[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:05

LCharlotte schreef:
Ik heb de eigenaar gebeld, hij staat nu net over de grens bij Venlo en ze gaat daar een afspraak voor me regelen! Happy!! :D

Dat scheelt al een heel stuk.

Lottie84

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:50

Absoluut!! Alles beter dan 3 1/2 uur!! (volgens de navigatie :+ )
Fijn om te lezen dat anderen ook enthousiast over hem zijn, mevrouw raakte vanmiddag ook echt niet uitgesproken over hem, kreeg er nauwelijks wat tussen! Geweldig!! Hoop dat ik snel kan komen kijken!!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:47

patrick76 schreef:
en op de vraag of ik dat wel zou willen, moet ik je toch teleurstellen Jenny. Heb toch liever een pony die goed meedraait op de keuringen en shows dan een met een bijzonder kleurtje. Maar zo heeft iedereen zijn voorkeur en smaakverschillen natuurlijk. Laatste tijd is de markt voor bijzonder kleuren beter dan de markt voor kwaliteitsvolle ponys.

Je stelt mij helemaal niet teleur, want ik heb er jaren naar gezocht en wil toch proberen uit deze bijzondere en zeldzame kleur wat leuks te fokken.
En of ze kwaliteit heeft, dat kan ik niet zeggen. Fronbach draait goed mee in het showwereldje, maar niet al hun ponies zou ik willen.
En is het met fokken ook niet zo dat je de minpuntjes gaat verbeteren, mochten die er zijn?
En verder denk ik dat echte goede show- en fokmerries helemaal niet aangeboden worden. In Nederland tenminste niet.Enkele uitzondering daargelaten.

Uryanne@ over de vorige aankopen heb ik gezegd dat ik er blij mee was, maar toen ik 15 a 20 jaar geleden mijn bloemenzaak had en met een vrachtwagen vol van de veiling terugkwam, was ik daar doorgaans ook blij mee. Dat wil dan niet zeggen dat alle begonia's in mijn eigen vensterbank kwamen te staan.Hooguit 2 hele mooie. Zo moet ja dat dan maar zien. Deze keer gaan de schimmels het dan winnen....

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:15

Over kleur en kleuren fokkerij gesproken.Als je alle secties doorwandelt, dan zie je enkel in de sectie a overwegend grijze. Toch zijn er naast heel veel goede schimmels ook heel veel goede kleurponies. Kijk maar eens rond in het moederland. Ceulan, Friars, Weston, Elcon, Tillybo, Penboeth, Fronbach, Forlan,Swinford, Rookery, Llanfilo, Afan en ik zou zo het rijtje aan kunnen vullen, fokkers die allemaal bovenaan meedoen, en dan ook nog eens met verschillende types/kwaliteiten. Voor elk wat wils, dus.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:26

Klopt regtur

Nu het voorjaar weer in aantocht is, hebben jullie al nagedacht over de hengsten die je wilt gaan gebruiken dit jaar? (Lcharlotte is er in elk geval al uit).
Ik ben er ook al zo goed als uit. Ik wil maar 1 merrie laten dekken dit jaar denk ik. Nu maar afwachten wanneer ze hengstig wordt, maar wordt zowiezo voor de zekerheid scannen denk ik, vorig jaar toonde ze het ook al niet zo super.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:30

Ja ik ben er uit!! Vind het wel spannend allemaal :) Mijn pony heeft blijkbaar al 4x eerder een veulen gekregen. Dar had ik geen idee van! Ik dacht dat ze er 1 had gekregen. Ik moet mijn paardenarts bellen, hij komt een echo maken om te zien hoe alles erbij ligt. De eigenaar van Good Looking had het over een slijmmonster en evt spoeling gezien haar leeftijd (21). Wat denken jullie? Zal ik haar preventief laten spoelen om een evt bacterie etc te verwijderen? Wat kost zoiets +/-?

