[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uryanne

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 11:29

@dadabo, iedere fokker is een vermeerderaar. Maar niet iedere vermeerderaar is een fokker.

Dat is eigenlijk wel heel mooi samenvattend voor het punt dat ik wil maken :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 12:24

uryanne schreef:
De vetgedrukte tekst ;) Lees dat nog eens goed na... 1e gedeelte lijkt zeer sterk op vermeerderen ipv fokken.
Het 2e gedeelte wat vet staat. Dan is dat toch het belangrijkste voor een koper? Dat een veulen een goed karakter heeft? En niet of de kleur wel commercieel is?

Ik begrijp nu de keuzes van Regtur wel. Die kijkt wat commercieler naar haar fokkerij als de meeste anderen in dit fokkers-(!) topic.

Maar dat je veulens op voorhand al verkocht hebt zolang er een commercieel kleurtje uitkomt. Tja, niet direct mijn idee van Welsh- pony fokkerij.

Ik snap je punt.
Echter vind ik dat je met fokken ook rekening moet houden met je "afzet", dus voldoen aan de vraag.
Wanneer fokkers daar niet meer op gaan letten, gaat het goed mis met het ras.
Kleur is imo best een belangrijk onderdeel, maar een "rotbok"met een mooie kleur verkoop je ook niet :P
Wanneer de koper vertrouwen heeft in "je product" kan hij "vooraf een veulen kopen"
Dat deze koper voorkeur heeft voor een kleur is het laatse puntje en niet zoals jij denkt het belangrijkste
Dat laatste ben ik met je eens;
Citaat:
iedere fokker is een vermeerderaar. Maar niet iedere vermeerderaar is een fokker

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 12:43

Vanavond maar eens de rest van de discussie doorlezen. Beetje hechtische ochtend gehad. Vanacht helaas niet zo'n geluk gehad met het onweer. kreeg vanmorgen om 7u telefoon dat mijn schimmeltje (jaarling) door de draad was gegaan (incl de rest, maar enkel zij was gewond). Om een verhaal kort te maken, voorkant van het achterpijpbeen lag er met 1 lap vlees af, incl alle strekpezen. Gaf me gelijk al een naar gevoel. Even overlegd met een collega en zijn toch gaan hechten. klein uurtje bezig geweest om de boel weer aan elkaar te maken en nu in het verband. Hoe of wat er van komt kan ik weinig van zeggen, vooral afwachten. We verwachten dat nog een groot stuk huid zal afsterven en dan hou je voornamelijk bot over aan de voorkant. Dus eerst maar even kijken wat er met 2 weken gebeurt. Hele grote pech, eerste zelf gefokte veulen waar ik zo gek op ben, waar ik eigelijk best veel van verwachtte, bloedmooi ding, en nu dit. Grote kans dat keuringen niks zullen worden, sport al helemaal niet en dan is het afwachten hoe het hersteld en of ze hem uberhaupt weer degelijk kan gebruiken. Tijd zal het uitwijzen.

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 12:45

balen zeg Ines.
Sterkte!!! Hopelijk valt het mee

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 12:49

Natuurlijk moet je rekening houden met de afzet. Anders ben je inderdaad snel klaar met je fokkerij.
Wat mij stoort (en sorry, maar het is nu eenmaal een beetje mijn 'stokpaardje') is dat kleur steeds meer de boventoon gaat voeren. Dat vind ik erg zonde.
En dan ook nog het verhaal van "het veulen is al verkocht als het (dus helemaal al geen hij of zij) maar een aparte kleur heeft". Dan ben je voor mij niet meer een liefhebber van de Welsh fokkerij waarbij je gedegen te werk gaat met hengstenkeuze e.d. Maar een notoire broodfokker. Of je nu 1 dergelijk veulen fokt of 100.

