[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dadabo

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:37

Fotooooootjes!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:48

dadabo schreef:
Fotooooootjes!

Geduld... :P

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:23

Gefeliciteerd Jenny met de nieuwe spruit *\o/*
Erg benieuwd naar foto's :D

Jolin schiet ook al aardig op, als haar banden wat slapper waren had ik gedacht dat het binnen nu en een week er was. :P

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 18:58

gefeliciteerd regtur. Ik heb al contact met de eigenares van de zwarte. Ze is dus inderdaad "gewoon" zwart. Toch nog steeds een aparte kleur, zeker met die afstamming (Revel Janus/Vardra Julius/ Dyfed Geraint/Penual Mark/Criban Star Fiddle)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:08

joostvangestel schreef:
gefeliciteerd regtur. Ik heb al contact met de eigenares van de zwarte. Ze is dus inderdaad "gewoon" zwart. Toch nog steeds een aparte kleur, zeker met die afstamming (Revel Janus/Vardra Julius/ Dyfed Geraint/Penual Mark/Criban Star Fiddle)

Waarom zou dat een aparte kleur zijn uit die lijn?
Als een bruine zijn/haar agouti-gen niet door vererft, dan krijg je een zwarte.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:48

regtur schreef:
Heey, bedankt allemaal, waarom niet gewoon even allemaal beschuit met roze muisjes eten? En de kleur is toch valk. Hebben we besloten.

Ik wou dat ik ook kon beslissen welke kleur ik krijg :D

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:40

joostvangestel schreef:

Ik ben wel vaker een zwarte van Vardra Julius tegengekomen., Weet alleen zo niet de moederlijn.
Wij hebben er nog een kleurtje bij, een zwartroanhengstje. Ook veel Cribanbloed in de moederlijn.Uit een bruine moeder en een vosroanvader.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 00:06

Joost, ik wil je de complimenten maken voor je verslag in het magazine! De juiste man op de juiste plek...
Ik had de voorbereiding eigenlijk wel gemist van je.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 00:13

BlackDevils schreef:
Joost, ik wil je de complimenten maken voor je verslag in het magazine! De juiste man op de juiste plek...
Ik had de voorbereiding eigenlijk wel gemist van je.

Daar sluit ik me bij aan. Altijd lezenswaardig en leerzaam. Wat ik heel knap vind is dat je je eigen voorkeuren aan de kant zet en zo een objectief verslag kunt maken.Veel werk ook! Zelfs al ben je een wandelende bibliotheek, feiten zijn feiten en moeten kloppen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 00:24

regtur schreef:
en zo een objectief verslag kunt maken.
Objectief zou ik t niet willen noemen, het is behoorlijk pro-Welsh... :D :D

Ik zou toch nog wel graag willen weten waarom een jury niet op karakter en werkwilligheid kan beoordelen. Met de hengstenkeuring haal je de karakters er zo uit. Van die dingen die zich niet op willen laten stellen, veel spanning hebben, niet stappen, vluchten met aandraven. De goeie pik je er zo uit...
Bij de welsh wil men graag show zien en uitstrailing. Een pony met een slecht karakter kan zich daardoor wel aardig tonen. Het heeft grote ogen en maakt veel front. Maar als je even goed kijkt straalt de angst er ook van uit. Ik hoor mensen hier ook spreken over pony's die zich niet laten vangen of niet makkelijk handelbaar zijn. Nu zijn er ook veel goede Weshjes maar een stamboek dat zich graag voor wil laten staan op lieve (kinder)pony's zou er toch meer op mogen letten wat mij betreft.
Laatst bijgewerkt door BlackDevils op 14-04-12 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:00

BlackDevils schreef:
regtur schreef:
en zo een objectief verslag kunt maken.
Objectief zou ik t niet willen noemen, het is behoorlijk pro-Welsh... :D :D

Bij de welsh wil men graag show zien en uitstrailing. Een pony met een slecht karakter kan zich daardoor wel aardig tonen. Het heeft grote ogen en maakt veel front. Maar als je even goed kijkt straalt de angst er ook van uit. Ik hoor mensen hier ook spreken over pony's die zich niet laten vangen of niet makkelijk handelbaar zijn. Nu zijn er ook veel goede Weshjes maar een stamboek dat zich graag voor wil laten staan op lieve (kinder)pony's zou er toch meer op mogen letten wat mij betreft.

