[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miisshOrse

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 17:36

Leuk koppie wel <3

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:43

Giel geeft altijd mooie koppies <3
Liv heeft ook zon fijn hoofdje
Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:54

Afbeelding

Jaa en super karakters! Al zijn die twee van mij soms wel terrors. Wel enorm braaf.

Volgend jaar ons derde Giel veulen

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 08:51

Even een vraagje hoe krijg ik de manen van mijn sectie a merrie mooi in model, ze is 2 en haar manen zijn lang en slordig nu heb ik ze een stukje korter gesneden met een mes maar het is niet zoals ik voor ogen had. Het is veel te recht geworden.
Iemand tips ?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:16

Ik knip ze tegenwoordig, dan een beetje ongelijk maken met uitdunschaar en na een week of 2 ziet het er vrij natuurlijk uit en netjes. Mijn merrie wordt zo ongelukkig van trekken dat ik het hier maar bij hou

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 15:26

Ik trek de manen van mijn pony’s ook niet, ik vind het beulerij. Ik knip deels met een schaar, waarbij ik de hals volg. En dan met het uitdunmes aan de onderkant erdoor, dan ziet het er gelijk al mooi uit en niet geknipt. Ik doe dit met met zowel de A als de partbred.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 16:41

Ik trek ze bij mijn wedstrijd pony ook niet die heeft mega dikke manen dus die dun ik wat uit met een kammetje.

Ik bedoelde geen korte coupe voor de twenter maar zoals ze op keuringen getoileteerd worden

Misschien inderdaad met het uitdun mes er nog doorheen

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 16:56

Afbeelding
NIet de duidelijkste foto maar de foto's van de keuring zijn allemaal vanaf de andere kant haha. Hier hangt een deel alsnog naar de andere kant. Maar voor het idee.
Met schaar en uitdunmes gedaan.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 17:55

LaDonna75 schreef:
Ik trek de manen van mijn pony’s ook niet, ik vind het beulerij. Ik knip deels met een schaar, waarbij ik de hals volg. En dan met het uitdunmes aan de onderkant erdoor, dan ziet het er gelijk al mooi uit en niet geknipt. Ik doe dit met met zowel de A als de partbred.

Zo doe ik het idd ook , vind dat getrek niet diervriendelijk.
Doe dat ook zo met mijn rijpaard.
Die heeft ook hele dikke manen en die dun ik verder uit met de schaar.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 18:16

Maar op die manier kun je het ook gewoon voor de keuring doen hoor
Is gewoon een kwestie van oefenen.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 16:01

Dan moet ik gewoon flink gaan oefenen!

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 16:02

Welk uitdun mes gebruiken jullie?

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 16:27

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 18:54

Je kan ook een effileerschaar gebruiken om uit te dunnen.
Dat werkt soms wat makkelijker.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 14:48

ik knip ook altijd met een gewone schaar op lengte en werk de onderkant met effileerschaar 'schuin ingeknipt' bij.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 18:44

Even een vraagje voor de welsh sectie A eigenaren... Hoeveel A’tjes hebben jullie per hectare? Asking for a friend ofcourse <<)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 19:06

Ik weet niet precies hoeveel hectare het is, maar dit is ons perceel
Afbeelding
Omtrek is zo ongeveer 270 meter.
De langste zijdes zijn 60 en 70 meter.
Het onderste deel is half paddock voor de hengst, een deel is longeercirkel, en de rest is een "vrij" stukje waar ook wat gras staat.
Het bovenste deel zijn 3 weides + een tussenpad.

We hebben hier nu 4 ponies (1 hengst 3 merries) op staan + 1 veulen.
Het is prima te doen zo omdat we vaak verweiden, en ze kunnen grazen op de tussenstukken. Genoeg ruimte ook om te kunnen rennen.
Meer zou ik hier niet op willen houden. 5 volwassen ponies is net een te veel denk ik. Eerder hebben hier wel 3 A'tjes en 2 mini's op gestaan, dus het zou kunnen.
Maar met veulens in de zomertijd is 4 de max.

