[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

regtur

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:02

Wij proberen met de hengstenkeuze wat meer bot in onze ponies te krijgen.Verder zijn we heel tevreden over onze merries. Al moet ik zeggen dat dit seizoen de veulens heel goed zijn, misschien voor het eerst beter dan de moeders. Aansluitende bloedlijnen kan wel wat betekenen, maar het type moet ook wel passen. Ik heb al eerder verteld dat Willie Wortel op onze eigen ponies niet zo past. Maar op de meeste gastmerries past hij wel heel goed. Wij hebben vorig jaar nog een merrie aangekocht die we bij hem wilden dekken, maar daar is niet van gekomen. Helaas.
We hebben hengsten gebruikt uit kampioenslijnen en uit vrij onbekende stam. Het zegt mij niet zoveel.
Mensen roepen ook weleens wat. Vorig jaar was er iemand die Top Notch tot de grond toe afbrandde. Die persoon zwoer bij de Eppynt "S "lijn. Laat zijn hele moederlijn nu daaruit opgebouwd zijn...
Gewoon je eigen ding doen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:11

ik zit hier nog steeds op een roze wolk met mijn simba veulen bij pepper,wat een dier!

Afbeelding

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:23

He leuk zeg, al zoveel mensen die de hengstenkeuze hebben uitgelegd. Soms kan je dan toch weer aan het denken gezet worden door een opmerking.

Ik heb zelf mijn merrie van Springbourne Huckleberry bij Brynseion Cadivor gehad.
De merrie is van zichzelf al langgelijnd en ik heb de laatste 2 jaren een vergelijkbare hengst gebruikt, die qua bloedlijnen deels overeen kwam met die van de merrie. De veulens waren ook langgelijnd, soms wat te en wat weinig bot, waardoor ze het ras wat verloren.
Door nu een hengst te gebruiken die meer bot heeft en dat ook doorgeeft, evenals een goede beweging en een mooie uitstraling, hoop ik een rastypische pony te krijgen met uitstraling en een goede beweging.

Helaas zit het op dit moment een beetje tegen, de merrie leek vandaag weer hengstig te zijn.
Maandag maar op naar de dierenarts.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 23:01

truselientje schreef:
He leuk zeg, al zoveel mensen die de hengstenkeuze hebben uitgelegd. Soms kan je dan toch weer aan het denken gezet worden door een opmerking.

Ik heb zelf mijn merrie van Springbourne Huckleberry bij Brynseion Cadivor gehad.
De merrie is van zichzelf al langgelijnd en ik heb de laatste 2 jaren een vergelijkbare hengst gebruikt, die qua bloedlijnen deels overeen kwam met die van de merrie. De veulens waren ook langgelijnd, soms wat te en wat weinig bot, waardoor ze het ras wat verloren.
Door nu een hengst te gebruiken die meer bot heeft en dat ook doorgeeft, evenals een goede beweging en een mooie uitstraling, hoop ik een rastypische pony te krijgen met uitstraling en een goede beweging.

Helaas zit het op dit moment een beetje tegen, de merrie leek vandaag weer hengstig te zijn.
Maandag maar op naar de dierenarts.

Ik vind Cadivor een heel mooie hengst, veel ras en goede beweging. Hopelijk lukt het met dekken, dat is altijd het eerste en dan het resultaat. 11 maanden wachten,valt het mee, valt het tegen, hoe groeit het uit? Wat is fokken toch leuk.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 23:01

Ik wil bij mijn merrie hoofd, karakter en beweging behouden, ze is 1,16m dus kan een hengst bovenin de maat goed hebben. Ik wil geen hengst met een 'holle' rug, wil wel graag een hengst met iets meer rug- en halslengte en wat meer front. Ik wil bij een hengst vooral niet inleveren op hoofd, beweging en karakter (stoer, pittig, maar vriendelijk, maar veel Welshjes zijn zo). En liever geen 'kleine' hengst, maar dat is over het algemeen geen probleem.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:46

Ik vind dit heel interessant, wil misschien volgend jaar mijn merrie laten dekken. (Azia)
Heb nog weinig verstand van de welsh hengsten ed, ben me echt nog aan het inlezen, en ben dus eigenlijk wel benieuwd wat jullie een goede hengst voor mijn merrie zouden vinden :).

