[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:35

Melanie5 schreef:
vivana schreef:
Pardon??
Vind dat nogal een enorm verschil.....

En voor diegene die vinden dat je dan geen verstand hebt,hou dan aub je fokprodukt tot ze 5jr zijn hoef je
je daar geen zorgen meer over te maken.

Meeste van mijn ponies die onder het zadel zijn, zijn pas na hun 4e jaar aan het werk gegaan. Steeds meer onderzoeken tonen aan dat te jong beginnen blijvende schade tot gevolg kan hebben.
Mensen nemen zich voor om rustig te beginnen, maar zodra een dier het goed oppakt, gaat men al gauw te ver. Hoeveel paarden lopen er op hun 4e al M? Te veel. Paard is mentaal en lichamelijk nog niet klaar.

Ik zou die ene regel nog even verwijderen of aanpassen...je weet zelf wel welke ik bedoel :D :z

Rivendell

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:51

vivana ga lekker ff tegen een boom zeuren of zo. Jij hebt jouw mening en ik de mijne. Ga niet doen of je alle wijsheid in pacht hebt.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:06

Cemlys schreef:
Op saddlesoap stond er een topic over dun kleuren en of ze nu bij de welsh pony's voorkomen. Lijkt idd op dun, maar geloof dat hij een aalstreep mist, maar is een beetje moeilijk te zien op de foto.
Mooie kleurtjes allemaal.

In Nederland is de bekendste lijn met wildkleurfactor de lijn van Ruimzichts Alexander en diens grootmoeder Tini. Het zou zomaar kunnen zijn dat Bruinderinks Arno ook de wildkleurfactor heeft (kleinzoon van Alexander). Jan Steenblik (Valkenhof) had vroeger een aantal heel apart gekleurde pony's.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:38

Ik dus er zijn wel een aantal lijnen. Ik heb er nog nooit eentje gezien. Bij een twijfelde ik, maar denk uiteindelijk van niet

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:57

vivana schreef:
Bij de paarden is dat een heel ander verhaal,wordt puur op kwaliteit gefokt,hoe vervelender en moeilijker je paard hoe beter van kwaliteit. Ze hebben er graag een streep door lopen.(niet zo mijn ding maar de realiteit)

Ben ik het niet mee eens!
Kwaliteit staat idd wel hoog, máár ze zijn gefokt voor volwassenen ipv kinderen wat al een groot verschil is natuurlijk.
Maar er wordt zeker wel naar het karakter gekeken, bij het KWPN worden de a.s fok-hengsten daar ook getest.
In de ring komt er nog wel eens een "gek" voorbij met veel talent, dan denk ik ook aan bijv hele slimme mensen, die kunnen ook behoorlijk gek zijn

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:12

superwoman schreef:
vivana schreef:
Bij de paarden is dat een heel ander verhaal,wordt puur op kwaliteit gefokt,hoe vervelender en moeilijker je paard hoe beter van kwaliteit. Ze hebben er graag een streep door lopen.(niet zo mijn ding maar de realiteit)

Ben ik het niet mee eens!
Kwaliteit staat idd wel hoog, máár ze zijn gefokt voor volwassenen ipv kinderen wat al een groot verschil is natuurlijk.
Maar er wordt zeker wel naar het karakter gekeken, bij het KWPN worden de a.s fok-hengsten daar ook getest.
In de ring komt er nog wel eens een "gek" voorbij met veel talent, dan denk ik ook aan bijv hele slimme mensen, die kunnen ook behoorlijk gek zijn

_/-\o_
Dat is het hele probleem in de KWPN fokkerij. Iedereen probeert een topper te fokken en let niet op karakter. Feit is dat er te weinig ruiters zijn die met een heet paard overweg kunnen. Daar zit je dan met je talentvolle knol die staats gevaarlijk is.
Vriendin van mij had een Amor merrie en besloot die te dekken met Jazz :=. Gaf een heel fijn veulen, not. Beest was zo gek als een deur.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:20

Lees en kijk behoorlijk mee. Zoveel leuke en mooie pony's ^_^.
Zat me af te vragen wie van jullie zaterdag in Vrouwenpolder aanwezig zijn. ^_^ hihi.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:29

Melanie5 schreef:
_/-\o_
Dat is het hele probleem in de KWPN fokkerij. Iedereen probeert een topper te fokken en let niet op karakter. Feit is dat er te weinig ruiters zijn die met een heet paard overweg kunnen. Daar zit je dan met je talentvolle knol die staats gevaarlijk is.
Vriendin van mij had een Amor merrie en besloot die te dekken met Jazz :=. Gaf een heel fijn veulen, not. Beest was zo gek als een deur.

