[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:09

Melanie5 schreef:
@Ines, wat een ellende zeg! Heeft ze erg veel pijn? Hopelijk komt het helemaal goed met haar. :(:)

Iedereen in deze wereld is vrij om zelf te bepalen wat een veulen/ pony op moet brengen. De opmerking dat mensen die 150 euro vragen, het verzieken voor de rest is onzin. De koper bepaald uiteindelijk wat ze willen betalen. Voor elke portomonee is er wel een pony. De ene kan nou eenmaal meer betalen dan de ander.

Pijn valt volgens mij nog mee, ze krijgt uiteraard pijnstilling en ontstekingsremming tegen zwelling. en antibiotica. Ze is verder wel normaal actief, eet goed, wil aandacht,... Dat scheelt een hoop.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:35

uryanne schreef:
Regtur kan zeker goed doen voor mij. De discussie gaat nu redelijk ver tussen ons beide maar het is zeker ook in het algemeen bedoeld.
Vind dat ze ( van de foto af gezien) over het algemeen leuke hengsten en merries heeft. Enigste waar mijn haren een beetje van overeind gaan staan zijn opmerkingen als; veulen is al verkocht zolang het maar die en die kleur heeft. Maar in feite kan de fokker dat niet helpen. Dat is meer de manco van de koper.

Dat is fijn om te lezen.
Dat laatste hoeft dus niet een probleem te zijn, wanneer de koper vertrouwen heeft in de lijn van de ouders en fokdoel van de fokker.
De kleur kan dan net het laatste puntje zijn om de koper over te halen.

volbloedfan: ja met predicaten fokken is imo wel het mooist, maar imo ook niet 100%
Wij hebben 1 stermerrier en 1 engelse merrie uit een mooie lijn zonder predicaat. Die laatste heeft wel het mooiste veulen gefokt.
Volgend jaar gaan we hopelijk naar de keuring met haar. Zoals uryanne ookal aangaf is zo'n keuring wel gebaseerd op de vorm van 1 dag.
Zij was/is te schraal omdat ze zoveel aan der veulen geeft.....
Wat ik daar dus mee wil zeggen is dat een predicaten-lijn nog geen garanties geven. Imo staren ze zich er bij de KWPN een beetje blind op.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 00:31

Wij hebben zelf een jaarlinghengst in opfok, die op meerdere punten de moeite waard is. Toch zal hij niet op de hengstenkeuring komen, want zijn moeder en grootmoeder zijn nooit op een keuring geweest, hebben dus logischerwijze ook geen predikaat, grootmoeder is ster en op 1 punt na elite, overgrootmoeder is keur en ws ook wel elite, maar omdat dat vroeger niet bestond is dat niet aangevraagd.
Eigenlijk zinloos dus om in opfok te nemen, maar ik kijk er graag tegenaan en denk dat hij zijn plek wel zal vinden.

Afbeelding

Rivendell

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 00:37

Is dit Xander of die van Bracken?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:15

Melanie5 schreef:
Is dit Xander of die van Bracken?

Jij maakt het wel heel exclusief, gewoon Sander hoor! maar goed gezien. Qua ontwikkeling doet hij het het beste van de groep, maar gezien het gat in de predikaten op het papier dus kansloos als toekomstige papa. Maar nogmaals ik kijk er graag naar en hij vormt een verschrikkelijk mooi span met die van Bracken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:21

Wat ik me afvraag, waarom zou hij kansloos zijn als hengst? Omdat er geen predikaten op het papier staan? Zonde als ze op basis daarvan een hengst geen kans zouden geven. Laatste waar ik persoonlijk naar kijk (of eigelijk *shame on me* van beide hengsten die ik al gebruikt heb niet eens naar gekeken :oo ). Als een hengst goede veulens heeft en het zelf goed doet en verder voldoet aan het fokplan dan zou hij van mij een kans krijgen. Zonde dat op basis daarvan hengstjes op voorhand al geen kans krijgen.

Vandaag weer verbandwissel. Ik ben benieuwd wat eronder vandaan komt. Straks staat ze weer thuis. Kreeg net bericht dat ze goed loopt en onderweg is. Ik duim zo hard dat dit toch enigzins goedkomt. +:)+

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:10

Wat spannend Inez. Hoop echt voor je dat het goed komt. Al heeft ze maar geen pijn en is er misschien een kans voor haar om fokmerrie te worden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:11

Idd ze staat zich nu een beetje buiten te vermaken. ze loopt wonder boven wonder op het been alsof er niks aan de hand is, tenminste met verband erom.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:21

Dat klinkt wel positief Ines. Ik hoop dat alles goed komt. Kunnen die pezen zelf weer aan elkaar groeien?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:22

nee ze waren volledig door, dus kans als je dat hecht dat het weer aan elkaar groeit is miniem, om woekering te voorkomen zijn die uiteinden van de pezen voor een groot deel weggesneden.

