[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uryanne

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:02

Ik kan me redelijk vinden in de posten van Melanie en Dyonne kwa prijzen.

Je ziet 3 of 4 jarige ponies wel aangeboden worden als zijnde super kinderpony of toekomstige sportpony. Naar mijn idee is dat onmogelijk. Zo jong en dan al zo betrouwbaar voor jonge kinderen?

Wanneer een pony ouder is dan 10 jaar, dan kun je redelijk nauwkeurig mensen vertouwd een pony voor hun kinderen verkopen.

Wat betreft vermeerderen; wanneer je 150 of minder voor een veulentje moet gaan vragen. Dan kun je toch wel stellen dat het diertje niet veel toevoegd aan de populatie. Blijkbaar is er dan geen vraag naar. Of is dat een rare veronderstelling?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:29

Melanie5 schreef:
maar ook de sport pony markt raakt vol. Veel mensen kunnen die prijs niet betalen. De groep echt talent volle ruitertjes is ook niet oneindig. Ik houd mijn beide veulens van dit jaar aan. Die gaan niet weg, ook niet voor een hoge prijs. Maar als ik iets moet verkopen dan is een goed tehuis belangrijker dan een hoge prijs. Wat betreft uit de kosten komen of winst maken, ik denk dat 95% van de nederlandse paarden houders het als hobby doet en niet als brood winning.

sport kost nu eenmaal geld, ook als je vooruit wil komen. er zijn genoeg mensen die het wel kunnen betalen en een goed opgeleide pony willen. en je hebt ook mensen die hun kinderen op een groene pony willen zetten, wat dan meestal ook niet extreem goed afloopt. Dat je het als hobby doet, hoeft niet te zeggen dat ze naar eender welke thuis moeten gaan. ik ken genoeg mensen die goedkoop een paard of pony kopen, omdat ze het anders niet kunnen betalen, maar er komt zoveel bij te kijken, dat ik vrees dat de pony dan tekort wordt gedaan. Denk maar aan goedkope niet passende zadels, da rekeningen niet kunnen betalen,...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:39

uryanne schreef:

Je ziet 3 of 4 jarige ponies wel aangeboden worden als zijnde super kinderpony of toekomstige sportpony. Naar mijn idee is dat onmogelijk. Zo jong en dan al zo betrouwbaar voor jonge kinderen?

Wanneer een pony ouder is dan 10 jaar, dan kun je redelijk nauwkeurig mensen vertouwd een pony voor hun kinderen verkopen.

Wat betreft vermeerderen; wanneer je 150 of minder voor een veulentje moet gaan vragen. Dan kun je toch wel stellen dat het diertje niet veel toevoegd aan de populatie. Blijkbaar is er dan geen vraag naar. Of is dat een rare veronderstelling?

Dat klopt en dan heb ik het ook net over kinderpony's van 3-4 jaar, maar tussen 5-10 jaar met voldoende sportervaring/wedstrijdervaring.
Ze kunnen er wel degelijk zijn hoor maar dan wel heel beperkt. Ik heb een 4 jarige die pony is werkelijk opstappen en wegrijden. ook voor kleintjes. met beleren voor de wagen wat het inspannen en buiten gaan rijden, verkeersmak is ze altijd al geweest, gisteren naast de fiets, kwamen twee loeiende ambulances voorbij en ze geeft geen krimp, springt een hindernisje braaf, terwijl ze nooit eerder gesprongen heeft, reageert op stem. inrijden was ook erop en wegrijden, heel apart. maar dit zijn uitzonderingen.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 15:09

Cemlys schreef:
uryanne schreef:

Dat klopt en dan heb ik het ook net over kinderpony's van 3-4 jaar, maar tussen 5-10 jaar met voldoende sportervaring/wedstrijdervaring.
Ze kunnen er wel degelijk zijn hoor maar dan wel heel beperkt. Ik heb een 4 jarige die pony is werkelijk opstappen en wegrijden. ook voor kleintjes. met beleren voor de wagen wat het inspannen en buiten gaan rijden, verkeersmak is ze altijd al geweest, gisteren naast de fiets, kwamen twee loeiende ambulances voorbij en ze geeft geen krimp, springt een hindernisje braaf, terwijl ze nooit eerder gesprongen heeft, reageert op stem. inrijden was ook erop en wegrijden, heel apart. maar dit zijn uitzonderingen.

