[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diane_Basje

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:03

Bedankt voor de leuke reacties. Ja hij is inderdaad roan!

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:09

regtur schreef:
Ik kreeg nog een foto van haar met het eerste veulen en die was gewoon vos, kan dus ook.
Ook heb ik via FB een keer een foto toegestuurd gekregen van en 3 jarige dochter van haar, die zal ik eens opzoeken, dat was een ontzettend mooie merrie.
Waar heb jij de foto van het vorige veulen gevonden?

Ah "gewoon" vos is ook leuk. Foto staat op de site van Jansen bij veulens 2011.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:23

uryanne schreef:
Argeloze paardenmensen ( no offense :D )

Je weet toch hoe het gezegde gaat? Er zijn paardenmensen en mensen met paarden. ;) Ik denk dat je de laatste categorie bedoelde.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:50

uryanne schreef:
Melanie5 schreef:
Voordeel van een late 1e snede is lang stengelig gras met veel structuur. Veel beter voor paardjes dan een echte voorjaars snede.

Is dat wel zo? In paardenland wordt het idd veel gezegd. Maar ik hou toch wel van goed kwaliteitshooi. Zeker voor jonge dieren. Een oudere pony mag wel wat soberder maar ik ben van mening dat met goed hooi voeren het flink kan schelen met krachtvoer bij geven. Let wel, hooi in pakjes. Geen 'hooi' wat net 2 dagen heeft gelegen en dan snel in plastic wordt gewikkeld. Dat is idd geen paardenspul.

Hier is ook veel hooi binnen gekomen vandaag. Ik wacht nog op de 2e snee. 1e snee was met Pinksteren en nu is het me nog niet lang genoeg. Nog even geduld dus ;)

Waar ik het trouwens met de buurman overhad vanavond; wij zijn bang dat er op het moment veel mensen worden 'besodemieterd'. Er wordt hooi in pakjes gemaakt terwijl dit eigenlijk beter in plastic gewikkeld zou kunnen worden. Argeloze paardenmensen ( no offense :D ) denken een superdeal te hebben door nu voor €3,50 per stuk hooi te kopen en in december moeten ze naar de mesthoop omdat het nog niet droog genoeg was.

Maar hangt ook een beetje vanaf waar je het koopt. hier is het een week echt kurkdroog geweest en is er helemaal geen regen gevallen, dus veronderstel dat het hooi dan wel droog genoeg is. Maar eigelijk nog niemand gesproken over de kwaliteit.
Enige waar ik tegenaanloop die grote gewikkelde balen (zelfs de midi balen) kan ik nooit op tijd opvoeren. en de hele kleine pakjes (50kg) vind je hier niet vaak. Erg jammer. Dusja meestal zit er maar 1 ding op en dat is hooi voeren. Vorig jaar wel goed hooi gevonden, hoop dat ik dit jaar gewoon ook weer daar hooi kan kopen. Was mooi hooi.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:41

Cemlys schreef:
Maar hangt ook een beetje vanaf waar je het koopt. hier is het een week echt kurkdroog geweest en is er helemaal geen regen gevallen, dus veronderstel dat het hooi dan wel droog genoeg is. Maar eigelijk nog niemand gesproken over de kwaliteit.
Enige waar ik tegenaanloop die grote gewikkelde balen (zelfs de midi balen) kan ik nooit op tijd opvoeren. en de hele kleine pakjes (50kg) vind je hier niet vaak. Erg jammer. Dusja meestal zit er maar 1 ding op en dat is hooi voeren. Vorig jaar wel goed hooi gevonden, hoop dat ik dit jaar gewoon ook weer daar hooi kan kopen. Was mooi hooi.

Kwaliteit kom je ook pas achter wanneer je er van de winter mee begint te voeren. Dan is het uitgebroeid en is de eventuele schimmel/ muffe geur er goed doorheen getrokken. Dat is het probleem. Nu lijkt het mooi, maar over een paar maanden kan je pas echt de kwaliteit bekijken.

