[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:33

@Luna, je moet als je gaat fokken wél opletten dat je niet een te grote hengst op je merrie zet. Dat is slecht voor de merrie, dus nooit voor een hengst gaan die 20 cm groter dan je merrie is (dit heb ik van 2 verschillende dierenartsen) en als je gaat fokken, even bij jezelf te rade gaan waarom je wilt fokken? Wil je alleen meer pony's of wil je specifieke eigenschappen van je merrie doorfokken en waarom?

Ik ken iemand die fokt specifiek met Welsh A x NRMPS om meer 'sjiek' in de minipaardjes te krijgen, die wil dus graag met kleine Welsh merries fokken, maar wel met GOEDGEKEURDE NMPRS hengsten en dan heb je een 'gegronde' reden om te fokken, maar als je het alleen doet om te vermeerderen..... er zijn al zoveel pony's. En zeker al zoveel 'part-breds' uit mooie merries die fokken met de hengst van de buren, want ze willen een veulen, maar die als het gespeend wordt linea recta naar de slacht gaan omdat niemand ze wil hebben. Als je écht wil fokken, wordt lid van een stamboek, ga naar keuringen/shows en ga kijken wat je bevalt, ga daar voor sparen en geniet van heel veel Welsh plezier.

En platenbont en excessief wit zien ze nog steeds liever niet bij Welshpony's, het Amerikaanse stamboek heeft die regels naar eigen inzicht bijgesteld, maar als je een Welsh A, B, C of D hebt zoals de overigens prachtige Lorelei Google Me (ik wil haar graag op stal :D ), dan wordt hij bij het WPCS (moederstamboek) in het X-boek ingeschreven (een soort hulpstamboek) ook al wijst DNA uit dat het écht een Welsh A, B, C of D x Welsh A, B, C of D is.

Part-Breds mogen wel platenbont zijn, maar zoals hier ook al eerder op gewezen is, die zien ze dan liever in een grotere maat.

Luna2006

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:53

Met deze merrie wordt waarschijnlijk 1 paardje gefokt, al vond ik een NAS hengst van een meter 20 echt geweldig maar denk niet dat fokken met haar echt interessant is.
In de toekomst wil ik gaan kijken voor een welsh A of B merrie te kopen en daar eventueel wel mee te gaan fokken maar wil nu vooral ervaring opdoen en naar keuringen gaan kijken en veel leren. Omdat zij ingeschreven staat lijkt ze een geweldige leerpony en kan ik makkelijker in contact komen met welsh fokkers en contacten leggen. De paardjes die ik op kapaza te koop staan vind ik meestal niet echt geweldig en ik zou dan ook liever achter een paar jaar bij een echte welsh fokker een palomino of buckskin merrie kopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:17

hier terug van vakantie.

Iedereen gefeliciteerd met de behaalde resultaten!
Was er ivm de vakantie helaas niet bij.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 00:33

Breek heel even in; sorry!
Wie van jullie fokt sectie B en verkoopt ook zo af en toe?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 05:45

Wat zoek je?

Zelf ben ik A fokker maar weet zo nu en dan wel B te koop

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 07:54

Gefeliciteerd Abba !!!

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 07:56

Hoi! Ben op zoek naar een tweespan om daar mee te kunnen mennen. Geen drachtige merries omdat ik niet met fokken aan de slag. Sectie B tot iets van 1.35m en geen vosjes. Alle andere kleuren zijn prima. Geslacht gelijk dus of 2 merries of 2 ruintjes.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 08:25

Hoe oud?

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 08:28

Vanaf 4jr tot iets van 8jr.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 08:42

probeer het eens bij stal Ysselvliedt, die hebben nog wel eens een leuk span staan. En andres weten ze wellicht iets.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:56

Gefeliciteerd met de behaalde resultaten.
Jacqueline, van harte gefeliciteerd!

