[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:33

vivana schreef:
Er zijn idd veel mensen die geen verstand hebben van goed beleren,daarom zie je vaak dat die A-pony's geen fijne kinderpony's zijn.
Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een ruitertje vanaf een jaar of 10/11 (mijn dochter is net zo groot) en die al zelf iets kent en zeker goede begeleiding krijgt.

Dus ik ben me heel bewust van zadelmak en africhting ;)

En dat zegt iemand die een 2,5 jarige onder het zadel laat beginnen?

Bellarose

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:42

+1 Melanie, was het eerste wat in mij op kwam :=

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:51

Heeft iemand hier een programma van de keuring in Hellendoorn aanstaande zaterdag?

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:34

regtur schreef:
Gisteravond nog even op kraamvisite geweest bij een zoon van Willie Wortel.Het was al haast te donker voor foto's, maar binnenkort ga ik nog weer eens.Als we niet beter wisten zouden we zeggen een lichtbruine, maar het moet wel een valk zijn, gezien de papa...
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
Dit valkje is daar ook gesignaleerd. Lijkt haast wel een wildkleur.
[ Afbeelding ]
En dan deze palomino? Zou je zo voor vos kunnen laten doorgaan, maar de moeder is cremello, dus...?
[ Afbeelding ]

Oh dat valkje!!! Mooi!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:37

Bellarose schreef:

dit is een topic voor fokkers :j niet voor gebruikers :(:) niet boos worden op elkaar vanwege afwijkende meningen.
mijn opmerking over een onbeleerde 5 jarige was meer bedoeld om aan te geven hoe weinig vertrouwen mensen lijken te hebben in wat je ze verteld over een pony die niks anders kent dan een halster en een borstel. Op welk tijdstip men begint met africhten boeit mij persoonlijk niet, want wij hebben niets met rijden. Ik zie graag veulentjes in de wei. Sommige ponies zullen er jong al helemaal aan toe zijn. Onze oudste kleinzoon van net 6 probeert ook al de krant te lezen, maar fietsen ho maar. Zijn neefje scheurde met 5 jaar al rond op een quad. Verschil moet er zijn en is er ook.geeft toch niks? :o

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:37

dadabo@ welk valkje bedoel je?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:44

Ik geef elke woensdagavond les met een van mn pony's, de 4jarige is vandaag ook meegeweest (is pas voor de 4de keer ofzo onder het zadel geweest). Ging erg netjes, ongelooflijk hoe makkelijk dat beestje is. Opstijgen en wegrijden, zelfs door jonge ruitertjes, ook gewoon heel ontspannen ;) als ze allemaal zo waren... benieuwd of dat veulen net zo verkeers/zadel/tuigmak geboren wordt als zij. :D <3
Laatst bijgewerkt door Cemlys op 27-06-12 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:45

@regtur: Foto 2, die je bijna wildkleur noemt.
Mooie kleur!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:46

dadabo schreef:
regtur schreef:
Gisteravond nog even op kraamvisite geweest bij een zoon van Willie Wortel.Het was al haast te donker voor foto's, maar binnenkort ga ik nog weer eens.Als we niet beter wisten zouden we zeggen een lichtbruine, maar het moet wel een valk zijn, gezien de papa...
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
Dit valkje is daar ook gesignaleerd. Lijkt haast wel een wildkleur.
[ Afbeelding ]
En dan deze palomino? Zou je zo voor vos kunnen laten doorgaan, maar de moeder is cremello, dus...?
[ Afbeelding ]

Oh dat valkje!!! Mooi!

Op saddlesoap stond er een topic over dun kleuren en of ze nu bij de welsh pony's voorkomen. Lijkt idd op dun, maar geloof dat hij een aalstreep mist, maar is een beetje moeilijk te zien op de foto.
Mooie kleurtjes allemaal.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:59

regtur schreef:
dit is een topic voor fokkers :j niet voor gebruikers .

Maar we fokken wel voor gebruikers. En daarnaast zijn er hier meerdere fokkers die beide doen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:30

Melanie5 schreef:
regtur schreef:
dit is een topic voor fokkers :j niet voor gebruikers .

Maar we fokken wel voor gebruikers. En daarnaast zijn er hier meerdere fokkers die beide doen.

