[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:27

@ Melanie: Wat een koppie! Die blik <3

@ Jenny: Gefeliciteerd met WW behaalde punten. En gefeliciteerd met de aankomst van jullie nieuwe pony's.

Ik lees regelmatig bij, maar heb zelf niet zo mega veel te vertellen. Jullie zijn meer kenners dan dat ik ben van de A (ook al gaat het natuurlijk om alle types, over het algemeen wordt er het meest gepraat over Atjes)

Met mijn Atje gaat het goed. Ze staat al weer lekker dag en nacht buiten. Het is echt een schat.
Duurt nog even (aangezien ik zwanger ben), maar dan gaan we beginnen met wat longe werk. Ze is verders zo braaf, dat ik vrijdag voor het eerst mijn zoontje op haar rug had. Het begon allemaal, met dat hij haar erg graag wilde poetsen. En uiteindelijk durfde ik het aan. Hij weet wel dat ze alles nog moet leren en nog niet kan rijden. Ik hing er de afgelopen week al regelmatig met mijn schouder/lichaam een beetje over heen te hangen.

Hier een paar foto's:

http://www.beemsterhoeve.nl/a/wb/media/ ... 3555_n.jpg
komt er net bij!

http://www.beemsterhoeve.nl/a/wb/media/ ... 202012.jpg
wandelen wil hij ook graag met haar

http://www.beemsterhoeve.nl/a/wb/media/ ... 0bambi.jpg
cheese! trots is hij!

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:40

Hey, ik ben nieuw op bokt. Mijn naam is Stijn, 19 jaar en sinds eind 2010 heb ik m'n eerste eigen welsh waar ik vanaf volgend jaar mee wil kweken. Eerder had ik als eerste rijpony al een A'tje: Mata Hari's Kimmy (v.Lightfeet). Maar nu wil ik B's beginnen kweken. Het valt me echter op dat hier weinig B fokkers op het forum zitten. Toch hoop ik dat als ik vragen heb er altijd wel iemand zal zijn die mij kan helpen. Mijn merrie is nu 2 jaar oud.
V.: Stoak Tuscany
M.:Loveden Shantung
MV.: Gigman Jacana by Rotherwood State Occasion
Ze is valk. Heeft iemand een idee welke hengst op haar zou passen qua bloedvoering? Het liefst geen hengst kleiner dan 1.30 m. En ik wil een Palomino, cremello, valk,... veulen. De hengst zou ook een stallion licence van de WPCS moeten hebben aangezien ik Engels wil fokken. De hengst mag in Nederland of België staan. Zoals ik al zei is het maar voor volgend jaar, dus mogen het ook hengsten zijn die eventueel op dit ogenblik nog in het buitenland staan.

Eilinora

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:50

welkom stijn..

denk dat de meesten hier wel graag een foto zouden willen zien..

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:37

Welkom Stijn, ik zou wel graag een foto willen zien :j
Ik heb een 3-jarige B merrie, en Stoak Tuscany staat nog op mijn lijstje om bij te dekken dus ik ben erg benieuwd naar jou pony.
Sowieso is het natuurlijk leuk om fotos te zien.
Wat betreft advies, daarvoor ben ik niet de juiste persoon denk ik. Dit wordt mijn eerste B-veulen, ik zit al wat langer in de A's.

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:41

truselientje schreef:
Ik heb een 3-jarige B merrie, en Stoak Tuscany staat nog op mijn lijstje om bij te dekken dus ik ben erg benieuwd naar jou pony.
Wat betreft advies, daarvoor ben ik niet de juiste persoon denk ik. Dit wordt mijn eerste B-veulen, ik zit al wat langer in de A's.

Binnenkort zal ik een foto plaatsen.
Wat is de afstamming van jou merrie?

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:46

Hier ook een, zelfgefokte , B merrie.

Voor advies kan ik je de familie Valk aanbevelen van Stal Wildzang :j .
Erg aardige mensen en al jarenlang fokkers van sectie B welsh :) .

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:53

Die van mij is een Hogelands Nandor, uit een merrie van Wheemhoeves Robbin.
Ik denk dat Stoak Tuscany qua uiterlijk kan verbeteren maar ik moet nog eens kijken hoe het qua bloed gaat aansluiten. Maar ik heb nog even, de ponys worden bij mij altijd eind mei gedekt.