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Een goed karakter is voor mij één van de belangrijkste eigenschappen die een pony moet bezitten.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:18

BlackDevils schreef:
Ik zou toch nog wel graag willen weten waarom een jury niet op karakter en werkwilligheid kan beoordelen. Met de hengstenkeuring haal je de karakters er zo uit. Van die dingen die zich niet op willen laten stellen, veel spanning hebben, niet stappen, vluchten met aandraven. De goeie pik je er zo uit...

Dat is nou eens een verstandige denkwijze! Daarom ben ik bij een vereniging aangesloten die niet met jury's werkt die predicaten verleent.
Een pony met sportpredicaat prefereer ik ook boven een met een exterieur predicaat.

Plaatjesfokkerij is leuk, maar op de lange termijn minder commercieel interessant. Dat blijkt in de huidige tijd meer dan anders.. Een brave, goed te rijden pony verkoopt tien keer makkelijker dan een 1e premie stermerrie die verder niets kent.

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:30

dadabo schreef:
BlackDevils schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Een goed karakter is voor mij één van de belangrijkste eigenschappen die een pony moet bezitten.

Tis alleen zo dat een 'goed karakter' nogal suggestief is en wat je een als positieve karaktereigenschap ziet, heeft iemand anders juist weer niet graag.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:45

Gelukkig is afgelopen nacht een hengstveulen van een hengst met een sportpredikaat geboren. Dat geeft weer potentie :D Uit een kuikenmakke moeder, met een mooi kleurtje. Het komt echt wel goed met onze welsh a populatie :o

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:07

uryanne schreef:
Dat is nou eens een verstandige denkwijze! Daarom ben ik bij een vereniging aangesloten die niet met jury's werkt die predicaten verleent.
Een pony met sportpredicaat prefereer ik ook boven een met een exterieur predicaat.

Plaatjesfokkerij is leuk, maar op de lange termijn minder commercieel interessant. Dat blijkt in de huidige tijd meer dan anders.. Een brave, goed te rijden pony verkoopt tien keer makkelijker dan een 1e premie stermerrie die verder niets kent.

Maar een predikaatpony kan toch ook een prima sport pony zijn. mijn beide merries zijn vorig jaar voor het eerst geshowd, beide gelijk sterpredicaat gekregen met eerste plaatsen. Beide zijn droomkinderpony's, bomproof, ook in het verkeer, ene heeft een ruitertje van 9 die haar zonder problemen rondrijdt, deze week voor het eerst gesprongen onder het zadel, dit deed ze ook netjes zonder enig probleem. Over een paar weekjes loopt ze de Bb mee, andere merrie is ondertussen een keer of 4 onder het zadel geweest, zelfde 9jarig meisje reed haar probleemloos rond voor de tweede keer. Pony springt ook en loopt ook voor de wagen, dus dikke onzin dat je onder juryleden wil lopen die geen predikaten geven, wees volledig en ga voor het totaalplaatje denk ik dan. Merrie een fokt ook nog eens niet slecht, veulen van vorig jaar had ook probleemloos een 1ste premie, doodbrave pony, heel cool in de kop. Ik heb graag mooie pony's voor de sport, dus er mag gerust een predikaatje bijzitten

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:28

Ik heb ook graag mooie sportpony. Kan prima samen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:34

Cemlys schreef:
uryanne schreef:

Maar een predikaatpony kan toch ook een prima sport pony zijn

Waar lees jij dat ik van mening ben dat een sportpony geen keuringspony kan zijn? ;)

'prefereren' betekend dat, wanneer ik de keus heb uit een superbrave pony met sportpredicaat of een mooie stermerrie die niet te vangen is in het land, mijn keus degene met het sportpredicaat zal zijn.

Ideaal is natuurlijk beide.