Jammer dat het kwpn nu een sneer krijgt. Dat is juist een stamboek wat een hengst niet goedkeurd wanneer het karakter onwenselijk is. Dat gebeurt bij de welsh stamboeken niet. Het zijn de fokkers die het niet goed doen. Niet het kwpn, nrps, new forest, welsh of weet ik wat ook.
Daarbij, (zonder persoonlijk te worden) er zijn onder de welsh fokkers ook zat mensen die fokken met merries waarvan ze het karakter eigenlijk niet eens kennen of willen kennen. Lees de afgelopen 2 pagina's van dit topic maar eens terug. ;)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:40

@uryanne, het geldt uiteraard voor meer stamboeken. Selle Fracais is er ook 1 die veel hete paarden heeft waar lang niet iedereen mee om kan gaan. En dan nog, er is een verschil tussen een heet paard en een vals paard. KWPN keurt geen valse hengst goed. Maar heet wel. Amor was zelf niet gemeen, maar had wel erg veel karakter. Lang niet iedereen kan daarmee omgaan. Hoe vaak wordt een paard als gevaarlijk aangeduidt, terwijl het dier er niets aan kan doen.
Daarnaast kan karakter ook een generatie overslaan, zoals alle genetische kenmerken.

Iedereen heeft een voorkeur voor een bepaald karakter. Ik heb zelf geen problemen met wat lastigere ponies. Ik heb er nu 12, waarvan er 3 lastig te pakken zijn. Toch zijn het geen gemene of valse dieren, absoluut niet. Vals vind ik een heel ander verhaal, daar heb ik geen geduld mee. Een bange pony is meestal zo geworden door de opvoeding of het gebrek daaraan.
Mijn hengst en mijn jonge spul komt in de wei zo naar je toe. Ik verplaats een hele groep door de alfa merrie te pakken en de rest volgt zonder problemen.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:50

Kan me nog goed de welsh hengst Naughty Boy herinneren,is trouwens van een mede bokker geweest als ruin zijnde. Werdt GGK,was een draak 1e klas,vraag je je toch af waarom ze zo'n ding goekeuren?
Hij was/is als ruin echt veel beter af en zijn karakter begreep ik ,was ook dermate verbeterd.
Ik blijf erbij dat in elk stamboek hengsten GGK worden omdat de fokkers naam hebben,heb je die niet maak je géén kans.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:53

uryanne schreef:
Melanie5 schreef:
_/-\o_

Jammer dat het kwpn nu een sneer krijgt. Dat is juist een stamboek wat een hengst niet goedkeurd wanneer het karakter onwenselijk is. Dat gebeurt bij de welsh stamboeken niet. Het zijn [sommige fokkers die het niet goed doen. Niet het kwpn, nrps, new forest, welsh of weet ik wat ook.
Daarbij, (zonder persoonlijk te worden) er zijn onder de welsh fokkers ook zat mensen die fokken met merries waarvan ze het karakter eigenlijk niet eens kennen of willen kennen. Lees de afgelopen 2 pagina's van dit topic maar eens terug. ;)

Veel fokkers fokken ook op karakter, maar de foute fokkers en paarden vallen natuurlijk meer op.
Dat er (te) weinig ruiters zijn die goed kunnen rijden, tja dat heeft imo niets met de paarden te maken. De meeste van die ruiters kennen hun eigen beperkingen niet, anders zouden ze de "moeilijkere paarden" (wat is moeilijk, maar goed :roll: ) wel laten staan. Men koopt toch nog veelste vaak iets ongeschikts.
Overgens zijn er ook een hoop pony's die verpest worden en imo verkeerd worden bestempelt, want menig ruitertje en/of ouders geven liever de pony de schuld. ;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:53