Ik heb ook geen voersnelheid genoeg. Afgelopen winter heb ik samen met een buurvrouw gedaan. Bracht dan elke 14 dagen een halve baal weg.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:07

Klopt. Maar ik heb hier niet zo'n heel grote opslagcapaciteit dus koop nooit geen hele wintervoorraad in een keer in. Dat scheelt ook. Als ik merk dat een paar balen tegenvallen, is het tijd voor wat anders. heeft zo ook zn voordelen. :)

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:15

Hooi komt van eigen land. Als het dan niet goed is kan ik maar een persoon de schuld geven ;)
Met 20 pakjes en 6 grote balen kom ik de winter wel door. Waarvan dan van die 6 balen ook nog de helft weg gaat. Die opslag heb ik nog wel. Verder is het bij mij kwa pakjes ook vrij beperkt. Vandaar de keus van balen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:34

19 en nog 14 overjarige, dat is net niet genoeg, maar hier te lande staat zoveel voorraad, dat we indien nodig, beter komend voorjaar bij kunnen kopen, dan nu al. En misschien gaan we nog wel weer hooien. Wie weet.
Drummertje mocht na 4 dagen vasten weer bij zijn nieuwsamengestelde groep dames. Hij gaat er wel een beetje van bluffen. Maar verstaat ook zijn taak want nog maar amper uit de wei, zagen we hem Girlgamers Glenda al dekken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:37

Even nog het koppie van zijn zoon:
Afbeelding

En dan weer aan de slag....

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:04

uryanne hoeveel ponies heb jij? Ik heb ongeveer 35 grote ronde balen nodig voor tien ponies. Ik voer wel beperkt kracht voer en onbeperkt hooi. Dit van jou klinkt erg weinig. Ik heb ze wel op stal staan in de winter.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:33

Melanie5 schreef:
uryanne hoeveel ponies heb jij? Ik heb ongeveer 35 grote ronde balen nodig voor tien ponies. Ik voer wel beperkt kracht voer en onbeperkt hooi. Dit van jou klinkt erg weinig. Ik heb ze wel op stal staan in de winter.

Afgelopen winter 4 welsh ponies, waarvan de oudere ong. 25 pakjes heeft opgegeten en de 3 jonge ponies en de shetlander hebben ong. 4 balen (grote rechthoekige) met elkaar opgegeten. Alleen de oudere merrie stond s'nachts op stal. De rest liep op een hectare weiland. Tot begin december heb ik de jonge ponies geen hooi hoeven te geven. Alleen bij een natte dag gaf ik ze weleens wat droogvoer.

Wanneer je hooi van onbemest land hebt en daarbij ook latere snede kan ik begrijpen dat je wat meer moet voeren om ze in conditie te houden.

Ronde balen lijkt me trouwens erg lastig voeren. Op zo'n wikkel. Ik heb rechte die je gewoon plak voor plak kunt opmaken. Of valt het mee met die ronden?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:48

valt mee hoor die ronde. Helemaal open maken en dan afrollen. Met droog spul valt het zo uit elkaar. Ik heb ronde omdat ze goedkoper zijn om te persen en met vierkante rijden er twee machines in het land. Met nat land trekt dat erg sporen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:01

hier koop ik in de winter altijd grote pakken en die word meestal in zo,n 6 weken opgevoerd.
ik voer wel echt droog hooi.

in de zomer krijgen ze niks aan hooi tenzij ze op stal staan,ik ga geen hooi voeren als ze het toch niet willen eten.

vandaag slechts 5 minuten van mijn huis een mooie wei gevonden voor de dames,heb ze dan eindelijk dicht bij huis staan!
en misschien is het wel blijvend,voor nu mag ik er alles mee doen wat ik wil.
het is zo,n 3 hectare waarvan ik 1,5 hectare al meteen kan gebruiken en er zijn stallen bij!

het beste van alles is nog wel dat het voorlopig gratis is omdat het anders toch maar verwilderd.
het word nog goed zoeken naar de pony,s zo hoog staat het gras en de distels!

wel een beetje jacobskruid erin maar dat trekken we er morgen wel uit,zijn maar een paar plantjes.
en morgen even besteden aan het maaien van de kanten langs het hek zodat ik het hek kan maken waar nodig(het word al jaren niet meer gebruikt)

ongeveer de helft van alles wat ik kan gebruiken...
Afbeelding

Afbeelding

aan de andere kant ligt dan ook nog wat grond waar ze als eerste in gaan.
ook mooie stallen erbij maar moeten wel flink opgeknapt worden.

