[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uryanne

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:02

Er komen weer mooie ponies voorbij.
Ben zelf sinds vorige week ook in het bezit van een extra a'tje.
Schimmel hengstveulen.

Uit medelij gekocht op de Zuidlaardermarkt. Verschrikkelijk mager. Thuis na wat googelen erachter gekomen dat 2 volle zussen afgelopen jaar keuringskampioenen geworden zijn. Des te groter het raadsel waarom er zo slecht opgepast is :? Afstamming vertel ik nog even niet om geen collega fokker in diskrediet te brengen. Er zit in ieder geval de door mij geliefde Vechtzichts Harmony in.

Dan nog een serieuze fokkers- vraag;
Hoe bepalen jullie de hengstenkeuze mbt bloedlijnen? Kijken jullie daarnaar of kijken jullie alleen naar de hengst zelf?
Ik weet de verbeterpunten van mijn merrie en kan daar de hengstenkeuze op aanpassen. Maar zoeken jullie ook naar mogelijkheden om veulens te fokken die van zowel vaders- als moederkant bijv. Revel of Coed Coch voeren?

Wat vinden jullie belangrijk?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:49

Ik heb een merrie die zowel coed coch als revel bloed voert, en dan een hengst bij gevonden die vnl revel bloed voert, maar een aantal hengsten, die ik ook in een dochter van haar heb zitten en die zitten beide ook in de vaderlijn, dus dan blijf ik met fokken met die merrie een beetje in dezelfde buurt.
Mijn andere merrie is vnl revel x revel. Maar hier niet speciaal opgelet, hier vooral op type hengst gelet en gekeken wat verbeterd kon worden.
Voor beide heb ik eventueel nog een andere hengst in het achterhoofd, ligt iets verder af, maar daar zit ook revel in. Ik kom natuurlijk nog maar net kijken in het fokkerswereldje en heb ook verschillende types staan, omdat ik beide mooi vind, maar ook iets breder kan fokken dan. Eerste veulen wat ik gefokt heb vind ik nog steeds erg mooi type. daar mag gerust nog zo eentje van bij.
Maar ik vind vooral zelfde type bij zelfde type fokken, niet teveel gaan mixen, bloedvoering is niet mijn eerste vereiste, maar dat zie je weer terug bij types die je mooi vind en bij elkaar wil.

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst. Geen zuidlaardermarkt hier dit jaar, genoeg thuis staan, en wat ik wil vind ik daar normaal gezien toch niet. :)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:50

Uryanne, ben je nog mooi tegenaan gelopen dus.
Zelf ook de Z'laardermarkt over gestruind, maar zonder intenties om iets mee te nemen ;)

Afbeelding
Afbeelding
Zelf weer eens op een NWR gekropen hier.
M'n 3,5-jarige Heitrak's Marvin loopt sinds vorige maand onder het zadel en doet het super. Nu dus zelf er ook maar een keertje op gestapt ;) Heb haar dit jaar nog niet laten dekken. Zij mag eerst een paar jaar in de sport gaan lopen met een ponyruitertje, dus ben heel benieuwd hoe ze dat gaat doen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:54

uryanne schreef:
Hoe bepalen jullie de hengstenkeuze mbt bloedlijnen? Kijken jullie daarnaar of kijken jullie alleen naar de hengst zelf?
Ik weet de verbeterpunten van mijn merrie en kan daar de hengstenkeuze op aanpassen. Maar zoeken jullie ook naar mogelijkheden om veulens te fokken die van zowel vaders- als moederkant bijv. Revel of Coed Coch voeren?

Wat vinden jullie belangrijk?

altijd eerst naar de hengst kijken. Als die de eigenschappen van zijn voorouders niet heeft, kan je je afvragen of hij die ook wel door kan geven. Verder is Revel versus Coed Coch een redelijk beperkte kijk op de bloedvoering in de Welsh. Na de tweede wereldoorlog waren er 4 wijd verbreide lijnen, daar hoort ook Criban en Bowdler bij. Die twee laatsten zijn slechts mondjesmaat nog aanwezig en de echte kwaliteit moet je met een lampje zoeken. Ze zijn er echter nog wel. In de laatste 25 jaar zijn lijnen als Springbourne (basis Revel, Coed Coch en een scheut Criban) en Synod (basis Bowdler en Criban met een scheutje Revel) erbij gekomen. Ook zijn bijvoorbeeld Flydon en Sunwillow sterk in opkomst. Flydon combineert Clan Pip met Coed Coch en Llanerch en Sunwillow combineert de Coed Coch S lijn met een aantal andere lijnen.

