Gisteren 2 jarige hengst uit de opfok opgehaald. Hij staat eigelijk thuis om te castreren, maar als ik dan weer zie hoe mooi die ontwikkeld dan vind ik het toch weer zonde, maar ook weer zonde om hem niet op het land te kunnen zetten. (hoe doen jullie dat met een jonge hengst?) En ik blijf hem veel te leuk vinden. Zeker nu zn wintervacht eraf is, komt weer een heel mooi ponytje onder vandaan.
Die van mij is vroeg gecastreerd. Juist omdat ik hem toch niet als dekhengst ga gebruiken en dan is als ruintje door het leven veel eenvoudiger. Een hengst opfokken zou ik gewoon in een goede opfok doen, dan kunnen ze wel hengst blijven. Zo lopen er van mijn kennis bijvoorbeeld nu twee in Tsjechië.
Diane_Basje
Geplaatst: 29-04-12 19:45
Echt een leuk hengstje wordt het, Cemlys
Ons hengstveulen vandaag, nu een week oud (alleen jammer van de weerkaatsing van de flits in zijn oogjes)
Lekker koppie Diane. Hier heeft Robyn een heel vol uier en de banden zijn haast weg. Sikyra blijft stil staan, uier is niet voller geworden. Lijkt erop dat Robyn eerder gaat, die loopt geen week meer gok ik.
Spannend bij jou Melanie. Kijk je nu op een andere manier uit naar je veulens, nu je Bink niet meer in eigendom hebt? Bedankt voor je compliment, ben zelf ook erg weg van zijn koppie.
ja ben nu wel heel benieuwd omdat het de laatste veulens zijn van hem bij mij.
patrick76
Geplaatst: 29-04-12 23:31
vanmorgenvroeg totaal verrast met het feit dat Washingpool Angharad een bruin hengstveulen aan de voet had lopen. Een maand te vroeg. Zal de komende dagen beetje extra verzorging nodig hebben. Vandaag al 6x behandeld (pa en Ellen dank hiervoor) en het lijkt al beetje aan te slaan . Hopen er het best van. Foto''s volgen zo snel mogelijk.
Melanie, veulen is verder helemaal af. Heeft alleen iets met zijn ogen. Direct na geboorte leken deze en de oogleden aan de binnenkant ontstoken. Heel veel viezigheid en etter in. Gister 6x moeten behandelen met druppels en zalf. Vandaag 4x. Lijkt wel beter te worden al vraag ik me af hoeveel zicht hij daadwerkelijk heeft. Veulen blijft angstvallig bij de moeder en zit weinig levenslust in.Drinkt wel goed. Dierenarts had dit nog nooit gezien.
Vreemd, ik heb dat ook nog niet gehoord. Zijn zijn oogleden niet naar binnen gekruld? Gebeurt bij lammeren vaak. Dan irriteren de wimper het oog. Heet entropion (spelling?). Bij lammeren zetten we dit vast met krammetjes (kleine nietjes) en dan lost het vaak in een week op. Veel succes met hem, hoop dat het goed komt.
Dat heb ik idd ook wel eens gehoord bij veulens. Vorig jaar nog foto's gezien van 1 die eraan geholpen was door mn DA. Verder veel sterkte Patrick, is niet niks zo vroeg geboren! Het beste er maar van hopen...
patrick76
Geplaatst: 30-04-12 22:51
zijn geen wimpers of haren na binnen gegroeid. Lijkt alsof het ooglid aan de binnenkant ontstoken is. Ogen zijn inmiddels een stuk schoner en hij kan ze nu ook open houden. Vind alleen dat er rare blauwe gloed op het oog zichtbaar blijft. Veulen is niet echt ondernemend dus vraag me af hoe zijn zicht is.
Melanie@ dit vind ik het beste veulen van Jobke tot nu toe. We hebben iets te vaak geprobeerd het wiel uit te vinden, maar "type to type" gaat voor deze merrie echt op. Ik had 7 jaar geleden al naar Ann Bale moeten luisteren. Nu is het wachten op Caitlin, en dan nog 2, die er erg aan toe lijken. We hebben ook een heel leuk cremello veulen op stal staan uit een gastmerrie. Ander type dat wel, maar een echte WW.