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:02

Ik ben ook druk met bedenken wat ik voor de mijne wil, maar het is moeilijk hoor.
Van de A weet ik nu welke kant ik op moet wat betreft de hengst en wat juist niet. Maar ik ben er nog niet helemaal uit, alhoewel ik nu wel voorkeur voor Oldenzijlsters Action Man heb.
Voor de B is het wel wat moeilijker. Dit wordt haar eerste veulen en voor mij ook de eerst B die ik ga fokken. Ik weet nu wat er aan hengsten beschikbaar is, maar ik heb nog geen idee welke ik wil gebruiken. Gelukkig heb ik nog even de tijd, aangezien de veulens buiten moeten kunnen zodra ze er zijn, dus we gaan pas in mei beginnen.
Dus bij deze ook een oproep aan de B-fokkers hier onder ons (alhoewel dat er volgens mij niet heel veel zijn, dus commentaar van de andere fokkers is ook fijn), wat raden jullie aan?
Het gaat om een merrie van 't Hogelands Nandor, moeder Hunsingo's Princess (v. Wheemhoeves Robin). Beweging, rug, diepte, breedte en hoofd ben ik al erg tevreden over, verbeterpunt is vooral de achterhand/croupe en de hals, die is te iel.
Foto ontbreekt helaas op dit moment, dus ik begrijp dat het op basis hiervan wellicht niet meevalt om advies te geven.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:38

Ik ben altijd wel gecharmeerd van Lintelo Gawain. Maar ja, of hij bij jouw merrie past dat moet jezelf beoordelen.
Hoe heet je merrie trouwens? Ik heb nog eens een Hunsingo's Honeysuckle gehad. Ook een Hogelands Nandor...

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:06

Merrie heet Wheemhoeves Patricia. Verder in de lijn zit ook nog Tetworth Icarus (via IJsselvliedt's Poppy, moeder van Prinses), lang leve internet. Moet tot mijn schaamte bekennen dat ik nog niet het hele papier in mijn hoofd heb zitten.
Gawain zegt me zo niks, ik ga eens kijken :) bedankt voor de tip

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:54

Cemlys schreef:
LCharlotte schreef:
Dankjewel, volgens mij was jij degene die hem introduceerde bij mij. Ik heb veel rondgekeken maar nergens een hengst gezien die me zo heeft geraakt als hij! Een eventueel veulen, waar kan ik dat dan in laten schrijven?

het veulen kan je volgens mij gewoon laten inschrijven bij het welsh stamboek, good looking dekt ook gewoon als part bred, dus gok zo dat het veulen dan ook als partbred ingeschreven wordt (ken alleen niet zoveel op vlak van nwr en partbred).
De hengst staat hier niet veraf en ik heb hem al vaker gezien, ben er vanaf minuut 1 helemaal weg van. en eigelijk stiekem ook van plan om een veulen van hem op de kop te tikken ooit. <3

Good Looking is inderdaad WPBR (Part Bred), dus veulen kan ook gewoon WPBR worden ingeschreven :j
En fijn dat hij ook nog eens in de buurt blijkt te zijn!

Wat betreft de kleurtjes, persoonlijk hou ik ook niet zo van palomino/valk en nog minder van cremello/perlino, maar dat betekent niet dat je daar ook gewoon hele mooie pony's van hebt. Zo staat hier op stal een erg leuke valk merrie, als de mogelijkheid er was, zou ik dat een erg leuke fokmerrie vinden.
Alleen zie je ook wel weer vaak dat er óm het kleurtje gefokt wordt en dat krijg je vaak weer een averechts effect. Zo lang je een overwogen keuze maakt, is er niet zo veel mis mee imo.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:59

Ga donderdag ochtend kijken!!!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:45

AniekR schreef:
Wat betreft de kleurtjes, persoonlijk hou ik ook niet zo van palomino/valk en nog minder van cremello/perlino, maar dat betekent niet dat je daar ook gewoon hele mooie pony's van hebt. Zo staat hier op stal een erg leuke valk merrie, als de mogelijkheid er was, zou ik dat een erg leuke fokmerrie vinden.
Alleen zie je ook wel weer vaak dat er óm het kleurtje gefokt wordt en dat krijg je vaak weer een averechts effect. Zo lang je een overwogen keuze maakt, is er niet zo veel mis mee imo.

Ik denk dat iedereen het in dit topic wat de kleurenfokkerij betreft wel met elkaar eens is :D

Wel opvallend trouwens dat het 'kleuren topic' ook 'wie heeft er ook een look a like welsh' heet :+

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:06

Nu er zo druk over kleuren van mening gewisseld wordt, ben ik eens aan het tellen geslagen, maar we hebben 8 grijze en 8 kleurmerries.
Het ligt aan de veulens die we krijgen welke kant de balans doorslaat.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:29

Wat is een kleurmerrie? Alles wat niet schimmel is?
Dan is bij mij de balans zoek. Alles kleur :D

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:34

uryanne schreef:
AniekR schreef:

Ik denk dat iedereen het in dit topic wat de kleurenfokkerij betreft wel met elkaar eens is :D

Wel opvallend trouwens dat het 'kleuren topic' ook 'wie heeft er ook een look a like welsh' heet :+

Ik zie ook wel berichten in dit topic waar er toch wel anders over gedacht lijkt te worden anders...
Maar goed, iedereen moet ook gewoon zelf weten met welke beweegredenen men fokt, natuurlijk.

