[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:48

Temptation@Zo'n pony herken je altijd!
Diane-Basje@ dit zijn hoofdjes die wij mooi vinden, niet te freaky, maar wel heel erg sprekend.

Cemlys

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:53

Erg leuke pony's zo op het eerste zicht, benieuwd wat er onder de wintervachtjes en harige kopjes uitkomt. Welke bloedlijnen?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:31

Cemlys schreef:
Erg leuke pony's zo op het eerste zicht, benieuwd wat er onder de wintervachtjes en harige kopjes uitkomt. Welke bloedlijnen?

Dyfed X Penllyn. Ik weet niet of je weleens kijkt op "Old welshpony foto's" op FB? Frank Megens heeft daar een aantal foto's op geplaatst van Penllyn ponies.Sunrising Scramble de grootvader van al deze ponies staat er ook op.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:43

Nou dan moet ik ons fokproduct van vorig jaar ook maar even showen, waar ik stiekum toch wel heel trots op ben:)
Inmiddels is ze verkocht aan de eigenaar van haar vader, ofwel, stal Oldenzijl.
Oja, ze haalde op de regionale welsh keuring in Zuidlaren 16 juli 2011 een 1A premie:)
Dit jaar zijn er bij ons geen welshpony's drachtig helaas..

Haar afstammeling:
M. Alexia
V. Oldenzijlster Axel
MV. Shamrocklake the Cool Collonel

Afbeelding

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:33

prachtig veulen brigitte!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:49

Ik hou van een veulen met wat meer body, maar het is zeker geen onaardig diertje ;)

Hoorde trouwens gister dat mijn eerste zelfgefokte veulen het inmiddels super doet in het tuig en dat de huidige eigenaar er erg blij mee is. Toch wel een trots gevoel :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:39

Erg mooi fokproduct Brigitte, terecht een 1A. Volgens mij liep je in dezelfde rubriek als mijn merrieveulen (al liep die van mij niet zo voorbeeldig rond, die maakte er meer een eigen feestje van)
Hier de jaarlingen ook maar even op de foto zetten dit weekend.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:42

Wij kregen vandaag de engelse journal binnen. De ponies die op de eerste pagina's afgebeeld stonden vielen ons niet echt mee. Of het ligt aan de foto's, dat kan ook. Er waren er nogal een paar die net het verkeerde drafmoment hadden. Ook lopen veel ponies niet op eigen benen, maar scheef. Dat vind ik wel jammer, want dan krijg je ook een vertekend beeld.Eigenlijk kun je dan nog beter een standfoto plaatsen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:43

uryanne schreef:
Ik hou van een veulen met wat meer body, maar het is zeker geen onaardig diertje ;)

Hoorde trouwens gister dat mijn eerste zelfgefokte veulen het inmiddels super doet in het tuig en dat de huidige eigenaar er erg blij mee is. Toch wel een trots gevoel :D

Daar doe je het dan toch voor!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:38

Zo, even een fotoshootje gedaan in Lierop vandaag:

De driejarige schimmel, Sumrin Turandot:
Afbeelding

De jaarling vos, Sumrin Timea.
Afbeelding

Het begint al ergens op te lijken.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:13

joostvangestel schreef:
...
Het begint al ergens op te lijken.
Waar op dan? Laminitis?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:16

Nee, die pony is relatief mager op dit moment. Is gewoon een olifant van bouw. Dat krijg je met voorouders als Blackhill Picalo, Revel Janus en Dyfed Geraint.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:23

Sorry Joost, was een impulsieve reactie. Moet ik niet doen, heeft ook te maken met privé zaken. Maar ik voel me zo langzamerhand een soort kruisvaarder tegen te veel vet in de paardenwereld. Heeft uiteraard ook te maken met mijn ervaringen in welsh pony fokkerij maar ook met wat ik in de praktijk zie, ongeacht het ras.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:39

Die kruisvaart is verder een prima idee en die werkt ook al. Het NWPCS heeft al striktere normen aangenomen voor de juryleden en daar ben ik vooral voor. Zeker als je weer een vet mormel op de keuring tegenkomt dat door obesitas niet eens meer de benen voor elkaar krijgt, dat is een ramp. Deze pony's staan overigens bij mijn vader, en die is redelijk vlot met de voerschep. Ik weet dat we in de jaren 70 de ponies 4 keer per dag voerden voor de keuring (overigens, ik eet ook 4 keer per dag, waarom mijn pony dan niet).

een paar pagina's terug: Onderwerp: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! staan twee pony's die hier in Reuver staan. De driejarige is die van mij, die andere is van mijn buurman. Voor de keuring heb ik liever een pony in de opbouw dan in de afbraak.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:40

@Ladeveld: Jij zit niet ver bij mij vandaan!
Hier staat ook een Picalo.

Overconditie is niet goed, te zwaar is niet niet goed, maar wat is dan wel goed? Een "iel ding" willen ze ook niet zien...dat is hij volgens mij ook niet.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:51

Is de jaarling een merrietje Joost, voor een jaarling ziet die er best netjes uit, niet teveel uit proporties, toch niet vanvoor gezien.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:39

Jaarling is een merrie, wat laat geboren, ze is nog veel veulen, weinig jaarling. Maar als ze het goed doet nemen we haar misschien wel mee naar de keuring (ergens in Juli, eerder heeft weinig zin).

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:10

timea heeft het erg goed gedaan hoor! en turandot is ook erg mooi geworden..

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:41

joostvangestel schreef:
Nee, die pony is relatief mager op dit moment. Is gewoon een olifant van bouw. Dat krijg je met voorouders als Blackhill Picalo, Revel Janus en Dyfed Geraint.

Die schimmel vind ik wel een beste pony. Eigenlijk echt een voorbeeld van natuurlijke massa. Er zit ook nog wel een pak haar op, maar kijk eens wat een benen eronder zitten.
Het zal niet altijd lukken om te fokken wat je graag ziet, maar de basis is hier wel aanwezig.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:25

pepper onder zadel afgelopen zaterdag..kleine en wazige foto (heb een foto van de foto gemaakt) maar het origineel houden jullie nog tegoed.

op deze foto 7 maanden drachtig

Afbeelding

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:11

Hier hebben we helaas het eerste veulen weer snel af moeten geven. Kon de knieen niet genoeg strekken om te blijven staan, had te weinig antistoffen in het bloed en dronk niet voldoende. We hebben nog een plasma infuus laten aanleggen, maar dat mocht helaas niet baten. Beentjes zouden helemaal goed gekomen zijn, maar hij was gewoon niet sterk genoeg. Wonderwells Clear Sky R.I.P.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:25

Girlgamer schreef:
Hier hebben we helaas het eerste veulen weer snel af moeten geven. Kon de knieen niet genoeg strekken om te blijven staan, had te weinig antistoffen in het bloed en dronk niet voldoende. We hebben nog een plasma infuus laten aanleggen, maar dat mocht helaas niet baten. Beentjes zouden helemaal goed gekomen zijn, maar hij was gewoon niet sterk genoeg. Wonderwells Clear Sky R.I.P.

Da's heel erg! Slecht begin, ik hoorde al een erg gelijkluidend verhaal. Zou het te maken hebben met het vroege tijdstip van veulenen? Sterkte hoor!
Hopelijk gaat het met de andere beter!

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:04

@Girlgamer: Wat jammer, sterkte.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:33

Girlgamer: Zonde, veel sterkte

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:53

Lijnteelt? O:)