[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 10:36

[/quote]Dat is nou eens een verstandige denkwijze! Daarom ben ik bij een vereniging aangesloten die niet met jury's werkt die predicaten verleent.
Een pony met sportpredicaat prefereer ik ook boven een met een exterieur predicaat.[/quote]

Maar wat zegt een sportpredicaat dan precies? Heb een hengst die in aanmerking komt voor het sportpredicaat, maar daar durf ik niet zomaar elk willekeurig kind op te zetten en er mee weg te laten rijden. Een moeilijke minder brave pony kan met de juiste handige ruiter heel makkelijk het sportpredicaat binnen halen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 10:54

patrick76 schreef:
Maar wat zegt een sportpredicaat dan precies? Heb een hengst die in aanmerking komt voor het sportpredicaat, maar daar durf ik niet zomaar elk willekeurig kind op te zetten en er mee weg te laten rijden. Een moeilijke minder brave pony kan met de juiste handige ruiter heel makkelijk het sportpredicaat binnen halen.

Dan heb je het over een hengst (waarvan ik eigenlijk wel een beetje vind dat kinderen daar ook mee overweg mee moeten kunnen ;) ). Ik heb het meer over merrie's met sportpredicaten. Het is natuurlijk, zoals jij al aangeeft, een feit dat niet iedere sportpony een pony is waar alle kinderen mee overweg kunnen. Ook niet iedereen kan overweg met bijv. Jazz. Is het daarom een slecht idee om hem te gebruiken in de fokkerij?

Naar mijn idee zegt een sportpredicaat dat de betreffende pony werkwillig is. Dat vind ik als gebruiker net als mijn afnemers belangrijker dan dat de pony de mooiste van het land is.
Dat niet iedereen met een bepaalde pony overweg kan, tja. Dat heeft niet zoveel met een predicaat te maken denk ik.

patrick76

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:07

volgens mij begon deze discussie die gestart werd door Blach Devil met de opmerking dat de juryleden van de hengstenkeuring niet genoeg zouden letten op het karakter en de werkwilligheid van de hengsten?
Degene die wel eens een hengst hebben klaar gemaakt voor de keuring en aangewezen zijn voor de 2e bezichtiging zullen weten dat de veterinairen tijdens hun inspectie op de hengstenkeuring heel erg kijken en letten op het karakter van de hengsten. Staat hun dit niet aan dan wordt dat zeker mee gegeven aan de heren juryleden. Tijdens de onlangsgehouden fokkersavonden hebben jullie allemaal kunnen horen hoe dit in zijn werk gaat en hoeveel waarde hier aan wordt gehecht door dit geval dhr. De Vries.
Denk persoonlijk dat een hengst die een sportpredicaat heeft meer waarde heeft dan een merrie. Hengst kan toch in een korte tijd voor veel nakomelingen zorgen dus als je daar op wilt selecteren heeft een hengst met een sportpredicaat voor mij meer waarde dan een merrie.
En een werkwillige pony hoeft zeker geen makkelijke te zijn. Daar kan Black Devil persoonlijk over mee praten denk ik.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:17

Dat juryleden daarop letten is mij inderdaad bekend. Heb ook wel eens een hengst die als enigste in zijn rubriek aanwezig was, toch 2e geplaatst zien worden door het Engelse jurylid omdat hij niet goed stil wilde staan.

Zeker heeft een hengst met een sportpredicaat waarde. Als merrie houder heb ik daar echter weinig/ geen invloed op. De selectie die ik kan maken is op mijn merriebestand. Als ik zorg dat dat in orde is heb ik het met de hengstenkeuze een stuk makkelijker. Hoeveel sectie A hengsten hebben er nu eenmaal een sportpredicaat? Dan ben ik volgens mij snel klaar.

Wanneer ik op bij mijn merrie met sportpredicaat een hengst zoek die rustig/ makkelijk in de omgang is en het leuk doet in bijvoorbeeld het tuig, wat dan best recreatief mag zijn, ben ik tevreden.
Een bluffer aan het touwtje heb ik dan minder mee. Dat geldt dan weer voor zowel merrie's als hengsten ;)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:28

blijf het jammer vinden dat dit soort discussies alleen maar via forums gevoerd durven te worden en de mensen die hier dingen roepen nooit eens op een vergadering aanwezig zijn en daar hun mond roeren. Heb met Paul de Vries de discussie gevoerd hoe je in ongeveer 10 minuten op een hengstenkeuring het karakter van een hengst kunt beproeven. Zijn vaak jonge dieren, strak in het voer, dun in het haar, veel spanning en stress (wat vaak door de eigenaar cq begeleider veroorzaakt wordt) vreemde omgeving etc etc. Meer selectie momenten zijn er niet is het antwoord en daar zullen we het mee moeten doen. Wil je merries en hengsten echt op karakter testen dan zul je ze langere tijd op een vreemde plaats door vreemde mensen moeten laten testen. Volgens mij krijg je dan pas een eerlijk en vergelijkbaar beeld.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:32