Als ik een veulen fok wil ik vooruitgang en het veulen aanhouden om later de moeder weer weg te doen en zo een steeds betere pony te fokken. En niet bij een kleurhengst te dekken om de kans te vergroten dat ik mijn veulen voor een redelijke prijs te kunnen verkopen. Leuk als dat bijkomstig is, maar zeker niet het hoofddoel.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 12:51

uryanne schreef:
Beetje kinderachtig, 'gekakel'
Het is gewoon een discussie die veel ponyhouders aangaat. En die met belangstelling gevolgd wordt door veel fokkers.
Wat me trouwens wederom opvalt, de kleur is weer het belangrijkste fokdoel ;)

Als wij alleen maar commercieel zouden vermeerderen, zouden er alleen maar kleurponies bij ons lopen en die zouden allemaal door Willie Wortel gedekt worden, waarvan ik niet zou willen beweren dat het een slechte pony is.
Dit jaar is er echter maar 1 eigen merrie gedekt en het veulen zal denk ik wel blijven.
Als je je verdiept in de afstamming van onze hengsten zou je misschien ook niet meer eerst nadenken en dat wat gaan beweren. Daarbij hebben de meeste van onze ponies in het verleden een predikaat gehaald, en de meeste ooit ,ongeshowde, en aangekochte ponies werden ook allemaal hoog geplaatst.Wat is dan het punt?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:08

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:12

uryanne schreef:
Wat mij stoort (en sorry, maar het is nu eenmaal een beetje mijn 'stokpaardje') is dat kleur steeds meer de boventoon gaat voeren. Dat vind ik erg zonde.

Zoals ik eerder al aangaf is dat niet altijd de boventoon. Bij sommige wel, dat is zo en dat zou imo ook niet zo moeten zijn.
Echter kan het ook een compliment zijn, dat men nu vertrouwen heeft in het ras, dat de 'meeste' pony's fijne gebruikspony's zijn en dat kopers voornamelijk nog op kleur kunnen uitblinken.
Als rijpaard vind ik het geslacht ook niet uitmaken en ook bij de KWPN vind ik de afstamming belangrijk of ik wel of niet ga kijken bij een paard dat te koop staat. (aangezien ik te groot ben voor pony's ;) )
Kleur is wel belangrijk,want een bonte wil ik niet kopen. Scheelt ook dat ik niet op zoek zal gaan naar de beste, want daar heb ik zelf niet genoeg kwaliteiten voor om dat eruit te rijden....
Zo zal ook menig pony-koper te werk gaan denk ik :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:14

Cemlys: jeetje wat heftig! sterkte en hopelijk gaat het herstellen beter dan je verwacht :(:)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:23

Gedver Cemlys, wat zl je geschrokken zijn. Arm beestje. Ik duim voor je dat ze er weer goed bovenop komt, sterkte.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:33

Oei, dat is erg jammer met dat onweer. Hoop dat het redelijk bijtrekt. Ze is iig in goede handen volgens mij.

@regtur, dat je slechte hengsten/ merries hebt zal ik nooit zeggen zonder er een in real-life te hebben gezien.
Dat je een grote voorkeur hebt voor kleurponies is ook geen probleem voor mij. De een houd daarvan, de ander weer van wat anders.
Punt is dat mensen in deze tijd van crisis in de paarden/ ponywereld ook zouden kunnen denken; ik doe wat minder merries bij de hengst ipv. ik draag uit naar de buitenwereld dat ze voor kleurponies bij ons moeten zijn. Want dat komt op mij over als zijnde toch wat proberen te verdienen aan de fokkerij ipv. pas op de plaats maken en op die manier meer schaarste creeren zodat alle Welsh fokkers er wat aan hebben.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:56

uryanne@ ik heb een schimmelmerrieveulen verkocht voor de prijs waar jij vorig jaar een bereden/betuigde pony voor te koop aanbood.En die man kwam eigenlijk voor een leuk bruin veulentje met een blesje en 4 witte benen, die we niet hebben. Je mag zelf invullen of wij een goede prijs voor het veulen hebben gekregen of jij misschien niet zo'n hoge vraagprijs had.
Op het moment dat hij echter de schimmel zag was hij verkocht. Ook hebben we nog steeds meer grijze dan kleurponies.
Hoeveel schimmels heb jij?

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:06

Oei Ines, wat oliebol! Heel veel sterkte, hopelijk komt dit nog goed.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:08

Wat is het punt dat je probeert te maken?
Ik had geen hoge vraagprijs. Dat was een bewuste keuze en het verschil tussen commercieel een pony verkopen of gewoon een adres belangrijker vinden dan de prijs.
Verder heb ik nu geen schimmels. In het verleden wel een handjevol gehad.