Wat dat betreft moet je ook erg uitkijken, de ene Coed Coch pony is de andere niet en de ene Revel pony is de andere niet. Revel Jeeves wordt als Revel pony gezien. Dat klopt qua type, maar zeker niet qua bloedvoering. Clan Pip is een hengst die voornamelijk dezelfde bloedvoering heeft als Coed Coch, toch is hij meer ingezet op de Revel. En er zijn wezenlijke verschillen tussen de Coed Coch P en S lijnen en of er al dan niet meer Coed Coch Madog of meer Coed Coch Glyndwr inzit.

Dus, mijn advies: kijk eerst naar de sterke en zwakke punten van je merrie. Maak dan een lijstje van hengsten die je merrie kunnen verbeteren (5-10 hengsten). Kijk dan eens kritisch naar de bloedvoering. Als je met inteelt bezig bent (lijnteelt als zodanig bestaat niet bij pony's), kijk dan naar of dat dit eerder geprobeerd is en of dit met goed resultaat is gebeurd. Probeer ook te kijken naar de gemeenschappelijke voorouders en kijk of die ook de gewenste eigenschappen heeft. Gelukkig heb je daar nog veel tijd voor..

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:38

Ik heb een hengst met veel Criban bloed. Alleen past hij niet bij de meeste van mijn merries. Ik probeer zoveel mogelijk te fokken met lijnen van revel humming top, chelsea fan en baledon. Ook veel dyfed bloed.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:48

Ik heb een merrie met veel criban in de vaderlijn, coed coch in de moederlijn. en daaruit een dochter waar veel coed coch en ver weg bowdler aan toegevoegd is.

de rest is allemaal behoorlijk op revel gebaseerd voor zover ik kan zien

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:15

De hengst staat voorop. Pas daarna kijk ik naar papier.
Mijn merrie is opgebouwd uit Revel en coed coch. Zouden jullie nu een hengst uitzoeken die dit ook heeft of zouden jullie ook wel willen fokken met een hengst die bijv. een synod moederlijn heeft?

Wat maakt nu dat een pony interessant gefokt is? Lijn waaruit hij komt of juist 3 RW ponies op rij, welke wel allemaal van een verschillende lijn komen?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:26

Voor mij staat voorop dat ik het type wil bewaren. Ik kijk eerst naar papier. Als ik dan een paar hengsten heb, dan kijk ik welke van die hengsten het best bij de merrie past.
De bedoeling van fokken is dat je bepaalde eigenschappen vastlegd in de lijn. Gebruik je steeds een outcross hengst, dan is de kans kleiner dat belangrijke kenmerken behouden blijven.
Door het grote aanbod van hengsten is er altijd wel wat te vinden dat aan alle eisen voldoet.
Uryanne: synod op revel is een aardide outcross. Kijk naar welke eigenschappen je wil behouden bij de merrie. Zoek daar een hengst bij die die eigenschappen ook heeft en daarbij eventuele mindere eigensvhappen van de merrie verbeterd. Ik kijk niet naar behaalde kampioenschappen. Keuringen zijn momentopnames en zeggen niets over de genetische opbouw.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:31

Melanie: ik vind het dan wel weer belangrijk hoe een hengst zich toont op keuringen/shows/wedstrijden. Ik heb ze niet alleen om in de wei te staan, zegt niet alles natuurlijk maar je ziet wel hoe zo'n dier reageert bij drukke/spanning.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:40

Ik kijk naar het complete plaatje ;)

De hengst waar ik het over heb heeft 2 generaties synod en gaat dan verder via moeder op revel en via vader eerst brierwood en vervolgens revel.
Vaderskant is vechtzichtsbloed, revel, twyford en springbourne (redelijke mengelmoes dus)

