[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:33

uryanne schreef:
@regtur, dit komt misschien een beetje vervelend over, maar ik zie jouw vraagprijzen voor de hengstveulens. Die zijn dus van een dergelijke hoogte waar de meesten in dit topic ze niet voor willen missen... Dat is misschien voor de merrieveulens wel net zo. Je kunt ze wel snel verkopen, maar gaan ze stuk voor stuk voor meer dan €400,- weg? Dat jij eigen hengsten hebt en dus 'goedkoop' kunt fokken is mijn inziens niet erg vergelijkbaar naar de meesten in dit topic.

Op zich kunnen wij niet goedkoper fokken dan een ander. Aan het eind van het jaar moeten wij ook de pacht en de rente betalen, daarbij het wikkelen en de schouw en polderlasten, noem maar op. Dus elke pony kost bij ons op jaarbasis ook rond de 300 euro alleen al wat er naar binnen gaat, zonder vervelende dingen als DA kosten.
En inderdaad heb ik 2 niet-zelfgefokte hengstveulens voor 150 geadverteerd. Voor de andere heb ik het dubbele geboden gekregen, maar die doe ik niet weg. De merrietjes heb ik niet mee geleurd, ik hoefde ze niet kwijt.
Ik ken ook fokkers die 1000 euro voor een veulen vragen, dat durf ik dan net weer niet, en het ook nog krijgen ook.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:41

regtur schreef:
En inderdaad heb ik 2 niet-zelfgefokte hengstveulens voor 150 geadverteerd.

En dat is je goed recht ;) Enigste is natuurlijk wel dat veel mensen hengstveulens zien staan welke worden aangeboden als zijnde apart,mooi enz. enz. natuurlijk niet meer gaan kijken naar een veulen wat aangeboden wordt voor een reeelere prijs.

Uiteindelijk denk ik dat er gewoon wat aan het aanbod gedaan moet worden. Ponies zijn emotie, maar zijn 10 veulens nou zo veel mooier dan 2 veulens in de wei?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:59

uryanne schreef:
regtur schreef:
En inderdaad heb ik 2 niet-zelfgefokte hengstveulens voor 150 geadverteerd.

En dat is je goed recht ;) Enigste is natuurlijk wel dat veel mensen hengstveulens zien staan welke worden aangeboden als zijnde apart,mooi enz. enz. natuurlijk niet meer gaan kijken naar een veulen wat aangeboden wordt voor een reeelere prijs.

Zelfs bij zo'n lage prijs ( want het is eigenlijk wel te laag) zijn er nog mensen die de helft durven bieden. Dit krijg je ook in Zuidlaren, maar verkoop je ze aan huis, dan weet je tenminste waar ze blijven.

Uiteindelijk denk ik dat er gewoon wat aan het aanbod gedaan moet worden. Ponies zijn emotie, maar zijn 10 veulens nou zo veel mooier dan 2 veulens in de wei?

Ik zou hierop alleen willen antwoorden, kom gewoon eens kijken. En dan tegen de avond, als dat spul aan het spelen raakt. Emotie zogezegd :j

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:35

Melanie5 schreef:
Stino1992 schreef:
productiekosten: Dekgeld €250, onderhoud merrie minstens €100, administratie €100 en dan vergeet ik waarschijnlijk nog wel het één en ander. Het komt er dus op neer dat een veulen al minstens €450 à 500 moet kosten om nog maar uit de kosten te komen. Of het nu een hengst of merrie is. Je kan al veel goedkopere veulens vinden, dus vaak wordt er met verlies verkocht, zou eigenlijk niet mogen kunnen. Ik ken iemand die nooit onder de €1500 verkoopt, de veulens die niet verkocht zijn, raakt hij altijd voor hun 3 jaar kwijt aan nog hogere prijzen.

