[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:18

ijsselblik schreef:
Hoi Melanie.. Ik heb vandaag de hele dag naast het Jurylid gestaan dus heb heel wat opgevangen over hoe ze dacht over bepaalde pony's. Het gaat een beetje ver om hier nu van iedereen vragen te beantwoorden over hoe er over bepaalde pony's gedacht werd, maar ik wil je toch een paar zaken meegeven....Het is in Wales en de UK inderdaad gebruikelijk dat de manen bij een pony aan de rechterkant hangen. Hier wordt een pony niet direkt op afgerekend, maar indien er twee pony's van identieke kwaliteit zijn, kan dit wel de doorslag geven.... De reden dat ze niet teveel kommentaar gaf ligt alleen maar in het feit dat je hengst te ver afstaat van het type dat zij zoekt in een Welsh A en dat ze niemand wil ontmoedigen het bij andere juryleden nog een keer te proberen. Wat ze je probeerde te zeggen is dat je de hengst een paar jaar moet vergeten wat showen betreft, omdat hij nog lang niet klaar is en voor zijn type nog veel meer moet uitzwaren. Het feit dat ze praat over een opgetrokken buik is een nette manier van juryleden om te zeggen dat de pony op dat moment wat torpedo vormig is, iets dat men niet graag ziet en meestal te maken heeft met het nog niet voldoende zijn uitgezwaard. Over de bewegingen was heel weinig te zeggen, anders dan dat die er niet echt uitkwamen... Ik hoop dat je hier iets aan hebt....

Dank je wel Frank. Hier heb ik wat aan. Neemt niet weg dat ik het graag uit haar mond had willen horen. Beetje eerlijkheid kan geen kwaad. Dat ontmoedigd veel minder dan helemaal niets zeggen.
Wat een onzin trouwens dat de manen de doorslag kunnen geven tussen identieke ponies. Ik show al jaren bij engelse jury's en heb nog nooit gehoord dat het zo moet. Ik heb altijd geleerd dat ze links moeten.
Vorig jaar op dezelfde show stond deze hengst op kop, ook met zijn manen aan de linkerkant. Volgens de jury toen was hij de meest complete pony uit de groep.

Patrick: ik heb geen enkele andere rubriek gezien.

En wat mij het meest verwonderde, om even grof te zijn, dat er wel een karrepony voor mij geplaatst werd.

ijsselblik

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:36

Zo zie je maar hoe verschillend een smaak kan zijn... tip voor de volgende keer... kijk wat een jurylid zelf fokt en showt en bepaal daardoor of het zin heeft om mee te doen. Wanneer je met een pony van een heel ander type komt, heb je altijd de kans dat een misschien in jouw ogen mindere pony voor je komt te staan, omdat deze nu eenmaal dichter bij het type van het jurylid staat.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:41

smaak van de jury doet een hoop, wat hebben ze zelf op stal , naar dat type word wel extra gekeken..

ijsselblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:43

Hey Berry, Gefeliciteerd met je resultaat.... ik zal de rest maar laten wachten tot je zelf het nieuws verteld hehehehe

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:49

Melanie dat was ik die je vanmorgen aansprak over welke rubriek bezig was

Berry Gefeliciteerd

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 23:31

Ja Berry, je mag het hier wel plaatsen. :j
Gefeliciteerd nogmaals met je behaalde resultaten!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 23:36

Melanie5 schreef:
Kijk, ik vind het echt niet erg om achteraan te staan, maar dan wil ik graag WEL precies weten waarom. En ik kreeg geen commentaar op zijn exterieur of gangen. ALs het daaraan lag, wil ik dat graag horen.
Dyonne, hij is wel wat jeugdiger dan de rest van de rubriek, maar naar mijn idee is hij wel correct. Het kan ook zijn dat het gewoon haar type niet is, maar ook DAT kan ze gewoon zeggen.

Trouwens, er was op de parkeerplaats nog een dame die mij bij naam kende. Ze vroeg mij welke rubriek er bezig was. Kon alleen ff niet zo snel bedenken wie diegen was. Misschien iemand van hier?

Het is helemaal niet leuk om achteraan te staan, maar het overkomt in elke rubriek iemand.
Bij de oudere hengsten was de pony die laatstgeplaatst werd in eenzelfde conditie als die van jou, en voor een show, maken die laatse kilo's, behalve uiteraard ook het type, wel een groot verschil.
Wij hebben helaas de jeugdrubrieken niet gezien, en jou ook gemist, maar ik kon ook een aantal plaatsingen niet volgen.
Persoonlijk zou ik Snowwind op kop geplaatst hebben, en in de laatste rubriek de schimmel. Deze beide hengsten viel het minst op af te dingen qua correctheid in exterieur en rasuitstraling.
Dat je bij een engelse jury wel een beetje de eigen smaak mee moet wegen bij inschrijving is wel bekend, maar sportief gezien is er wat voor te zeggen om toch te gaan.

ijsselblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 23:42

Hmmm interessante afweging... Snowwind zat er inderdaad dicht bij ook in haar beslissing, alleen zag ze in Fabris meer het complete plaatje... een pony die ook goed zou presteren onder het zadel. Met je opmerking over de schimmel in de laatste rubriek kan ik niet met je meegaan. Te diep gezonken in de rug, toch wel storend overbouwd, het hoofd mist ook wel het een en ander....... het enige dat hij mee heeft is zijn beweging... maar wetend dat het jurylid meer voor rijtypische bewegingen gaat had hij veel te veel knie-aktie. Dus ik kan me goed in die plaatsing vinden

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 23:53

dankje verassend maar erg blij mee.
jaarling cob merrie van ons was:
eerste jaarling rubriek
jeugdkampioen sectie D
algemeen kampioen sectie D
algemeen Jeugdkampioen alle secties
& Algemeen Dagkampioen alle secties + bronze medal

fotos zullen eerdaags wel komen,
in de sectie A vond ik sommige plaatsingen verasend, maar als je beter op de kleine dingetjes ging letten was er wel een lijn in te zien wat zij mooi vond, die schimmel in de hengsten rubriek kon heel apart gaan maar op zn exterieur was toch wel wat op aan te merken, vond dat wel een erg sterke rubriek

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:50

Melanie5 schreef:
ijsselblik schreef:
Hoi Melanie.. Ik heb vandaag de hele dag naast het Jurylid gestaan dus heb heel wat opgevangen over hoe ze dacht over bepaalde pony's. Het gaat een beetje ver om hier nu van iedereen vragen te beantwoorden over hoe er over bepaalde pony's gedacht werd, maar ik wil je toch een paar zaken meegeven....Het is in Wales en de UK inderdaad gebruikelijk dat de manen bij een pony aan de rechterkant hangen. Hier wordt een pony niet direkt op afgerekend, maar indien er twee pony's van identieke kwaliteit zijn, kan dit wel de doorslag geven.... De reden dat ze niet teveel kommentaar gaf ligt alleen maar in het feit dat je hengst te ver afstaat van het type dat zij zoekt in een Welsh A en dat ze niemand wil ontmoedigen het bij andere juryleden nog een keer te proberen. Wat ze je probeerde te zeggen is dat je de hengst een paar jaar moet vergeten wat showen betreft, omdat hij nog lang niet klaar is en voor zijn type nog veel meer moet uitzwaren. Het feit dat ze praat over een opgetrokken buik is een nette manier van juryleden om te zeggen dat de pony op dat moment wat torpedo vormig is, iets dat men niet graag ziet en meestal te maken heeft met het nog niet voldoende zijn uitgezwaard. Over de bewegingen was heel weinig te zeggen, anders dan dat die er niet echt uitkwamen... Ik hoop dat je hier iets aan hebt....

Dank je wel Frank. Hier heb ik wat aan. Neemt niet weg dat ik het graag uit haar mond had willen horen. Beetje eerlijkheid kan geen kwaad. Dat ontmoedigd veel minder dan helemaal niets zeggen.
Wat een onzin trouwens dat de manen de doorslag kunnen geven tussen identieke ponies. Ik show al jaren bij engelse jury's en heb nog nooit gehoord dat het zo moet. Ik heb altijd geleerd dat ze links moeten.
Vorig jaar op dezelfde show stond deze hengst op kop, ook met zijn manen aan de linkerkant. Volgens de jury toen was hij de meest complete pony uit de groep.

Patrick: ik heb geen enkele andere rubriek gezien.

En wat mij het meest verwonderde, om even grof te zijn, dat er wel een karrepony voor mij geplaatst werd.

dus oogkleppen af doen, kijken wat de betreffende jury zelf fokt, eventuele keuringsuitslagen opzoeken waar jury eerder heeft gekeurd om te kijken en te zien wat voor types pony's daar hoog werden geplaatst. Vaak kun je als je interesse toont in de andere pony's in de andere rubrieken al naar een paar rubrieken een beeld vormen van welke pony's van welk type het op die dag ver zullen gaan schoppen. Al kon ik het bij de rubriek 2 jarige merries zelf ook minder goed volgen hoor. Mocht zelf zeker niet klagen maar vond de eerste 3 wel erg verschillend van type. Kon er geen bepaalde lijn in ontdekken.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:41

Gefeliciteerd Berry.
't Is ook een prachtig merrietje hé.

abcfgd1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:07

Berry, van harte gefeliciteerd!! Geweldige prestatie!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:07

Ook een grote proficiat. Mooie resultaten.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:52

weet iemand misschien wanneer dit jaar de keuring van afdeling west is?? ik kan het niet vinden op internet.. :P

(wil ff weten of ik dit jaar niet op vakantie ben als de kleine naar de keuring moet :+ )

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:07

Alle keuringen op een rij;

20 Juni
Regionale keuring - Hengelo

27 Juni
Regionale keuring - Tolbert

4 Juli
Regionale keuring - Houten

11 Juli
Regionale keuring - Sevenum

18 Juli
Regionale keuring - Gieten

25 Juli
Regionale keuring - Hellendoorn

1 Augustus
Regionale keuring - Heteren

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:12

okee thanks :D

en welke van die plaatsen valt onder west?... O:)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:14

Houten.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:15

owkee :D dankje :)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:15

Haha, die vermoedde ik al. :') Is ook het meest westelijk van alles, en nog niet eens echt in het westen. :P

Ben eigenlijk alleen bekend met noord en oost.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:17

dank jullie wel , we zijn ook erg blij met der .