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:14

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:15

inderdaad rare redernering van Regtur. Volgens haar mening zou er dus nooit een Engelse of ander buitenlandse hengst in Nederland goedgekeurd kunnen worden aangezien ze zoals in Wales bv niet met predicaten werken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:34

Daarom...
Ik zou hem op basis daarvan niet direct afschrijven hoor regtur. Als je denkt dat hij het opfokken waard is gewoon voor gaan.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:15

ines mist ze die pezen dan niet? Wat gebeurt er met de beweging van de voet?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:23

Schijnt heel erg mee te vallen. de pezen die de teen/hoef naar voor strekt is dus door. Maar schijnt bij pony's en na herstel en revalidatie best mee te vallen en in het beste geval kunnen ze er zonder probleem op lopen. Nu nog allemaal slap, maar straks komt er litteken erbij. Naja we zullen zien, positief is dat ze haar voet gewoon netjes neerzet, eigelijk zonder al te veel moeite, behalve als ze springt en gek doet natuurlijk. meeste paarden met dat letsel staan blijkbaar dubbelgeklapt met die voet en moeten gespalkt of gegipst.
verband net gewisseld en de wond viel niet tegen. maar is ook allemaal nog erg vers natuurlijk. Geen zwelling in het been en wond, amper wondvocht,... dus voorlopig tevreden. Zal er met de 2/3 de wissel wel even anders uitzien denk ik. :)

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:28

wij hebben dat ooit voorgehad met een logeerpaardje, was wel maar 1 pees over en die heeft daar achteraf geen last van gehad, kon ook opnieuw bereden worden enzo. Maar, die kwetsuur was een pak minder erg natuurlijk.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:15

Misschien beetje sarcastisch bedoeld van Regtur?
Cemlys, hoop echt dat het meevalt. Succes ermee.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:43

patrick76 schreef:
inderdaad rare redernering van Regtur. Volgens haar mening zou er dus nooit een Engelse of ander buitenlandse hengst in Nederland goedgekeurd kunnen worden aangezien ze zoals in Wales bv niet met predicaten werken.

De redenering is niet zo raar en zal zelfs onderbouwd worden door de jury.
En daar is ook helemaal niets mis mee, want men moet potentiele vader- en fokdieren zonder meer ook toetsen op hun voorgeslacht en behaalde prestaties.
Ik heb het dan over in Nederland gefokte ponies, laat daar geen misverstand over bestaan.
Ik kan maar enkele voorbeelden noemen van ggk hengsten uit een predikaatloze moeder, bijv. Vlonderzichts Harm.
Voor 2 jaar werd er nog een heel mooie palomino hengst uitgestuurd, die naar mijn mening wel het dekbrevet had mogen krijgen ( niet om zijn kleur)
Maar de moeder kon geen ster worden, en had al een goedgekeurde zoon.
Het is gewoon weg een kwestie van realistisch zijn.Niet cynisch hoor.
Dit geldt dus niet voor zonen uit importmerries.
Ik weet van een fokker die er bewust voor koos, nooit zijn (import) merrie op een keuring te brengen, simpelweg omdat ze waarschijnlijk een rood lint zou krijgen, maar er werden wel 2 zonen van goedgekeurd.Het is niet erg als je je realiseert hoe het systeem werkt en je je daarop instelt.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 00:57

volbloedfan schreef:
Tja ik ken ook iemand die hier ook op bokt zit, die fokt met zogenaamde goede papieren.. of leuke kleurtjes,
ja leuke kleurtjes''leuk''? meerwaarde? nee.

Diegene denkt dat een pony met een vol papier een goed papier is.. Allemaal gaten met betrekking tot predikaten.
Dan vraag ik mij of diegene waar degelijk meer van zullen zijn zich fokker mag noemen?
Niet wetende wat predikaten inhouden..

Het NWPCS kent veel verschillende predikaten, te behalen op basis van fokkerijresultaten of sportprestaties.

De predikaten ster, voorlopig keur en keur, zijn exterieurpredikaten en worden alleen verleend op de Centrale Merriekeuring. Via de regionale keuringen worden de betere pony's aangewezen naar de Centrale Keuring, die in principe voor het predikaat in aanmerking komen.

