[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 07:56

Ik denk wel sectie a.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:15

Ik wil in ieder geval uit de kosten zijn. =dekgeld, registratiekosten. Tot nu toe is me dat altijd goed gelukt. Ik heb gelukkig de mogelijkheid om een veulen evt. aan te houden tot zijn 3e en dan beleren en dan verkopen.

Ik probeer te voorkomen dat ik moet verkopen. Dat drukt de prijs vaak enorm. Dan zie je bij die eigenaren zelfs vraagprijzen van 100 euro of minder. Dat is mijn eer ook te na!
Ook vind ik het geen enkel probleem om een merrie een keer leeg te laten en haar een seizoen te gebruiken voor het mennen. Dan hou ik mijn fokkerij klein en voorkom ik gedwongen verkoop.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:25

Gaat over het veulen op de foto, sectie B
Ja, hij is erg mak.
Ik vind dat echt geen prijs hoor :o

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:04

Ik vind het gewoon onethisch om veulens onder de productiekost te verkopen. (onderhoud merrie, dekgeld, administratie,...)! Zo maak je gewoon de hele markt naar de vaantjes! Minder produceren en de prijzen verhogen zijn volgens mij de enige manieren om de markt terug een beetje gezond te krijgen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:23

superwoman schreef:
Gaat over het veulen op de foto, sectie B
Ja, hij is erg mak.
Ik vind dat echt geen prijs hoor :o

en moeder is en stermerrie

idd Stino1992.
Dan wacht ik nog wel 3 jaartjes en maak hem zadelmak... Als brave rijpony is er meer vraag naar.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:29

Het probleem is dat er teveel 'rommel' te koop is voor extreem lage prijzen, geeft de kwalitatief goede pony's en veulens minder kans, omdat daar normale (hogere) prijzen voor gevraagd worden. wil je alles goed doen, kan ben je aan de opfok van een veulen vanaf dekken tot afspenen een hoop meer kwijt (denk maar aan min. 2 entingen, chippen, inschrijven stamboek, dekken, alle vervoerskosten, extra voer wat erin gaat, tijd wat je erin stopt, ev. dierenartskosten zoals echo,...). Dan ben ik aan deze productiekosten toch een stuk meer kwijt dan 150-200. Denk gemiddeld toch 500-600 euro. en ik heb nog niet eens dierenartskosten, want doe alles zelf. Al heb ik een hengstveulen volgend jaar, dan gaat ie er toch niet uit voor zo'n lage prijs, opfok in en na 3 jaar kijken... maar wel een beetje jammer dat de markt door de broodfok verzadigd raakt, want zo is het wel.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:42

het ligt ook aan de kwaliteit en de sectie. Daarnaast is de reden van verkoop belangrijk. Ik heb afgelopen winter een aantal verkocht onder de waarde. Dit omdat ik moest verhuizen van stal en niet wist of ik een plek kon vinden voor zoveel ponies. Voor fokkers die geen eigen stal of land hebben is aanhouden niet altijd een optie. Bij mij dit jaar twee veulens en hopelijk volgend jaar ook. Twee merries leeg voor volgend jaar omdat die nu een veulen hebben. Denk dat veel mensen dat nu doen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:18

Stino: produktiekosten zijn erg moeilijk uit te rekenen. Volgens mij zijn de prijzen nooit zo hoog geweest dat je er als fokker echt geld aan kan verdienen. Er is een realistisch overschot aan pony's. In Wales worden er zoveel overtollige pony's aan hondenkennels verkocht. Overigens denk ik dat het niet fout is een minimumprijs in te stellen en daarnaast een klein onderzoek naar of de koper de pony wel kan onderhouden. Bespaart veel ellende.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:25

Blij dat dit gesprek eens geopend wordt, ik vind die lage prijzen ook niks, we kunnen dat zelf veranderen of in stand houden. Ik vind 150 euro voor een veulen ook veel te laag. Jammer dat er idd zoveel, bijv shetlandveulens, soms gratis weggegeven worden. Ik denk dat er voor elk veulen/paard/pony en ook prijsklasse de juiste persoon is, als er genoeg geduld is. Als meer mensen hun minimum hoger leggen, helpen we de fokkerij niet om zeep. Idd net als de beslissing sommige merries af en toe leeg te laten, zeker als je niet alles zelf kunt houden.