Ik zal een minder exterieur voor lief nemen bij een sportpony wanneer ik een pony zoek voor de kinderen (of voormezelf ;) ).
Ook wanneer ik wil fokken zal ik dat doen. Voor de afzet ben ik er van overtuigd dat een nakomeling van een sportmerrie beter te verkopen is dan een veulen uit een stermerrie.
Dat is bij kwpn paarden zeker een feit, maar bij welsh ponies naar mijn mening ook.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:34

Hier een paar foto's van Zomerdijks Lilly.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:45

Bolster Sikyra heef sinds vandaag een uier. Is echt in een dag gegroeid van niets naar dit:
Afbeelding

Ze is 2 keer hengstig geweest en dus 2 keer gedekt met een week of 3,5 ertussen. Als ze van de eerste dekking drachtig is, moet ze begin mei, van de tweede dekking 3e/4e week mei.
Ben benieuwd. Staart wordt wel al slapper.

@ Jenny: lekker bekkie heeft het veulen. Wie is mama?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 00:07

Melanie5 schreef:
Bolster Sikyra heef sinds vandaag een uier. Is echt in een dag gegroeid van niets naar dit:
Afbeelding

Ze is 2 keer hengstig geweest en dus 2 keer gedekt met een week of 3,5 ertussen. Als ze van de eerste dekking drachtig is, moet ze begin mei, van de tweede dekking 3e/4e week mei.
Ben benieuwd. Staart wordt wel al slapper.

@ Jenny: lekker bekkie heeft het veulen. Wie is mama?

Hoi, ikzie wel meer "uier"foto's voorbij komen, maar als ik die zet naast dat van Victoria? Lieve help, die leek 3 weken geleden al op een koe. Zo groot. Maar goed, dat zegt verder ook weer niets. T Is maar dat je het verloop van die ontwikeling weet en daar mee rekent. Was dat Sikyra niet die zoveel zog had? Ik weet het HoogHaarlemmerdijkse woord er niet voor. Dat had je op FB staan toch?
De moeder van het veulen is Nebo Lilly. Een valkje van Rookery Syrup en Synod Birthday Boy.
We krijgen dit jaar nog 1 veulen uit een aangekochte merrie, en de rest van onszelf.
Hoe zit dat nu met Purdey? je had haar opgevoeld en niets gevoeld, en nu twijfel je toch nog weer? Heb je eens een foto van haar. Ik ben zo benieuwd hoe ze er nu uitziet.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 00:32

@regtur: Sikyra had zucht ja, maar dat is nu redelijk weg.
Ik heb geen idee wat Purdey gaat doen. Met opvoelen leek ze leeg, ik kon niets vinden, maar ja het zou heel diep kunnen liggen.
Hier een foto van afgelopen woensdag:
Afbeelding

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 14:34

Even een vraag; Ik wil a.s 14e Juli eigenlijk deelnemen aan Leading Rein in Sevenum...
Máár...ik moet nog alles aanschaffen. Mijn brandende vraag; zijn er hier mensen die toevallig een leuke set hebben voor een meisje van 4jr(dan bijna 5) met mt 116?!
En mogen de pony's op ijzers staan (dit ivm recreatief inspannen)...
Ben aan het zoeken naar een Charles Owen-cap mt52 ,naar een losse engelse platte neusriem /zwart ,het liefst schaf ik natuurlijk alles 2e hands aan.
Ik bedoel misschien is hier wel iemand die dit alles heeft en haar dochtertje eruit is gegroeid....

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:36

Ik ben opzoek naar een welsh sectie B merrie welke voor de fokkerij geschikt is.
Leeftijd van +/- jaarling tot een jaar of 4. Ze hoeft dus nog niet bewezen te zijn maar wel uit een goede bloedlijn stammen.

Misschien dat een van jullie een tip heeft!

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 06:46

Spaikey schreef:
Ik ben opzoek naar een welsh sectie B merrie welke voor de fokkerij geschikt is.
Leeftijd van +/- jaarling tot een jaar of 4. Ze hoeft dus nog niet bewezen te zijn maar wel uit een goede bloedlijn stammen.

Waarschijnlijk heeft Harold Zoet wel iets staan. Als je Engels wil gaan heeft Eyarth nog een 5 jarige te koop staan. (Eyarth Celebration x Carwed Charmer)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 10:34

Spaikey schreef:

heb nog een palomino jaarling sectie B merrie te koop staan met een meer dan geweldige afstamming !