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:56

Twinklestar schreef:
Hier ook een, zelfgefokte , B merrie.

Voor advies kan ik je de familie Valk aanbevelen van Stal Wildzang :j .
Erg aardige mensen en al jarenlang fokkers van sectie B welsh :) .

Ik heb hun site wel al eens bezocht en vooral de hengst Thistledown Lawrence of Arabia spreekt me aan bij hen. Het probleem is dat ik uit commercieel oogpunt graag een 'speciaal' kleurtje zou fokken. En volgens mij is de kans op Palomino of valk bij hun hengsten nogal klein. Al weet ik niets van kleurvererving.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:38

Valk x Vos geeft een grotere kans op palomino dan valk x valk, bijvoorbeeld.

Overigens, uit een valk zal je altijd 50% van de nakomelingen met een enkele verdunningsfactor krijgen, of je nou met een onverdunde of een verdunde hengst dekt. De andere 50% ziet er alleen in ieder geval anders uit:

1) valk (enkele verdunning) x bruin of vos (geen verdunning): 50% valk of palomino, 50% bruin of vos
2) valk (enkele verdunning) x valk of palomino (enkele verdunning: 50% valk of palomino, 25% bruin of vos, 25% perlino of cremello
3) valk (enkele verdunning) x bruin of vos: 50% valk of palomino, 50% cremello of perlino

Ik heb de smoky's en de dubbelsmoky's er maar even uitgelaten, dat maakt het verhaal vooral moeilijker.

Het feit is dat je uit een valk nooit meer dan 50% valk/palomino kan fokken. Dan gaat het er meer over wat je liever als tweede keus hebt: cremello/perlino of vos/valk.

Verder denk ik dat de grote palomino/valk hausse wel voorbij is. We zijn echter nog niet zover als 30 jaar geleden, toen je een palomino niet eens met geld erbij van de hand kreeg.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:40

stino1992@ als je een speciaal kleurtje zou willen fokken, met name valk of palomino, MOET 1 van de ouders die kleur zelf hebben. Dat is dus heel simpel. Tevens kan het zijn dat een schimmel geboren is met een verdunningskleur en daarmee ook een kans geeft op een van deze kleuren, maar dat kan ook weer grijs worden.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:43

joostvangestel schreef:

Overigens, uit een valk zal je altijd 50% van de nakomelingen met een enkele verdunningsfactor krijgen, of je nou met een onverdunde of een verdunde hengst dekt. De andere 50% ziet er alleen in ieder geval anders uit:

1) valk (enkele verdunning) x bruin of vos (geen verdunning): 50% valk of palomino, 50% bruin of vos
2) valk (enkele verdunning) x valk of palomino (enkele verdunning: 50% valk of palomino, 25% bruin of vos, 25% perlino of cremello
3) valk (enkele verdunning) x bruin of vos: 50% valk of palomino, 50% cremello of perlino
Dit laatste klopt niet, om een dubbele verdunning te krijgen MOETEN beide ouders minimaal een enkele verdunning hebben.

Ik heb de smoky's en de dubbelsmoky's er maar even uitgelaten, dat maakt het verhaal vooral moeilijker.

Het feit is dat je uit een valk nooit meer dan 50% valk/palomino kan fokken. Dan gaat het er meer over wat je liever als tweede keus hebt: cremello/perlino of vos/valk.

Verder denk ik dat de grote palomino/valk hausse wel voorbij is. We zijn echter nog niet zover als 30 jaar geleden, toen je een palomino niet eens met geld erbij van de hand kreeg.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:47

Aha, slechte copy/paste

joostvangestel schreef:

2) valk (enkele verdunning) x valk of palomino (enkele verdunning): 50% valk of palomino, 25% bruin of vos, 25% perlino of cremello
3) valk (enkele verdunning) x perlino of cremello (dubbele verdunning): 50% valk of palomino, 50% cremello of perlino

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:47

Ik kon zelf niet aanwezig zijn, maar heb de uitslagen nagezocht en Zomerdijks Centurion is 5e geworden op de Ned. kampioenschappen, dressuur L2.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:49

Van Willie Wortel (perlino) is uit een valkmerrie onlangs een perlino veulen geboren. En uit een bruine merrie een valkje. Als ze hier weer komen om te dekken, zal ik wel eens wat foto's maken.