Klopt ze zijn er wel, ik heb ook een 4 jarige staan waar ik zo een onervaren ruiter op kan zetten.
Ik moet wel zeggen dat zij beleerd is door een ervaren ruiter, want daar gaat het meestal fout.
A/B pony's worden te vaak beleerd door kinderen, gewoonweg omdat een ervaren ruiter vaak te groot is voor zo'n pony.
Hierdoor krijg je te vaak pony's die dus juist niet geschikt zijn voor kinderen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 15:19

Idd ik beleer ze ook zelf. Mijn pony's kunnen alleen het bos in, jonge kinderen erop. ze kunnen draven, galoperen,... nog nooit is er ook maar een keer misbruik gemaakt van onervarenheid. passen zich aan aan de ruiter, en zijn eigelijk altijd ontzettend braaf. mijn oudste merrie houdt er wel van een galopje te maken in het bos, bij mij weet ze dat het kan en 'vraagt' het vaak ook zelf, maar bij die jonge wat onervaren ruiters is het de rustigheid zelve.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 15:20

Of jonge ponies worden beleerd door een vlotte meid van 15. Pony is mak en braaf. Wordt verkocht aan onervaren opa voor zijn kleindochter van 8. Gaat 4 keer goed en dan gaat de pony gek doen, bokje ofzo. Kind wordt bang en weer een toekomstige Welsh liefhebber de nek omgedraaid....

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 15:28

Dan moet je een beetje weten wat je verkoopt denk ik. ik ken mijn pony's door en door. hier nog nooit dat probleem gehad. kan natuurlijk ook frisheid zijn (maar dat moet de eigenaar inschatten vind ik), slecht passend zadel,... hoeft niet altijd karakter te zijn, maar het kan.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 15:38

Cemlys schreef:
Dan moet je een beetje weten wat je verkoopt denk ik. ik ken mijn pony's door en door. hier nog nooit dat probleem gehad. kan natuurlijk ook frisheid zijn (maar dat moet de eigenaar inschatten vind ik), slecht passend zadel,... hoeft niet altijd karakter te zijn, maar het kan.

Ja. Ik geloof je daar direct in hoor ;)

Maar we kennen allemaal de voorbeelden waarbij de pony kuikenmak is onder begeleiding van een ervaren persoon en vervolgens ondeugend en gaat uittesten bij de nieuwe eigenaar.
Daar kun je als verkoper niet zoveel aan doen. Je moet erg goed in kunnen schatten wat de koper wel of niet kan.
Mijn merrie heb ik afgelopen voorjaar verkocht aan iemand uit het dorp met daarbij een telefoonnummer van een mevrouw die les geeft aan beginners (dit op verzoek van de zeer verstandige vader). Verder ben ik een maand later nog eens wezen kijken en toevallig afgelopen zaterdag weer eens gevraagd hoe het gaat. Stukje aftersales :D Maar wel veel leuker om te zien dan de pony een paar maanden later op internet tegen te komen onder het mom van 'niet geschikt voor beginnende ruiter'.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 15:46

Klopt. Ik heb mijn pony's hier dan ook amper zonder begeleiding, en ik merk wel dat, vooral mijn ene merrie, een stuk rustiger is als ik erbij ben. maar goed ik ben de lopende handleiding van die pony ;), maar ik moet zeggen dat er laatst een vrij onervaren ruitertje van 9 mee beginnen rijden is, meisje heel onzeker door een eerder ongeluk met paarden. wil thuis op eigen pony ook niet rijden en laat staan los stappen, maar deze pony voelt het feilloos aan en is ontzettend mak, normaal een beetje een gevoelige pony, maar dit meisje kan er alles mee, reed de tweede keer los op kop door het bos, ouders konden hun ogen niet geloven, gezien haar zusje ook vaak rijdt met deze pony en der vaak wel een kluif aan heeft. Heel opmerkelijk dit

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:03

Zo opmerkelijk is dat toch niet? Dat hoor je wel vaak. Pony/ paard is met een beginner erg rustig en lief. Maar wanneer er een ruiter opzit die wat meer vraagt van het dier worden ze wat heter en gaan ze wat meer hun best doen.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 17:13

Jolin was dat ook, opstappen en wegrijden met beleren. Ervaren ruiter is er voor het eerst onder het zadel mee naar buiten geweest en gesprongen onder het zadel. Ze deed enorm haar best. Ook heeft er een poosje een onervaren meisje op gelest bij een ervaren lesgeefster. Pony heeft nooit een kick gegeven. Pastte zich idd mooi aan aan de ruiter.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 17:52

Tja, onze schimmel A word op dit moment beleert onder het zadel en kent tuig ook al. Heeft een eerste premie en is bomproof voor werkelijk alles, heeft daarbij ook een leuke afstamming en toch blijven mensen bieden onder de 200 en dan hetzelfde bij onze D hengst.