vroeger hebben er zo,n 20 shetland pony,s gelopen

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 19:18

Leuk Inowa, gefeliciteerd!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 20:32

Drummer is erg leuk!
Klinkt erg fijn inowa en ziet er goed uit, zat ruimte, oppassen dat er geen eerstejaarsplantjes JKK verstopt zitten dicht bij de grond. Zoiets wil ik ook wel nog voor een paar jaar kunnen gebruiken.
Vandaag veulentjes gekeken in Duitsland, 2 sprongen er erg uit. en alweer een hengstje gezien wat we misschien in de toekomst kunnen gebruiken. Erg leuke nafok heeft hij. uiteraard ook een hoop foto's gemaakt.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:16

Ziet er goed uit Inowa!
Waar ben je heen geweest Cemlys?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:33

Ze hadden stamboekopname? van de veulens bij leybucht en dan werden ze allemaal nog eens voorgesteld per hengst.
Afbeelding
Een Blaneau Denver veulen

Afbeelding
Ook een Denver volgens mij

Afbeelding
Llewelyn veulen

Afbeelding
Cadivor veulen (had ik zo meegenomen, wat een mooi dier)

Afbeelding
Nog een cadivor

Afbeelding
En ik gok eentje van Chaos

Die Cadivor-veulens weten wel wat bewegen is, ook Denvers nafok viel niet tegen. Llewelyn niet het eerste wat ik zou nemen, al vind ik het een ontzettend mooie hengst.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:19

inowa schreef:
wel een beetje jacobskruid erin maar dat trekken we er morgen wel uit,zijn maar een paar plantjes.

Niet gaan uittrekken! Er blijven haar wortels achter en dan heb je het jaar erop nog veel meer.
Haal een zak kunstmest (die witte korrels) en strooi een flinke hand rondom de stam van de plant. Liefst bij wat regenachtig weer. Hier door leggen ze het loodje. Je krijgt wel een brandplek in de grond, maar de plant komt niet meer terug.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:23

Cemlys schreef:
Die Cadivor-veulens weten wel wat bewegen is, ook Denvers nafok viel niet tegen. Llewelyn niet het eerste wat ik zou nemen, al vind ik het een ontzettend mooie hengst.

Cardivor heeft erg uniforme veulens. Ik vind de Denver veulens ook erg goed. Ze hebben al aardig wat jaargangen van hem. Ze wilden hem verkopen vorig jaar, weet niet of dat nog zo is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:25

heb Denver niet gezien, hij staat er op dit moment niet, maar of hij verkocht is weet ik niet, mss gewoon verleased. Piper stond er nl ook niet.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:29

Piper staat bij Nijkerken voor zover ik weet.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:53

Melanie5 schreef:
Cemlys schreef:

Cardivor heeft erg uniforme veulens. Ik vind de Denver veulens ook erg goed. Ze hebben al aardig wat jaargangen van hem. Ze wilden hem verkopen vorig jaar, weet niet of dat nog zo is.

Ja, die van Cadivor zijn aansprekende veulens met een beweging van heb ik jou daar.
Kan ook niet wachten tot mijn veulen geboren wordt, helemaal nu ik deze weer zie :D

Ben ook wel weg van Stortebekers Dorkas, wat een knoepert van een pony al zeg. Misschien een mooie combi voor mijn B volgend jaar.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 23:25

truselientje, wat voor merrie heb je bij hem gedekt?

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:19

Afbeelding

Een merrie van Springbourne Huckleberry * Vechtzicht's Cymro Bach.
Merrie heeft een hengst nodig die bot en massa geeft. En een beetje meer beweging kan ook geen kwaad.

edit: oude foto by the way

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 14:16

Inowa@ je hebt ongelooflijk veel geluk met zo'n aanbod. Vrienden blijven met die mensen!Nu kun je er wel een paar ponies bij nemen. En een eigen hengst.. :9
cemlys@ wij hadden ook nog naar Leybucht willen gaan, ze hebben zulke mooie ponies.Maar er kwam niet van.

O ja, Willie Wortel had op de selectiewedstrijd 4 x een eerste prijs. Nu dus ook voor het springen, waar hij eerder niet aan meedeed. Leuke nieuwe uitdaging voor Berber. In principe zijn ze geselektterd voor de Friese kampioenschappen.