Dekegeld heb ik niet elk jaar. Heb eigen hengsten en toevallig is er dit jaar 1 merrie bij de hengst van een vriendin. Ik weet niet welke sectie jij hebt, maar ik heb A tjes.
100 euro administratie kosten? Leg dta eens uit?
En drie jaar aanhouden, klinkt leuk. Maar dat is dus ook 3 jaar onderhoud. Ik denk dat er erg weining mensen zijn die ze op 3 jaar verkopen met winst. Drie jaar vreten, vee arts, hoefsmid,
inrijden, stalling etc.
Ik heb het wel eens uitgerekend. Als ik een veulen houdt totdat hij zover is ingereden dat een kind er zo mee wegrijdt, ben ik inclusief dracht 4,5 jaar verder. Ik zat aan de lage kant met rekenen (maar heb drachtigheids jaar erbij gerekend), maar kwam op 500 euro per jaar. Maal 4,5 is 2250
euro. En dan moet er niets misgaan tussen door. Voor een net ingereden A pony is dat behoorlijk
veel in deze tijd.

Ik heb B tjes, maar ben ook nog maar beginnend welshfokker. Vroeger kweekten we Shetlanders. Toen ging er geen merrieveulen onder de €500 weg en ze raakten allemaal als veulen verkocht (geen stamboek) later, door de crisis kregen we nog €300.
Met Administratiekosten bedoel ik chippen, registreren in de centrale databank, inschrijving in het stamboek,...
Wij hebben eigen weide en stalling voor 2 merries met veulen en youngstock kan bij m'n grootvader lopen, dus ga ik er Ook niet meer hOuden. Bij ons is de DA al meer dan 1 jaar niet meer moeten langskomen. De smid komt ook niet, dat doet m'n vader zelf, gewoon bijknippen met een schapenschaar lukt ook aardig als de hoef nat is.
Er zijn mensen die voor een jonge goed ingeredEn en aangespannen pony meer dan €2000 willen betalen, zeker als je ze een topafstamming en kleurtje naar hun goesting bij kan geven.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:11

regtur schreef:
Ik zou hierop alleen willen antwoorden, kom gewoon eens kijken. En dan tegen de avond, als dat spul aan het spelen raakt. Emotie zogezegd :j

Dat is geen antwoord op mijn vraag ;) Zijn 10 veulens mooier dan 2 veulens?
Ik denk toch dat veel fokkers (en dat zie je toch al wel gebeuren) hun verantwoording moeten nemen naar zichzelf en ook naar hun collega's. Wat rationeler gaan kijken naar de ponywereld en zorgen dat vraag en aanbod beter in balans komt.

Als je 10 veulens fokt en je verkoopt er 6 voor een leuke prijs, maar 4 voor een prijs die om te huilen is, heb je er dan niet 4 teveel gefokt?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:32

truselientje schreef:
Maar wat maakt je dan een fokker? En wanneer ben je een vermeerderaar?
Aantallen? Resultaten? Hoe makkelijk of duur je ze verkoopt? Welke hengst je gebruikt en waarom je deze gebruikt? Het doel dat je voor ogen hebt? Of je ze kunt aanhouden als de prijs je niet zint?.

Een vermeerderaar vind ik iemand die gaat fokken vóór een veulen, met ongeschikte ouders. (terwijl ze het veulen niet willen houden)
Fokken blijft gokken, maar met een merrie die niet corect is of een hengst óf een combinatie, is de kans op "stal stegeman" een stuk groter.
Daarbij vind ik dat je de verantwoordelijkheid hebt over het veulen, dat deze het 1 en ander mee maakt om zo een brave volwassen pony te worden. (ipv angstig voor de nieuwe dingen)
Wij (hobby van mijn vader waar ik hem bij help ivm ervaring) zijn vorig jaar begonnen. Wel om te fokken, maar hopelijk wil ons buurmeisje gaan rijden en anders gaan we een ander ruitertje zoeken.
Eerst nog zadelmak maken als het veulen er vanaf is ;) , maar ze is zó braaf. De andere merrie zal iets lastiger gaan denk ik, maar dat is voor later een zorg.
Nogmaals, het is hobby om ze te houden, dus het plezier om ze elke dag aan te halen, naast het voeren en mesten.
De kosten lopen best op, merriebrok,veulenbrok,snoepjes - regelmatig wat hooi bijvoeren en hooi en stro in de winter. We hebben een nieuwe schuilstal laten bouwen en s'winters staan ze helemaal op stal...
merrie's gaan dan ook regelmatig in de stapmolen.hoefsmid en d.a die ook de tanden eens per jaar doet. Nu weer een dazenval en een zadeltje :')

Stino1992: Jullie hebben nu dus wel welshjes met papier, of niet?
En dan zijn ze dus ook niet geënt als de D.A niet is geweest?