Ik denk dat management meer zegt dan het aantal hectare. Als wij één grote wei hadden, werd het heel veel bijvoeren denk ik.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 19:39

meganvr schreef:
Even een vraagje voor de welsh sectie A eigenaren... Hoeveel A’tjes hebben jullie per hectare? Asking for a friend ofcourse <<)

Hangt ook een beetje van je weidebeleid af en wat je er verder mee doet. Hooien? Winterbeweiding etc?

Hier hebben wij 2 stukken voor de pony's van ca. 1.5 hectare. Wij maaien altijd alles eerst voordat ze het land op gaan. En dan bloten we tussendoor alles regelmatig even gelijk. Ze lopen hier zo lang mogelijk erop, afgewisseld met koeien en in de winter schapen. In de winter staan de merries en jeugd hier op zand met (inloop)stal en loopt alleen de hengst overdag op een groot stuk wei, dat loopt hij niet kapot alleen. We hebben er 10.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 19:46

Naja ik heb nu gewoon ong 1.8 ha met een klein bos en hier heb ik 2 d pony’s op,1 c pony en 2 A welshjes. Is uiteraard gewoon opgedeeld in stukken en word binnenkort zelfs voor de 2e keer een gedeelte gemaaid. Maar nu ga ik kijken bij een ander iets met oa 3.5 ha grasland.. Zou voor mij heel fijn zijn om me echt te kunnen focussen op wat ik wil.

Ik zal morgen zien hoe en wat er mogelijk is maar ik ben gewoon even benieuwd hoe jullie dat doen :)

Op mijn huidige wei is het opgedeeld in 4 stukken en dat wissel ik af zodra het kaal gegeten is. Tijdje terug is de helft gemaaid en binnenkort word er weer een gedeelte gemaaid. Hier lopen ze t hele jaar rond op met in de winter onbeperkt ruwvoer.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 21:01

meganvr schreef:

Op 1 hectare kon ik 3/4 jonge hengsten het jaar rond houden dan hadden ze er bomen omheen en een schuurtje erop!
Dacht dat we 1 jaar 4 pakjes hooi hebben moeten bij voeren!

Maar het is ook wel afhankelijk van het weer! Nu groeit het gras zo hard dit jaar dat wij de merries met veulens bijvoorbeeld met 5 op 1,5 hectare lopen en die hebben daar zoveel gras dat ze alleen maar aankomen :+
Je hebt nooit genoeg pony’s het probleem is dat je vaak te weinig land hebt :+ :+

Maar met 3,5 hectare kan je wel een leuke fokkerij beginnen ;)

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 21:07

Haha ja nooit genoeg pony’s maar altijd te weinig land.. :') Ik wou eerst gewoon nog land in de omgeving zoeken waar die van mij nu staan maar het is zo schaars..

Grond kopen in Nederland is voor mij niet interessant maar gelukkig gaan we over een aantal jaar naar Midden Duitsland waar de prijzen veel fijner zijn hihi.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 21:19

meganvr schreef:
Haha ja nooit genoeg pony’s maar altijd te weinig land.. :') Ik wou eerst gewoon nog land in de omgeving zoeken waar die van mij nu staan maar het is zo schaars..

Grond kopen in Nederland is voor mij niet interessant maar gelukkig gaan we over een aantal jaar naar Midden Duitsland waar de prijzen veel fijner zijn hihi.

Oh wauw ja de prijzen in Duitsland zijn veel interessanter kwa grond! De pony’s zijn er ook duurder dus kan je ze ook leuk verkopen als je in moet krimpen :+

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 21:27

Fotografie91 schreef:
meganvr schreef:

Oh wauw ja de prijzen in Duitsland zijn veel interessanter kwa grond! De pony’s zijn er ook duurder dus kan je ze ook leuk verkopen als je in moet krimpen :+

Win win situatie :D

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 16:39

Weet iemand toevallig nog een adresje die plek heeft voor een sectie A merrieveulen voorlopig..? :D

Ik kan een mooie merrie kopen maar zit wel echt op mijn max bij deze weide. Mag door heel NL zijn!

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 07:39

meganvr schreef:
Weet iemand toevallig nog een adresje die plek heeft voor een sectie A merrieveulen voorlopig..? :D

Ik kan een mooie merrie kopen maar zit wel echt op mijn max bij deze weide. Mag door heel NL zijn!

Hoelang zou dat zijn?