Waterland's Azia
v. Ysselvliedt's Nashville
mv. Vikariëns Red River

Afbeelding

Wil niet inleveren op karakter en beweging. Zelf denk ik dat het hoofd wat kleiner/chiquer mag en misschien iets meer body. Maar ik ben benieuwd wat jullie vinden, en welke hengst dat gaat verbeteren :)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:50

Ik zou voor Azia idd een hengst kiezen met een iets typischer koppie (als jij dat ook mooi vindt). Daarnaast mag de merrie wat meer bot hebben. Ik vind dat ze een mooie hals heeft en op deze foto lijkt ze een stekre beweging te hebben.
Je zit aardig bij mij in de buurt, misschien is Damon iets voor je. Die heeft alleen geen typisch hoofd.
Ook Tillybo Top Notch (van regtur) zou leuk passen. Hij is dit jaar verhuurd, maar misschien volgend jaar?

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:08

Iemand nog ideeën voor een knappe nieuwe hengst voor Jolin voor volgend jaar? Wat ik graag bij haar zou willen behouden is karakter en haar werkwilligheid, haar verbeterpunten zijn meer beweging, meer bot en het liefst ook een wat typischer hoofdje.

Veulen van dit jaar is van Willie wortel, hem heb ik gekozen wegens zijn karakter, beweging en zijn aparte kleurtje. Over dit veulen ben ik ook zeer tevreden, had haar alleen met meer bot gezien.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:23

T3mptation, Bink staat nu in Friesland (Rivendell's Hy Fidelity). Hij geeft bot, beweging en een super koppie.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 23:13

Zo nu en dan kijk ik eens in dit topic. Sinds kort heb ik mijn eerst welsh aangeschaft, namelijk Twisthoeve's (G) Rhydaman, een 4 jarige valk hengst. We hebben hem aangeschaft met als 'doel' een dubbelspan( en later uitbreiden tot vierspan) samen te stellen en ze uit te brengen in de wedstrijden. Ik kreeg een aantal reacties met de vraag of hij ook nog ter dekking staat, we hadden dit niet in gedachten maar wilden hem wel hengst laten omdat die vaak iets pittiger zijn in de wedstrijden(sgmw). We vinden het hartstikke leuk dat er interesse is in een dekking van Giel en mede door zijn goede karakter(word niet agessief o.i.d. door het dekken) hebben we besloten hem voor geinteresseerden ter dekking te stellen. Aangezien wij ons eigenlijk alleen maar bezig hielden met de sport was voor ons alles nieuw. Door een keuring te bezoeken, veel info te vragen bij het stamboek/fokkers en enkele informatieve reacties in dit topic te lezen heb ik al iets meegekregen maar weet nog lang niet alles. Door me de komende tijd veel te verdiepen in de fokkerij/stamboek hoop ik dat ik volgend jaar als 'ervaren hengstenhouder' Giel ter dekking aan te bieden. Momenteel staat er een gastmerrie en mede door enkele ervaren hulpen in te schakelen is het dekken al meerdere malen gelukt en heeft de merriehouder volgend jaar hopelijk een gezond veulen! Ook ik hoop over een tijdje mijn eerste fokmerrie aan te schaffen en zo mijn eigen veulens te fokken, die ik mogelijk weer kan gebruiken in de (men) sport.

Mogelijk dat Giel iets voor jullie merrie is? Hij heeft een rastypisch hoofd met een mooie brede kaaklijn en schitterende kleine oortjes. Hij is relatief kort in de rug, heeft een goede beweging en geeft daarnaast sterk zijn (valk) kleur door. Hij heeft een mooi front maar moet zich nog wel ontwikkelen. Hij heeft een stokmaat van 1.19. Daarnaast zeer goed karakter en erg leergierig.

Jullie zullen ongetwijfeld meer over Giel z'n type, bouw en afstammelig weten dan mij. Ikzelf kan hier veel van leren en vind het erg interessant dus mocht je/u meer weten dan hoor ik dat graag.

Omdat ik beginnend fokker ben, heb ik zelf niet zoveel te vertellen. Ik lees altijd graag jullie verhalen/reacties, vele zijn erg leerzaam!
Laatst bijgewerkt door FrieseMenner op 17-06-12 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 23:21

Erg goede keuze FrieseMenner, ben erg tevreden over dit ons veulen van Giel. Super karakter, mooi koppie, kan heerlijk bewegen en maakt nu al front in de draf. Ook is de halslijn tov mijn merrie verbeterd. Ik weet niet of mijn gezondheid het toestaat, maar ik overweeg haar, als je hem toch ter dekking aanbiedt, het hele eind van Rotterdam naar Friesland te rijden in de nabije toekomst. Fijne hengst die Giel (Rhydaman)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 23:29

Ons Rhydaman veulen van dit jaar

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's zijn gemaakt door Paul Klaverdijk (Copyright)

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:22

Rumble is leukkkkkk!!!!!