De A is trouwens opstappen en wegrijden! Vind het altijd leuk om iets te doen en werkt ontzettend graag dus wat wil men nog meer?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:53

T3mptati0n schreef:
Jolin was dat ook, opstappen en wegrijden met beleren. Ervaren ruiter is er voor het eerst onder het zadel mee naar buiten geweest en gesprongen onder het zadel. Ze deed enorm haar best. Ook heeft er een poosje een onervaren meisje op gelest bij een ervaren lesgeefster. Pony heeft nooit een kick gegeven. Pastte zich idd mooi aan aan de ruiter.

Dat komt dan mooi uit, want mijn dochter wil graag dat haar zoontje leert rijden.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 23:27

Jenny, de laatste keer dat er op gereden is, is voordat ze vorig jaar naar jullie is gekomen voor de dekking. Toen ze terug kwam kreeg ze droes en daarna was ze al te dik om er nog op te rijden, vond ik :+ . Lijkt me verstandig om er eerst iemand op te zetten met ervaring, dan weet ze zo weer wat het is. Hoe doen ze het trouwens?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 09:00

T3mptati0n schreef:
Jenny, de laatste keer dat er op gereden is, is voordat ze vorig jaar naar jullie is gekomen voor de dekking. Toen ze terug kwam kreeg ze droes en daarna was ze al te dik om er nog op te rijden, vond ik :+ . Lijkt me verstandig om er eerst iemand op te zetten met ervaring, dan weet ze zo weer wat het is. Hoe doen ze het trouwens?

Rutger is net 1 jaar, ze zal er eerst wel zelf opstappen,
Ze doen het prima, alleen is Jolinda weer hengstig, vreemde cyclus lijkt me. We gaan haar nog 1 keer dekken, en hebben zojuist beslist dat het Blue gaat worden. En voor er weer een hoop gekakel losbarst over onverkoopbare veulentjes: als het een roan wordt, bruin of zwart is- ie al verkocht.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 09:06

Maar wat is de groep die veulens koopt?
Welke mensen zijn dat?
Ik denk dat dat ook een kleine groep is, want een veulentje op laten groeien kost geld en tijd en brengt veel risico met zich mee.
Wij hebben ook gekozen voor volwassen merries die zich bewezen hadden, terwijl ik wel de ruimte heb voor veulens aangezien we nog meer paarden hebben.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 09:07

Beetje kinderachtig, 'gekakel'
Het is gewoon een discussie die veel ponyhouders aangaat. En die met belangstelling gevolgd wordt door veel fokkers.
Wat me trouwens wederom opvalt, de kleur is weer het belangrijkste fokdoel ;)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 10:19

uryanne die kleurtjes zijn niet het hoofd doel. Kwaliteit staat voorop maar het is gewoon wel zo dat een leuk kleurtje beter verkoopt dan een witte.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 10:34

Melanie5 schreef:
uryanne die kleurtjes zijn niet het hoofd doel. Kwaliteit staat voorop maar het is gewoon wel zo dat een leuk kleurtje beter verkoopt dan een witte.

Dat weet ik ;) Ik vind het alleen apart dat ongeboren veulens alleen om de kleur vantevoren al verkocht worden. Als ik een pony wil kopen kijk ik eerst naar het geslacht, het exterieur, karakter, dan naar vader/ moeder en dan naar kleur.

Het laatste wat ik zou doen is tegen een fokker zeggen, als je een zwart veulen fokt is het verkocht!