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:43

ja, ik heb een dochter van Stoak Tuscany en nu heb ik mij een dochter van Rhoson Shem gekocht die 10e was op de Royal Welsh en haar moeder Eyarth Venus was 5e.
Ze worden inderdaad niet geënt en daar hebben we in meer dan 10 jaar dat we ponies/paarden hebben nog nooit problemen mee gehad.
Laatst bijgewerkt door Stino1992 op 01-08-12 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:43

uryanne schreef:
regtur schreef:

Dat is geen antwoord op mijn vraag ;) Zijn 10 veulens mooier dan 2 veulens?
Ik denk toch dat veel fokkers (en dat zie je toch al wel gebeuren) hun verantwoording moeten nemen naar zichzelf en ook naar hun collega's. Wat rationeler gaan kijken naar de ponywereld en zorgen dat vraag en aanbod beter in balans komt.

Als je 10 veulens fokt en je verkoopt er 6 voor een leuke prijs, maar 4 voor een prijs die om te huilen is, heb je er dan niet 4 teveel gefokt?

nee, dan heb je er 10 teveel gefokt, want als fokker wil je vooruit in je fokkerij, 10 fokken en 10 verkopen, betekent simpel dat je geen goed resultaat hebt. Maar dat geldt evengoed voor degene die er 2 heeft en ze allebei wegdoet.

uryanne

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:47

@Regtur, nu ben ik wel heel erg benieuwd naar jouw fokdoel :D (al ben ik bang dat ik het antwoord al weet)

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:08

Interessant hoor deze discussie!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:47

regtur schreef:
nee, dan heb je er 10 teveel gefokt, want als fokker wil je vooruit in je fokkerij, 10 fokken en 10 verkopen, betekent simpel dat je geen goed resultaat hebt. Maar dat geldt evengoed voor degene die er 2 heeft en ze allebei wegdoet.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Wij zijn gehecht aan onze 2 (fok-) merrie's en zo lang ze goede veulens maken (die het op de keuring goed doen) zal ik eerder de veulens verkopen waar ik minder aan gehecht ben.
Zo lang de veulens maar goed terecht komen (en ook kwaliteit is waardoor je ze makkelijker verkoopt), zie ik het probleem niet.
De fokker van onze merrie had al interesse in ons merrie-veulen, dat vinden wij wel een compliment 8-) . We willen haar eerst nog houden en kijken wat het wordt. Een jonge merrie naar de keuring brengen heeft ook wel wat ;) Zolang we goed met de fokker om blijven gaan, zal hij wel de eerste keus krijgen om de mooie over te nemen.
Maar uiteindelijk is een volle stal echt vol en dan zal er wel wat weg moeten, ongeacht hoe goed en mooi ze zijn.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 01-08-12 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:52

uryanne schreef:
@Regtur, nu ben ik wel heel erg benieuwd naar jouw fokdoel :D (al ben ik bang dat ik het antwoord al weet)

Dan heb je zeker onze website goed bekeken/gelezen... :D

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:03

superwomen@ jij hebt ook een punt.
Verder moeten we als fokkers elkaar in de waarde laten en niet voor de ander gaan belissen wat hij of zij doen moet.Uiteindelijk komt ieder daar wel achter of hij/zij het goed doet of niet.Hoeveel veulens worden niet geboren op melkerijen en bloedtapperijen? Daarbij vergeleken is het "overschot"wat de fokkers produceren een lachertje.
Daarnaast is het een feit dat fokkers niet snel elkaars ponies kopen en die gaan showen. Dus komen de meeste ponies in de sport. En daar is toch helemaal niets mis mee?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:43

Handelsstal Zomerdijk :D

Geen probleem hoor. Alleen is het een beetje zuur voor wat serieuzere fokkers dat handelsstallen lagere prijzen kunnen/ willen hanteren dan de fokkers die 2 fokproducten willen verkopen tegen een wat hogere prijs.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:51

uryanne schreef:
Handelsstal Zomerdijk :D

Geen probleem hoor. Alleen is het een beetje zuur voor wat serieuzere fokkers dat handelsstallen lagere prijzen kunnen/ willen hanteren dan de fokkers die 2 fokproducten willen verkopen tegen een wat hogere prijs.

