klopt qua type, maar zeker niet qua bloedvoering. Clan Pip is een hengst die voornamelijk dezelfde bloedvoering heeft als Coed Coch, toch is hij meer ingezet op de Revel. En er zijn wezenlijke verschillen tussen de Coed Coch P en S lijnen en of er al dan niet meer Coed Coch Madog of meer Coed Coch Glyndwr inzit.
Dus, mijn advies: kijk eerst naar de sterke en zwakke punten van je merrie. Maak dan een lijstje van hengsten die je merrie kunnen verbeteren (5-10 hengsten). Kijk dan eens kritisch naar de bloedvoering. Als je met inteelt bezig bent (lijnteelt als zodanig bestaat niet bij pony's), kijk dan naar of dat dit eerder geprobeerd is en of dit met goed resultaat is gebeurd. Probeer ook te kijken naar de gemeenschappelijke voorouders en kijk of die ook de gewenste eigenschappen heeft. Gelukkig heb je daar nog veel tijd voor..