patrick76 schreef:
blijf het jammer vinden dat dit soort discussies alleen maar via forums gevoerd durven te worden en de mensen die hier dingen roepen nooit eens op een vergadering aanwezig zijn en daar hun mond roeren. Heb met Paul de Vries de discussie gevoerd hoe je in ongeveer 10 minuten op een hengstenkeuring het karakter van een hengst kunt beproeven. Zijn vaak jonge dieren, strak in het voer, dun in het haar, veel spanning en stress (wat vaak door de eigenaar cq begeleider veroorzaakt wordt) vreemde omgeving etc etc. Meer selectie momenten zijn er niet is het antwoord en daar zullen we het mee moeten doen. Wil je merries en hengsten echt op karakter testen dan zul je ze langere tijd op een vreemde plaats door vreemde mensen moeten laten testen. Volgens mij krijg je dan pas een eerlijk en vergelijkbaar beeld.

Ik weet niet of je dit ook voor mij geldt? Ik ben lid van het wpcv en was onlangs op de vergadering. Inderdaad heb ik daar erg weinig mensen gezien dit hier actief zijn ;) Sommige moesten de andere dag misschien naar Putte, maar vele hadden er prima bij kunnen zijn.

Bij het wpcv speelt deze discussie ook veel minder omdat ze er meer van uitgaan dat de fokkers wijs genoeg zijn om zelf hun selectie te maken.
En daarom geen hengstenkeuring organiseren.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:43

hele verhaal van de wpcv is hier volgens mij niet op zijn plaats. Discussie is begonnen door het feit dat er niet genoeg gelet zou worden op het karakter van de hengsten tijdens de hengstenkeuring van het NWPCS.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:59

patrick76 schreef:
hele verhaal van de wpcv is hier volgens mij niet op zijn plaats. Discussie is begonnen door het feit dat er niet genoeg gelet zou worden op het karakter van de hengsten tijdens de hengstenkeuring van het NWPCS.

Inderdaad. Ik liet me triggeren door het woordje 'karakter'. Daarbij maakt het niet uit of je WPCV, WPCS of NWPCS bent. Toch? :D

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:01

nee maakt zeker niet. Misschien is het zelfs wel makkelijker om een hengst of merrie met slecht karakter binnen het WPCV of de WPCS in te zetten in de fokkerij dan als bij het NWPCS . . . .

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:06

patrick76 schreef:
nee maakt zeker niet. Misschien is het zelfs wel makkelijker om een hengst of merrie met slecht karakter binnen het WPCV of de WPCS in te zetten in de fokkerij dan als bij het NWPCS . . . .

En daarmee komen we weer uit bij dit;

uryanne schreef:
Bij het wpcv speelt deze discussie ook veel minder omdat ze er meer van uitgaan dat de fokkers wijs genoeg zijn om zelf hun selectie te maken.

Wanneer je als fokker niet verantwoording neemt en je selectiebeleid in je eigen fokkerij niet goed voor elkaar hebt, ben je op een zeker moment eigenaar van een onverkoopbare stapel ponies. Dat kan zijn door slecht exterieur, slechte gezondheid en dus ook door slecht karakter.

Je houdt jezelf voor de gek door met dieren te fokken welke slechte (karakter)eigenschappen hebben.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:09

Om een discussie te voeren of een mening te vormen hoef je toch niet bij elk overleg aanwezig te zijn? Als toeschouwer op bv de HK merk ik weinig van de selectie op karakter en het word nooit genoemd maar je ziet wel hoe ze zijn. Vandaar mijn reactie op Joost dat een jury er niet op beoordelen zou kunnen maar dat dat een taak van de fokker zou zijn.
De redenen die Patrick aanvoert waarom een hengst vervelend zou kunnen zijn verschillen weinig wat er in de sport en het gebruik gebeurd. Daarom is het volgens mij ook een uitstekend selectiemoment om te zien hoe de hengst er mee om gaat, net als op al zijn andere kenmerken. Rust is ook een kwaliteit van een goede voorbrenger.
Natuurlijk weer ik ook dat een dier op karakter vaak net een beetje extra kan leveren maar dat zelfde karakter werkt je vaker tegen dan dat het je helpt. De ergernis die een slecht karakter oproept is vele malen groter dan het voordeel waarmee ik niet wil zeggen dat er 'dooie' gefokt moeten worden.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:38

De mensen die gek zijn op predicaten kunnen inmiddels ook bij de WPCV terecht al zal dit bij een ieder wel bekend zijn.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:40

denk trouwens dat de defenitie van een slecht karakter het zelfde is als die van onkruid !