Wat vind jij dan lage prijzen? Of hoog? Ik ben daar wel nieuwsgierig naar.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:05

Lage prijzen of hoge ligt natuurlijk aan het type pony. 150 euro voor een veulentje vind ik te laag. Of het moet een 'misbakseltje' zijn.

Wel vind ik het interessant om te weten waarom jullie de keus voor vermeerderen hebben gemaakt in de huidige tijd, waarin je van alle kanten hoort dat er overschot is.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:17

uryanne schreef:
Lage prijzen of hoge ligt natuurlijk aan het type pony. 150 euro voor een veulentje vind ik te laag. Of het moet een 'misbakseltje' zijn.

Wel vind ik het interessant om te weten waarom jullie de keus voor vermeerderen hebben gemaakt in de huidige tijd, waarin je van alle kanten hoort dat er overschot is.

Ik wil graag een wat concreter antwoord met name over de prijzen voor volwassen ponies.
Als je de site van het NWPCS bekijkt zie je dat er meer hengstveulens aangeboden worden voor dat geld.
Wat noem je vermeerderen? We hebben onlangs verschillende fokkers bezocht en die hebben allemaal zo'n 10 tot 15 merries lopen. Dan vind ik ons aantal veulens daar mager bij afsteken. figuurlijk dan he?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:29

Ik vind een goed opgeleide volwassen pony a vier jaar, waar zo een kind kan opstappen, goede basisgangen heeft, parcourtje springt en verkeersmak is, mag gerust 2000euro kosten. Alles wat daarbij komt is natuurlijk mooi meegenomen. Mijn merries zijn zo veelzijdig, bomproof, lopen voor de wagen, beetje wedstrijdervaring, predikaat erbij,.... die gaan echt niet onder de 1000 euro weg, zelfs niet onder de 2000. daar ben ik heel eerlijk in. als een amper opgeleide d-pony, type nwr al met gemak 3000-4000 mag kosten, dan mag een bomproof b-ponytje (want is nog belangrijker in combi met jonge kinderen) ook best wat kosten. Goed opgeleide pony's zijn schaars.
Dan heb ik ze liever aan te houden en netjes te beleren en een fijne gebruikspony van te maken, dan voor 150 weg te doen. Ik blijf het belachelijke prijzen vinden.
zo ken ik iemand die shetlanders 'fokt'. staan in een natuurlandje, kosten weinig tot niks, hengt erbij. die veulen gaan amper voor 25euro weg. maar waar doe je het dan voor.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:51

Cemlys schreef:
zo ken ik iemand die shetlanders 'fokt'. staan in een natuurlandje, kosten weinig tot niks, hengt erbij. die veulen gaan amper voor 25euro weg. maar waar doe je het dan voor.

dat is imo dus ook echt vermeerderen.
Vaak krijgen de pony's weinig zorg en aandacht en ik snap dus ook niet waar je ze dat voor doen dan.
Verder ben ik het met je eens. Ik ga ze ook niet verkopen voor dumpprijzen, terwijl ik ze zelf kan beleren waardoor er meer vraag naar is.
Dumpprijs voor een goed tehuis vind ik weer wat anders trouwens, zolang ze maar de juiste zorg krijgen. Bezuinigen op onderhoud is imo niet de juiste zorg :o
Maar dan wordt het dus verkoop aan een kennis of viavia, waardoor je weet waar ze naar toe gaan en goed terecht komen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:53

