(Grote) Welsh Cob's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Topcob

Re: (Grote) Welsh Cob's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:43

reina, Brenin is ongeveer 1.50 m, 10 en 11 februari is de hengstenkeuring van de Welsh waar hij gepresenteerd gaat worden. Daar wordt hij dan ook officieel gemeten.

Wechelshof, ik wilde absoluut jullie hengst niet afvallen hoor maar wilde alleen maar even duidelijk maken dat een hengst met engelse deklicentie toch echt iets anders is dan een goedgekeurde dekhengst.

Casanova, de veterinaire keuring in engeland moet je je niet teveel van voorstellen, er wordt gekeken of hij geen kromme benen heeft, een goed gebit, zn hartslag wordt gecontroleerd en er wordt gekeken of hij wel twee ballen heeft, that's all.

Wat betreft vriendjespolitiek op de hengstenkeuring ben ik het niet met je eens, er zijn meer dan eens hengsten van bestuursleden o.i.d. afgekeurd.

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 08:43

@topcob: ik woon niet zo ver bij jullie vandaan, mag ik van het voorjaar eens bij de paardjes en dan vooral de veulentjes komen kijken?

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:21

Topcob, als ik het goed begrijp gaat het bij de hengst van Wechelshof dus om een soort basisboek hengst.
Eerlijk gezegd heb ik, als gebruiker, daar niet zo veel moeite mee.
Ook in ons stamboek bijten de belangen van fokker en gebruiker elkaar nog al eens.
Zie je op de keuring pony's vooraan staan waar van je als gebruiker denkt...
"Wat kan ik DAAR nu mee", en anderzijds lopen er pony's achteraan, waar je als gebruiker van kwijlt.
En toch......
Een stamboek is er om het RAS te bewaren.
Dus stamboekhengsten voor de rasfokkers en sommige basisboek hengsten
om gebruikspony's mee te fokken.
Te langbening, te groot, te weinig rastypisch, maakt niet uit, als het maar goede sportpony's geeft.
Als we de ras-basis maar bewaren.

wechelshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:55

wel dat is het grote probleem hier in de EU : al die verschillende dochterstamboeken met ieder
hun eigen regeltjes..... vb: zelfs in Nederland heb je er 2 : de vereniging en het stamboek : elk met hun eigen voorwaarden

Weet zelfs dat je in Engeland wel gekleurde produkten kan inschrijven (mits 12,5% welsh bloed)
in het partbred Register !
Weet zelfs dat je in Engeland voor Partbreds (sektie K in Belgie / sektie HBW? in Nedeland) niet aan regels bent gebonden met welk ras je MAG kruisen en ook de grootte is van geen belang - bij de paarden minimum 1.48m groot.

Kijk ff op de site http://www.welshpartbredhorse.org.uk/defin.htm

wij fokken volgen het Engels Stamboek mede door het feit dat

a) onze hengsten Engelse stamboekpapieren hebben : dus ieder veulen dat zij verwekken kan Engelse stamboekpapieren krijgen - wil je geen engelse poespas om handen hebben : dan breng je gewoon het dekbewijs binnen bij je eigen stamboek (belgisch/nederlands) en krijgt het veulen daar papieren van : dit doordat het Engelse stamboek het MOEDERstamboek is en alle dochterstamboeken (zelfs met hun eigen regeltjes) deze moeten aanvaarden en

b) wij eigenlijk onze fokkerij toeleggen op partbreds grote maat (minimum 1.48m tot 1.60m)

Weet wel dat in Engeland alle hengsten een deklicentie hebben zoals de onze (dus klinisch ggk) want in Engeland zijn geen hengstenkeuringen om goed te keuren 1x per jaar zoals in Nederland/belgie enz... Er worden wel hengstenshows gehouden waaronder enkele grote/beroemde maar daar worden ook geen hengsten ggk voor dekdienst : zij zijn reeds allen dekhengst (vanaf de leeftijd van 3jr)

reglementen van het engelse stamboek :
http://www.wpcs.uk.com/ponies/registration.html#s12

Hier in Belgie iig hebben van de pakweg 100 belgische dekhengsten er 80 ook een engelse
licentie (omdat de meeste toch uit Engeland geimporteerd zijn of afkomstig uit Engelse ouders)
hebben. Maar niet iedereen komt er mee voor de dag en beschouwen dit als een zekerheid om achter de hand te hebben als hun hengst voor welke reden dan ook niet ggk wordt.