Juist. Beetje vreemd dat iemand die een hengst laat uitbrengen in de sport en vol trots (geheel terecht uiteraard) post dat het sportpredicaat binnen is, een paar dagen later post dat ze fokt omdat een veulentje zo leuk is :Y)
Veulens worden groot en dan wil je er toch weer vanaf. Ik wel tenminste ;)

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:32

regtur schreef:
Bellarose schreef:

dit is een topic voor fokkers :j niet voor gebruikers :(:) niet boos worden op elkaar vanwege afwijkende meningen.
mijn opmerking over een onbeleerde 5 jarige was meer bedoeld om aan te geven hoe weinig vertrouwen mensen lijken te hebben in wat je ze verteld over een pony die niks anders kent dan een halster en een borstel. Op welk tijdstip men begint met africhten boeit mij persoonlijk niet, want wij hebben niets met rijden. Ik zie graag veulentjes in de wei. Sommige ponies zullen er jong al helemaal aan toe zijn. Onze oudste kleinzoon van net 6 probeert ook al de krant te lezen, maar fietsen ho maar. Zijn neefje scheurde met 5 jaar al rond op een quad. Verschil moet er zijn en is er ook.geeft toch niks? :o

Ik neem aan dat de meeste fokkers hier toch ook zijn begonnen als gebruikers, niet? Ik als gebruiker (en hopelijk toekomstig fokker) mag dan toch ook gewoon mijn mening geven? 't komt namelijk behoorlijk hypocriet over als er in het ene topic foto's geplaatst worden van een 2,5 jarige pony met een ruiter erop en er dan in het andere topic wordt vermeld dat men 'zich heel bewust is van zadelmak en africhting'. Volgens mij is het namelijk geen rocketscience dat een pony van 2,5 nog niet voldoende is uitgegroeid en ontwikkeld om een ruiter te dragen. En dan maakt het niet uit of de ruiter 20 kilo of 80 weegt, er 5 minuutjes of een uur op zit, het kán niet. Of verschil ik daarin heel erg in qua mening met de 'fokkers'? :)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:40

Citaat:
En dan maakt het niet uit of de ruiter 20 kilo of 80 weegt, er 5 minuutjes of een uur op zit, het kán niet.

Pardon??
Vind dat nogal een enorm verschil.....

En voor diegene die vinden dat je dan geen verstand hebt,hou dan aub je fokprodukt tot ze 5jr zijn hoef je
je daar geen zorgen meer over te maken.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:43

uryanne@ Ik bedoel er simpel mee te zeggen, dat ik van rijden cq africhten geen verstand heb. Dat er veel van onze ponies in de sport terecht komen en ook presteren is niet onze kwaliteit. Als ik om die reden ponies moest houden was ik er gauw klaar mee. Dat staat los van het feit dat je uiteraard trots bent op prestaties.
Wat ik verder bedoelde te zeggen dat dit topic speciaal voor fokkers is, staat er met grote letters boven. Als er dan een discussie moet zijn over rijden of africhten zou dat misschien in een nieuw te openen topic zijn.
maar een beetje afwisseling kan ook geen kwaad. ;)

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:44

Daarin verschil je niet van mening met mij iig ;) 5 is wel laat, maar dat moet ieder voor zich weten. Wel moet je de discussie hier niet voort zetten. In het andere topic is er ook door een moderator ingegrepen.

Ontopic;
Wat ik erg belangrijk vind als fokker is het karakter van een merrie waar ik mee fok. Met name ook voor de afzet. Ik kom daar het beste achter in het gebruik. Hetzij onder het zadel, hetzij voor de wagen.
En dan nog een nadenkertje; wanneer ik 2 ponies heb lopen, waarvan een hele mooie, maar welke niet binnen een afstand van 20 meter te benaderen is en ik heb een minder rastypische, maar superlieve merrie en ik heb een koper die een leuke gezinspony zoekt (en dat is toch de meerderheid van de (goed-) betalende klanten) 3 keer raden welke ik vlot verkoop :D
Plus, en dat heb ik al eens eerder aangegeven geloof ik, een pony die niet te vangen is, heeft voor mij een ongewenst karakter en staat op de nominatie om te vertrekken.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:55

vd week ook begonnen om mijn 9 jarige b merrie zadelmak te gaan maken, ze schijnt als 3 jarige ingereden te zijn en dat ze toen een half jaartje bereden is, merk wel dat ze ook wel wat kent maar ook veel nog niet of iig al ver weg is gezakt dus we doen gewoon of ze nog helemaal niks kent. wil haar na het afspenen vh veulen gaan verkopen en dan is een bereden pony toch fijner. mocht iemand dus nog eens iemand weten voor een c pony? weet dus nog niet hoe ze straks onder het zadel zal zijn, maar ze heeft zowiezo een súper lief karakter. durf je ieder kind bij te laten.

ook onze a merrie gaan we verkopen nadat het veulen afgespeend kan worden. deze is bereden en betuigd dus wie weet is hier nog een liefhebber daarvoor of ken je nog iemand? zie haar het liefst bij een menner terecht komen want dit doet ze het allerliefste.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:10

vivana schreef:
Pardon??
Vind dat nogal een enorm verschil.....