Ik geloof absoluut niet dat hengsten puur op fokker worden goedgekeurd.
Ik heb dit jaar weer veel 1e bezichtiging gezien. En eigenlijk kon ik heel goed begrijpen wat eruit gegooid werd.
En dan ken ik lang niet alle A-fokkers en kijk ik puur naar de pony niet het papier.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:54

vivana schreef:
Kan me nog goed de welsh hengst Naughty Boy herinneren,is trouwens van een mede bokker geweest als ruin zijnde. Werdt GGK,was een draak 1e klas,vraag je je toch af waarom ze zo'n ding goekeuren?
Hij was/is als ruin echt veel beter af en zijn karakter begreep ik ,was ook dermate verbeterd.
Ik blijf erbij dat in elk stamboek hengsten GGK worden omdat de fokkers naam hebben,heb je die niet maak je géén kans.

Maar soms is het niet het karakter, maar de opvoeding die een dier laat zien...
Dan hoeft dat dus voor de fokkerij geen probleem te zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:56

Dyonne schreef:
Ik geloof absoluut niet dat hengsten puur op fokker worden goedgekeurd.

Ik geloof dat het zeker wel helpt om een goede naam te hebben!
De wereld is klein en met veel goede connecties kom je altijd verder dan zonder.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 23:02

Maar bedenk dat die bekende fokkers gemiddeld genomen vaak ook meer keus uit kwaliteit hebben om zelf al te selecteren.
Even simpel gezegd, we hebbben een paar flink grote A-fokkers in NL. Die brengen een klein deel van geschikte hengsten op de HK, daar maken ze al een selectie. En ja, dan worden er ook wel één of zelfs meer van een fokker goedgekeurd.

Een 'hobbyfokker' (sorry geen mooie term) die 1 hengstje heeft gefokt en daar trots op is. Maakt gewoon veel minder kans dat die dezelfde kwaliteiten heeft als die van de grote fokkers die al een selectie maken.

Op WPCV keuringen staan ook vaak bekendere vooraan terwijl daar geen boekje wordt gebruikt. (En dan heb je daar nog met smaak van elk jurylid afhankelijk te maken).
(Zo was mijn kennis er eens met een pony die uiteindelijk dagkampioen werd. Nooit verwacht, en uhm, absoluut geen grote fokker of bekende pony. We hadden zelfs puur opgegeven omdat we toch voor de menrubriek gingen).

Overigens doen mij die keuringen erg weinig hoor. Dus het interesseert me echt niet of een hengst goedgekeurd of afgekeurd wordt hoe ik mijn keuze zou maken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 23:06

Dyonne schreef:
Maar bedenk dat die bekende fokkers gemiddeld genomen vaak ook meer keus uit kwaliteit hebben om zelf al te selecteren.

Tuurlijk en ook met het voorbrengen heben ze veel ervaring.
Toch blijf ik bij mijn mening dat en goede naam wel helpt.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 23:20

superwoman schreef:
vivana schreef:

Maar soms is het niet het karakter, maar de opvoeding die een dier laat zien...
Dan hoeft dat dus voor de fokkerij geen probleem te zijn.

Zit een kern van waarheid in máár dan nog wil je niet met zo'n hengst fokken en dat bleek nl ook,hij is daarna niet voor niets geruint,geen vraag dus b*llen eraf en de sport in.
Ik persoonlijk vond hem kwa kleur heel mooi,vos met zilveren manen(zo benoem ik het maar even).
Hij is overigens naar het buitenland verkocht.

En zoals je aangaf naam heeft zeker een streepje voor.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 23:58

Melanie5 schreef:
Ik verplaats een hele groep door de alfa merrie te pakken en de rest volgt zonder problemen.

Als het goed is ben je zelf de alfa.

Als paarden het zelfde karakter zouden hebben als een (Welsh)pony dan hadden de stamboeken een behoorlijk probleem.
En natuurlijk zitten er ook een heel aantal brave tussen...