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:41

presca is gisteren verkocht...

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:16

inowa schreef:

Da's heel mooi. Heeft ze een goede plek gekregen? Heb je al een veulen?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:36

Melanie5 schreef:
@regtur: Sikyra had zucht ja, maar dat is nu redelijk weg.
Ik heb geen idee wat Purdey gaat doen. Met opvoelen leek ze leeg, ik kon niets vinden, maar ja het zou heel diep kunnen liggen.
Hier een foto van afgelopen woensdag:
Afbeelding

Moeilijk te zeggen vanaf deze foto, of er een veulen in zou zitten. Het zou wel te voelen moeten zijn, in dit stadium van de dracht, lijkt me.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:17

patrick76 schreef:
denk trouwens dat de defenitie van een slecht karakter het zelfde is als die van onkruid !

Dat geld voor veel eigenschappen. Dan zou je ook geen keuringen meer hoeven te houden.... :P

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:20

inowa schreef:

Heeft ze een goed tehuis gekregen?
Hier weinig nieuws. Ga komende week mest rijden op het land en dan hopen dat het lekker gaat groeien, zodat ik veel baaltjes hooi kan persen :)
Merries doen verder weinig, Sikyra's uier is niet verder gegroeid en Purdey doet helemaal niets. Robyn begint ook wel een uier te maken.

Wat betreft sport predikaat of ster. Ik ben niet zo van de prediikaten, dus ik heb ook geen voorkeur. Braaf zijn ze bij mij ook niet allemaal, maar mijn hengst Damon is wel kuikenmak, daar kan een kind alles mee. Hij geef dat wel heel erg door aan zijn veulens.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:40

Gefeliciteerd met de verkoop! Hoop dat je je zin hebt gekregen. Ik weet trouwens niet of ik dezelfde keus als jouw zou maken. Ik vond het een hele mooie merrie, ook een met toekomst. Maar ik kan natuurlijk niet beoordelen hoe je gehecht bent aan je oudere merries.

Ik heb het hier al eerder geschreven geloof ik, maar ik heb er een hekel aan om te vangen achter een pony. Dat betekend een nominatie om te vertrekken :D
Daarbij zou ik me verschrikkelijk schamen als ik met een potentiele koper vanuit de verte de pony moet aanwijzen die ik te koop heb _O-
Bij mij is de eerste vraag die een koper aan me stelt 'hoe mak is de pony?' Wat moet je dan zeggen tegen zo'n persoon? Dat lijkt me ook al lastig met van die hekkenspringers.

Herinnert me trouwens weer aan een anekdote van een kennis die vroeger veel ponies haalde uit Engeland. Die kwam nogal eens bij een stud waar ze allemaal kromme en gedeukte hekken hadden in de paddock. 3x raden hoe mak de ponies waren die daar vandaan kwamen :D

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:11

Ponies die je moet vangen zijn niet handig. Die hebben wij ook wel gehad.In Wales geven ze er wel de voorkeur aan, want dan worden ze niet gestolen.
Meer hekel heb ik persoonlijk aan ponies die geen respect hebben voor stroomdraad. Of sloten. maar wij hebben ook wel ponies verkocht, die gevangen moesten worden en binnen korte tijd al veel kenden zelfs onder het zadel of voor de kar liepen. t Is maar net hoe de aanpak is. Fysiek ben ik er niet meer toe in staat. Maar er zijn nog altijd mensen die er wel een uitdaging in zien.
Ieder zijn ding.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:52

presca is verkocht naar een plaats vlakbij heteren,heb gisteren al gebeld met de nieuwe eigenaresse en die is zo blij met presca dat ze haar nooit meer weg wil doen.
het klikte echt geweldig goed met hun fries,dat was meteen dikke mik samen.

presca gaat daar vooral gezelschapspony zijn voor de fries maar ook willen ze met haar fokken en wat keuringen of shows staan ook wel op de planning op den duur.

ze gaat het daar dus ongetwijfeld goed hebben,heb de eerste foto,s al ontvangen.

en uryanne,ik ben echt heel erg gehecht aan mijn andere merrie,s en hun verkopen was dus gewoon geen optie.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:19

@Inowa: Super dat je zo'n fijn plekje voor haar hebt gevonden!

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:20

Fijn dat ze verkocht is Inowa.

@ Melanie, doe je dat allemaal zelf? Mesten, hooien?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:56

kreeg net nog een mailtje van ze,zochten allemaal info over keuringen en lid worden van het nwpcs.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:14

Nu maar hopen dat ze zo enthousiast blijven en dat het geen bevlieging is. Zou zonde zijn als ze over een jaar weer moest verhuizen.