Mijn mening is dat je dan fokt om het vermeerderen en niet om de fokkerij op een hoger plan te tillen. Maar misschien heb ik het wel helemaal mis en is kleur toch het allerbelangrijkst ;)
Dan zal ik mijn fokdoel moeten aanpassen.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 10:54

Zoals al eerder gezegd werd worden de meeste pony's gebruikspony's en zijn er in verhouding maar weinig fokkers die bij elkaar kopen.
Zeker in deze tijd lijkt het me dan zeker ook verstandig om naar de kleur te kijken zodat de pony makkelijker te verkopen is als gebruikspony.
Het blijft altijd een gok wat er geboren wordt, met de beste merrie en de beste hengst kan je evengoed een minder opfokwaardig veulen krijgen.

Ik heb een schimmel merrie, niet mijn favoriete kleur, maar een merrie met karakter van goud, dat staat voor mij voorop.
Iedereen moet zelf weten wat zijn fokdoel is, de ene kijkt naar veel bot en kleine oortjes, de ander fok voor gebruik en op kleur, en daar kan dan zomaar ook een veulen met veel bot en kleine oortje uitkomen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 11:09

dadabo schreef:
Zoals al eerder gezegd werd worden de meeste pony's gebruikspony's en zijn er in verhouding maar weinig fokkers die bij elkaar kopen.
Zeker in deze tijd lijkt het me dan zeker ook verstandig om naar de kleur te kijken zodat de pony makkelijker te verkopen is als gebruikspony.Het blijft altijd een gok wat er geboren wordt, met de beste merrie en de beste hengst kan je evengoed een minder opfokwaardig veulen krijgen.

Ik heb een schimmel merrie, niet mijn favoriete kleur, maar een merrie met karakter van goud, dat staat voor mij voorop.Iedereen moet zelf weten wat zijn fokdoel is, de ene kijkt naar veel bot en kleine oortjes, de ander fok voor gebruik en op kleur, en daar kan dan zomaar ook een veulen met veel bot en kleine oortje uitkomen.

De vetgedrukte tekst ;) Lees dat nog eens goed na... 1e gedeelte lijkt zeer sterk op vermeerderen ipv fokken.
Het 2e gedeelte wat vet staat. Dan is dat toch het belangrijkste voor een koper? Dat een veulen een goed karakter heeft? En niet of de kleur wel commercieel is?

Ik begrijp nu de keuzes van Regtur wel. Die kijkt wat commercieler naar haar fokkerij als de meeste anderen in dit fokkers-(!) topic.

Maar dat je veulens op voorhand al verkocht hebt zolang er een commercieel kleurtje uitkomt. Tja, niet direct mijn idee van Welsh- pony fokkerij.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 11:12

En soms is kleur gewoon net iets belangrijker als je een 2- of 4-span compleet wil maken. En als ouders dan een goed karakter voor wbt mensport hebben, dan is uiterlijk en/of showkwaliteit misschien van iets (!) minder belang.
Laatst bijgewerkt door Diane_Basje op 02-08-12 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 11:15

En als de koper van Jolinda's toekomstige veulen zowel Blue (wat een schitterende hengst is) als Jolinda leuk vinden én voorkeur hebben voor een kleurtje, waarom dan niet? Hoeveel mensen kopen niet een pony of paard puur voor de afstamming op het papier, wat ook niet altijd aan je verwachting hoeft te voldoen. Zo willen we allemaal wel dé perfecte pony kopen, fokken of verkopen, maar dé perfecte pony is voor iedereen anders. Is nou eenmaal zo dat ze ook nog leuk moeten zijn om naar te kijken en dat moet bij je smaak passen.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 11:20

Ik snap je punt wel Uryanne, je bent erop tegen dat er alleen maar kleurtjes gefokt worden alsof er niks anders belangrijk is. Als dat zo was, hadden we met zijn allen het ras allang om zeep geholpen en dan hadden jryleden ook altijd het mooiste kleurtje 1A geplaatst. Ik denk niet dat dat heerst, maar mensen mogen toch het ene kleurtje mooier vinden dan een ander kleurtje? Is net zo persoonlijk als iemand die een 'normaal' hoofd de voorkeur geeft boven een 'klein' koppie en andersom

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 11:23

Wat een onzin de term fokken of vermeerderen!
Iedere fokker is aan het vermeerderen.
Zolang we het ras in stand houden en niet gaan mixen met een ander ras om kleur vind ik dat je welshfokker ben.
Iedereen heeft zijn eigen fokdoel, daar is niets mee.
Fokken blijft gokken!