Gisteren weer eens foto's van Daniro gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:25

Wat een leukerd! En die staartjes haha

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:47

Haha die staartjes! Geweldig! hij durft amper te kijken zo ;)

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:02

Ja leuk hè? Hij denk ook "moet ik nu echt als meisje door het leven?"
Al dat getut, hij vind het prima, mak schaap!

Als iemand nog een leuk plekje voor hem weet...hij mag begin oktober mama verlaten.
Voor een goed huis mag hij voor een klein prijsje weg.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:29

Ik ben met de merrie naar de dierenarts geweest om toch voor de zekerheid maar te scannen.
En ze is toch drachtig! Ben er zo blij mee

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:41

Ik geloof dat we er helemaal uit zijn met wie we Dottie gaan dekken. Duurde toch lang om een keuze te maken. Buurman was zaterdag blij, merrie drachtig gescand. Nou hopen dat er ook écht eentje uitkomt.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:07

joostvangestel schreef:
Ik geloof dat we er helemaal uit zijn met wie we Dottie gaan dekken. Duurde toch lang om een keuze te maken. Buurman was zaterdag blij, merrie drachtig gescand. Nou hopen dat er ook écht eentje uitkomt.

Je gelooft, dat je er helemaal uit bent. Dit klinkt nogal paradoxaal. Of dat je toch nog alle kanten op kunt :j
Maar vertel...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:09

Regtur: we zijn er pas helemaal uit als de merrie gedekt en drachtig is ;) Tot die tijd kan je namelijk nog alle kanten uit. Maar als alles goed is, is de merrie vanavond voor 19:00 gedekt :)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:09

Bellarose schreef:
Ik vind dit heel interessant, wil misschien volgend jaar mijn merrie laten dekken. (Azia)
Heb nog weinig verstand van de welsh hengsten ed, ben me echt nog aan het inlezen, en ben dus eigenlijk wel benieuwd wat jullie een goede hengst voor mijn merrie zouden vinden :).

Waterland's Azia
v. Ysselvliedt's Nashville
mv. Vikariëns Red River

[ Afbeelding ]

Wil niet inleveren op karakter en beweging. Zelf denk ik dat het hoofd wat kleiner/chiquer mag en misschien iets meer body. Maar ik ben benieuwd wat jullie vinden, en welke hengst dat gaat verbeteren :)

Hillam Little Drummer Boy, alle veulens hebben veel bot, breedte, diepte en een super mooi hoofdje.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:11

joostvangestel schreef:
Regtur: we zijn er pas helemaal uit als de merrie gedekt en drachtig is ;) Tot die tijd kan je namelijk nog alle kanten uit. Maar als alles goed is, is de merrie vanavond voor 19:00 gedekt :)

Hou je ook rekening met de maanstand enzo?
:(:) :)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:19

Regtur: mijn vader houdt wel rekening met de maanstand en zo, zijn hele theoriën over. Ik zal het nog eens bij mijn vader navragen. Hij heeft het in iedere geval zo'n 10 jaar terug uitgezocht en het blijkt achteraf bij ons voor 100% te kloppen. Theorie komt overigens uit Bavel.

Palomino x Palomino geeft 25% kans op een cremello. Voor sommigen is dat 25% risico, voor anderen 25% kans. Hangt ervan af wat je van cremello vindt.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:25

dadabo schreef:
Ja leuk hè? Hij denk ook "moet ik nu echt als meisje door het leven?"
Al dat getut, hij vind het prima, mak schaap!

Als iemand nog een leuk plekje voor hem weet...hij mag begin oktober mama verlaten.
Voor een goed huis mag hij voor een klein prijsje weg.

Het veulentje van Johanna is al verkocht. En als die van Lollipop een merrietje was geweest ook. Maar de waterleiding kun je niets aan veranderen. Hengstjes verkoop je gewoon wat lastiger.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:30

joostvangestel schreef:
Regtur: mijn vader houdt wel rekening met de maanstand en zo, zijn hele theoriën over. Ik zal het nog eens bij mijn vader navragen. Hij heeft het in iedere geval zo'n 10 jaar terug uitgezocht en het blijkt achteraf bij ons voor 100% te kloppen. Theorie komt overigens uit Bavel.

Palomino x Palomino geeft 25% kans op een cremello. Voor sommigen is dat 25% risico, voor anderen 25% kans. Hangt ervan af wat je van cremello vindt.

Als het een risico is van 25% , kun je m.i. dat risico wel nemen. Wil je die kleur echt niet, dan blijf je er in ieder geval niet mee zitten.
75% kans op een kleur die je wel zou willen is redelijk veel.