Ik ken iemand die fokt specifiek met Welsh A x NRMPS om meer 'sjiek' in de minipaardjes te krijgen, die wil dus graag met kleine Welsh merries fokken, maar wel met GOEDGEKEURDE NMPRS hengsten en dan heb je een 'gegronde' reden om te fokken, maar als je het alleen doet om te vermeerderen..... er zijn al zoveel pony's. En zeker al zoveel 'part-breds' uit mooie merries die fokken met de hengst van de buren, want ze willen een veulen, maar die als het gespeend wordt linea recta naar de slacht gaan omdat niemand ze wil hebben. Als je écht wil fokken, wordt lid van een stamboek, ga naar keuringen/shows en ga kijken wat je bevalt, ga daar voor sparen en geniet van heel veel Welsh plezier.
En platenbont en excessief wit zien ze nog steeds liever niet bij Welshpony's, het Amerikaanse stamboek heeft die regels naar eigen inzicht bijgesteld, maar als je een Welsh A, B, C of D hebt zoals de overigens prachtige Lorelei Google Me (ik wil haar graag op stal

Part-Breds mogen wel platenbont zijn, maar zoals hier ook al eerder op gewezen is, die zien ze dan liever in een grotere maat.