[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:19

T3mptati0n schreef:
Wauw Jenny, ziet er goed uit! Leuk veulen!

Dank je, Hoe is het met jouw aanwinst?

Bellarose

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:56

Leuk veulen zeg! Lief koppie zit er op! :)

Zjin er hier nou nog mensen die zaterdag komen/meedoen aan de keuring? Heb besloten Azia toch mee te nemen, ik vind dat ze heel erg is opgeknapt sinds de laatste foto hier, jullie? :)
Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:57

Wat een verschil Jenny! Ik heb Sikyra haar manen vandaag ook eens uit de knoop gehaald. alleen gata bij mij niets van de lengte af, vind ik zonde haha :P

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 23:05

Bellarose schreef:
Leuk veulen zeg! Lief koppie zit er op! :)

Zjin er hier nou nog mensen die zaterdag komen/meedoen aan de keuring? Heb besloten Azia toch mee te nemen, ik vind dat ze heel erg is opgeknapt sinds de laatste foto hier, jullie? :)
Afbeelding

mooi op kleur gekomen

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 23:28

dankje patrick! kom je ook zaterdag? :)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 23:30

Bellarose schreef:
dankje patrick! kom je ook zaterdag? :)

wel de bedoeling

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 08:58

regtur schreef:
Beetje inhaalslag qua toiletteren, Jobke vanochtend om een uur of 11:
Afbeelding

En zo'n 20 minuten later:
Afbeelding

En met het veulentje:
Afbeelding

Het is een groot veulen, beetje gedrongen van bouw, mooi hoofdje en heel veel bot.

Dat scheelt gelijk een stuk als die manen wat ingekort worden. Heel andere pony in een keer :)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:00

Cemlys schreef:
Mijn merrie vorige week, 2de keer springen, eerste keer parcours, ze is 2 jaar geleden zadelmak gemaakt, maar niet erg doorgereden ivm dracht, sinds een paar maand is ze weer onder het zadel, ze wordt meestal 1x per week bereden door een 10jarig meisje en af en toe ga ik er zelf nog even op om de scherpe kantjes wat bij te schaven wat betreft dressuur of gewoon om eens een ontspannend buitenritje te maken.
Moet zeggen dat ze eigelijk erg gemotiveerd is, en eigelijk alles vrij makkelijk springt.

http://www.youtube.com/watch?v=yQANS5ywo1E

Je pony is zéker fanatiek genoeg,fijn dat je ruitertje beseft dat ze niet door moet jagen! En wat betreft die ruwe hand.... ik zie haar niets verkeerd doen,zo'n pony mag nooit door blijven trekken,ho is ho.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:04

Dat doet ze ook niet Vivana, dat is het mooie eraan, ruitertje rijdt zelfs met ietsje losje teugel en pony blijft ook hetzelfde tempo doorlopen, is ook heel makkelijk terug te nemen. Met het trainen en ervaring wordt ze een stuk evenwichtiger in die galop en dan gaat ze ook een stuk anders lopen, nu is alles nog een beetje onwennig, puur doordat ze nog niet zo lang gereden wordt. maar daar wil ik nu nog niet teveel aan sleutelen, is de pony en de ruiter te onervaren voor.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:25

Ik had net nog een mail van een fokker, die vanochtend een hengstveulen kreeg van Willie Wortel, uit een dochter van Ozal. Note bene uit een merrie, die vorig jaar negatief getest was voor drachtigheid.
De merrie is zelf grijs maar het veulen heeft een hele mooie palomino kleur. Hopelijk houdt hij dat.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:18

oww gaaf ,uit een Ozal merrie,is die van mij ook :D

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:27

leuk hoor regtur...

winalda haar knappe koppie nog een keertje.