PaysBas, ik ben zo'n 2.5 jaar opzoek geweest naar een mooie dubbelspan en heb per toeval een geweldig span gevonden, ook een lot uit de loterij. Het is niet onmogelijk maar ik kan je garanderen dat het geen gemakkelijke zoektocht is! Wat ik zou adviseren; Koop een (beleerde) pony, geen uniek exemplaar, en zoek daar een tweede bij. Ook dit is niet gemakkelijk maar er staan redelijk veel pony's te koop die qua type,kleur & beweging een heel mooi span zouden kunnen worden. Als je veel geduld hebt kom je misschien eens wat tegen maar veel menners zijn, uiteraard volkomen begrijpelijk, dolgelukkig met hun pony's en verkopen ze niet. Heel misschien weet ik wel een mooi span Cobs, 1.35 maar wel voskleurig & hengst.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:15

Dank voor de reacties, meedenken en adviezen. Dat waardeer ik zeer!
Ponies dienen idd al goed bevestigd voor de koets te kunnen lopen.

Eigen paard is echt goud waard,dat weet ik maar al te goed. begrijpelijk dat verkopen van een tweespan dan niet vlot wordt gedaan.
Ben Co0len zijn jullie bekend met hem?

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:25

Ik heb zelf geen ervaring met Ben Coolen maar weet dat een goede kennis er een mooie, brave pony vandaan heeft. Heeft regelmatig heel kwaliteitsvolle paarden/pony's te koop. Dat span B's wat hij nu heeft staan voldoet geheel aan jou eisen; Is het iets voor je? Lijkt, vanaf de foto's, een mooi span!

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:47

Ik heb ook goede dingen over Ben Coolen gehoord, hij heeft regelmatig leuke dieren te koop staan, succes met zoeken!

@Friese_menner : Bedankt :D

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:35

Heb via een online veulentabel gezien dat Dilys tussen de meter 28 en de meter 35 gaat worden, is dit wel interessant voor een welsh partbred?

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:54

Vaak geven ze de voorkeur aan een stokmaat rond de 1.48m, ten minste de Nederlandse jury.
hoe een engels jurylid daar tegenaan kijkt weet ik niet.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:54

Luna2006: Wat een mooi getekend veulen, dat gaat vast een leuke eyecatcher worden. Wel denk ik dat ze niet veel toevoegt aan het huidige partbred bestand. Je ziet bij de partbred toch duidelijk een bewuste keuze om te kruisen en dat is dit veulen, naar mijn mening, niet. Wel zou het een heel leuke kinder/sportpony kunnen worden omdat ze waarschijnlijk een mooie stokmaat krijgt.

Mocht je in de toekomst met haar gaan fokken zou ik wel een bewuste keuze gaan maken. Persoonlijk zou ik met haar moeder (stamboek)fokken en haar als mooie sport/kinderpony gebruiken.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:20

Bedankt Chantall,

@Luna,

Als de vader een shetland x Welsh is (± 1.15 m.) en de moeder is een Welsh A (nóóit groter dan 1.21,9 m.) dan zal je veulen ook nooit groter worden dan 1.21,9 m. Dat kan nl. niet :D

Ze ziet er hartstikke schattig uit en ik zou er gewoon van genieten en veel mee doen, zorg ervoor dat ze als 3-jarige gereden gaat worden en verkoop haar dan aan een lief klein meisje als rijpony. Ik zou zelf van het geld dat ik er dan van kreeg een grotere Part Bred of een Welsh A, B, C, D van kopen. Ik zou niet met haar fokken, je voegt niet iets speciaals toe met deze, overigens leuke, pony.

In Nederland heb je een NWR club ZIE DEZE LINK of via http://www.nwpcs.nl

Maar je hebt ook Part-Bred Welsh Pony's en ze verwachten op keuringen en op shows dan toch meer het type dat hieronder op de foto's staat. Succes!