Toch is een goed opgeleide A pony geschikt voor kinderen in deze tijd nog prima te verkopen, maar niet voor bedragen ruim boven de 2000 euro.
Pony's (Welsh A/B dan) die onbeleerd zijn wat mij betreft zeker onder de 1000 euro. Al weet ik dat afstamming etc ook waarde kan hebben, ik kijk nu puur even naar prijzen voor gebruik. Denk dat je aan zo'n 800 euro zit maximaal onbeleerd. Een kinderpony is gewoon altijd gevraagd en daarom gerust het dubbele of meer waard.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:56

maar in deze tijd krijg je geen 2000 euro voor een pony. Hoe braaf of mooi ze ook zijn. Vergeet niet dat de meeste van onze veulens terecht komen bij particulieren die gewoon een leuke pony zoeken. Door de crisis heeft men nou eenmaal minder geld te besteden. Ga je terug kijken in de geschiedenis dan zie je om de zoveel jaar de prijs zakken en weer stijgen. Kwestie van vraag en aanbod. Nu wordt er minder gefokt, zelfs in wales. Houden we dit een paar jaar vol dan komt er weer een tekort aan jonge ponies en stijgt de prijs. Daarna gaat men weer meer fokken en zal het aanbod stijgen en zakt de prijs weer. Simpele curve in de economie.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:00

leuke discussie,idd is het echt heel lastig om veulens te verkopen tegenwoordig.
ik heb dan ook bewust niks laten dekken dit jaar want heb nu een merrie en hengstveulen lopen die ik haast niet kwijt raak.

merrieveulen heeft inmiddels een 1ste premie maar nog steeds hoeft niemand haar.
wel veel mensen die je bellen en mailen maar waar je uiteindelijk niks meer van hoort.

hengstveulen is werkelijk schitterend,maar ook niemand voor vanwege de overschot aan pony,s
er zijn ook genoeg hengstveulens te koop voor 50/75 euro.

echter wil ik mijn hengstveulen echt niet op de paardenmarkt voor dat bedrag verkopen.dat vertik ik gewoonweg maar zal er wel een andere oplossing voor moeten vinden.

ik was een tijdje geleden in wanroij op de paardenmarkt en daar stond een werkelijk prachtig palomino shetlandhengst van 6 jaar oud,zeer correct in het beenwerk en bouw,kon goed lopen en prachtige witte manen tot aan zijn knieen en heel mooi klein hoofdje.
dat beestje was om bij te kwijlen en was dan ook binnen een uur verkocht,maar wel voor 35 euro.....

doodzonde

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:28

Melanie5 schreef:
maar in deze tijd krijg je geen 2000 euro voor een pony. Hoe braaf of mooi ze ook zijn. Vergeet niet dat de meeste van onze veulens terecht komen bij particulieren die gewoon een leuke pony zoeken. Door de crisis heeft men nou eenmaal minder geld te besteden. Ga je terug kijken in de geschiedenis dan zie je om de zoveel jaar de prijs zakken en weer stijgen. Kwestie van vraag en aanbod. Nu wordt er minder gefokt, zelfs in wales. Houden we dit een paar jaar vol dan komt er weer een tekort aan jonge ponies en stijgt de prijs. Daarna gaat men weer meer fokken en zal het aanbod stijgen en zakt de prijs weer. Simpele curve in de economie.

Goede kinder-sportpony's verkopen altijd, als ze maar bijzonder en goed genoeg zijn dan zijn ze zo weg voor die prijs. Het is een kwestie van prima voorstellen, goede ruiter erop en de juiste connecties ;)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:51

maar ook de sport pony markt raakt vol. Veel mensen kunnen die prijs niet betalen. De groep echt talent volle ruitertjes is ook niet oneindig. Ik houd mijn beide veulens van dit jaar aan. Die gaan niet weg, ook niet voor een hoge prijs. Maar als ik iets moet verkopen dan is een goed tehuis belangrijker dan een hoge prijs. Wat betreft uit de kosten komen of winst maken, ik denk dat 95% van de nederlandse paarden houders het als hobby doet en niet als brood winning.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:55

en toch zojuist winalda verkocht...