[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:36

regtur schreef:
Het is spijtig mee te delen, maar ons perlinomerrieveulentje is dood.Ook dat moeten we een keer meemaken.

Lees nu je berichtje, wat afschuwelijk jammer, is toch iets heel speciaals een perlino. Het is wel de natuur.... maar dat maakt het niet minder erg, zeker als de merrie nog staat te treuren.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:36

regtur schreef:
Lindy , gefeliciteerd met jouw mooie veulen. Ik had dus even wat anders aan mijn hoofd.Daarbij kon ik vorige week bijna niet online komen, op Bokt.

Trouwens Jobke heeft ons vanochtend verrast met ook een mooi merrieveulen, dus dat is een pleister op de wonde. Prachtig koppie, veel bot en weinig wit-van Drummer Boy.

Welke kleur heeft het veulen?

Rivendell

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:55

Patrick: bij dubbele verdunningen zijn geen factoren die een zwak of dood veulen ten gevolge hebben. Wel is dit zo bij overo (vlekpatroon bij o.a. Paint horses).

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:10

Melanie5 schreef:
Patrick: bij dubbele verdunningen zijn geen factoren die een zwak of dood veulen ten gevolge hebben. Wel is dit zo bij overo (vlekpatroon bij o.a. Paint horses).

en albino veulens dan of een veulen met resusfactor?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:30

Albino komt niet voor bij paarden en bij de dieren waar het wel voorkomt (honden, egels, vissen etc) is het niet lethaal. Bij overo heb je kans op een veulen met OLWS (overo lethal white syndrome). Deze veulens zijn geheel wit en sterven binnen enkele uren na de geboorte omdat hun darmen niet goed aangelegd zijn.
Resusfactor heeft niets met kleur te maken maar met bloedtype. Dit zou een mogelijkheid kunnen zijn, al kom je daar alleen achter als je dat laat onderzoeken.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:44

resus kunje optisch toch ook wel iets zien?Geel tandvlees en gele ogen? Hebben er ooit al eens 1 of 2 gehad. Merrie met hengst x drie keer gedekt. Eerste keer ging het goed en de tweede en volgens mij ook de derde keer ging het fout
Laatst bijgewerkt door patrick76 op 23-04-12 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:44

Ach Jenny wat erg, sterkte! Hoop dat de geboorte van je andere knapperd het een beetje kan verzachten.. :(:)

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:45

Regtur wat naar, sterkte!!

Diane_basje wat een prachtig mannetje!! Gefeliciteerd!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 23:20

Melanie5 schreef:

Ik ben ook altijd van mening geweest dat een dubbele verdunning geen nadelige invloed zou hebben op de levensvatbaarheid van het veulen.Maar hier speelt ook de broer/zus factor mee. Misschien net iets teveel van het goede?
We hebben het niet laten onderzoeken, maar ik wil het ook niet gaan uitproberen ten koste van eventueel nog weer een ziek of dood veulen.
Persoonlijk denk ik wel dat er in aanleg toch iets niet goed is geweest.Want bij een bacteriele infectie zou er koorts ontstaan zijn en dat was echt niet zo. Ik had meer het gevoel dat de biest er dwars doorheen liep, zonder wat te doen.
t Is gewoon heel jammer, en het was best een mooi veulen. Ook wel helemaal volgroeid en eerst ook nog wel levendig.
Ik denk dat we Victoria nu maar bij Pure Gold doen. Die was eigenlijk verhuurd, maar de fokker nam de bruine hengst mee.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 23:21

dadabo schreef:
regtur schreef:
Lindy , gefeliciteerd met jouw mooie veulen. Ik had dus even wat anders aan mijn hoofd.Daarbij kon ik vorige week bijna niet online komen, op Bokt.

Trouwens Jobke heeft ons vanochtend verrast met ook een mooi merrieveulen, dus dat is een pleister op de wonde. Prachtig koppie, veel bot en weinig wit-van Drummer Boy.

Welke kleur heeft het veulen?

Bruin, maar wordt grijs. Jobke heeft altijd nog grijze gegeven.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:26

Jenny, wat balen zeg, veel sterkte.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:35

T3mptati0n schreef:
Ines; bij welke hengst gaat Beyoncé? Of heb ik daar overheen gelezen?

Shore brooks hot gossip

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:34

Nice choice Ines!

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:29

Knappe hengst Ines! Ben benieuwd wat daar dan uitkomt, ja een veulen en ja schimmel :+

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:08

Hot Gossip heeft een waanzinnig koppie. Mooie keus!

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:13

dadabo schreef:
Diane_Basje: Kan hij ook nog Roan zijn? GEFELICITEERD!