Waarom kan hier dan niet meer over nagedacht worden?
2012? Fok goed! of fok NIET. Degene die zich aangesproken voelen zullen hier nu missgien wel over nadenken. Voor de rest zie ik in dit topic veel mooie en goede lijnen voorbij komen !

iemand en diegene ben ik!

Ik begrijp alleen niet wat deze schrijver wil bereiken met dit bericht.
Veel van haar tekst is gekopieerd van de NWPCS site, dat is dus geen nieuws.
Eén ding is ze vergeten te kopiëren:

Doelstelling
Het NWPCS heeft als doel het bevorderen van de fokkerij en het gebruik van:
a. de Welsh Mountain Pony (sectie A)
b. de Welsh Pony (sectie B)
c. de Welsh Pony van het Cob type (sectie C)
d. de Welsh Cob (sectie D)
e. de Nederlandse Rijpony op Welsh grondslag (sectie WPBR)
f. de Nederlandse Welsh Rijpony (sectie NWR)

Doordat ik me meer richt op gebruikspony’s mag ik mezelf geen fokker noemen?
Als ik daadwerkelijk alleen maar naar de kleur kijk, zou ik niet met mijn schimmelmerrie fokken.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 08:16

Ik zie hier een hoop "self-fulfilling prophecies" voorbijkomen op het gebied van stamboekhengsten. In principe nog niet zo raar geredeneerd, maar wel iets om over na te denken voor wat betreft hoe eerlijk wij allemaal denken dat het systeem in elkaar zit.

Onder bovengestelde redeneringen waren hengsten als Vennebos Pretty Gamble of Vechtzicht's Hero bijvoorbeeld nooit goedgekeurd en zo zijn er nog wel wat meer.

Wel is het zo dat tussen de 10-20% van de hengstveulens maar op de CHK komen. De andere 80% worden simpelweg uitgerangeerd door de fokkers zelf, vaak ook met een redenering als de bovenstaande. En als de hengst dan tot stamboekhengst wordt verheven, blijft het nog een loterij, want 70% van de hengsten die stamboekhengst worden, krijgen niet eens genoeg merries om te kunnen bewijzen wat voor een waarde ze hebben voor de fokkerij. In die laatste redenering speelt de kwaliteit/prestaties van de moeder veel meer mee. Voorbeeld: de moeder van Alesco was een tweede premie merrie en daarom kreeg Alesco bijzonder weinig kansen, ondanks dat hij een van de beste hengsten van zijn tijd was. (en er later zelfs nog een volle broer van Alesco werd goedgekeurd). Pas toen de fokker/eigenaar van Alesco zelf een aantal goed passende merries bij Alesco kocht, leverde Alesco ook de kwaliteit die je van zo'n mooie hengst kan verwachten. Maar de "fokkers" hadden allang bepaald dat een hengst met zo'n moeder (bijna niemand had Scalding Joan ooit in het echt gezien) niet zou kunnen fokken. De jury had Alesco allang goedgekeurd, óók op afstammelingen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:28

dadabo schreef:
Doordat ik me meer richt op gebruikspony’s mag ik mezelf geen fokker noemen?

kan me voorstellen dat je een beetje pissig werd van die post. Ik deel hem ook niet trouwens,al gaat het daar niet om. ;)
Het is maar een mening die 1 bokker heeft neergezet.
Zo vind ik iemand die 1 papierloze hengst bij een groep merrie's zet en zonder te kijken of ze goed bij elkaar passen ook geen fokker.
Maar die persoon denkt daar zelf wsl anders over :P

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:42

Ach nee hoor, pissig werd ik niet van die post, ik weet wie het zegt!
Inderdaad maar 1 mening van 1 bokker, die inderdaad in de KWPN-wereld leeft.
Maar dat geheimzinnige gedoe "van ik ken iemand die hier ook op Bokt zit" hoeft van mij niet, dus ik heb me even gemeld voor dat er mensen zijn die zich onnodig aangesproken voelen.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:59

Heb de laatste pagina's door zitten lezen en wil toch het één en ander kwijt:

Er zijn volgens mij maar zéér weinig broodfokkers in NL. Iedereen die fokt en het voor het geld doet was al JAREN geleden gestopt! :D