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:36

productiekosten: Dekgeld €250, onderhoud merrie minstens €100, administratie €100 en dan vergeet ik waarschijnlijk nog wel het één en ander. Het komt er dus op neer dat een veulen al minstens €450 à 500 moet kosten om nog maar uit de kosten te komen. Of het nu een hengst of merrie is. Je kan al veel goedkopere veulens vinden, dus vaak wordt er met verlies verkocht, zou eigenlijk niet mogen kunnen. Ik ken iemand die nooit onder de €1500 verkoopt, de veulens die niet verkocht zijn, raakt hij altijd voor hun 3 jaar kwijt aan nog hogere prijzen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:19

Grootste probleem van de lage prijzen, vind ik vaak de kopers. Wanneer iets weinig heeft gekost wil/kan men er vaak ook verder niet veel aan uit geven. Voor mij is een goed tehuis heel belangrijk en dat kost meer dan liefde alleen..
Pony's houden en fokken is hobby, dus het mag best wat geld kosten, ook een reden waarom "ik" goede pony's heb aangeschaft. Vermeerderen is imo geen leuke hobby, maar er zijn er helaas die daar anders over nadenken.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:28

Eigenlijk is dit elke keer dezelfde discussie. Veel fokkers (misschien voelen sommigen hier zich aangesproken. Is niet zo bedoeld ;) ) verkondigen met veel trots dat hun merrie weer in een keer drachtig is van een beste hengst en dat het veulen wat ze verwachten een topper zal zijn. Vervolgens hoor je een week later dat het veulen wat de merrie nu aan de voet heeft voor een 'weggeef prijs' is weggegaan. Want tja, volgend jaar loopt er weer een veulentje en de stallen zijn reeds vol.

Geen probleem. Moeten die fokkers zelf weten. Maar klagen over de lage prijzen moeten ze dan niet gaan doen.

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:04

Toevallig ook een paar foto's in topic Regionale keuring geplaatst, maar kan het niet laten om er hier ook twee te plaatsen. Even een spam tussen vraagprijzen en verkoopprijzen door...

Afbeelding

Afbeelding

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:10

Blijf haar een geweldige pony vinden. Echt helemaal mijn type! Mooie foto's ook

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:22

sunnymay@ heel mooie pony, zoiets gaat je nooit vervelen om naar te kijken.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:27

Maar wat maakt je dan een fokker? En wanneer ben je een vermeerderaar?
Aantallen? Resultaten? Hoe makkelijk of duur je ze verkoopt? Welke hengst je gebruikt en waarom je deze gebruikt? Het doel dat je voor ogen hebt? Of je ze kunt aanhouden als de prijs je niet zint?

De prijzen zijn inderdaad laag, maar dat is niet alleen bij de welsh het geval.
Als er mensen zijn die een veulen zoeken als gezelschap bij hun rijpony/paard, dan maakt het ras en papier niet veel meer uit, een shetlander is even leuk als een welsh voor dat andere paard.
En als je dan op de markt voor 25 euro of minder een leuk ponietje hebt, waarom zou je met zo een doel voor ogen dan 400 euro neer tellen voor een welsh veulen?

We missen mensen die met de welsh willen starten, daar ligt een mooie markt, maar die is er (op dit moment) echter bijna niet. En ik denk ook wel dat dat de grootste zorg is van het stamboek en de afdelingen. Op onze vergadering wordt het vaak genoeg aangehaald. De terugloop op de keuringen, door strengere selectie en vergrijzing onder de leden. Nieuwe mensen zullen ponys moeten kopen, willen ze mee doen aan keuringen of hun eigen fokkerij beginnen. Maar zie die (jonge) mensen maar eens enthousiast te krijgen voor deze hobby.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:31

Stino1992 schreef:
productiekosten: Dekgeld €250, onderhoud merrie minstens €100, administratie €100 en dan vergeet ik waarschijnlijk nog wel het één en ander. Het komt er dus op neer dat een veulen al minstens €450 à 500 moet kosten om nog maar uit de kosten te komen. Of het nu een hengst of merrie is. Je kan al veel goedkopere veulens vinden, dus vaak wordt er met verlies verkocht, zou eigenlijk niet mogen kunnen. Ik ken iemand die nooit onder de €1500 verkoopt, de veulens die niet verkocht zijn, raakt hij altijd voor hun 3 jaar kwijt aan nog hogere prijzen.