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:18

dadabo schreef:
@regtur: Foto 2, die je bijna wildkleur noemt.
Mooie kleur!

Het lijkt een wildkleur , maar hij mist idd de andere kenmerken.ook lijkt hij wat witte haren door zijn vacht te hebben, maar ik weet niet of de merrie het schimmelgen heeft.
Dat is dus afwachten.
Ik heb in de verte iets gezien over dat topic op SS, maar nog geen tijd gehad me erin te verdiepen.
Want als je je erin gaat verdiepen, ga er dan maar goed voor zitten!

Wij kregen nog een zwarte hengst aangeboden, met 2x Revel Jiro erin,wat ik heel interessant vind op 3 merries van ons, maar ook op de nieuwe Fronbach merrie. Zij zou in combinatie met hem theoretisch een zilverappel zwarte kunnen krijgen en dan vind ik het type ook nog mooi passen.
Het is alleen een jaar te vroeg, de hengsten die we nu hebben willen we nog zo graag een poosje gebruiken.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 18:21

Ik kwam bij toeval (was weer pony's uit mijn merrie's stamboom en vergelijkbare bloedlijnen aan het zoeken) op de duitse hengst Riedeland's Nevado. Zijn hoofd en uitstraling spraken mij erg aan en werd nieuwsgierig. Op de foto's lijkt hij leuk te kunnen draven, hij is wel wat dik op de foto's, zijn (ik neem aan) nakomelingen spreken mij wel aan. Kent iemand deze hengst? Ooit wat over gehoord of nakomelingen gezien? Heb ook geen verstand van het duitse welsh-gebeuren en prestaties etc. Mijn duits is ook niet meer wat het geweest is, dus wordt van die site ook niks wijzer. Kan iemand helpen?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 18:36

zo even snel een hapje eten en dan maaien. Eindelijk kan het eraf. Dinsdag komt de pers. Ben benieuwd hoeveel pakken er af komen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 19:01

Melanie5 schreef:
zo even snel een hapje eten en dan maaien. Eindelijk kan het eraf. Dinsdag komt de pers. Ben benieuwd hoeveel pakken er af komen.

Duimen voor mooi weer. Boeren met een beheersovereenkomst ( vogeltjesland) wachten ook met smart op een mooie week.Op de percelen die pas na 15 Juni gemaaid mogen worden, gaat het al plat liggen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:12

Hier lag het ook al deels plat, mede dankzij die k*t ganzen.
Er kwam best een pak gras af. Onderin ook nog goed, ondanks de lengte. Vaak gaat het gras onderin rotten als het zo lang staat. Gelukkig ziet het er goed uit. Weersverwachting voor deze regio is goed, geen felle zon, maar wel droog. Zal blij zijn als het in de rol zit.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:01

Iemand die nog iemand weet die een 4 jarige welsh a merrie zoekt? Correct in beweging en gebit, braaf en betrouwbaar zowel in de bak als langs de weg. Braaf met kinderen. Beleerd onder het zadel (word straks professioneel doorgereden), en deels in het tuig (ze kent het tuig, trekken van een mens, commando's en dat je er achter loopt, helaas beschik ik zelf niet over een kar). Ze zit boven in de maat, 119/120 is ze wel. Overigs is ze nooit officieel gemeten. Braaf op trailer, loopt er zo op, en kan met ieder paard/pony overweg. Hier loopt ze met 4 kwpn'ers in de wei. Helaas moet ik Een nieuw baasje zoeken voor Jolinda, wegens financiële redenen. Heb nog geen advertentie geplaatst, omdat ik het eerst hier wilde proberen. Ze heeft nu een veulen aan de voet, word makkelijk drachtig en is een goede moeder. Veulen is er eventueel bij te koop.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:57

O Lindy wat jammer. Ik hoop dat je een goed baasje voor haar vindt.

Hier nog even een filmpje van vandaag. Hoe braaf kan een hengst zijn? Hengstige merrie ernaast en een andere hengst aan de overkant. Ben wel heel trots op hem en op mijn kleine amazone.