[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:03

Idd daar heb je gelijk in. Ik vind er eerlijk gezegd ook niet onmiddelijk iets over terug. Daarom dat ik benieuwd was :). Mss dat er via de fokker van de moeder meer info kan gevonden worden. De moeder is vorig jaar iig geshowd in Belgie en deed het niet slecht. Ook dit jaar heeft ze weer een heel mooi veulen aan de voet.
Moest ze als fokpony niet voldoen, dan is het volgens mij nog een prima gebruikspony, heel braaf karakter en niet snel van haar stuk gebracht. We zien wel wat het zaterdag wordt. :)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:25

moederlijn is niet super bekend, maar er staan wel een paar hele mooie merries tussen. Via de andere kant toch weer het super bloed van Pendock Legend erin. Kom je toch nog steeds vaak tegen in mooie goede pony's. Onlangs nog in Wales geweest. Bij een wat oudere minder bekende fokker machtig mooie oudere merries gezien, waarvan er enkele binnenkort voet op Nederlandse bodem zetten. De laatste jaren had de fokker ook gebruik gemaakt van Criccieth hengsten en als ik het goed begrepen heb ook van de hengst die als vader te boek staat van de pony waar jij het over hebt of iets wat uit die lijn kwam. En om eerlijk te zijn, wat we van die afstamming zagen, daar werden we nog niet echt blij van. Lijkt in Wales toch ook wel een (groot) probleem te worden/zijn om goede passende hengsten te vinden op het top merriemateriaal dat bij verschillende fokkers aanwezig is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:32

Moederlijn is er idd niet zo heel veel over te vinden, ze is blijkbaar in Nederland gefokt geweest. Qua afstamming ken ik nog niet zoveel, maar was wel gelijk weg van dit veulen, en ook als jaarling blijkt ze heel goed mee te vallen. Ik wil ze voor de zekerheid nog eens zien, aangezien ik dit weekend weinig beweging gezien heb, de aandacht vond ze blijkbaar veel interessanter :).
Vader vind ik ook een mooie pony, heeft toch wel wat gedekt in Nederland dacht ik.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:35

en hoeveel nafok van de vader heeft goede resultaten behaald op shows en of keuringen. Van moederskant zit er zeker wel beweging in. Moeder is gefokt in Holten als ik het goed heb.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:37

Idd moeder is in Holten gefokt. Hoeveel nafok er goede resultaten behaald hebben op keuring kan ik niet onmiddelijk zeggen, eerlijk gezegd nog niet allemaal opgezocht of nagevraagd.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:30

Als een fokker geen stalnaam heeft , betekent dit nog niet dat er geen goede ponies gefokt worden. Volgens mij komt deze merrie weg bij Schut , en ik heb de grootmoeder toch wel vaak op keuringen gezien. Is ze een vliegenschimmel en niet al voorlopig keur?
Als ik me goed herinner is Amalia een bruine , die op een 3e plek ster werd bij de 3 jarigen.
Maar , vorig jaar niet doormocht?
Uit diezelfde lijn is een dochter van Waxwing HillBilly vorig jaar bij ons gedekt, door een Criccieth hengst en hoop ze binnenkort weer te zien, met veulen.
Wel andere lijnen, maar mogelijk dezelfde typejes. Ik zal wel wat foto's maken.Plaatsen is een ander verhaal:(

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:26

Hoi, ponies zonder stalnaam kunnen zeker wel goed zijn. Ik denk dan al vlug aan een Priscilla, Petra en Astrid, die het héél ver geschopt hebben zonder stalnaam. Daar gaat het dus niet over. Ik ken de merries zelf niet, dus kan ik daar niks positiefs of negatiefs over zeggen, anders dan dat ik ze wel zou willen zien voordat ik iets uit de lijn zou kopen. Ik heb lang niet alle fantastische merries van de wereld gezien. Overigens zou het zo maar kunnen dat de merrie uit de lijn van Bleddfa Tell Tale of van Forest Merit komt, maar dan zijn we wel heel ver terug.