Voor ons ligt de verhouding een beetje anders. Wij hebben zelf een hengst, dus geen dekgeld, maar wel het onderhoud van de hengst. Maar ik denk dat zelfs al zou je merrie op een gratis weide staan, die 100 euro onderhoudskosten voor de merrie niet realistisch zijn. Want ze zal ook bekapt moeten worden, ontwormd, ietsje krachtvoer gaat er altijd wel in en noem zo maar op.Maar gemiddeld komen we wel op datzelfde bedrag aan kostprijs uit. maar daar hebben we dan wel een fantastische hobby voor.
En ik ben het wel eens met de opmerking dat voor je gaat fokken, je moet kunnen inschatten of er ruimte en tijd is om een fokprodukt 3 jaar aan te houden.
1500 vind ik persoonlijk wel weer heel veel geld voor een veulen. Dat moet dan wel topkwaliteit zijn.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:37

Dan moeten nieuwkomers zich ook aangemoedigd, gesteund en geadviseerd voelen. Is over het overgrote deel ook zo, al zijn er ook fokkers van de 'gevestigde orde' die neerbuigend tegenover nieuwkomers doen. Juryleden hebben hier ook ene rol, opbouwende kritiek is hierin belangrijk. Beginnende of jonge fokkers leren van de 'echte rotten' en door ervaring.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:39

truselientje @ de mooiste potentiele kopers zijn de opa's , die vroeger zelf paarden gehad heben en nu daar mee stoppen omdat het allemaal wat teveel wordt en die nu op zoek gaan voor een kleinkind.
Een andere groep is de gebruikers en dan met name de menners. Een goede doelgroep zijn die mensen die dat een mooie sport vinden maar door omstandigheden dit met de paarden niet meer kunnen of domweg nooit aan een paard beginnen. De welsh is een geweldig alternatief!

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:41

regtur schreef:
Stino1992 schreef:

Voor ons ligt de verhouding een beetje anders. Wij hebben zelf een hengst, dus geen dekgeld, maar wel het onderhoud van de hengst. Maar ik denk dat zelfs al zou je merrie op een gratis weide staan, die 100 euro onderhoudskosten voor de merrie niet realistisch zijn. Want ze zal ook bekapt moeten worden, ontwormd, ietsje krachtvoer gaat er altijd wel in en noem zo maar op.Maar gemiddeld komen we wel op datzelfde bedrag aan kostprijs uit. maar daar hebben we dan wel een fantastische hobby voor.
En ik ben het wel eens met de opmerking dat voor je gaat fokken, je moet kunnen inschatten of er ruimte en tijd is om een fokprodukt 3 jaar aan te houden.
1500 vind ik persoonlijk wel weer heel veel geld voor een veulen. Dat moet dan wel topkwaliteit zijn.

Maar die kosten heb je ook als je je merrie leeg laat. Denk dat het realistisch is om de kosten mee te rekenen die je extra neerlegt voor het fokken van een veulen. Je kunt wel onderhoud merrie rekenen, maar dan moet je ook meerekenen dat je moet 'sparen' om je merrie(s) te vervangen, dan ga je ook 'afschrijving' rekenen etc. 1500 is wel hoog, maar vind 100 euro echt te laag. Ertussenin (ongeveer) zou mooi zijn voor de toekomst.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:51

Helemaal mee eens. Ik heb een aantal jaren geleden de 2e pony erbij gekocht, de fokker zei daarna tegen mij: kom die en die dag maar daarheen, dan hebben we een bijeenkomst van de fokvereniging, is hartstikke leuk.
Ik daarheen, inderdaad hartstikke leuk. Leuke mensen met interesse in andermans ponys, inmiddels heel wat contacten opgedaan en ik praat nooit zoveel, maar al luisterende heb ik inmiddels al aardig wat opgepikt.
Ik denk dan ook, dat de fokvereningen en het Jong Welsh hier een belangrijke rol in kunnen spelen.