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:19

joostvangestel schreef:
Hier in België zijn er volgens mij veel minder Palomino 's/valken te vinden dan in GB of Nederland. Laatst zette ik nog een advertentie om mijn Vosse rijpaard merrie te verkopen. Op 1 van de foto's stond nog een deeltje van m'n valk welsh op. De eerste reactie was of de valk pony niet te koop was. Ze hadden niet eens info over papieren, leeftijd,...

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:30

Hier nog een kleur liefhebber...,maar blijf er wel bij dat ze qua type ook moeten blijven voldoen :D

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:38

vivana schreef:
Hier nog een kleur liefhebber...,maar blijf er wel bij dat ze qua type ook moeten blijven voldoen :D

Tuurlijk! Mijn bedoeling is om echt typische B'tjes te fokken met veel ras, goede bewegingen en topafstamming, maar met als pluspunt een mooi kleurtje!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:45

Stino1992 schreef:
vivana schreef:

Tuurlijk! Mijn bedoeling is om echt typische B'tjes te fokken met veel ras, goede bewegingen en topafstamming, maar met als pluspunt een mooi kleurtje!

Vriendin van mij had een paar jaar geleden ook een hele mooie merrie aangeschaft donker vos (koffie) Hambroek's Benthe,haar halfbroer (uit dezelfde moeder) is afgelopen jaar goedgekeurd,Hambroek's Brandus.
Benthe is overigens verkocht naar Belgie waar zij super in de sport loopt. (onder Jarno Verwimp).

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:20

Stino1992 schreef:
joostvangestel schreef:
Hier in België zijn er volgens mij veel minder Palomino 's/valken te vinden dan in GB of Nederland. Laatst zette ik nog een advertentie om mijn Vosse rijpaard merrie te verkopen. Op 1 van de foto's stond nog een deeltje van m'n valk welsh op. De eerste reactie was of de valk pony niet te koop was. Ze hadden niet eens info over papieren, leeftijd,...

Ik ben belg en fok Welsh cobs. Heb 2 valken, 1 palomino en een perlino hengst.
Een speciaal kleurtje is leuk, maar belangrijker is toch om een gezonde, correcte pony te fokken :)

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:12

ik heb van iemand begrepen dat geert verbaas vorig jaar een perlino of cremello hengst in de opfok had lopen, ik heb geen idee of hij die nog heeft maar als je daarmee zou dekken krijg je zeker een speciale kleur. maar omdat je merrie zelf valk is hoef je niet persé een speciale kleur te kiezen natuurlijk, omdat je dan zowiezo al een verdunning hebt dus kans op een valk/palomino. ik zou zelf dus meer zoeken naar een hengs die bij je merrie past en correct is. momenteel is het overigens best een moeilijker tijd om je veulens kwijt te raken, of ze nu vos, zwart of palomino zijn..

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 09:01

truselientje schreef:

Hier enkele foto's.
Afbeelding
Thistledown Shangdu als jaarling eind juni 2011.
Afbeelding
September 2011
Afbeelding
Thistledown Shangdu als 2-jarige februari 2012. Geen al te beste foto, maar één van de enige die ik voorlopig heb als 2-jarige.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:30

Als je het nog over leuke kleurtjes hebt, wat is dit dan?

Afbeelding

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:54

@ joostvangestel
Mijn eerste reactie zou zijn een zwarte, maar denk haast dat het een heel donkervos (met sooty) is.
Welke kleur hadden de ouders ?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:52

Vader was bruin (Bolster Mc Cloud), moedersvader was bruin (Sumrin Thor), moedersmoeder was schimmel (Varpullan Berbe). Diens vader (Criban Star Fiddle) was zwart geboren. De vader van Mc Cloud (Vardra Julius) wilde wel eens een vos met grijze manen geven
Hier de afstamming (met vele fouten)
http://www.allbreedpedigree.com/bahira+ ... ruebiranch

Hier nog een plaatje van hetzelfde dier:
Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:45

smokey ofzo?