[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jespri

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:59

Goedendag,

Ik had van Buster dit topic door gekregen.
Ik heb donderdag zelf een Welsh Cob aangeschaft.
Nu kan ik er niet mee fokken aangezien het een ruin is, wel ben ik geintreseerd in de bloedlijnen enz.. En wil ik hem misschien ook nog wel op de keuring uit gaan brengen.

Ben ik hier dan op de goede plaats?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:06

Jespri, dat kan. Vertel eens iets meer?
Al hoewel als je gezellig wilt kletsen kun je ook hier kijken: [HK] Welsh Cob is top!!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:27

Dankje wel Dyonne ik zou me daar ook even aanmelden. :)

Donderdag heb ik deze knappe 5 jarige (word dit jaar 6) ruin aangeschaft:
Afbeelding

Vader: Sellegoed's Maurits
Moeder: Jagtveld's Melody
Moeder's vader: Derwen duke of york

Nu staat hij nog in het veulenstamboek, ik heb helemaal geen idee hoe het gaat met de keuringen bij welshen. Maar kan ik hem nog laten keuren? En zo ja welke rubrieken? Wie kan mij hier iets meer over vertellen?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:24

patrick76 schreef:
Melanie5 schreef:
Is dat die zilverappel bruine Jenny?

ja.

deze ook voor de handel?[/quote]
Zou je wel willen he? :P

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:37

regtur schreef:
patrick76 schreef:
deze ook voor de handel?

Zou je wel willen he? :P

Ik vroeg me hetzelfde af als Patrick.
Je hebt de laatste tijd ponies 'aangemeld' in dit topic waar je erg blij mee was, en die toch een paar maanden later weer te koop staan/ stonden.

Niets mis mee, maar ik denk dat dat bedoeld werd met 'handel' ;)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:43

lijkt de 2e grote handelsstal van Nederland te worden.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:46

en op de vraag of ik dat wel zou willen, moet ik je toch teleurstellen Jenny. Heb toch liever een pony die goed meedraait op de keuringen en shows dan een met een bijzonder kleurtje. Maar zo heeft iedereen zijn voorkeur en smaakverschillen natuurlijk. Laatste tijd is de markt voor bijzonder kleuren beter dan de markt voor kwaliteitsvolle ponys.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:17

patrick76 schreef:
en op de vraag of ik dat wel zou willen, moet ik je toch teleurstellen Jenny. Heb toch liever een pony die goed meedraait op de keuringen en shows dan een met een bijzonder kleurtje. Maar zo heeft iedereen zijn voorkeur en smaakverschillen natuurlijk. Laatste tijd is de markt voor bijzonder kleuren beter dan de markt voor kwaliteitsvolle ponys.

Als ik regtur goed begrijp is dat bij haar nieuwe aanwinst beide het geval. Een apart kleurtje en 'allways in the ribbons'.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:43

Maar wat wordt een mooi kleurtje genoemd dan??
Ik vind veel valken en palomino's helemaal niet mooi. Eigenlijk is maar een enkeling echt mooi met deze kleur.
Ik zou het dus een minpunt vinden als een hengst verdunningskleur heeft.
Hoewel een goede pony geen kleur heeft, dus het zou me niet tegenhouden als de hengst echt geweldig is.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:58

Dyonne schreef:
Maar wat wordt een mooi kleurtje genoemd dan??
Ik vind veel valken en palomino's helemaal niet mooi. Eigenlijk is maar een enkeling echt mooi met deze kleur.
Ik zou het dus een minpunt vinden als een hengst verdunningskleur heeft.
Hoewel een goede pony geen kleur heeft, dus het zou me niet tegenhouden als de hengst echt geweldig is.

Dan zijn we dat met elkaar eens ;)
Ik vind cremello en perlino een beetje spooky… Maanogen een reden om de buurman niet eens uit te nodigen om het veulen te komen bekijken :D .

Maar ja, als sommigen het fantastisch vinden, prima. Maar (en ook in het ‘kleurentopic’ heb ik dit al eens geschreven); sommigen vinden het zo fantastisch dat ze rastype, beweging en karakter vergeten en alleen afgaan op het kleurtje.

