[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 23:09

Voor mij persoonlijk doet preferent etc heel erg weinig. In de Cobs zul je het ook niet zoveel tegenkomen.
In de afstamming van mijn pony's is niets terug te vinden aan ster, keur, preferent of weet ik wat.
Komt ook wel omdat hier voor bloed van Engelse Cobs achter zit.
Eigen merrie is wel met een 1e premie opgenomen in het stamboek.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 00:59

volbloedfan schreef:
@aniekR: Hoe zit het dan bij welsh als je een mooi predikaatrijk papier heb en mij of jou merrie (De laatste op t papier) Stmb is hebben jullie daar als welsh fokker geen problemen mee?
Wij (KWPN) vinden dat erg zonde en proberen dat papier weer opgevuld te krijgen, ook is de prijs dan ene stuk lager, is dat bij wpcs net zo?

Hoe bedoel je die eerste vraag?
Maar bij het KWPN wordt er nog wel weer veel zwaarder aan getild. Daarentegen gaat er ook veel meer geld om in dat wereldje en wordt er dus ook veel meer geld gespendeerd in het keuringsklaarmaken en alles (al zie je met de huidige markt dat ook goede fokmerries en groene paarden met vol papier voor steeds minder de deur uit gaan). Voor een Welsh merrie met een goed papier kan een verkoper misschien wat meer vragen, maar het moet ook altijd nog een goede pony zijn. Ook uit hele goede lijnen kan wel eens een wat mindere pony komen, dus een goede pony met een minder vol papier, kan dan zo het dubbele opbrengen.
En ik denk ook dat er veel verschil tussen de secties zit. Bij de NWR wordt er veel meer naar bijv. prestatie en sport predikaten gekeken. Bij de secties A, B, C en D heb je zoals al genoemd ook veel import, waardoor predikaten in de moederlijn al wegvallen.

En je vraag over hoe het bij het WPCS zit, neem aan dat je daarmee NWPCS bedoelt, het Nederlandse stamboek dat met predikaten werkt.
Het WPCS (Engelse stamboek) kent geen predikaten en het WPCV in Nederland idem dito.
En denk dat er daardoor ook onder de fokkers erg verschillend over gedacht wordt. Sommige mensen neigen meer naar het Nederlanse stamboek, anderen doen het meer op de Engelse manier. Ik ben wat dat betreft een echte Hollander :P dan ook met KWPN achtergrond
Maar mijn ervaring is dat het op de merriekeuring (NWPCS) weinig doorslaggevend is. Bij de hengstenkeuring wordt er misschien wel even naar gekeken.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:25

Ik denk dat de NWR idd een heel andere tak is dan de secties A, B, C of D. De NWR worden tenslotte gefokt voor (sport)prestaties en de andere 4 secties zijn een RASfokkerij die in 1ste instantie gefokt dienen te worden volgens de rasbeschrijving van het moederstamboek W.P.C.S.

Natuurlijk is het fijn als er predikaten (gegeven door het N.W.P.C.S.) achter een hengst zitten, dan krijg je toch een beetje beter idee hoe het zit met de achtergrond van zo'n dier, maar dit is zeker geen wet van Meden en Perzen. Ook een R.W.A.S. winnaar x een R.W.A.S. winnaar geeft geen garantie op een R.W.A.S. winnaar, was het maar zo gemakkelijk :D

Ik ga uit van de rasbeschrijving en heb daarbinnen een type A (en B) gevonden die ik mooi vind. Ik kijk er tenslotte dagelijks op. Bij mijn hengstenkeuze let ik vooral op de moederlijn (predikaten zijn daarbij mooi meegenomen, maar niet belangrijk) en vooral karakter, want niet alle veulens kunnen blijven en een goed bewegende pony met een prettig karakter verkoopt nu eenmaal makkelijker dan een draak van een pony (en ja... die zijn er helaas ook :n )

Ik kijk nu al uit naar mijn veulens voor volgend jaar en ik vermoed dat de meeste fokkers dat hebben. Daar doen we het voor, gezonde jonge dieren, die hopelijk een prachtige toekomst tegemoet gaan, of dat nou als Show-, Fok-, Kinder- of Sportpony is.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:13

AniekR schreef:
Het WPCS (Engelse stamboek) kent geen predikaten en het WPCV in Nederland idem dito.