Maar nogmaals, wat is het punt dat je wil maken?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:49

Ter illustratie wil ik nog een voorbeeld noemen van een merrie die wij als 6 jarige kochten, die altijd leeg gelaten was, omdat er een overschot aan veulens was. ( het is een golfbeweging van 7 jaar) En dat is idd een jaar of 7 geleden. Wij kregen er een veulen van WW uit, een valkje. Ze is toen verkocht aan Melanie, die er een merrie van Hy-Society uit fokte, die wij terugkochten, daarna een hengst ook van Hy-Society, die nu van Nickle is. Melanie fokte er een aantal merries uit met Damon, allebei Ck ponies, daarna werd ze weer doorverkocht, kreeg diverse hele mooie veulens van verschillende hengsten, die het gewoon heel goed doen.Op haar laaste adres werd ze volop geshowd. De merrie zelf is voorlopig keur geworden en zelfs reserve kampioene op een NWPCS keuring.Hadden wij die merrie niet aangekocht dan had ze nu misschien nog wel in een hoekje aan de snelweg gelopen. Kijk eens hoeveel mensen er plezier van gehad hebben en nog hebben, wat een waardevolle pony en hoe zonde als zij niet "ontdekt"was.

Verder, de gemiddeld 7 veulens die wij fokken zullen de markt niet verpesten, en de meeste mensen die een hengstenkeuze bij ons maken, fokken voor zichzelf en willen ze niet eens kwijt. Wij hebben er zelf veel plezier is, en hebben door de fokkerij heel veel leuke contacten, wat we niet graag zouden willen missen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:59

uryanne schreef:
Wat is het punt dat je probeert te maken?
Ik had geen hoge vraagprijs. Dat was een bewuste keuze en het verschil tussen commercieel een pony verkopen of gewoon een adres belangrijker vinden dan de prijs.
Verder heb ik nu geen schimmels. In het verleden wel een handjevol gehad.

Maar nogmaals, wat is het punt dat je wil maken?

Dus als wij een pony voor een laag bedrag aanbieden is dat commercieel(?)en het verpest de markt? dat kan niet winstgevend zijn.
Als wij er een goed verkopen zijn we ook commercieel, want dan maken we winst(?)

Dan moesten we geen dierenarts nodig hebben, misschien.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 15:43

Als iemand een veulentje aanbied via een verkoopsite voor €150,- is het voor een ander erg lastig om €300 te krijgen. De toon is inmiddels reeds gezet met die €150,-
Daarom ben ik voorstander om de fokkerij klein te houden op momenten waarop er weinig vraag is. Zoals de huidige tijd.
Sommige fokkers/ handelaren verkopen blijkbaar voor veel geld hun veulens. Dat is heel mooi en goed voor hun portomonnee. Maar ik fok liever 1 veulen wat ik eventueel verkoop voor €300,- dan 10 veulens waarvan er 1 voor €500,- weggaat en de rest voor €150,- of minder.

Verder ben ik nog steeds benieuwd waarom je vroeg hoeveel schimmels ik heb?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:20

uryanne : ik heb het idee dat Regtur geen goed kan doen bij je.
Ik ben van mening dat ze een nette fokker is hoor.
Ik vind het bijv minder wanneer er 1 hangst wordt aangekocht en alle merrie's moet dekken van de fokker... regtur doet dat niet en probeerd echt haar pony's te verbeteren..

Ik denk dat de meeste fokkers graag liever 1 veulen voor 500 verkopen,máár ookal fok je nu minder dan geeft dat geen garantie dat de prijs omhoog gaat.(ookal zou je denken van wel, zo simpel is het niet)
Daarbij wil men graag het mooiste veulen fokken en met minder merries worden je kansen kleiner.

Dat 1 persoon 150 vraagt, wil niet zeggen dat de toon is gezet, want je hoeft daar echt niet in mee te gaan. Dan gaan die kopers maar op zoek naar goedkopere veulens. Kopers die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten, heb en hou je altijd.
Wanneer de meeste fokkers die prijzen gaan hanteren, dan zal je als verkoper eerder mee moeten gaan wanneer je er vanaf moet.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:33

Diane_Basje schreef:
En soms is kleur gewoon net iets belangrijker als je een 2- of 4-span compleet wil maken. En als ouders dan een goed karakter voor wbt mensport hebben, dan is uiterlijk en/of showkwaliteit misschien van iets (!) minder belang.

