Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Stino1992 schreef:productiekosten: Dekgeld €250, onderhoud merrie minstens €100, administratie €100 en dan vergeet ik waarschijnlijk nog wel het één en ander. Het komt er dus op neer dat een veulen al minstens €450 à 500 moet kosten om nog maar uit de kosten te komen. Of het nu een hengst of merrie is. Je kan al veel goedkopere veulens vinden, dus vaak wordt er met verlies verkocht, zou eigenlijk niet mogen kunnen. Ik ken iemand die nooit onder de €1500 verkoopt, de veulens die niet verkocht zijn, raakt hij altijd voor hun 3 jaar kwijt aan nog hogere prijzen.
regtur schreef:Stino1992 schreef:productiekosten: Dekgeld €250, onderhoud merrie minstens €100, administratie €100 en dan vergeet ik waarschijnlijk nog wel het één en ander. Het komt er dus op neer dat een veulen al minstens €450 à 500 moet kosten om nog maar uit de kosten te komen. Of het nu een hengst of merrie is. Je kan al veel goedkopere veulens vinden, dus vaak wordt er met verlies verkocht, zou eigenlijk niet mogen kunnen. Ik ken iemand die nooit onder de €1500 verkoopt, de veulens die niet verkocht zijn, raakt hij altijd voor hun 3 jaar kwijt aan nog hogere prijzen.
Voor ons ligt de verhouding een beetje anders. Wij hebben zelf een hengst, dus geen dekgeld, maar wel het onderhoud van de hengst. Maar ik denk dat zelfs al zou je merrie op een gratis weide staan, die 100 euro onderhoudskosten voor de merrie niet realistisch zijn. Want ze zal ook bekapt moeten worden, ontwormd, ietsje krachtvoer gaat er altijd wel in en noem zo maar op.Maar gemiddeld komen we wel op datzelfde bedrag aan kostprijs uit. maar daar hebben we dan wel een fantastische hobby voor.
En ik ben het wel eens met de opmerking dat voor je gaat fokken, je moet kunnen inschatten of er ruimte en tijd is om een fokprodukt 3 jaar aan te houden.
1500 vind ik persoonlijk wel weer heel veel geld voor een veulen. Dat moet dan wel topkwaliteit zijn.
regtur schreef:truselientje @ de mooiste potentiele kopers zijn de opa's , die vroeger zelf paarden gehad heben en nu daar mee stoppen omdat het allemaal wat teveel wordt en die nu op zoek gaan voor een kleinkind.
Een andere groep is de gebruikers en dan met name de menners. Een goede doelgroep zijn die mensen die dat een mooie sport vinden maar door omstandigheden dit met de paarden niet meer kunnen of domweg nooit aan een paard beginnen. De welsh is een geweldig alternatief!
Stino1992 schreef:productiekosten: Dekgeld €250, onderhoud merrie minstens €100, administratie €100 en dan vergeet ik waarschijnlijk nog wel het één en ander. Het komt er dus op neer dat een veulen al minstens €450 à 500 moet kosten om nog maar uit de kosten te komen. Of het nu een hengst of merrie is. Je kan al veel goedkopere veulens vinden, dus vaak wordt er met verlies verkocht, zou eigenlijk niet mogen kunnen. Ik ken iemand die nooit onder de €1500 verkoopt, de veulens die niet verkocht zijn, raakt hij altijd voor hun 3 jaar kwijt aan nog hogere prijzen.