12 en 13 februari 2010: Hengstenkeuring

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tinne84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:35

Voor ons niet erg in de sport als de pony's groter worden dan 1m22. Al onze pony's zitten tussen de 1m21 en 1m26. Maar wel allemaal A gefokt. Ben erg benieuwd naar de pony's die ze dit jaar aanbieden...

Eilinora

Re: 12 en 13 februari 2010: Hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:51

ja maar sport en fokkerij is toch iets verschillends...

je moet je natuurlijk ook wel zoveel mogelijk houden aan de rasbeschrijving..een a gefokte pony van 1,23 bijvoorbeeld is nu eenmaal te groot..

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:59

Zouden er misschien foto's gemaakt kunnen worden van Casablanca [***] & van Crivilli [***]? :)
Helaas kan ik zelf niet bij de keuring zijn, maar zou het leuk vinden om foto's van ze te zien op de keuring!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:01

@ MonicaG, ik ga mijn best voor je doen! :j

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:42

Ik ben er zaterdag hopelijk wel bij, de 1e bez. zal ik missen.
Beetje raar beleid inderdaad m.b.t. SG...dat hij gekeurd wordt, prima en terecht, maar laat hem inderdaad dan direct op de 2e bez. verschijnen èn veterinair keuren.

Overigens is onze BB-(ex-)hengst als 3-jarige op 122 cm gemeten. Drie jaar geleden, als 14-jarige was hij nog steeds 122 cm.

Enne...sport en fokkerij verschillende dingen ? Alleen als het om stokmaat gaat dan misschien! In de sport zijn een paar extra cm's niet eens zo verkeerd.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:46

doelde ook op de stokmaat...

tinne84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:09

Dat is waar en je moet natuurlijk ergens de lijn trekken.

Ysselvliedt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:18

8-) Ik vind het eindelijk gerechtigheid dat een hengst als Springbourne Glide wordt gerehabiliteerd. Eindelijk wordt een hengst vanuit het basisboekhengsten systeem gepromoveerd. Joost dit is iets voor de foktechnische comm. om hier beleid op te maken !!! Natuurlijk hoeft deze hengst niet veterinair gekeurd te worden. Als 6 jarige heeft hij aan alle NWPCS stamboekhengst eisen voldaan. Alleen is hij later voor het (Nu afgeschafte) afstammelingen onderzoek teruggetrokken. Nou dat heeft hij met alle succesvolle nakomelingen dubbel en dwars waargemaakt. Ik vind het alleen onnodig dat de hengst eerst vrijdag moet opdraven. Was een prima item geweest voor de zaterdag na de verkiezing fokker van het jaar bijvoorbeeld. Nee mensen chapeau voor het stamboek en laten wij hopen dat dit het begin is van goedfokkende basisboekhengsten met een promotie kans ! (Dan wel liever dat ze jonger zijn als 20 jaar ha ha)

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:21

Ysselvliedt schreef:
8-) Ik vind het eindelijk gerechtigheid dat een hengst als Springbourne Glide wordt gerehabiliteerd. Eindelijk wordt een hengst vanuit het basisboekhengsten systeem gepromoveerd. Joost dit is iets voor de foktechnische comm. om hier beleid op te maken !!! Natuurlijk hoeft deze hengst niet veterinair gekeurd te worden. Als 6 jarige heeft hij aan alle NWPCS stamboekhengst eisen voldaan. Alleen is hij later voor het (Nu afgeschafte) afstammelingen onderzoek teruggetrokken. Nou dat heeft hij met alle succesvolle nakomelingen dubbel en dwars waargemaakt. Ik vind het alleen onnodig dat de hengst eerst vrijdag moet opdraven. Was een prima item geweest voor de zaterdag na de verkiezing fokker van het jaar bijvoorbeeld. Nee mensen chapeau voor het stamboek en laten wij hopen dat dit het begin is van goedfokkende basisboekhengsten met een promotie kans ! (Dan wel liever dat ze jonger zijn als 20 jaar ha ha)

Helemaal mee eens. Hoe kun je een hengst die zo succesvol gefokt heeft nu opnieuw vetenair willen keuren. Stel dat je keurt hem op vetenaire gronden af, wat doe je dan met zijn nakommelingen? Sectie X op WPBR?
Daarnaast deze hengst, is volgens mij, al 3 keer kampioen geweest op de HK

Ysselvliedt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:26

:( Je wilt toch geen tweede film hebben als met Colne Heartsease. Wordt eerst door de stamboekveterinair als driejarige goedgekeurd en als 12 jarige vindt hij dat gebit te ver naar voren staat. Tja en dan naar Utrecht, waar het tegendeel wordt bewezen. Nee dat verdiend geen enkele hengst en zeker ook niet de eigenaar. Ik viind het super van de familie Roeters dat ze hier aan meewerken !

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:04

helemaal mee eens dat ze hem goedkeuren. Alleen had het stamboek cq bestuur het anders moeten organiseren. Zou foktechnische commissie uberhaupt wel iets afweten van het feit hoe deze hengst gefokt heeft. Zijn mensen binnen deze commissie die zich tot op heden van de domme houden en suggereren dat het hele verhaal op geruchten is gebaseerd. Hulde aan Glide en hulde aan de familie Roeters dat ze het stamboek de gelegenheid geven om met hun hengst te pronken!