Afbeelding

ik hoor trouwens van meerdere mensen dat winalda nog wel eens een sabino vos kon zijn ivm de witte kin en wit vlekje onder haar kaak en een wit vlekje onder haar buik.
en de manier van het oplopen van de aftekening aan het achterbeen.

wie kan mij hier meer over vertellen?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:40

Dan draagt ze zeker het sabinogen Inowa :j

Veel meer pony's dan die als sabino geregistreerd staan, dragen het gen. Boreas Ubbo bijvoorbeeld, was ook een vos sabino. Volgens mij denken veel mensen er pas aan als de pony stekelharig is, of een buikvlek heeft, maar oplopende aftekeningen op de benen en een kinvlek / witte onderlip kunnen inderdaad ook al duiden op dit gen.

Zijn zoon Lageveld Tebygrwydd staat wel als vossabino geregistreerd. Hierbij zie je ook naast de witte onderlip, oplopende aftekeningen aan de benen een vlekje op de buik.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:42

winoa heeft namelijk dus wel een witte onderlip dus dat zou ook sabino kunnen zijn ondanks dat ze helemaal niet veel wit heeft?

nog wat voorbeelden van de been aftekeningen van winalda
hier het voorbeen achter en binnenkant oplopend.
Afbeelding

en hier de achterbenen.
Afbeelding

ook heeft ze een heel klein bruin vlekje in de bles

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:53

Amira haar blauwe ogen blijven *\o/* ze heeft ook een klein wit stipje op haar onderlip. Ik ben echt verlieft!

Jenny gefeliciteerd met het veulen!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:03

Ik quote even uit een ander topic wat betreft sabino

IcePrincess schreef:
Moest even in je profiel kijken voor de zwarte, die is nieuw? :D Sabino wordt altijd wel snel geroepen maar ook wetenschappers komen daarvan terug, heel veel wat men dacht dat sabino was blijkt dominant white of splash te zijn. Ze zijn er onlangs nog over bezig geweest dat ze ervan af willen alles wat veel wit is sabino te noemen maar alleen daadwerkelijk geteste paarden, ondertussen is nog steeds maar 1 sabino variant en al meer dan 10 dominant white en nu dus ook al 3 splash, sabino is niet zo veel voorkomend als ze dachten. De eerste homozygote sabino welsh moet ik ook nog zien dus ik schat de kans dat sabino veel bij de welsh voorkomt erg klein in.

Je kunt het beste naar de bles kijken, loopt die wijd uit naar onderen of vrij scheef, dan is de kans heel groot dat het splash is, is de bles kaarsrecht over de neusbrug en vooral wijder aan de bovenkant is de kans groter dat het sabino of DW is. Randen van de aftekeningen kun je ook nog naar kijken of de vorm van de aftekeningen van de benen maar als er meerdere witgenen aanwezig zijn vertekennen die terwijl de bles beter herkenbaar blijft.

Sabino wordt heel snel geroepen, maar dominant White en splash komen veel meer voor bij de welsh. En van sabino kun je alleen 100% zeker zijn als ze ook positief hierop getest zijn. Ik wil mijn ene merrie nog steeds eens laten testen, omdat ik wel benieuwd ben of het nu om echt sabino of om dominant white gaat. Splash heb ik er ook een paar van lopen. Dus grote kans dat het om dominant white gen gaat ipv sabino. Maar doe er geen echte uitspraken over. Is wel eerder een heel interessante discussie herover geweest.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:29

Maakt sabino vs DW of splash uit in vererving?

Mijn pony's hebben ook beiden witte onderlip en vier witte benen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:30

Hoe bedoel je dyonne? Het zijn zowiezo aparte genen en geloof dat ook die nog onder te verdelen zijn. Het is iig een complex iets. Je kunt wel laten testen op splash en dw, maar weet niet of je welsh pony's ook al op sabino gen kunt laten testen, geloof het niet eigelijk.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:46

