[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pitjebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:46

Girlgamer schreef:
Hier hebben we helaas het eerste veulen weer snel af moeten geven. Kon de knieen niet genoeg strekken om te blijven staan, had te weinig antistoffen in het bloed en dronk niet voldoende. We hebben nog een plasma infuus laten aanleggen, maar dat mocht helaas niet baten. Beentjes zouden helemaal goed gekomen zijn, maar hij was gewoon niet sterk genoeg. Wonderwells Clear Sky R.I.P.

schmallenberg virus?

boeflover

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:54

girlgamer wat zonde zeg! veel sterkte, ook voor je merrie.

@ pitjebelle; voorlopig zeggen ze nog dat dit niet bij enkelhoevigen voor komt toch? laten we het tenminste niet hopen dat het tegendeel bewezen gaat worden!

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:03

BlackDevils schreef:
Lijnteelt? O:)

Ik mag toch hopen dat dat niet aan girlgamer gericht is?
Anders heel stoer hoor, zo'n reactie naar iemand die net zijn veulen is verloren, heel dapper!
:n

Sterkte girlgamer! :(:)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:42

Sterkte Tanja. Ik had het al gelezen op FB. Wat zonde van zo'n klein mannetje.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:22

Nee geen Schmallenberg virus. Je bent vast wel eens veulens tegen gekomen die de eerste dag (soms langer) op de kootjes lopen? Dat was met zijn voorbenen net zo, door de ligging die hij had in de baarmoeder.
Hij was de eerste dag flink wakker en alert, heeft zelfs nog een klein uurtje buiten gelopen en dat ging steeds beter. Daarna begon hij ineens terug te vallen. We hebben alles gedaan wat we konden, zijn er 2 nachten bij geweest (hij is s'nachts om 3 uur geboren), flessen, benen masseren en rekken, dierenarts, plasma infuus. Tja en als de natuur dan niet meewerkt dan gaat het niet werken.

Lijnteelt valt wel mee, gewoon pure pech. Kan iedereen overkomen.
http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... _font=1&l=

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:46

Wat jammer girlgamer. Dat is idd brute pech. Klinkt ook niet echt als een dummie veulen. Sterkte in elk geval. Zeker niet fijn om ze dan toch af te moeten geven als je er ook voor gevochten hebt.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 00:25

De lijnteelt valt inderdaad wel mee, wat er aan lijnteelt zit is al vele generaties terug.
Dit is gewoon pech hebben, jammer hoor.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 00:55

Het was helemaal niet zo aanvallend bedoeld hoor. Lijkt me erg balen, je kijkt er toch naar uit en het leeft eerst nog...
Toch hoor je het vaker, al zullen de meeste fokkers er niet mee te koop lopen. Misschien problemen onderkennen?
Als ik aan Revel denk, dan komt de term inteelt direct in me op. Joost zal er meer verstand van hebben.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 08:44

Nou met 1 woord "lijnteelt?" en dan zo'n poppetje erachter komt het over alsof je denkt: Lijnteelt? Tja dan had je kunnen weten dat dat risico erin zat. Nou denk ik daar zelf heel anders over, maar dat terzijde.
Ik ken je persoonlijk niet, dus die uitspraak laat mij verder koud.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:11

Wordt wel meer onzin geroepen hier in dit topic, noem maar geen namen.
Het is nu eenmaal een risico of een pech die bij fokken hoort, of het nu om lijnenteelt gaat of niet. Denk dat de kans op andere oorzaken (denk maar aan zuurstoftekort (door gelijk welke oorzaak dan ook), of inwendig probleem,...) veel groter is dan lijnenteelt. Maargoed genoeg weer hierover.
verwacht je nog veulentjes girlgamer?