En voor diegene die vinden dat je dan geen verstand hebt,hou dan aub je fokprodukt tot ze 5jr zijn hoef je
je daar geen zorgen meer over te maken.

Meeste van mijn ponies die onder het zadel zijn, zijn pas na hun 4e jaar aan het werk gegaan. Steeds meer onderzoeken tonen aan dat te jong beginnen blijvende schade tot gevolg kan hebben.
Mensen nemen zich voor om rustig te beginnen, maar zodra een dier het goed oppakt, gaat men al gauw te ver. Hoeveel paarden lopen er op hun 4e al M? Te veel. Paard is mentaal en lichamelijk nog niet klaar.

On topic:
Hoewel ik zelf weinig doe met mijn ponies, is mijn afzet markt die van de gebruikers. Buurmeisjes rijden hier vaak op mijn hengst en binnenkort gaan ze 1 van de merries inrijden. Merrie is 9 jaar en kent nog niets, maar keek niet op of om toen ik er een zadel op legde.
Karakter van de merrie zegt ook niet alles. Mijn merries staan niet bekend om hun makkelijke karakter, maar toch heb ik met de veulens meestal geen problemen. Denk dat opvoeding een hele hoop doet.
Mijn oude Dyfed merrie is op geen 10 meter te benaderen in het land, maar haar veulen van vorig jaar is voor een jaarling aardig mak. Haar merrie veulen van 2010 (is verkocht) wordt verzorgd door kinderen die er alles mee doen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:20

Veulen van vorig jaar is identiek het karakter van de merrie, niet makkelijk als ze iets niet kent, maar eens daar doorheen echt ontzettende betrouwbaar. Zo had ik vandaag een erg onzeker ruitertje, is antal aar geleden onder een in paniek wegrennend paard terecht gekomen. Merrie is best pittig maar zo goed met dit soort ruiters. Evenwicht even kwijt en dan gaat ze gelijk stappen of stilstaan. Zo n inschattingsvermogen vind ik ook belangrijk. Mijn pony s maken nooit misbruik van de situatie. Daar hou ik van maar zal grotendeels met opvoeding te maken hebben ook. Veel beleerd en nooit een rotte bok ertussen gehad eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door Cemlys op 27-06-12 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:20

Melanie5 schreef:
Mijn oude Dyfed merrie is op geen 10 meter te benaderen in het land, maar haar veulen van vorig jaar is voor een jaarling aardig mak. Haar merrie veulen van 2010 (is verkocht) wordt verzorgd door kinderen die er alles mee doen.

Als jij daar je voldoening uit kunt halen is dat natuurlijk prima. Wie is een ander om daar wat van te zeggen. Ik persoonlijk vind het veels te lastig om een 'wilde' pony op een goede manier erbij te kunnen laten lopen, denk aan hoefsmid, wormkuur evt. kreupel/ ziek, door een draadje heen gegaan enz. enz. Ik klik nu met mijn tong en de jaarling + de 2 twee-jarigen komen eraan gedraafd. Dan geniet ik van mijn hobby. Nooit vangen, nooit gedoe. Plus dat ik hier in de buurt uitgelachen zal worden 'om die wilde vlieger' :P

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:10

uryanne schreef:
Als jij daar je voldoening uit kunt halen is dat natuurlijk prima. Wie is een ander om daar wat van te zeggen. Ik persoonlijk vind het veels te lastig om een 'wilde' pony op een goede manier erbij te kunnen laten lopen, denk aan hoefsmid, wormkuur evt. kreupel/ ziek, door een draadje heen gegaan enz. enz. Ik klik nu met mijn tong en de jaarling + de 2 twee-jarigen komen eraan gedraafd. Dan geniet ik van mijn hobby. Nooit vangen, nooit gedoe. Plus dat ik hier in de buurt uitgelachen zal worden 'om die wilde vlieger' :P