Gelukkig rijden vele menners met schimmels, dan moet het toch weer makkelijker verkopen worden van de niet kleurpony's. :P

Verder ga ik me niet met de discussie bemoeien. Die is vooral gericht op A, in de sectie D valt een schimmel toch wel onder een bijzondere kleur. :P Valk etc komt steeds meer omdat er toch wel teveel op kleur gefokt naar mijn mening.
Gelukkig vind ik dat helemaal niet mooi, dus hoef ik me daarin niet te verdiepen.

Fokken begin ik in deze tijd niet aan of het zou voor mezelf moeten zijn. Laat de markt eerst maar eens een beetje aantrekken. Fokken is een leuke hobby, maar niet als ik er bergen geld op moet toeleggen. Kost al genoeg zonder een extra veulen. ;)

Cemlys, brr, dat klinkt niet fijn. Zo gehecht ziet het er goed uit.
Wat betreft keuringen kun je soms nog verbaasd zijn hoor. Mijne heeft flinke littekens, maar geen belemmering op de keuring. De keurmeester zei er zelfs niets van, alleen de hengstenhouder viel het gelijk op.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:39

@Ines, wat een ellende zeg! Heeft ze erg veel pijn? Hopelijk komt het helemaal goed met haar. :(:)

Iedereen in deze wereld is vrij om zelf te bepalen wat een veulen/ pony op moet brengen. De opmerking dat mensen die 150 euro vragen, het verzieken voor de rest is onzin. De koper bepaald uiteindelijk wat ze willen betalen. Voor elke portomonee is er wel een pony. De ene kan nou eenmaal meer betalen dan de ander.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:46

Regtur kan zeker goed doen voor mij. De discussie gaat nu redelijk ver tussen ons beide maar het is zeker ook in het algemeen bedoeld.
Vind dat ze ( van de foto af gezien) over het algemeen leuke hengsten en merries heeft. Enigste waar mijn haren een beetje van overeind gaan staan zijn opmerkingen als; veulen is al verkocht zolang het maar die en die kleur heeft. Maar in feite kan de fokker dat niet helpen. Dat is meer de manco van de koper.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 00:10

melanie@ de beloofde foto's. Het blijft moeilijk in de koppel.
Afbeelding

Afbeelding
je kleine muis en grote reus komen nog aardig dicht bij elkaar qua grootte. Niet verwacht!

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 02:25

Tja ik ken ook iemand die hier ook op bokt zit, die fokt met zogenaamde goede papieren.. of leuke kleurtjes,
ja leuke kleurtjes''leuk''? meerwaarde? nee.

Diegene denkt dat een pony met een vol papier een goed papier is.. Allemaal gaten met betrekking tot predikaten.
Dan vraag ik mij of diegene waar degelijk meer van zullen zijn zich fokker mag noemen?
Niet wetende wat predikaten inhouden..

Het NWPCS kent veel verschillende predikaten, te behalen op basis van fokkerijresultaten of sportprestaties.

De predikaten ster, voorlopig keur en keur, zijn exterieurpredikaten en worden alleen verleend op de Centrale Merriekeuring. Via de regionale keuringen worden de betere pony's aangewezen naar de Centrale Keuring, die in principe voor het predikaat in aanmerking komen.

Waarom kan hier dan niet meer over nagedacht worden?
2012? Fok goed! of fok NIET. Degene die zich aangesproken voelen zullen hier nu missgien wel over nadenken. Voor de rest zie ik in dit topic veel mooie en goede lijnen voorbij komen !

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:14

De een hecht veel waarde aan een predicaat en de ander niet. Om te zeggen dat je alleen maar met merries/ hengsten moet fokken welke een predicaat hebben gaat mij wat te ver. Op een exterieur keuring is de vorm van de dag erg belangrijk.
Ik ken wel een aantal merries die op een keuring met gemak een predicaat zouden halen. Sommige eigenaren zijn oud, hebben geen tijd of zien er als gezegd de meerwaarde niet van. Toch is het dan zonde om niet met zo'n merrie te fokken.

Bij het KWPN, KFPS zijn predicaten zo'n beetje van levensbelang. Een gat in het papier zegt mij niet zoveel. Liever niet natuurlijk, maar zoals gezegd zijn er diverse omstandigheden waarbij zo'n gat kan ontstaan. Soms om een reden waarbij de pony of het paard niets minder, of misschien wel beter is, dan zijn collega met wel een 'vol' papier.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:49

jenny super bedankt voor de fotos! Ze zijn wel altijd samen hè?