Het WPCV kent sinds dit jaar ook predikaten ;) . Wat wel een groot verschil is tussen enerzijds WPCS en WPCV en aan de andere kant NWPCS (en KWPN) is dat er bij eerstgenoemde stamboeken/ verenigingen wordt gekeurd met onafhankelijke juryleden. Deze juryleden worden uitgenodigd om te jureren op een show. Wanneer een jurylid eenmaal geweest is zal deze niet direct weer gevraagd worden. Waar je bij veel stamboeken elke keer dezelfde mensen ziet keuren zal dat bij het WPCS en WPCV zelden gebeuren.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:17

Ons hengstveulentje

Afbeelding

Afbeelding

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:44

@ Diana_Basje: Hij ziet er goed uit, groeit flink ook. Zijn halfzusje was afgelopen zaterdag 2e in een grote en mooie groep Jaarlingen in Rijsbergen.

Afbeelding

Diane_Basje

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:14

Super hoor! Gefeliciteerd!
Mooie foto ook, wordt echt een knappe merrie! Ben nu al nieuwsgierig naar haar als 3 jarige

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 19:12

ben onderweg met mijn jaarling en twee jarige. Zij gaan voorlopig in een natuur gebied op de veluwe. En nog een vraagje: heeft iemand hier interesse in een twee en half jarige bruine a hengst? Braaf beestje en mooi type met mooi hoofdje.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:09

denk dat je veel moeite zal hebben met de verkoop van een hengst...

gisteren en vanmorgen ff foto,s gemaakt van mijn hengstveulen.
Afbeelding

Afbeelding

over 2 weken gaat hij mee naar de show,ben zeer benieuwd wat hij daar gaat doen onder peter jones!

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:28

inowa schreef:
het is dat wij hier net een welsh B ruin hebben staan viv...

maddog is zooooo gaaf! mijn grote voorbeeld om winoa ook zo lekker te hebben lopen onder zadel.

Dankjewel! Kom even heel brutaal binnenvallen hoor, lees af en toe een beetje mee en zie nu dat Patrick de foto hier neergezet heeft. :o

Wat een stoer veulen heb je toch!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 22:21

Even tussendoor: Zomerdijks Willie Wortel met zijn amazone Berber Bangma zijn dubbel Fries kampioen geworden.
Ondanks dat Willie Wortel al veel gewonnen heeft is dit toch weer een nieuwe primeur. Twee kampioenslinten op 1 dag heeft hij tot dusver nog niet behaald. Het springen hebben wij niet gezien, maar dressuur wel. We duimen voor Berber dat ze op de Nederlandse kampioenschappen ook goed scoort. Hier was ze precies 5% hoger dan de nr 2, maar straks zal er meer concurrentie zijn.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:33

Jenny gefeliciteerd!
Hoe ging het op de show vandaag?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 13:27

Laurie schreef:
inowa schreef:
het is dat wij hier net een welsh B ruin hebben staan viv...

maddog is zooooo gaaf! mijn grote voorbeeld om winoa ook zo lekker te hebben lopen onder zadel.

Dankjewel! Kom even heel brutaal binnenvallen hoor, lees af en toe een beetje mee en zie nu dat Patrick de foto hier neergezet heeft. :o

Wat een stoer veulen heb je toch!

Dankjewel,hij is te koop want hier helaas geen plaats voor hengsten.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 14:05

inowa schreef:
denk dat je veel moeite zal hebben met de verkoop van een hengst...

Ach, je hebt maar 1 koper nodig ;)

Jenny wat een super resultaat weer van Willie Wortel. Proficiat!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:52

jenny gefeliciteerd! super!