Mijn ervaringen met de jury zijn wel positief. Zowel de goede als slechte punten worden aangehaald, en soms advies erbij waar op te verbeteren of op te letten.
Wat betreft het opdoen van ervaring, dat lukt je alleen door te proberen. En ja, dan ga je soms de verkeerde kant uit met je fokkerij. Ook sommige grote fokkers hebben op een gegeven moment alles de deur uitgedaan om 1 of 2 goede ponys terug te kopen.
En sommige mensen hebben dan weer het geluk om ergens kind aan huis te zijn, zien veel en hebben iemand die ze advies kan geven en aan kan moedigen.

edit: dit was een reactie op de vorige post van diane_basje. Gaat opeens zo snel.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:55

Dianebasje@, die 1500 was een verkoopprijs voor een veulen of jonge pony, als ik het goed heb begrepen.
Dat is voor de meeste fokkers een illusie.
Je hebt gelijk als je stelt, dat wanneer je een merrie leeg laat, je ook de "vaste' kosten hebt en een risico op bevangenheid, als je er niets mee doet.
Wij hebben van de 5 merrieveulens er 4 verkocht en die laatste hadden we als eerste al kwijt gekund, maar die willen we toch wel heel graag aanhouden. Ook de beide zelfgefokte hengstveulens mogen nog wel even blijven.Ook al hebben we daar veel belangstelling voor. Een gokje dat die belangstelling er over 3 jaar nog is.. :z

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:02

@regtur, dit komt misschien een beetje vervelend over, maar ik zie jouw vraagprijzen voor de hengstveulens. Die zijn dus van een dergelijke hoogte waar de meesten in dit topic ze niet voor willen missen... Dat is misschien voor de merrieveulens wel net zo. Je kunt ze wel snel verkopen, maar gaan ze stuk voor stuk voor meer dan €400,- weg? Dat jij eigen hengsten hebt en dus 'goedkoop' kunt fokken is mijn inziens niet erg vergelijkbaar naar de meesten in dit topic.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:03

regtur schreef:
truselientje @ de mooiste potentiele kopers zijn de opa's , die vroeger zelf paarden gehad heben en nu daar mee stoppen omdat het allemaal wat teveel wordt en die nu op zoek gaan voor een kleinkind.
Een andere groep is de gebruikers en dan met name de menners. Een goede doelgroep zijn die mensen die dat een mooie sport vinden maar door omstandigheden dit met de paarden niet meer kunnen of domweg nooit aan een paard beginnen. De welsh is een geweldig alternatief!

Natuurlijk heb je nog een hele grote en groeiende! groep gebruikers.
Ik denk echter wel dat het overgrote deel mensen hier fokt met als doel om een mooiere pony te fokken dan de merrie die ze al hebben, vooral bij de sectie A/B/C/D. In tegenstelling tot bijvoorbeeld het KWPN en toch ook wel de NWR, waar veel meer om het gebruik gefokt wordt.
Natuurlijk staan beide niet los van elkaar, een ster of keur merrie kan prima onder het zadel of voor de wagen, of dat nu recreatief of sport is. Die discussie wil ik ook niet weer beginnen, die hebben we al vaker gevoerd.

Mijn punt is echter, dat vooral bij de veulens de prijzen om te huilen zijn. Menners zullen vaker op zoek zijn naar oudere ponys, jonge ponys moeten ten slotte nog opgroeien met de nodige onkosten. Terwijl iemand die een pony voor de show en fokkerij wil hebben, ook nog wel wat aan een veulen heeft. Als 1 of 2 jarige kun je deze nog showen als je dat zou willen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:17

Stino1992 schreef:

Dekegeld heb ik niet elk jaar. Heb eigen hengsten en toevallig is er dit jaar 1 merrie bij de hengst van een vriendin. Ik weet niet welke sectie jij hebt, maar ik heb A tjes.
100 euro administratie kosten? Leg dta eens uit?
En drie jaar aanhouden, klinkt leuk. Maar dat is dus ook 3 jaar onderhoud. Ik denk dat er erg weining mensen zijn die ze op 3 jaar verkopen met winst. Drie jaar vreten, vee arts, hoefsmid, inrijden, stalling etc.
Ik heb het wel eens uitgerekend. Als ik een veulen houdt totdat hij zover is ingereden dat een kind er zo mee wegrijdt, ben ik inclusief dracht 4,5 jaar verder. Ik zat aan de lage kant met rekenen (maar heb drachtigheids jaar erbij gerekend), maar kwam op 500 euro per jaar. Maal 4,5 is 2250 euro. En dan moet er niets misgaan tussen door. Voor een net ingereden A pony is dat behoorlijk veel in deze tijd.