CONCLUSIE:
In ieder geval zijn wij tevreden met onze grote hengst want hij heeft een goed gevuld dekboek
ieder jaar weer (met vooral niet-welsh merries) en onze eigen fokprodukten blijven ook nooit lang bij ons... en de nieuwe eigenaren van onze veulens blijven steeds kontakt houden en volgens mij wil dit ook zeggen dat wij toch in de goede richting fokken....

dus.... in het kort....
velen zien liever de typische welshcob qua maat/gangen maar er is ook genoeg vraag
naar het iets grotere/sportievere type

zodoende kan iedereen zijn keuze maken in Belgie/Nederland/Engeland of in de EU

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:38

ik blijf maar kwijlen over die mooie grote hengst van jullie...heb je misschien nog wat mooie fotootjes, buiten die op de website? Wordt hij onder het zadel gereden trouwens?

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:54

kopenhagen schreef:
@topcob: ik woon niet zo ver bij jullie vandaan, mag ik van het voorjaar eens bij de paardjes en dan vooral de veulentjes komen kijken?

Natuurlijk mag dat, leuk zelfs.
De veulens komen in april en mei, we krijgen er dit jaar weer vier.

Topcob

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:58

idje schreef:
Zie je op de keuring pony's vooraan staan waar van je als gebruiker denkt...
"Wat kan ik DAAR nu mee", en anderzijds lopen er pony's achteraan, waar je als gebruiker van kwijlt.
En toch......
Een stamboek is er om het RAS te bewaren.
Dus stamboekhengsten voor de rasfokkers en sommige basisboek hengsten
om gebruikspony's mee te fokken.
Te langbening, te groot, te weinig rastypisch, maakt niet uit, als het maar goede sportpony's geeft.
Als we de ras-basis maar bewaren.

Vergeet niet dat keuringsconditie gewoon een compleet andere conditie is dan waar de gebruiker zn dier in wil zien. Betekend niet altijd dat degene die voorop loopt ook de beste is, juryleden zijn ook maar mensen.

Gebruikspony's fokken is prima, maar in mijn ogen moeten ze nog wel op cobs lijken, als je iets anders wil moet je een ander ras aanschaffen.

reina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:01

@topcob: waar is die keuring van 10 en 11 februari precies? Misschien kom ik als beginnende welsh cob liefhebber wel een weekendje welshes kijken!

_yvonne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:43

de hengstenkeuring is op het knhs federatiecentrum in ermelo

Syrianda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:14

Top Cob
[Gebruikspony's fokken is prima, maar in mijn ogen moeten ze nog wel op cobs lijken, als je iets anders wil moet je een ander ras aanschaffen.[/quote]

Ben ik met je eens. Ik vind dat eigenaar zelf moet kunnen kiezen wat hij precies wil fokken. b.v. "oude" type of meer luxe rijpony type. De "echte" fokkers (niet neerbuigend bedoeld naar mensen die zo een een veulen fokken heb dat zelf ook gedaan) fokken waarschijnlijk wel met het rastype in hun achterhoofd. Dus die aanvoer blijft dan prima in orde. En zo blijft ras ook goed.
Enkel wil ik, spreek voor gemak even voor mezelf, liever een rijtypische pony omdat ik er daadwerkelijk ook lekker mee wil rijden. Voor oog zou je ze dan liever wat zwaarder zien. Enkel blijft voor iedereen de afweging anders. Ik heb wel eens de zwaardere type (oude type cob) gereden en vond dat in vergelijking met mijn eigen (luxe cob) pony niet echt altijd even prettig. Rijd gewoon compleet anders.
Mijn veulen zal dan misschien op de keuringen niet halen wat "echte" cob veulens wel halen maar ik heb er in de toekomst voor mijn gevoel wel mijn ideale rijpony voor. En ik geloof dat daar ook een groeiende markt in zit. Mijn veulen had ik ondertussen wel al een paar keer goed kunnen verkopen omdat het type mensen blijkbaar aanspreekt.

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:25

Fokkers moeten vooral zelf kunnen kiezen wat ze fokken, ik denk trouwens dat jouw veulen het authentieke type nog steeds benaderd. Het is een kwestie van opfokken en voeren hoe ze er uiteindelijk uit gaat zien.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:14

Topcob schreef:
Fokkers moeten vooral zelf kunnen kiezen wat ze fokken, ik denk trouwens dat jouw veulen het authentieke type nog steeds benaderd. Het is een kwestie van opfokken en voeren hoe ze er uiteindelijk uit gaat zien.