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:31

Jep, nog 2 A-tjes en 3 Haflingers, allen in april.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:55

Lijnenteelt is iets wat al veel vaker bediscussieerd is. Er zijn felle tegenstanders en fervente voorstanders. Ik denk dat het niet goed is op een forum mensen daarop aan te vallen. En zeker niet na het verlies van een veulen om wat oorzaak dan ook. Wij hebben onbedoeld een keer een vader-dochter resultaat gehad en kan bijna wel zeggen haast de mooiste pony die er bij ons geboren is. Zonder gebreken.
Of je van Revelponies kunt zeggen dat zij zwakker zijn dan anderen durf ik niet te beweren. De invloed op heel de populatie is groot en ze zijn nog altijd erg populair.
Ook onze ponies hebben veel "Revel"bloedvoering, en dat is niet de reden dat ik hierop reageer, maar gewoon omdat wij ondertussen wel enige ervaring opgedaan hebben met deze lijnen. Groot voordeel vind ik bijv. dat er geen zomerexceem en weinig hoefbevangenheid voorkomt. Toch iets om ook mee te laten wegen in je keuzes. En domme pech kan ons allemaal overkomen. Dat kan bij ons, dat kan ook bij ieder ander.Ik wens Tanja nog een paar hele mooie veulens toe dit jaar, trouwens iedereen die weer uitkijkt naar zijn of haar fokprodukten.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:03

Lijnteelt bestaat toch niet volgens de universiteit Wageningen? Dus dan moet je het over inteelt hebben ;)

Ik denk dat er veel oorzaken kunnen zijn voor fouten bij de geboorte. In 1982 hadden we een heel mooi merrieveulen van Vardra Julius en Dyrin Seren Wen. Was 25 dagen te vroeg geboren. Moeders had nog geen melk, en veulen was nog niet sterk genoeg om te gaan staan. Nog 1 week met de fles gevoed, 6 keer per dag. Bij de laatste voeding leek ze juist meer levenslust te hebben, maar toen ging ze alsnog dood. Enige veulen dat we sinds 1968 verloren hebben (even afkloppen).

Er kunnen heel veel dingen misgaan met de dracht, inteelt kan een rol spelen, maar er zijn nog veel meer factoren die meespelen. Schmallenberg lijkt me wat vreemd voor onevenhoevigen.

Overigens heeft de Revel de inteelt helemaal niet uitgevonden, veel eerder werden al veel straffere staaltjes van inteelt gedaan, kijk maar eens hier: http://www.allbreedpedigree.com/wentworth+stormy+petrel. Zo bont heeft zelfs Emrys Griffiths het nooit gemaakt. Overigens was er in de jaren 30 en 40 weinig keuze qua inteelt, er werden wereldwijd gemiddeld maar 70 merrieveulentjes geregistreerd wereldwijd, over alle sekties. Zelfs als de helft sectie A was, betekent dat er maar 35 merrieveulentjes werden geregistreerd, dat komt dus neer dat maar 100 merries werden gedekt voor de fokkerij.

Maar als je inteeltgevallen door de geschiedenis heenkijkt, was eerst Mrs. Greene (Grove), dan Lady Wentworth, daarna Miss Brodrick van Coed Coch en toen pas Emrys Griffiths aan de beurt. De vraag is altijd: in hoeverre was iets doelgericht, in hoeverre was het toeval, in hoeverre was het luiheid? Bij Griffiths (Revel) had ik altijd de indruk dat hij weinig om het verdere papier gaf. Hij keek naar hengst en merrie zelf en combineerde. Als de ponies die het best bij elkaar pasten toevallig volle broer en zus waren, was dat geen belemmering om mee te fokken.

Dan kan je het ook vergelijken met de natuur. Een hengst leidt een kudde voor een bepaalde tijd. Als dat langer dan 3 jaar is, dekt hij zijn eigen dochters. Als er een opvolger moet komen, is het zomaar mogelijk dat een zoon van die hengst de sterkste is. En dan is het ook zomaar mogelijk dat een jonge hengst bij zijn moeder in de kudde komt. Inteelt hoort wat dat betreft bij het natuurlijke selectieproces en helpt om aanpassingen aan veranderende omstandigheden te bespoedigen.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:43

Girlgamer veel sterkte...

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:15

Mooi verhaal Joost :D
Wat betreft week op de koten,alle veulens vd de fokmerrie van m'n schoonvader hebben dat stuk voor stuk en meestal wel ruim een week bijna met de kogels aan de grond... alle lopen ze super in de springsport tot nu toe (kwpn-er's)
En wat betreft inteeld Dit hoeft juist zeker niet nadelig te zijn,vaak gebeurd het om juist het ras beter te maken.. of bij sommige veulens meer bloed erin te krijgen (ook bij de merie van m'n schoonvader) .... Hebben nl overal dubbel "Pilot" bloed bij zich..