Is dat dat een outcross? Naar mijn idee krijgt mijn veulen dan juist veel revel bloed.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:15

Cemlys: kort door de bocht komt Pascha uit een sterk Twyford gefokte moeder (alle Twyford's zijn gebaseerd op Coed Coch, maar ze stonden wel een ander type na). De vader heeft twee lijnen van Clan Pip met Cantref Glory. Op zich heel interessant, omdat Clan Pip gefokt is door de vader van de mevrouw die de Twyford ponies fokt. Op Twyford is nooit Clan Pip of een nazaat van Clan Pip gebruikt, dat wilde ze namelijk niet. Cantref Glory is zonder meer een hengst geweest die iets meer richting het rijpony soort neigde. Je hebt dus veel aanknopingspunten. Qua papier ga je er niet direct aan uit komen. In de eerste 2 generaties kan je maar heel weinig verwanten vinden, verderop zijn er weer des te meer. Had je haar overigens niet bij Cui Pendragon gehad? Dat is op zichzelf een interessante combinatie, hoewel ik niet weet hoe suksesvol inteelt op Cantref Glory is geweest.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:24

Ik heb haar inderdaad bij Cui pendragon gehad. Is op zich niet echt inteelt op Cantref Glory maar op Cui milord, http://www.allbreedpedigree.com/cemlys+posie en op zich ben ik heel tevreden over het veulen, wordt even afwachten tot 3 jaar hoe ze uitgroeid, maar voor zover wel tevreden over.
Ik had voor haar wel een hengstje op het oog met in de 4-5de generatie cui milord/cantref glory. nog even tijd om erover na te denken en hem nog even in het echt te bekijken, want een fijn sportponytje fokken lijkt me ook wel een keer wat, dan gaat er alleen een groter hengstje op. dus nog een beetje twijfel.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:31

uryanne schreef:
Wat maakt nu dat een pony interessant gefokt is? Lijn waaruit hij komt of juist 3 RW ponies op rij, welke wel allemaal van een verschillende lijn komen?

ik denk dat dat compleet aan de smaak van de persoon ligt,een pony van het type wat jenny bijvoorbeeld heeft is voor mij totaal niet interessant..ongeacht wat de bloedlijnen erachter is.
het zijn wel mooie pony,s maar niet het soort pony,s wat ik zou hebben.

dat kan ook wederzijds zijn...

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:51

inowa schreef:
uryanne schreef:

ik denk dat dat compleet aan de smaak van de persoon ligt,een pony van het type wat jenny bijvoorbeeld heeft is voor mij totaal niet interessant..ongeacht wat de bloedlijnen erachter is.
het zijn wel mooie pony,s maar niet het soort pony,s wat ik zou hebben.

dat kan ook wederzijds zijn...

Ik had gehoopt dat Jenny ook zou reageren ;) . Zij heeft volgens mij veel diverse bloedlijnen.
Ben benieuwd hoe zij haar keuzes maakt. Ik vind het type wat zij heeft wel mooi.
Wanneer je alleen naar type kijkt is het volgens mij veel eenvoudiger keuzes maken dan wanneer je ook op bloedlijnen selecteert.
Anders hoef je alleen maar te zoeken naar bijv. revel bij revel en synod bij synod.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:58

met het oog op de show 1 december hebben we bij prophet zijn hoofd en deels van zijn hals geschoren,dat was zo,n onwijze pluizebol dat het niet uitzag.
het resultaat mag er wezen!