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:18

ik heb het opgezocht met google maps, maar vond houten zo in het midden liggen dat ik het niet meer wist :')

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:43

Hallo allemaal,

Aan het begin van mn topic me aangemeld maar steeds maar afwezig gebleven, maar nu dan toch een berichtje van mij..

Ik ga aanstaande zaterdag onze merrie naar Ysselvliedt brengen om gedekt te worden, morgen komt de VA langs om haar hengstig te spuiten (dit is bij haar heel erg moeilijk te zien dus dan zijn we zeker dat ze het dan is). Het is de eerste keer dat we haar laten dekken en ook de eerste keer voor ons dat we gaan fokken, erg spannend dus. Kan nu al niet wachten tot volgend jaar :P

Welke hengst het precies gaat worden is nog niet helemaal duidelijk, ik zit nog te twijfelen tussen Picasso en Story, maar heb beide hengsten alleen nog maar van foto's gezien dus die beslissing neem ik zaterdag wanneer ik ze irl zie. Ben op zoek naar een hengst met een breed front, niet te lange rug, goed karakter en hele goede bewegingen.

Was erg benieuwd naar jullie mening of ik mijn merrie in zal schrijven voor de keuring in Sevenum dit jaar? Ga het zaterdag ook nog even aan Harold voorleggen want ben er nog niet over uit. Vorig jaar is ze opgenomen in het stamboek met een 2e premie, ze was toen nog (veel) te jeugdig.
Dit jaar is ze al heel veel bijgekomen maar nog steeds vrij rank van bouw. Vind haar ten opzichte van vorig jaar wel héél veel verbeterd, maar om nu 2,5 uur voor niks te gaan rijden heb ik vrij weinig zin in.
Een foto van 2 weken terug:
Afbeelding
En deze is van vorig jaar in Sevenum:
Afbeelding
En nog een van vorig jaar in Vrouwenpolder (1e van de 3 jarige): Deze foto zegt iets meer over haar bouw, op die in Sevenum lijkt ze een stuk breder dan ze was.
Afbeelding

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 00:41

Berry: nog gefeliciteerd! Ik heb het dagkampioenschap niet meer afgewacht, het duurde allemaal wel redelijk lang en ik had nog iemand mee die naar huis wilde.

Op zich vond ik dat Ann Overton niet zo heel verrasend keurde. Ik weet nog goed toen ze Lange Voren Norman als jaarling kampioen maakte. Ook toen paste haar stijl van keuren redelijk binnen wat ik op de stamboekkeuringen ook altijd zie, met natuurlijk altijd een paar verrassingen. Maar goed, zij staat in de baan en ziet de dingen héél anders dan de mensen die buiten de baan staan.

Wat voorkeuren betreft: we hebben het hier over een jurylid dat Moorcock Bracken en Weston Bestman heeft gehad en daarbij een aantal klasse merries die op Coed Coch basis zijn gefokt. Dan heeft ze bijvoorbeeld Pendock Legend gebruikt en de laatste jaren is ze terug gegaan naar een Coed Coch basis met Nantdywyll Telor. Ik denk dat het wel te zien was dat ze aan het zoeken was naar een combinatie van beweging, type, met toch iets van "prettiness" erin. Overigens, met een jurylid is het meestal best te kijken naar wat ze kopen, niet zozeer wat ze fokken. En van wat ze fokken is het nog belangrijker te weten wat ze houden en wat ze verkopen..

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 01:35

Ik wordt nu wel heel nieuwsgierig naar foto's van de rubrieken op deze keuring.
De pony die Melanie liet zien spraak me persoonlijk wel aan. Ik heb dan waarschijnlijk wel geen verstand van wat een A moet zijn. Nog vreemder vind ik de opmerking dat deze jury meer gebruikstypes wilde zien. De pony heeft mijns inziens een mooi front door een mooie hals en ontwikkelde schoft (onontbeerlijk voor een goed gebruikspaard, een mooi koppie. Alleen vind ik het persoonlijk een tikkie stijl in het achterbeen wat voor de buiging in het werk niet bevorderlijk is waarschijnlijk.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:48

Ik kom even binnenvallen als absolute welsh nitwitt hihi maar ik vroeg me af of er welsh hengsten ter dekking staan in noord nederland en dan met name in drenthe en groningen, jullie weten dat vást!