Overigens is een fantastische stamboom geen garantie voor fokkerij. Wij hadden ooit een fantastische merrie met een fantastische stamboom. Vader was een levende legende, moeder was een prachtige merrie, grootmoeder was een levende legende. Zelf werd de pony zelfs nationaal jeugdkampioene en heeft altijd aan de top meegedaan voor de prijzen. We hebben 4 veulens uit haar gefokt, 2 merrieveulens en 3 hengstveulens. de kwaliteit viel enorm tegen uit zo'n fantastische merrie. Een goed papier is dus geen harde garantie voor goede fokresultaten. Een minder papier wil niet zeggen dat de pony minder fokt. Het mooiste bewijs daarvoor is dat bij twee volle broers de ene bijvoorbeeld veel beter fokt dan de andere. En dat heeft dan gewoon met de wetten van Mendel te maken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:15

Idd Joost, maar tot nu toe kun je je op niet veel anders baseren dan stamboom en hoe de voorouders en tot nu toe het veulen het doen. Papier is niet superbelangrijk, over het algemeen wil ik gewoon een pony die me qua type heel erg aanstaat, waarbij alles een mooi geheel vormt, waar ik ook nog andere dingen mee kan doen, behalve fokken bv, karakter en tenslotte moet ik er een goed gevoel bij hebben. Bij deze merrie is het lijstje zeg maar compleet. Tuurlijk ben ik nieuwsgierig ook naar wat er achter zit. Zoals je al eerder zei zie je bij fokken pas aan de fokproducten, hoe goed een fokdier is.
@ Regtur: de merrie komt idd van bij Schut. Amalia is schimmel. Als je mij meer kan vertellen over haar en eventueel de moeder, dan graag :)

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:27

Ik heb wel foto's van de beide merries.
Niet zo lang geleden op een site gezien (en opgeslagen)
Ik kan alleen nu de site niet meer vinden, maar als je interesse in de foto's hebt wil ik ze even pb-en!
Ik kan me trouwens ook nog wel herinneren dat ik Maxima wel eens op de keuring heb gezien, heb even snel in m'n bestand gezocht, maar ik kon haar niet bij m'n eigen foto's terugvinden, is ook al weer een paar jaar geleden, m'n oude digi hield het niet vol qua batterijen alle A'tjes op de keuring vast te leggen...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:36

Je mag de foto's zeker pb'en hoor!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:33

@ Zitake, Ik heb even een kopie opgezocht van de merrie die bij ons gedekt is, maar die komt uit een andere lijn, nl. Dagmar en dat is een keurmerrie uit Abberthome's Tessa.
Voor die andere pony zou ik de keuringsboekjes erbij moeten pakken. Ik vind dat dhr. Schut wel met goede ponies aan de keuring komt. Hij loopt beslist niet achteraan, maar hij zal misschien zijn allerbeste ook niet verkopen? Van Criccieth Hywel zijn wel hele mooie veulens geboren, maar niet iedereen showt zijn veulens. Of jaarlingen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:38

Dat zal dan mss de merrie Patricia zien, die kan ik wel terugvinden als ik even google. Dit is een merrie uit Waxwing Hillbilly geloof ik en waarschijnlijk die die je bedoelt.
Via Buster heb ik nu ook Maxima op de foto te zien gekregen.
Hywel heeft idd een aantal mooie veulens, ondertussen een paar teruggevonden. Maar idd worden niet altijd geshowd.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:55

Zijn er hier nog mensen die zaterdag bij Vennebos gaan kijken? ook niet zo ver voor onze zuiderburen. Ongeveer 20 minuten vanaf Hazeldonk. Als je binnen NL een stoeterij wilt bekijken waar je echt kunt zien wat een uniforme fokkerij is, moet je bij Piet & Rhode gaan kijken

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:32

Peewij, innige deelneming. Het is altijd hard om een pony te verliezen en moeilijk om dan een veulen goed op te fokken.
Sterkte.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:46

regtur schreef:
nl. Dagmar en dat is een keurmerrie uit Abberthome's Tessa.