Afbeelding

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:08

Ik dacht dat scheren niet was toegestaan?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:11

voor nwpcs niet geloof ik,maar heb voorgaande jaren in zeeland ook veulens gezien met geschoren hoofd en hals...
en aangezien prophet ontzettend wollig was in het hoofd hebben we dus lekker geschoren zodat hij straks weer netter uitziet en je zijn hoofd enigzins kunt onderscheiden van het rest aan haren

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:14

Oh oke, beter!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:14

Ik zou het scheren ook niet doen voor een show, met een beetje pech blijf je het zien en wordt het zelfs lelijk, met van die lange haren ertussen. en trouwens alles staat in wintervacht op zo'n show dus zou me der geen zorgen om maken

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:16

tja,ieder zijn ding...ik doe het normaal ook niet maar ach,wilde het wel eens proberen.
gezien de temperaturen denk ik wel dat het netjes terug groeit.
daar maak ik me niet druk om.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:30

Het ziet er idd wel een stuk netter en mooier uit, maar zolang het toegelaten wordt dan scheelt dat, maar dan zou ik het wel bijhouden eventueel, dan voorkom je dat die lelijke lange haren ertussen groeien

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:13

Synod op Revel is geen ernstige outcross. Ten eerste is er op de Synod altijd veel gebruik gemaakt van Revel pony's (Leith Top of The Pops uit Revel Poplin), Brierwood Rocket II, (Revel Pye x Revel Pip x Bowdler Brewer x Revel Pattern), Revel Janus, Ffawodden Llydan Lorna, 100% Revel gefokt. Persie Brigadier uit Revel Beryl, Glanusk Thistledown (Bowdler Blighter x Revel Twinkle).. Dus Synod en Revel staan wel dichtbij elkaar. Nou is het wel zo dat Synod minder gebruik heeft gemaakt van de Revel Choice lijnen en juist meer van de klassieke Revel lijnen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:58

joostvangestel schreef:
Synod op Revel is geen ernstige outcross. Ten eerste is er op de Synod altijd veel gebruik gemaakt van Revel pony's (Leith Top of The Pops uit Revel Poplin), Brierwood Rocket II, (Revel Pye x Revel Pip x Bowdler Brewer x Revel Pattern), Revel Janus, Ffawodden Llydan Lorna, 100% Revel gefokt. Persie Brigadier uit Revel Beryl, Glanusk Thistledown (Bowdler Blighter x Revel Twinkle).. Dus Synod en Revel staan wel dichtbij elkaar. Nou is het wel zo dat Synod minder gebruik heeft gemaakt van de Revel Choice lijnen en juist meer van de klassieke Revel lijnen.

Hoe heb jij je hengstenkeus gemaakt, afgelopen jaar Joost? Wat spreekt je zo aan in de hengst (welke dieren in de afstamming), wat hoop je te bereiken kwa bloed met het komende veulen?

Vraag 2; Wat (of wat kunnen) zijn de voor- of nadelen van powys shon op deze merrie?;

http://www.allbreedpedigree.com/viars+rhosyn+vr

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 23:04

Als ik een pony uitkies wil ik erbij denken: "o, wat ben je mooi!" en niet "o, wat ben je lelijk!". Want hoe je ook je best doet, die eerste indruk verandert nooit meer. Ik heb een hekel aan lange, slappe ruggen, steile schouder, grof hoofd en lage staartinplant.
Als je lang zoekt kun je in heel veel ponies nog wel ergens een Revel voorouder vinden, CC wordt moeilijker en Bowdler of Criban kom je idd niet veel meer tegen.
Verder vermijden wij bloedlijnen waar aantoonbaar meer zomerexceem in voorkomt. Op dit moment zijn we heel gelukkig met 2 hengsten en dat zijn Hillam Little Drummer Boy en Tillybo Top Notch. Als ze hun verwachtingen (weer) waarmaken dan mogen zij voorlopig blijven.Op elke hengst valt wel wat aan te merken, ook op deze 2, maar hun nafok is mooi. Experimenten op vrijwillige en zelfgekozen basis met andere lijnen gaven niet het gewenste resultaat.
Achteraf is Baledon Hy-Society een schot in de roos geweest, maar hij is niet meer.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:04

Ik ben voor de Bokt Wiki op zoek naar foto's van verschillende kleuren en aftekeningen. We mogen ze alleen gebruiken als je de foto zelf hebt gemaakt of toestemming hebt van de fotograaf.
Hier kun je vinden waar we naar opzoek zijn: [WZ] Foto's gezocht: paardenkleuren

Hebben jullie misschien foto's die wij zouden kunnen gebruiken?