Als je een veulen koopt bij een grote fokker (en dan bedoel ik met veel veulens) dan zal dat veulen wrs. wat minder in de hand geweest zijn en zal je misschien daar minder moeten betalen i.v.m. het werk/wormmiddel/vaccinaties/hoefsmid waar je zelf dan achteraan zal moeten. De meeste mensen die ik ken zijn liefhebbers, hebben de Welsh pony als hobby (maakt niet uit welke sectie) en fokken een veulen omdat ze dat leuk vinden of zo gek met hun merrie zijn en de 'fouten' die ze daarin zien hopen te verbeteren.
Ik zelf heb met alle kleuren van de regenboog gefokt, altijd op afstamming en aansluiting op mijn merries, nóóit op kleur. Hoopte vaak op een schimmel (mijn favoriete kleur) maar kreeg palomino, valk, vos of bruin. Slechts éénmaal een schimmel gefokt en die was als 3-JARIGE zó ontzettend braaf en mak, (en ja.... dat bestaat :j ) dat de mensen die kwamen haar direct mee hebben genomen voor een hele mooie prijs.
Mijn andere veulens zijn allemaal naar een goed (t)huis gegaan, ongeacht de kleur. Ik heb met alle kopers nog steeds zéér regelmatig contact en ik vermoed dat de meeste (kleine) fokkers dat hebben.
Ik heb altijd bij verkoop de stelregel: Ik maak de prijs, niet de koper, als de koper mijn veulen niet wil, dan komt er vast een betere koper die mijn veulen wél graag wil hebben. Als mensen wat meer uitgeven, zullen ze een veulen ook niet als weg-werp-artikel gaan gebruiken :n

Kwaliteit voor Kwantiteit! Mijn motto vanaf dat ik paarden/pony's fok!

AANVULLING: En v.w.b. predikaten kijk eens naar de uitslagen van Shows en Keuringen, daar staan toch zéér regelmatig pony's op kop van niet 'goedgekeurde' (basis) hengsten, fokkers kiezen nl. zelf, de jury heeft alleen een adviserende rol. Ik kijk wrs. heel anders tegen mijn pony's aan dan een andere A of B fokker maar dat mag, zolang er maar aan de WPCS rasbeschrijving wordt voldaan :D

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 19:14

Wat een discussies hier. Houden we het wel vriendelijk? ;)

In ieder geval; Ines, fijn dat ze tot nu toe wel fris oogt. Hopelijk geneesd het goed en voorspoedig!

En wat betreft de predikaten. Dat is heel persoonlijk.
Het is wel iets waar ik naar kijk, maar het is ook weer niet het belangrijkste. Onze Marvin komt uit een erg mooie moederlijn met allemaal preferent, 1x elite, 2x prestatie etc. waar ook meerdere ggk hengsten uit komen. Dus toen we er naar gingen kijken als jaarling, heeft dat goede papier wel bijgedragen aan de keuze.
Daarentegen stonden bij de Now Or Never destijds twee veulentjes te koop en kwamen we eigenlijk kijken voor de andere, die op papier juist iets meer aanspraak, maar zijn we als een blok gevallen voor deze. Die komt weer uit een 'gewone' stamboekmerrie (ookal zit ze wel tegen het preferentschap aan).
Maar het ligt dus gewoon aan de pony. Op dit moment zal de Marvin ook eerst de sport in gaan, terwijl de Now Or Never volgend jaar naar de keuring en bij de hengst gaat. Ondanks het betere papier van de Marvin zie ik toch iets meer in de andere.

Bij hengstenkeuze kijk ik daar ook een beetje hetzelfde na. Een hengst uit een goede moederlijn is IMO een extra pluspunt voor de hengst, maar de rest moet hij ook mee hebben. Een hengst die op alle punten bij de merrie past, maar uit een 'gewonere' moederlijn komt, zou ik er niet om laten staan.
En nou spreek ik even alleen voor de NWR, maar daar zijn wel degelijk hengsten goedgekeurd uit veulenboek en stamboekmerrie's. En kijk bij de kleinere secties inderdaad ook naar het gebruik van basisboekhengsten.

@Sunnymay, leuke pony met leuke afstamming, jammer dat het een ruin is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:50

Haha leuk topic dit, leer je nog wat van ipv alleen maar kwpn.;)

En inderdaad ging het om jou ;) ..
In ieder geval ff lachen dat je reageerd

@aniekR: Hoe zit het dan bij welsh als je een mooi predikaatrijk papier heb en mij of jou merrie (De laatste op t papier) Stmb is hebben jullie daar als welsh fokker geen problemen mee?
Wij (KWPN) vinden dat erg zonde en proberen dat papier weer opgevuld te krijgen, ook is de prijs dan ene stuk lager, is dat bij wpcs net zo?