De ervaren fokkers die hier actief zijn kunnen denk ik een aandeel hebben in het afremmen van sommige kleur- fanaten en hen vooral wijzen dat kleur leuk is, maar, zoals jij ook al schrijft, een goed paard (of pony in dit geval ;) ) geen kleur heeft.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:01

Cremello/perlino vind ik inderdaad ook niet mooi, maar die kunnen gelukkig nooit uit mijn bruine merrie komen.
Maanogen/veel wit vind ik dan weer niet erg, haha.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:02

Ik heb besloten om vreemd te gaan... :+ Ik ga mijn Welsh K laten dekken door Good Looking :j

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:14

het lijkt alsof de meesten hier van mening zijn dat je geen goede pony met kleurtje kan fokken. ik ben zelf wel fan van leuke kleuren maar toch zijn de meeste van mijn ponies gewoon schimmel. En wat is een ervaren fokker? Jaren, resultaten? Denk dat er weinig mensen in dit topic zitten die al meer fan twintig jaar fokken. Er zijn zeer goede fokkers die nooit zelf showen. Zijn ze dan minder goed? Sommige mensen zijn blijkbaar een beetje lintjes geil. Dat een goede pony geen kleur heeft daar zijn we het over eens. Maar als kwaliteit al in je lijn zit, is er niets mis met kleur fokken. De kleur is geen doel op zich. Het zou de zogenaamde ervaren fokkers sieren wat genuanceerder te reageren en eens niet alleen te preken voor eigen parochie. Advies geven is prima, discussies ook. Maar laat mensen gewoon in hun waarde.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:21

LCharlotte schreef:
Ik heb besloten om vreemd te gaan... :+ Ik ga mijn Welsh K laten dekken door Good Looking :j

Goede keus denk ik! Prachtige hengst en mooie kwaliteit

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:23

Dankjewel, volgens mij was jij degene die hem introduceerde bij mij. Ik heb veel rondgekeken maar nergens een hengst gezien die me zo heeft geraakt als hij! Een eventueel veulen, waar kan ik dat dan in laten schrijven?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:27

Jespri, je kunt een ruin opgeven voor een regionale keuring. Daar kan die gewoon premies halen en opgenomen worden in het stamboek. Zelfs het behalen van ster is mogelijk.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:38

Melanie5 schreef:
het lijkt alsof de meesten hier van mening zijn dat je geen goede pony met kleurtje kan fokken. ik ben zelf wel fan van leuke kleuren maar toch zijn de meeste van mijn ponies gewoon schimmel. En wat is een ervaren fokker? Jaren, resultaten? Denk dat er weinig mensen in dit topic zitten die al meer fan twintig jaar fokken. Er zijn zeer goede fokkers die nooit zelf showen. Zijn ze dan minder goed? Sommige mensen zijn blijkbaar een beetje lintjes geil. Dat een goede pony geen kleur heeft daar zijn we het over eens. Maar als kwaliteit al in je lijn zit, is er niets mis met kleur fokken. De kleur is geen doel op zich. Het zou de zogenaamde ervaren fokkers sieren wat genuanceerder te reageren en eens niet alleen te preken voor eigen parochie. Advies geven is prima, discussies ook. Maar laat mensen gewoon in hun waarde.

Klopt, er kunnen best mooie pony's gefokt worden met kleur, maar het is een feit dat er veel schimmels zijn en in de meerderheid heb je uiteraard ook meer goede pony's. Je kan ook ervaren fokker zijn en 20 jaren slechte veulens fokken, al denk ik dat je in 20 jaar tijd toch moet inzien wat een beetje goed is en wat niet. Qua shows, het is niet omdat de pony niet in de prijzen loopt dat hij slecht is, sommige zijn nu eenmaal geen showdieren, wat niet wil zeggen dat ze geen goede nakomelingen kunnen brengen en goed fokken. dus showresultaten hecht ikzelf niet zoveel waarde aan. en show zegt het een beetje, veel 'show' geven helpt ook mee. dat is ook niet voor iedereen weggelegd. maar ik vind het wel fijn die keuringen om te doen, al ben ik meer fan van het voorbereiden dan van het ringlopen zelf :+ . En kleur is gewoon een kwestie van smaak, kleur is voor mij niet echt belangrijk, zeker niet wat betreft fokken. 3/4 van mijn merries zijn dan ook schimmel. Mijn hengstje moet ik bekennen dat ik die wel specifiek op kleur gekocht heb, ik wou nl iets opvallends en veel wit en beweging. Is aardig gelukt. en het toeval wil (al moet ik bekennen dat ik dat pas na de koop zag), dat hij dezelfde bloedlijnen heeft ongeveer als een van mn andere merries. Dus dat is mooi meegenomen. maar deze is ook specifiek voor het mennen gekocht en niet voor de fok.
Heb je ook foto's van je zilverappel, Jenny?
En op zich is met handel niks mis toch, als je een beetje handel wilt doen kun je beter goed verkoopbare dieren uitzoeken, je zou gek moeten zijn om het andersom te doen. je hoeft ook niet alles voor de fok te kopen lijkt me ;)

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:39

Een hengst als Willie Wortel heeft wel bewezen dat een kleurtje en prestatie prima samen kunnen gaan.
En verder is respect voor een ieders voorkeur natuurlijk belangrijk, zoals je schrijft.