Mm, dat is wel een mij héél bekende lijn ;) De moeder van Tessa is feitelijk gefokt door Jan Retera (Bolster). Wij waren op vakantie, Tirana werd hengstig en Retera bracht haar naar Rowfant Seal. Niet direkt onze keuze, omdat Rowfant Seal ook niet echt indrukwekkend gefokt had bij onze lijn in Wales, maar goed, in ieder geval was ze drachtig.We kregen een merrieveulen dat we Toulouse doopten en doorverkochten aan van Dongen in Dronte. Toulouse was geen keuringspony, maar ze fokte kennelijk wel, gezien de successen van Tessa, haar zusje Twiggy en hun nakomelingen. De lijn uit Abberthome's Tessa is zonder stalnaam gebleven, maar is ook weer een bewijs dat stalnaam niet alles zegt.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:02

zitake schreef:
Dat zal dan mss de merrie Patricia zien, die kan ik wel terugvinden als ik even google. Dit is een merrie uit Waxwing Hillbilly geloof ik en waarschijnlijk die die je bedoelt.
Via Buster heb ik nu ook Maxima op de foto te zien gekregen.
Hywel heeft idd een aantal mooie veulens, ondertussen een paar teruggevonden. Maar idd worden niet altijd geshowd.

Deze merrie heet Sophie en zal dan een volle zus kunnen zijn.
Ik weet dat beide ponies op de Dragon show meeliepen en de oudste van de 2 behoorlijk hoog liep. De andere weet ik zo niet, want ik heb het van horen zeggen, van de nieuwe eigenaar. Hij wilde dus graag de "goede"pony kopen, maar die was al verkocht, of niet te koop. Hij nam dus genoegen met de zus, en die heeft inmiddels een veulentje van Criccieth Aladdin.
Binnenkort wordt ze gebracht om gedekt te worden, en dan wil ik best een paar foto's maken, al heeft dat dus weinig van doen met de pony die jij wilde kopen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:10

joostvangestel schreef:
regtur schreef:
nl. Dagmar en dat is een keurmerrie uit Abberthome's Tessa.

Mm, dat is wel een mij héél bekende lijn ;) De moeder van Tessa is feitelijk gefokt door Jan Retera (Bolster). Wij waren op vakantie, Tirana werd hengstig en Retera bracht haar naar Rowfant Seal. Niet direkt onze keuze, omdat Rowfant Seal ook niet echt indrukwekkend gefokt had bij onze lijn in Wales, maar goed, in ieder geval was ze drachtig.We kregen een merrieveulen dat we Toulouse doopten en doorverkochten aan van Dongen in Dronte. Toulouse was geen keuringspony, maar ze fokte kennelijk wel, gezien de successen van Tessa, haar zusje Twiggy en hun nakomelingen. De lijn uit Abberthome's Tessa is zonder stalnaam gebleven, maar is ook weer een bewijs dat stalnaam niet alles zegt.

Tessa is wel keur, maar Toulouse dus niets. Ook weer een bewijs dat een merrie zonder predikaten best wel goed kan fokken. Overigens zegt het soms ook meer over het fanatisme van de eigenaar om aan keuringen deel te nemen.
Van Dongen woonde overigens ongeveer 2 km bij ons vandaan,aan de andere kant van het water, maar hij is zo ongeveer gestopt toen wij net begonnen, wel jammer.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:53

sterker nog, Sumrin Toulouse was een tweede premie pony. Haar moeder Sumrin Tirana had voor haar tijd al een flink hoofd, maar was een schitterende merrie, die als jaarling in Kootwijk eerste zou hebben gestaan als we haar in 1983 gebracht hadden. We besloten toen haar moeder te brengen die landskampioene werd. Toulouse miste nogal het gouden draadje, wat vooral tot uitdrukking kwam in een vooroorlogs hoofd. Verder was ze een best bewegende pony met een goed model. Met Seal fokten we echter een paar generaties terug, iets waar Gwyn Price ook last van had. Met Nachtegaals Captain was het mooie hoofd in een generatie weer terug, zonder de andere kwaliteiten aan te tasten. Leuk detail is dat Sumrin Tirana haar oude dag slijt bij jurylid Jan Laemers, die indertijd haar ook hoog achtte. Een merrie met een zeldzaam goede stap met het model van Revel Spring Song. Overigens kunnen de juryleden tegenwoordig grotere hoofden verdragen dan eind jaren 80. Het is dus altijd wel goed te weten wat aan een pony mankeert als die een 2e premie haalt. Een enkele fout is gemakkelijker weg te fokken dan meerdere fouten.

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:58

Hallo allemaal, daar was ik ook nog eens :o
Om te beginnen allemaal gefeliciteerd met de geboren veulens! Ik moet nog even 2,5 week wachten.

