Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Melanie5 schreef:maar ook de sport pony markt raakt vol. Veel mensen kunnen die prijs niet betalen. De groep echt talent volle ruitertjes is ook niet oneindig. Ik houd mijn beide veulens van dit jaar aan. Die gaan niet weg, ook niet voor een hoge prijs. Maar als ik iets moet verkopen dan is een goed tehuis belangrijker dan een hoge prijs. Wat betreft uit de kosten komen of winst maken, ik denk dat 95% van de nederlandse paarden houders het als hobby doet en niet als brood winning.
uryanne schreef:Ik kan me redelijk vinden in de posten van Melanie en Dyonne kwa prijzen.
Je ziet 3 of 4 jarige ponies wel aangeboden worden als zijnde super kinderpony of toekomstige sportpony. Naar mijn idee is dat onmogelijk. Zo jong en dan al zo betrouwbaar voor jonge kinderen?
Wanneer een pony ouder is dan 10 jaar, dan kun je redelijk nauwkeurig mensen vertouwd een pony voor hun kinderen verkopen.
Wat betreft vermeerderen; wanneer je 150 of minder voor een veulentje moet gaan vragen. Dan kun je toch wel stellen dat het diertje niet veel toevoegd aan de populatie. Blijkbaar is er dan geen vraag naar. Of is dat een rare veronderstelling?
Cemlys schreef:uryanne schreef:Ik kan me redelijk vinden in de posten van Melanie en Dyonne kwa prijzen.
Je ziet 3 of 4 jarige ponies wel aangeboden worden als zijnde super kinderpony of toekomstige sportpony. Naar mijn idee is dat onmogelijk. Zo jong en dan al zo betrouwbaar voor jonge kinderen?
Wanneer een pony ouder is dan 10 jaar, dan kun je redelijk nauwkeurig mensen vertouwd een pony voor hun kinderen verkopen.
Wat betreft vermeerderen; wanneer je 150 of minder voor een veulentje moet gaan vragen. Dan kun je toch wel stellen dat het diertje niet veel toevoegd aan de populatie. Blijkbaar is er dan geen vraag naar. Of is dat een rare veronderstelling?
Dat klopt en dan heb ik het ook net over kinderpony's van 3-4 jaar, maar tussen 5-10 jaar met voldoende sportervaring/wedstrijdervaring.
Ze kunnen er wel degelijk zijn hoor maar dan wel heel beperkt. Ik heb een 4 jarige die pony is werkelijk opstappen en wegrijden. ook voor kleintjes. met beleren voor de wagen wat het inspannen en buiten gaan rijden, verkeersmak is ze altijd al geweest, gisteren naast de fiets, kwamen twee loeiende ambulances voorbij en ze geeft geen krimp, springt een hindernisje braaf, terwijl ze nooit eerder gesprongen heeft, reageert op stem. inrijden was ook erop en wegrijden, heel apart. maar dit zijn uitzonderingen.
Cemlys schreef:Dan moet je een beetje weten wat je verkoopt denk ik. ik ken mijn pony's door en door. hier nog nooit dat probleem gehad. kan natuurlijk ook frisheid zijn (maar dat moet de eigenaar inschatten vind ik), slecht passend zadel,... hoeft niet altijd karakter te zijn, maar het kan.
T3mptati0n schreef:Jolin was dat ook, opstappen en wegrijden met beleren. Ervaren ruiter is er voor het eerst onder het zadel mee naar buiten geweest en gesprongen onder het zadel. Ze deed enorm haar best. Ook heeft er een poosje een onervaren meisje op gelest bij een ervaren lesgeefster. Pony heeft nooit een kick gegeven. Pastte zich idd mooi aan aan de ruiter.
T3mptati0n schreef:Jenny, de laatste keer dat er op gereden is, is voordat ze vorig jaar naar jullie is gekomen voor de dekking. Toen ze terug kwam kreeg ze droes en daarna was ze al te dik om er nog op te rijden, vond ik. Lijkt me verstandig om er eerst iemand op te zetten met ervaring, dan weet ze zo weer wat het is. Hoe doen ze het trouwens?
Melanie5 schreef:uryanne die kleurtjes zijn niet het hoofd doel. Kwaliteit staat voorop maar het is gewoon wel zo dat een leuk kleurtje beter verkoopt dan een witte.
dadabo schreef:Zoals al eerder gezegd werd worden de meeste pony's gebruikspony's en zijn er in verhouding maar weinig fokkers die bij elkaar kopen.
Zeker in deze tijd lijkt het me dan zeker ook verstandig om naar de kleur te kijken zodat de pony makkelijker te verkopen is als gebruikspony.Het blijft altijd een gok wat er geboren wordt, met de beste merrie en de beste hengst kan je evengoed een minder opfokwaardig veulen krijgen.
Ik heb een schimmel merrie, niet mijn favoriete kleur, maar een merrie met karakter van goud, dat staat voor mij voorop.Iedereen moet zelf weten wat zijn fokdoel is, de ene kijkt naar veel bot en kleine oortjes, de ander fok voor gebruik en op kleur, en daar kan dan zomaar ook een veulen met veel bot en kleine oortje uitkomen.