Enigste wat me af- en toe wel wat vreemd voorkomt is dat een merrie die een aparte kleur heeft maar verder weinig wegheeft van wat een mooie showpony behoort te hebben, fantastisch gevonden wordt (en niet alleen hier op bokt hoor ;) ) en een merrie die vooraan loopt op een show of in de sport, maar met een ‘normale’ kleur geen commentaar krijgt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:40

LCharlotte schreef:
Dankjewel, volgens mij was jij degene die hem introduceerde bij mij. Ik heb veel rondgekeken maar nergens een hengst gezien die me zo heeft geraakt als hij! Een eventueel veulen, waar kan ik dat dan in laten schrijven?

het veulen kan je volgens mij gewoon laten inschrijven bij het welsh stamboek, good looking dekt ook gewoon als part bred, dus gok zo dat het veulen dan ook als partbred ingeschreven wordt (ken alleen niet zoveel op vlak van nwr en partbred).
De hengst staat hier niet veraf en ik heb hem al vaker gezien, ben er vanaf minuut 1 helemaal weg van. en eigelijk stiekem ook van plan om een veulen van hem op de kop te tikken ooit. <3

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:45

uryanne schreef:
Een hengst als Willie Wortel heeft wel bewezen dat een kleurtje en prestatie prima samen kunnen gaan.
En verder is respect voor een ieders voorkeur natuurlijk belangrijk, zoals je schrijft.

Enigste wat me af- en toe wel wat vreemd voorkomt is dat een merrie die een aparte kleur heeft maar verder weinig wegheeft van wat een mooie showpony behoort te hebben, fantastisch gevonden wordt (en niet alleen hier op bokt hoor ;) ) en een merrie die vooraan loopt op een show of in de sport, maar met een ‘normale’ kleur geen commentaar krijgt.

dat is ook zo, maar het omgekeerde heb ik ook vaak, steek een simpele bruine/zwarte in een schimmeljasje en dan heb je opeens een heel andere pony voor je staan, ook op de show :)
en dan nog, niet iedereen zoekt een goede showpony, want per definitie hoeven dat geen goede fokpony's of sportpony's te zijn. het is maar een beetje wat je zoekt. In bepaalde rassen is het heel normaal dat er aparte kleurtjes worden gefokt, beetje kleur vind ik niet erg, zolang het niet ten koste van de kwaliteit gaat. Er zit nl een hoop kleur in het welshras, alleen komt dat vaak niet tot uiting door de schimmelkleur wat een grote meerderheid heeft. laat dat weg en dan denk ik dat je schrikt hoeveel dominant white en verdunningen je zult zien. Het is niet iets wat er nieuw ingestopt wordt nu, eerder de kans geven om het eindelijk tot uiting te laten komen. zo zie ik het tenminste.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:54

Cemlys schreef:
beetje kleur vind ik niet erg, zolang het niet ten koste van de kwaliteit gaat.

Wij begrijpen elkaar :D

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:42

Het word wel een flink stuk rijden vanuit Maastricht :S Maar je moet er wat voor over hebben he ;)

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:45

LCharlotte schreef:
Het word wel een flink stuk rijden vanuit Maastricht :S Maar je moet er wat voor over hebben he ;)

Haha herkenbaar.
Mijn lease merrie stond in Utrecht. En ging naar een hengst in Belgie twee jaar terug hahaha :D

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:22

Ik heb de eigenaar gebeld, hij staat nu net over de grens bij Venlo en ze gaat daar een afspraak voor me regelen! Happy!! :D

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:02

Dyonne schreef:
Jespri, je kunt een ruin opgeven voor een regionale keuring. Daar kan die gewoon premies halen en opgenomen worden in het stamboek. Zelfs het behalen van ster is mogelijk.

Oke dankjewel! :)