Thanks! De dierenarts zei gister van niet, ik twijfel nog. Nou was de vorige ook stekelharig en ik zie sowieso wat witte haren erdoor, dus zou heel goed kunnen dat die roan wordt. Anders sowieso stekelharig, maar gok nu toch op roan. We gaan het zien...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:17

Diane_Basje schreef:
Hot Gossip heeft een waanzinnig koppie. Mooie keus!

Eigelijk vind ik hem helemaal waanzinnig ;)

T3mptati0n schreef:
Knappe hengst Ines! Ben benieuwd wat daar dan uitkomt, ja een veulen en ja schimmel :+

Ik gok idd een schimmel, verwacht niet veel anders, maar hoeft ook niet, wil graag een schimmeltje

Girlgamer schreef:
Nice choice Ines!

Ik was er al helemaal weg van toen hij al 3jarige gekeurd werd, maar toen was mn merrie pas 2 en ging hij eigelijk ook gelijk naar Engeland. Vorige jaar mocht hij daar nog een jaartje blijven, jammer genoeg, dus toen merrie maar nog een jaartje laten wachten. Dit jaar weer met de hengstenkeuring gezien en was gelijk weer verkocht.
En aangezien Mevr. Bale alweer schreeuwt dat hij eigelijk nog een keer mag terugkomen, laat ik mijn kans niet gaan dit jaar, zoverweg staat hij ook niet, en merrie was netjes hengstig gister, dus dit weekend mag ze heen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:42

Deze foto heb ik in augustus vorig jaar gemaakt bij Ann Bale waar Hot Gossip toen stond. Hij is die met het halster, de andere is Baledon Miss Dynamite volgens mij.

Afbeelding

Ik moet wel zeggen dat ik de veulens die daar liepen tegen vond vallen. Te luxe naar mijn idee en de hengstjes waren erg vrouwelijk.

@patrick: Of je resus kan zien weet ik niet, ik heb het zelf nooit meegemaakt.
@jenny: ik denk dat het gewoon pech is geweest. Ik snap dat je de combi niet nogmaals wil proberen, maar ik betwijfel of het ermee te maken heeft.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:51

Mooie foto Melanie, het is altijd afwachten met een jonge hengst, eigelijk kun je er wat van zeggen als de eerste jaargang 3 jaar is. We zien wel.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:56

Mijn merrie vorige week, 2de keer springen, eerste keer parcours, ze is 2 jaar geleden zadelmak gemaakt, maar niet erg doorgereden ivm dracht, sinds een paar maand is ze weer onder het zadel, ze wordt meestal 1x per week bereden door een 10jarig meisje en af en toe ga ik er zelf nog even op om de scherpe kantjes wat bij te schaven wat betreft dressuur of gewoon om eens een ontspannend buitenritje te maken.
Moet zeggen dat ze eigelijk erg gemotiveerd is, en eigelijk alles vrij makkelijk springt.

http://www.youtube.com/watch?v=yQANS5ywo1E

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:23

Ziet er leuk uit ines maar zou haar wel rustiger laten galoperen en ruitertje is erg ruw in de hand.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:34

klopt maar zoals ik al zei, was de eerste keer, en heb ik liever dat ze wat doorgaloperen, dan stil komen te staan voor elke sprongen. Ruw zijn valt wel mee vind ik zelf. of in elk geval een stuk beter al. diagonaal kwam ze niet uit omdat ik een beetje in de weg stond, hierna reed ze het parcourtje zonder problemen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:37

Hot Gossip is een mooie hengst, vrijwel de enige waar ik voor zou kiezen als we zelf geen hengsten hadden. Maar hij mist wel een beetje het massale van bijv. Stanley. Maar met de juiste merries zou dat geen echt probleem hoeven zijn.

Hier is de rust een beetje weergekeerd.Victoria is weer op de wei, stal weer schoon, maar een raar idee, 10 gezonde veulens op rij en nu niets.
Ik heb zelf ook even gedacht aan resus, maar in zo'n geval maakt de moeder antistoffen tegen het veulen wat ze bij zich draagt, wat dan niet levensvatbaar is na de geboorte. Wat mij opviel was dat het tongelapje geel was ipv donkerbruin. Mijn eerste gedachte was dat die ook "perlino"kleurig was. Maar ik heb geen idee, of dat zo is, of dat het een afwijking inhoudt.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:15

Beetje inhaalslag qua toiletteren, Jobke vanochtend om een uur of 11:
Afbeelding

En zo'n 20 minuten later:
Afbeelding

En met het veulentje:
Afbeelding

Het is een groot veulen, beetje gedrongen van bouw, mooi hoofdje en heel veel bot.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:16

Wauw Jenny, ziet er goed uit! Leuk veulen!