m'n broertje heeft 20 kipnuggets gehaald en nog andere dingen van de mac, nogal veel xD want hij moest lang wachten en toen kreeg die nog extra patat en drinken...
ik krijg er gewoon honger van taan!! pff mag wel wat kilo's er bij ben zo erg afgevallen door die operatie + dat ik nog heel lang misselijk overgegeven heb van de narcose doe hard mijn best maar pff valt niet altijd mee zit er echt door heen wil verdomme gewoon weer me oude leven terug elke dag naar de paarden lekker naar school maar vooral gewoon rust en de paarden ik mis ze gewoon zo
Ja naja dat weet ik dus niet. xD Ik lees 't morgen wel over, ga nu nog wat lezen en zo en dan slapen
Anoniem
Geplaatst: 04-03-09 22:49
Het is heel makkelijk. Neem bijvoorbeeld het werkwoord 'Laver', dat is wederkerend. Het rijtje is Je, me, te, se, nous, vous, se.
En het lijdend voorwerp komt in het Frans vóór de PV. (In het nederlands Ik was me komt hij erachter, in het Frans Je me lave er voor.)
Het rijtje wordt dan:
Je me lave Ik was me Tu te laves Jij wast je Il se lave Hij wast zich Elle se lave Zij wast zich On se lave We wassen ons (o.a.) Nous nous lavons We wassen ons Vous vous lavez Jullie wassen je/u wast zich Ils se lavent Zij wassen zich Elles se lavent Zij wassen zich In de tegenwoordige tijd.
In de verleden tijd:
Je me suis lavé(e) Ik heb me gewassen Tu t’es lavé(e) Jij hebt je gewassen Il s’est lavé Hij heeft zich gewasssen Elle s’est lavée Zij heeft zich gewassen On s’est lavé(e)(s) We hebben ons gewassen (o.a.) Nous nous sommes lavé(e)s We hebben ons gewassen Vous vous êtes lavé(e)(s) Jullie hebben je gewassen/U heeft zich …
Vrijwel alle wederkerende werkwoorden worden in de PC trouwens met etre vervoegd
Haha maar ik weet wel hoe het moet, alleen niet hoe het heet! xD Dat is ook zo dom bij duits, dan heeft dat mens het over de Dativ en weet ik veel wat. Als je nou gewoon 3e/4e naamval of meewerekend/lijdend voorwerp hebt snap ik het.. maar dat andere niet xD
Dat had ik altijd met Latijn. En met Duits weet ik ook echt niet wat nou de 1e of 2e naamval is hoor.
Voorlichting voor Londen, ga ik de 16e heen! Da's gewoon al over 12 dagen!
Ik denk dat ik toch maar 's ga slapen.. Ik heb echt al dagen erger last van m'n rug omdat ik niet meer paardrij en een andere fiets heb? Normaal krijg ik last van m'n rug als ik geslapen heb, of echt een uur heb gestaan.. Nu als ik naar bed ga en nog geen kwartier sta. Baah, slaapt niet lekker. Bij m'n vader kan ik tenminste nog met m'n knieeën tegen de muur aanslapen maar bij m'n moeder staat m'n bed helaas los. Enfin ik haal de morgen wel.
Ja maar die waar ik duits van heb, die geeft ook latijn. Dus daarom gebruikt ze elke keer die termen. -.- Alleen latijn e.d. is Dativus toch, met us(oes?) erachter?
Wow dat is snel idd! Hoelang ga je?
Is paardrijden eigenlijk niet goed voor je rug? Want als je spit hebt weet ik dat je wel moet rijden. En dat zit toch ook in je rug Anders neem je een aspirine/pijnstiller zodat je wel lekker kan gaan slapen?
Ik ga mn bed nu ook opzoeken. Slaap lekker en sterkte met je arm&rug!
oeh dat van het meewerkend voorwerp weet ik nu wel weer ja! en Dativ ook wel, maar onze leraar stampt dat er echt in maar waarom zeggen ze indd niet gewoon 3e en 4e naamval?
ik was vandaag al lekker om kwart voor 11 uit, mooi even de stad in geweest en heb strakjes les. Hoop dat het net zo goed gaat als vorige week!