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:08

Wij hebben een 5 jarige merrie, die vorig jaar gust gebleven is, en afgelopen jaar ook telkens retourneerde. Tot we ten einde raad een andere hengst genomen hebben en haar aan de hand gedekt. Dit was in augustus, heel laat dus. Maar we willen zo graag een veulen van haar.Ik twijfel of ze dragend zal zijn. We hebben 2 jaarlinghengstjes bij haar lopen en nog geen tekenen van hengstigheid gezien.Wat is de mening van jullie? Zo vanaf een foto beoordeeld.
Afbeelding

Afbeelding
beetje onderkant buik

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 07:39

Ik zeg zoiets nooit van het zicht af. Wil je het zeker weten, echo of urinetest doen. Zeker bij ponys moeilijk te zeggen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:24

is dit een hy society jenny? Ik kan het ook zo niet zien. Van purdy weet ik het ook niet zeker, al lijkt het er wel op.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:56

Cemlys schreef:
Ik zeg zoiets nooit van het zicht af. Wil je het zeker weten, echo of urinetest doen. Zeker bij ponys moeilijk te zeggen.

Urine test weet ik niet zo zeker. Vorig jaar had iemand een merrie door WW laten dekken en na 3 maanden de urinetest, daar de pony zich niet laat scannen. Volgens de test was ze leeg, maar omdat het al laat was, wilden ze liever niet weer dekken. Nu lijkt ze toch een veulentje te krijgen.Over een maand weten we dat zeker, maar wil even aangeven dat zo'n test niet waterdicht is.
Scannen is een goed idee, maar nu lopen er nog 2 jaarlinghengstjes bij.Als die niks aangeven en het lijkt er over een maand nog niet erg op, moeten we dat maar doen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:12

regtur schreef:
Scannen is een goed idee, maar nu lopen er nog 2 jaarlinghengstjes bij.Als die niks aangeven en het lijkt er over een maand nog niet erg op, moeten we dat maar doen.

Ben je niet bang dat de jaarlinghengstjes je te vlug af zijn? Of mag de merrie daar ook wel drachtig van worden?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:09

girlgamer;sterkte met het verlies van jullie veulen...altijd zonde zoiets.

het lijkt er hier op dat winoa 14 april niet gaat halen,uier loopt vol en veulen is al ingedaalt,verder erg slappe banden en een uitgeputte pony.

volgens mijn hoefsmid die er gisteren was gaat het geen 2 weken meer duren.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:23

Met dit warme weer zijn mijn (niet drachtige) ponies ook snel moe hoor ;)

Vorig jaar moest ik ook lang wachten. Na 3 keer een te vroeg veulen, waarvan zelfs 1 3 weken te vroeg, werd nummer 4 op precies 334 dagen geboren. Terwijl ik verwachtte dat ook dit veulen eerder zou komen ivm precies hetzelfde verloop van de dracht als de voorgaande keren. En daarbij al 2 weken lang slappe, ingevallen achterzijde :)

Maar ik hoop voor je dat je hoefsmid gelijk krijgt. Dat wachten op een veulen is het minste van het hele 11 maanden verhaal ;)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:28

ik zie aan mijn eigen merrie echt wel of ze moe is van het weer of dat ze het zwaar heeft van het veulen....
ze is echt echt zat.

pitjebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:37

creabea schreef:
Hoi, hier zitten volgens mij de welsh a kenners. Ik heb normaal alleen NWR, maar ben sinds vandaag in het bezit van Shamrock Silver Cindrella. Een 4 jr merrie. Lijkt op papier wel goed gefokt.
v. Revel Paul Jones
m. Shamrock Chic Clarinet, voorlopig keur
mv.Ceulan Cariadog
mm. Sprinbourne Clara, Voorlopig keur.
Afbeelding
Afbeelding
Is dit iets voor de merriekeuring of tips voor de hengstenkeuze? Of is ze helemaal niet rastyppisch?

verstandig om haar weer te verkopen en er niet mee te gaan fokken

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:38

heb je daar ook een reden voor pitjebell?