@ inowa; afgelopen vrijdagochtend onze 2 jarige A ruin op internet gezet, binnen 12 uur al een kijker gehad én verkocht. zaterdag is hij al opgehaald. Echt een super leuk gezin gevonden, hun zoontje gaat straks met hem meedoen aan bij de mini-draverij is de bedoeling. zo snel nog nooit geen pony verkocht. maar zoals girlgamer al zegt; je hebt er maar 1tje nodig.

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:26

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:37

Zo, even een proud moment gehad vanochtend, nu snel maar eens nuttige dingen gaan doen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:38

1ste veulen is heel mooi jenny

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:04

inowa schreef:

dank je, dat vinden wij ook en nog een heleboel andere mensen. Maar ze kan maar 1x verkocht worden he? Heb jij je hengstveulen al verkocht?
Overigens gaan wij zelf voor het "andere"type. Moeder Fairytale heeft ons nog nooit in de steek gelaten met een merrieveulen en nu met Drummer Boy hopen we daar ook geweldig op.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:16

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:20

regtur schreef:
inowa schreef:

dank je, dat vinden wij ook en nog een heleboel andere mensen. Maar ze kan maar 1x verkocht worden he? Heb jij je hengstveulen al verkocht?
Overigens gaan wij zelf voor het "andere"type. Moeder Fairytale heeft ons nog nooit in de steek gelaten met een merrieveulen en nu met Drummer Boy hopen we daar ook geweldig op.

is ze al verkocht dan? ik vind haar echt heel mooi,hou hier wel van.
mijn hengstje is nog steeds niet verkocht,krijg wel eens boden van 50 euro maar daarvoor gaat hij echt niet weg.
dan hou ik hem nog net zolief zelf.

maar wie weet over 1,5 week in duitsland op de show...

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:08

inowa@ Ik kon laatst nog een valkje krijgen, voor niets, maar die had zomerexceem. Dat hoef ik dan ook weer niet. Maar de gewoon goede ponies en veulens brengen echt nog wel wat op. We zijn laatst nog wezen kijken bij een palomino hengstveulen, en daar vroegen ze 500 voor. En ik denk dat jij ook echt geen genoegen hoeft te nemen met 50 euro. Je hebt nu genoeg ruimte om hem zelf op te fokken, toch?

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:46

ruimte heeft ze geloof ik wel, maar een hengstje tussen de merries..
hengstje van inowa is erg gaaf. die mag zeker niet voor 50E weg. dat is echt te belachelijk...

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:46

Allereerst sterkte Ines met de hoop dat je nog iets met haar kunt
Ging lekker hier met dé discussie;...
Zoals Sevenum schreef;De veulens niet spectaculaire,de jeugd viel over het algemeen niet zo mee...
Je maakt mij niet wijs dat je dit verbeterd fokken noemt?
Sorry dat is waar hier over gepraat wordt,beter maken van je fokproduct.....toch?
Dan komt men toch nog veel te kort met name als het gaat over de Welsh Mountain,naar mijn mening worden ze iets té lux gefokt.
En wat betreft die prijzen van die welsh A hengstenveulens...vroeger kochten wij die op stal mét volledig papier voor FL75,00 dus waar die fantasieprijzen vandaan komen.......zeggen jullie het maar.

Ben zeer benieuwd wat ze in Kootwijk van mijn Fellow(Tosca's Paco) zullen zeggen....In Sevenum veel lof van de jury.
Kreeg later ook te horen dat ik zijn ogen gemaakt zou hebben (danwel van een buitenstaander hoor,hahahaha zo grappig).

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:35

Tussen 50 en 500 zit wel een groot verschil, het hangt er ook vanaf hoe graag je iets kwijt wilt en hoeveel kwaliteit iets heeft. Wij kregen laatst een bod van 300 op het palomino veulen, maar dat hebben we niet gedaan. Een week later hoorde ik dat diezelfde persoon een vosroan hengstveulen gekocht voor dat geld. En ik heb dat veulen gezien en kon het nog snappen ook. Het een is het ander niet. En ik denk dat het veulen van inowa zijn vraagprijs gewoon waard is.