Verder ben ik hier af en toe aan het meelezen en dan zie ik de meest interresante verhalen over achtergronden van pony's.
Nu wilde ik me toch ook wat meer gaan verdiepen in de achtergrond van mijn eigen pony. Maar ik weet eigenlijk niet zo goed waar
te beginnen. En ik zie hier genoeg kennis voorbij gaan, dus ik dacht waarom zou ik hier niet vragen :)
Ik zie allemaal voor mij onbekende woorden voorbij komen als "lijnteelt" en "outcross". Zouden jullie iets kunnen vertellen
over de papieren van mijn pony. (Mag zowel goed als slecht hoor 8-) )

Als alles goed gaat hoop ik volgend jaar bij mijn pony ook een veulentje te fokken. Misschien kunnen jullie iets aangeven over
eventuele hengstenkeuze. Hier haar stamboom:

http://www.allbreedpedigree.com/van+halfweg+beechnut

En een foto, ze wordt vrijdag overigens 2 jaar!
Afbeelding

Alvast bedankt!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:30

_shawnee_ schreef:
Hallo allemaal, daar was ik ook nog eens :o
Om te beginnen allemaal gefeliciteerd met de geboren veulens! Ik moet nog even 2,5 week wachten.

Verder ben ik hier af en toe aan het meelezen en dan zie ik de meest interresante verhalen over achtergronden van pony's.
Nu wilde ik me toch ook wat meer gaan verdiepen in de achtergrond van mijn eigen pony. Maar ik weet eigenlijk niet zo goed waar
te beginnen. En ik zie hier genoeg kennis voorbij gaan, dus ik dacht waarom zou ik hier niet vragen :)
Ik zie allemaal voor mij onbekende woorden voorbij komen als "lijnteelt" en "outcross". Zouden jullie iets kunnen vertellen
over de papieren van mijn pony. (Mag zowel goed als slecht hoor 8-) )

Als alles goed gaat hoop ik volgend jaar bij mijn pony ook een veulentje te fokken. Misschien kunnen jullie iets aangeven over
eventuele hengstenkeuze. Hier haar stamboom:

http://www.allbreedpedigree.com/van+halfweg+beechnut

En een foto, ze wordt vrijdag overigens 2 jaar!
http://94.100.115.174/569900001-5699500 ... _vVHq.jpeg

Alvast bedankt!

Ik weet er weinig van, maar Yedam's Bredeeja ken ik wel en was een verschrikkelijk mooie merrie, maar die zit in de 4e generatie. Beetje ver weg dus.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 14-05-09 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto quoten. Foto in link geplaatst.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:02

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:21

Citaat:
Welshfokker laat hengst tatoeëren op bovenarm
14/05/2009 14:17

Waar hij ook heen gaat, welshfokker Yorick Wormgoor uit Zelhem heeft zijn favoriete hengst altijd bij zich. Niet in de trailer achter de auto, maar op zijn bovenarm. Hij liet op 17 april een afbeelding van zijn favoriete hengst Amity’s Ocean King op zijn arm tatoeëren.

Yorick Wormgoor vindt King een machtig mooi dier; hij is echt zijn favoriet. ,,Laatst hebben we wat cavaletti’s in de bak gezet en daar gaat hij dan uit zichzelf overheen springen.” Op de hengstenkeuring stond de naam King in zijn haar uitgeknipt, maar sinds kort draagt Yorick de tatoeage. ,,Ik heb altijd al graag een tatoeage van een welshpony willen hebben”, vertelt hij. ,,Vooral omdat ons leven helemaal om de liefhebberij voor welshpony’s draait. Maar hij is natuurlijk niet toevallig gemaakt naar voorbeeld van een foto van King!”

King werd vorig jaar als driejarige goedgekeurd door het NWPCS. Onlangs bracht fokmerrie Llanarth Athene het eerste veulen van de hengst ter wereld. ,,Een mooi veulen met bot, sterk beenwerk en een mooie hals”, vertelt Yorick Wormgoor. ,,En hij is zeker goed genoeg voor de opfok tot dekhengst.”

Bron: Horses.nl/De Paardenkrant
Afbeelding
Mooi hoor, en stoer! 8-)
Laatst bijgewerkt door BlackDevils op 14-05-09 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:23

Idd zag het topic ook al. Mooi idd.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:25

O, ik op horses.nl...:D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:26

ow was idd horses :) maar via mail dan, weet op den duur niet meer waar ik iets zie :) haha iets te drukke dag gehad vrees ik :)