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:10

Hoi, hier zitten volgens mij de welsh a kenners. Ik heb normaal alleen NWR, maar ben sinds vandaag in het bezit van Shamrock Silver Cindrella. Een 4 jr merrie. Lijkt op papier wel goed gefokt.
v. Revel Paul Jones
m. Shamrock Chic Clarinet, voorlopig keur
mv.Ceulan Cariadog
mm. Sprinbourne Clara, Voorlopig keur.
Afbeelding
Afbeelding
Is dit iets voor de merriekeuring of tips voor de hengstenkeuze? Of is ze helemaal niet rastyppisch?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:45

uryanne schreef:
Wat is een kleurmerrie? Alles wat niet schimmel is?
Dan is bij mij de balans zoek. Alles kleur :D

Eigenlijk kun je niet spreken van "geen kleur". Zowiezo heeft een schimmel een geboorte kleur. En schimmels vind ik wel mooi, maar ik wil niet van alles hetzelfde. Ik was eens bij kennissen en die hadden allemaal bruine, dat wil ik niet. Ik denk dat wij nu een heel mooi kleurenpalet hebben, behalve zwart. Dat mag ik graag zien. En straks nog weer wat gastmerries erbij, met misschien ook wel weer apart gekleurde veulens. Daar kan ik echt van genieten.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:04

creabea schreef:
Hoi, hier zitten volgens mij de welsh a kenners. Ik heb normaal alleen NWR, maar ben sinds vandaag in het bezit van Shamrock Silver Cindrella. Een 4 jr merrie. Lijkt op papier wel goed gefokt.
v. Revel Paul Jones
m. Shamrock Chic Clarinet, voorlopig keur
mv.Ceulan Cariadog
mm. Sprinbourne Clara, Voorlopig keur.
Afbeelding
Afbeelding
Is dit iets voor de merriekeuring of tips voor de hengstenkeuze? Of is ze helemaal niet rastyppisch?

waar heb je deze gekocht?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:17

uryanne schreef:

Heb daar wel enkele gezien die de term Welsh pony niet zouden moeten krijgen.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:43

Ben vorige week nog even met onze Naomi en Fellow buiten gaan rijden en daar deden ze samen toch wel erg hun best ,dit leverde dan ook 3 mooie foto's op!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
onze Fellow liep zo goed,dit heb ik in die 5,5jr nog nooit onder de man gezien... :o

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:38

Leuke foto‘s!! Die had er zin in!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:07

Melanie5 schreef:
het lijkt alsof de meesten hier van mening zijn dat je geen goede pony met kleurtje kan fokken. ik ben zelf wel fan van leuke kleuren maar toch zijn de meeste van mijn ponies gewoon schimmel. En wat is een ervaren fokker? Jaren, resultaten? Denk dat er weinig mensen in dit topic zitten die al meer fan twintig jaar fokken. Er zijn zeer goede fokkers die nooit zelf showen. Zijn ze dan minder goed? Sommige mensen zijn blijkbaar een beetje lintjes geil. Dat een goede pony geen kleur heeft daar zijn we het over eens. Maar als kwaliteit al in je lijn zit, is er niets mis met kleur fokken. De kleur is geen doel op zich. Het zou de zogenaamde ervaren fokkers sieren wat genuanceerder te reageren en eens niet alleen te preken voor eigen parochie. Advies geven is prima, discussies ook. Maar laat mensen gewoon in hun waarde.

Ik heb het al een paar keer gezegd: wij fokken normaal gesproken schimmels. Toch lopen bij onze jeugd 2 van de drie rond met een kleurtje. Schimmel hengst gedekt met schimmel merrie, en toch kregen we een kleurtje. Er zijn altijd wel goede kleurponies geweest, alleen moest je een jaar of 25 geleden een kleurtje met bot nog met een lampje zoeken.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:27

En hier gaat mijn hart dan wel sneller van kloppen. De hartjes van de ponies denk ik ook, want veel camera's hebben ze nog niet gezien.....
<3
Afbeelding

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:07

Die leuke gekke merrie met haar kruinen op haar kaak :) vind ik zo'n leuke merrie!

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:41

Wat een knappe koppies regtur!