Terwijl ik toch veel hoor dat ze erg luxe is. Hopelijk gaat het opfokken goed en blijft ze wel wat zwaarder. Want dat vind ik toch wel leuk om te zien. Liever niet te zwaar. Maar goed bruikbaar met rijden net als mijn merrie. We zullen zien.

voor de liefhebber er zijn foto's van mijn veulen:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=526169

_yvonne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:35

de link doet het niet. jammer

Syrianda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:49

_yvonne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 08:11

de kink doet het!!! leuk paardje!!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 14:57

Ik vind idd veel grote Cobs hun type teveel verliezen.

En wat betreft keuringen. Ja een Cob in keuringsconditie is heel anders dan een Cob in sportconditie. Voor ons weleens lastig, want wij zijn fanatieke rijders, maar een keuring is ook leuk op zijn tijd.

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:16

Dyonne schreef:
Ik vind idd veel grote Cobs hun type teveel verliezen.

Dat is ook zo, maar ik ben toch blij dat ze er zijn.
Want al is er wat minder type, andere typische Cob-eigenschappen, zoals het karakter bijvoorbeeld, blijven er toch in zitten en als je dat leuk vindt en je bent 1m80 en niet super licht.........
De onze is ook niet 's werelds meest rastypische Cob. Maar wel een hele leuke en met een ruin fok je toch niet verder .
Toch was hij in Waregem op de internationale nog 5e van de 9 aan de hand. Viel helemaaaaaal niet tegen.
(Chique dame naast me toen hij voorgebracht werd "Ja, wie brengt nu ook een pony met zo'n afstamming voor aan de hand" )
Hij was 2e bij het Best Ridden (daar kwamen we voor en als we er dan toch zijn.....) en daar speelde zijn (gebrek aan) type hem wel parten, want zei de jury, anders was hij eerst geweest.
(By far the best mover and sportspony, but lacks type).
Maakt voor ons allemaal niks uit.
Wij hebben gewoon de leukste en fijnste Cob.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:50

Toch vind ik Tomos nog een mooie Cob. En idd, goed voor het rijden.
En ik ben zelf ook een fanatiek rijder, dus kan de wat meer sport Cobs wel waarderen hoor. Maar ja, ik houd ook van de zwaardere fokmerries zeg maar. Dus beetje lastig.
Mijn jonge beestje is ook wat aan de maat. Had voor mij niet nodig geweest, ben nogal klein, maar ach. Met een beetje maat staat het voor de wagen ook wat leuker, alleen is ze dan wel paard.

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:36

Bij ons op stal staat er een van 1.65

X mii

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:38

Bij ons op stal staat er een van 1.65
Hoe groot zijn ze eigelijk gemiddeld?

X mii

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:32

1.47m. is een mooie maat voor een Welsh Cob.
De Sectie C loopt tot 1,38m, daarna komt de sectie D.
En die heb je dus vanaf de 1.38 tot uhmm, in principe niet echt een grens. Maar gemiddel is 1.45-1.50m. denk. Maar je ziet er genoeg die wat groter zijn.

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 11:10

hey,

morgen ga ik kijken naar mijn vermoedelijk bijrijdpaard. Het is een welsh cob met 50% arabier, nu weet ik niet of hij dan officieel nogsteeds een welsh cob is.

Grootte ben ik nog niet achter, eigenarese zegt dat het een heel klein epony is. Met een haflingerkleur
Hij is 13 jaar oud en loopt M1.

Ben erg nieuwsgierig hoe hij is, en eruit ziet!

Kathmandu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 11:20

Op onze manege hebben we ook 2 cobs en 1 veulen.
Dit zijn Jimmy's Amanda, Seven Mornings Magic en Mister Macho, een veulen van Jimmy's Amanda en Seven Mornings Brenin, maar deze is nu weer weg, ik weet niet waar hij nu staat. Van de andere 2 staan foto's op mijn site, maar ze zijn niet heeel groot. http://groups.msn.com/manegemorgenstond1 bij pony's en dan hun naam.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 11:27

Chely, dan is het geen Cob meer. Zou wel Welsh Partbred kunnen zijn ingeschreven.

Edelweis, die hebben normale maat voor Cobs.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:13

Dyonne schreef:
1.47m. is een mooie maat voor een Welsh Cob.
De Sectie C loopt tot 1,38m, daarna komt de sectie D.
En die heb je dus vanaf de 1.38 tot uhmm, in principe niet echt een grens. Maar gemiddel is 1.45-1.50m. denk. Maar je ziet er genoeg die wat groter zijn.

Volgens mij is Morris groter, die is hard op weg z'n pappie na te apen. Met goed 3,5 zit ie al aan de 1,50........ En toch is het een echte Welsh-Cob. Hij lijkt ook echt op de andere Welsh-Cobs die ik ken en Brenin is er voor de kenners wel in te herkennen.