Iedereen gefeliciteerd met de veulens. Het begint nu echt te komen! Ik hoor geruchten dat er weinig fokkers hun merries laten dekken.Wij vinden het juist het mooiste wat er is. Behalve als het mis gaat natuurlijk, dan zit er wel een paar dagen een knoop in je maag. Ik kan zo een uur in de stal doorbrengen. Prachtig vind ik het.
Foto's maken lukt niet zo. Te donker, verkeerd perspectief, te dichtbij, noem maar op.
Ondanks dat zijn er al leuke veulens voorbijgekomen in dit topic. Ik heb er 1 van onze Joy. Want zij heeft ons echt wel weer blij gemaakt.Ik hoop zo dat het weer opknapt, dan kunnen ze mooi de wei in.
Afbeelding

Afbeelding
Dit is Zomerdijks Lilly, alweer bijna 2 weken oud, een dame met pit!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:30

Idd, iedereen gefeliciteerd. Maar ook sterkte bij degene die dit jaar minder geluk hebben.

Wat betreft het niet laten dekken, ik heb alleen nog maar young stock dus dekken gaat bij mij sowieso niet ;) maar wanneer ik verhalen hoor dat fokkers de veulens van vorig jaar nog hebben lopen of anders €75,- krijgen voor een veulentje.... Tja, pas op de plaats kan ik dan wel begrijpen. Hoe jammer het ook is dat je geen dartel spul in de weide hebt het volgende jaar.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:22

Cemlys schreef:
Hoe bedoel je dyonne? Het zijn zowiezo aparte genen en geloof dat ook die nog onder te verdelen zijn. Het is iig een complex iets. Je kunt wel laten testen op splash en dw, maar weet niet of je welsh pony's ook al op sabino gen kunt laten testen, geloof het niet eigelijk.

Ik bedoel vooral in het fokken. Heb je bij het kruisen van splash dieren of dw dieren bijvoorbeeld meer kans op wit?

Hier geen veulenplannen momenteel. Eerst maar een vast inkomen voor ik erover denk er weer eentje te fokken.
Kosten lopen al snel op richting de 500 euro voor het veulen op de wereld staat. Om het maar niet te hebben over als het eventueel niet goed verloopt met geboorte of erna.
Maar als ik ga fokken voor mezelf zou ik graag nog wat meer wit erin willen fokken.
En ik dacht dus altijd dat ik een sabino had gezien witte onderlip etc. en denk dan kruisen met een sabino hengst geeft vaak wel weer veel wit.

Nog een foto van mijn merrie afgelopen zondag.
Afbeelding
Andere zijde van het hoofd loopt het wit door tot het oog.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:12

hier blijft dit jaar ook alles leeg..

heb wel wat showplannen met winoa,pepper en winalda maar zover zijn we nog lang niet.
winoa ben ik wel mee begonnen om die in showconditie te krijgen voor deze zomer maar of ik echt winoa ook op de keuring of show breng weet ik nog niet.
we zien wel hoe ze er tegen die tijd voor staat voor we definitief beslissen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:29

Ik heb ze dit jaar allemaal leeg, wel handig, ene wordt even onder het zadel klaargemaakt en de andere is ondertussen goed betuigd. Ik dek er dit jaar maar eentje. Meer dan een hoeft niet op dit moment. Zoals dyonne zegt, als je het goed wil doen gaan er een hoop kosten inzitten en ik wil ook kunnen aanhouden als het veulen goed genoeg is. Genoeg jonge dieren staan op dit moment

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:34

Ik doe mijn Welsh NWR fokmerrie die jaar waarschijnlijk bij mijn eigen 6 jarige NRPS hengst. :oo

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:58

regtur schreef:
Ik had net nog een mail van een fokker, die vanochtend een hengstveulen kreeg van Willie Wortel, uit een dochter van Ozal. Note bene uit een merrie, die vorig jaar negatief getest was voor drachtigheid.
De merrie is zelf grijs maar het veulen heeft een hele mooie palomino kleur. Hopelijk houdt hij dat.

Op kraambezoek geweest:
Afbeelding

Afbeelding