Afbeelding
Chevy's Cindy TG (van Tops uit Grootegast) goedgekeurde Part-Bred Hengst 1.43 m.

De fotograaf is voor mij onbekend (ik vermoed Th. ten Brinke), maar de foto komt van de website van de fokker.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:42

Ze is nu bijna 4 maanden en meet al een meter, en die tabel zei dat ze dus zo groot zou worden (mams fokt wel erg groot zeiden de mensen), geloof er op het moment ook niet erg veel van maar zullen afwachten.
De sport gaat ze zeker en vast in gaan gaan, vind haar gangwerk wel iets leuks hebben, vooral haar draf toont een leuk zweefmoment. Ook ga ik haar voor het koetsje zetten omdat ik graag terug wil gaan mennen. Als mijn neefje dan oud genoeg is zal hij haar gaan rijden denk ik. Hij is nu 3 jaar en wilt elke week op mijn shettie en staat uren met haar te tutten dus denk dat er wel een klein ruitertje in hem schuilt.

@frieseMenner: Mams is niet in mijn bezit, dus fokken met haar zal ik niet kunnen doen. Als ik met mijn merrie fok zal ik ook erg goed nadenken en heel gericht een hengst kiezen zodat ik zeker niet kom te zitten met een veulen wat nooit iemand zou willen hebben of het nu een hengstje of een merrie zou zijn, dat is nu eenmaal zonder en vermeerder je om te vermeerderen en dat is absoluut niet de bedoeling. Het is ook dat ik absoluut geen fokmerrie van haar wil maken want vind haar interessanter als men en rijpony omdat ze net dat vele welsh bloed heeft en de welshjes waar ik mee heb gereden echt geen schrik kenden en dat zie ik in haar wel terug net als het relatief makkelijke karakter. En vind persoonlijk dat de aangename zit bij een merrie die meerdere veulens heeft gehad bij veel paarden achteruit gaat wat het voor mij dan onmogelijk zou maken haar nog te rijden en dat zou zonde zijn. Ik heb namelijk een erg gevoelige rug die heel snel een schokkende galop voelt, daarom dat ik zo verliefd ben op welshjes, die hebben het heel erg vaak niet :D

Pfieuw wat een lap tekst zeg ;o ;$

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:11

@Jacqueline, gefeliciteerd!
En de foto die je plaatste is gemaakt door Janneke de Rade, zie merkje op de foto (JdR)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:39

abba schreef:
Als de vader een shetland x Welsh is (± 1.15 m.) en de moeder is een Welsh A (nóóit groter dan 1.21,9 m.) dan zal je veulen ook nooit groter worden dan 1.21,9 m. Dat kan nl. niet :D

Hoezo kan een veulen dan nooit groter worden?
Ik ken er meerdere die een stuk groter dan de ouders zijn geworden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:45

Kan altijd dyonne, maar ook zo n stuk groter?

Zondag paar veulens en merries kijken :D

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:50

Cemlys schreef:
Kan altijd dyonne, maar ook zo n stuk groter?

Zondag paar veulens en merries kijken :D

Betwijfel het zelf dat ze zo'n stuk groter gaat worden, tabel is redelijk correct, heb de veulenmaten van mijn bwp ingegeven gehad en de stokmaat zit er netjes tussen. Maar omdat paps zo klein is denk ik niet dat het echt een C gaat gaan worden maar fok wel een leuke B.
Agh we zien we hoe ze uitgroeit, ge er vooral plezier mee hebben om te zien hoe dit ezeltje uit gaat groeien

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:24

Nee, zo'n stuk groter verwacht ik niet, maar er staat hier niet groter dan de maat van 1.219, en dat kan naar mijn idee wel.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:32

Ze is nu een meter met haar 4 maanden, best groot maar ach, ik zie wel tot wat ze uitgroeit, zolang ze de meter 17 maar haalt is het mij goed :D dan kan ik er lekker mee rondhobbelen.