Daar heb je zeker een sterk punt,als ik mijn pony's roep komen ze áltijd Hinnikend aan(staan wel op 2 verschillende aderessen).
Ik vind dat erg prettig,heb er ook een hekel aan als je moet gaan vangen,je jaagd ze zo nog meer op.
Bij de paarden is dat een heel ander verhaal,wordt puur op kwaliteit gefokt,hoe vervelender en moeilijker je paard hoe beter van kwaliteit. Ze hebben er graag een streep door lopen.(niet zo mijn ding maar de realiteit)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:07

Karakter is wel heel belangrijk, maar ook dat kan gevormd of misvormd worden. Door mensen of omstandigheden.Afgelopen October kochten wij een merrie, die volgens de fokker superbraaf was en van alles gewend. Op een boerderij geboren, kende dieren, tractoren hele rataplan. We hebben haar de hele winter buiten in de groep gehad, waar ze laag in rangorde stond en sindsdien is ze overal een beetje bang voor.Of heel erg bang, zonder reden lijkt het. Ik zal jullie besparen hoe we haar gevangen hebben. Nu staat ze binnen en doe ik haar elke nacht in de wei. Stukje lopen over de weg, contact met andere ponies en met ons, en het gaat alweer stukken beter. Bij de hoefsmid was ze wel braaf, dus wat ze geleerd heeft is niet helemaal weg.
Omgekeerd kan ook, wij verkochten 2 jaar terug een jaarling uit onze meest schuwe merrie, die zelf ook niet zo mensgericht leek te worden.Via via is ze nu in Oostenrijk en ik krijg alleen maar lovende berichten over hoe goed ze het doet onder het zadel.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:12

Hallo welsh pony fokkers!

Ik ben nog opzoek naar een welshpony fokker in het midden van nederland?! Wie zit daar?

Ik hoor graag van jullie (pb`en mag ook!)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:16

regtur schreef:
dit is een topic voor fokkers :j niet voor gebruikers :(:)
Nou, dan zal ik me hier ook maar afmelden? :O
De merrie waar ik mee fokte heb ik helaas op moeten ruimen. Vorig jaar had ik haar geinsemineerd en drachtig gescand maar helaas brak ze in het najaar toch weer op.
Dit voorjaar was er (net als vroeger => pismerrie) geen land mee te bezeilen op het moment dat ze hengstig werd. Ze is altijd wat éénkennig geweest maar nu werd ze zelfs voor mijzelf gevaarlijk. Daarom heb ik de beslissing genomen dat het voor haar op 20-jarige leeftijd gebeurd is.
Ik heb nog twee merries (jaarling en 3-jarige) lopen maar die gaan eerst de sport in.
Het zwarte ruintje dat ik ook uit deze merrie heb gefokt heb ik ook verkocht. Daarvoor in de plaats is een NWR-ruintje (Coelenhages Promis x Speyksbos Nando) van 1.34 gekocht, 3 jaar jong waarvan ik hoop dat hij bij de jonge dames gaat spannen voor het karretje. Zondag word hij afgeleverd.

Afbeelding

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:31

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst BD!

Bijna al onze pony's zijn makkelijk te pakken, en natuurlijk is dat erg prettig. Behalve Cleo, dat is al 2 jaar een drama om een halster om te krijgen. Buiten hoef je dat niet te proberen, ze komt altijd naar je toe in de wei maar pakken kun je haar niet. De enige manier is in de stal, touw om de nek zien te krijgen en dan geeft ze zich al over en kun je een halster omdoen. Daarna kun je haar vastzetten, poetsen, wassen, knippen en ook de hoefsmid is geen probleem. Je kunt er ook een end mee gaan lopen.
Allen dat halster is en blijft een probleem. Ze raakt echt in paniek als je aan haar hoofd komt, ik kan de ene dag haar voorpluk kammen en de andere dag flipt ze. Dan vraag je je toch af wat er gebeurd is.
Maar ik respecteer het zo, ga geen gevecht aan en dat is op deze manier ook niet nodig. Vreemd blijf ik het wel vinden na 2 jaar proberen.

O ja, help je morgen mee vangen Jenny? hahaha

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:20

Die van ons lopen als honden achter me aan, zonder halster. Enkel het paard van mijn man maar wat daar ooit mee gebeurd is?? Nu de laatste weken gaat het vele malen beter. We hebben hem van vorig jaar maart en nu dan eindelijk komt hij uit zichzelf naar ons toe!