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:51

Helemaal mee eens dat de familie Roeters en Glide dit verdienen. Dat is ook niet waar de discussie over gaat. Het gaat erom hoe het stamboek dit doet, en dat het bij een eenmalige actie blijft. Waarom eenmalig zeg ik dan, er zijn toch meer hengsten die zoiets verdienen of ben ik nu gek. Het veterinair keuren is op de Hk al langer een discussiepunt want dat is ook een beetje een vreemd gebeuren. Dat Glide niet veterinair gekeurd word is aan de ene kant wel logisch maar laat hem dan niet vrijdags tussen de andere hengsten lopen die wel veterinair gekeurd moeten worden. En ik blijf erbij, als je hengst al veterianir gekeurd is moet dat op zo'n stressdag niet nog eens gebeuren. En al zeker niet op de rumoerige drukke plek tussen de strobalen waar het zelfs wel eens glad wil zijn.

sappho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:55

Ik ben beide dagen ook van de partij! Als lid van team Ysselvliedt wel te verstaan ;)! Voor al uw welsh artikelen komt u bij mij en mijn collega's in de shop! LOL!
Heb er onwijs veel zin in, wordt vast weer een feestje!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:32

yorick schreef:
Helemaal mee eens dat de familie Roeters en Glide dit verdienen. Dat is ook niet waar de discussie over gaat. Het gaat erom hoe het stamboek dit doet, en dat het bij een eenmalige actie blijft. Waarom eenmalig zeg ik dan, er zijn toch meer hengsten die zoiets verdienen of ben ik nu gek. Het veterinair keuren is op de Hk al langer een discussiepunt want dat is ook een beetje een vreemd gebeuren. Dat Glide niet veterinair gekeurd word is aan de ene kant wel logisch maar laat hem dan niet vrijdags tussen de andere hengsten lopen die wel veterinair gekeurd moeten worden. En ik blijf erbij, als je hengst al veterianir gekeurd is moet dat op zo'n stressdag niet nog eens gebeuren. En al zeker niet op de rumoerige drukke plek tussen de strobalen waar het zelfs wel eens glad wil zijn.

Mee eens.

Daarbij denk ik dat een hengst als Glide juist een plekje verdiend op de zaterdag tussen de beste hengsten! Tenzij het wordt gedaan om op vrijdag meer publiek te trekken ?

Jammer dan, want ik moet toch echt werken op vrijdag, zoals meerderen onder ons denk ik en had een hengst als Glide toch ook graag nog even in levende lijve gezien!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:13

helaas denk ik dat ik toch maar niet kom dit jaar

ben momenteel gigantisch aan het klungelen met mijn rug en verwacht ook niet dat ik de hele dag zitten/staan en rondlopen aankan..

volgend jaar beter..

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:15

Ik ben de 13e ook aanwezig!
Mits deze domme doos zich niet verslaapt zoals met de NRPS hengstenverrichting van afgelopen zaterdag :+

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:18

Karin_deB schreef:
Mits deze domme doos zich niet verslaapt zoals met de NRPS hengstenverrichting van afgelopen zaterdag :+

Oei, da's niet heel best. 8-) Maargoed, het gaat nu om de Welsh, dan verslaap je je toch niet? }>

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:20

Muzefee schreef:
Karin_deB schreef:

Oei, da's niet heel best. 8-) Maargoed, het gaat nu om de Welsh, dan verslaap je je toch niet? }>

Dat dacht ik bij de NRPS ook aangezien mijn merrie een NRPS is en ik een leuke hengst zoek haha _O-
Maar ik gaat mn best doen, extra wekker zetten en telefoon op geluid aangezien ik 9 gemiste oproepen had haha

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:23

Karin_deB schreef:
Dat dacht ik bij de NRPS ook aangezien mijn merrie een NRPS is en ik een leuke hengst zoek haha _O-
Maar ik gaat mn best doen, extra wekker zetten en telefoon op geluid aangezien ik 9 gemiste oproepen had haha

Je hebt niet veel gemist hoor. Ik heb ook een NRPS-merrie waarvoor ik een hengst zoek, maar ik hoop over twee weken meer geschikte kandidaten te zien. :Y)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:51

goeroe schreef:
Karin_deB schreef:

Je hebt niet veel gemist hoor. Ik heb ook een NRPS-merrie waarvoor ik een hengst zoek, maar ik hoop over twee weken meer geschikte kandidaten te zien. :Y)

Ik wou het niet zeggen :x Was al bang dat het aan mij als Welsh-persoon lag, maar ik werd ook niet echt warm van de ponyhengsten die er zaterdag waren ;)

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:59

PeeWij schreef:
Ysselvliedt schreef:

Helemaal mee eens. Hoe kun je een hengst die zo succesvol gefokt heeft nu opnieuw vetenair willen keuren. Stel dat je keurt hem op vetenaire gronden af, wat doe je dan met zijn nakommelingen? Sectie X op WPBR?
Daarnaast deze hengst, is volgens mij, al 3 keer kampioen geweest op de HK

Maar zouden nu alle hengsten die ooit goedgekeurd waren (maar geen afstammelingen hebben laten zien, of afgekeurd zijn op afstammelingen) zonder pardon goedgekeurd worden als ze weer aangeboden werden? Of moet je hier dan wel strenger op zijn. Waar is Joost trouwens gebleven in dit topic. De man met zoveel kennis en een uitgesproken mening.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:01

AniekR schreef:
goeroe schreef:

Ik wou het niet zeggen :x Was al bang dat het aan mij als Welsh-persoon lag, maar ik werd ook niet echt warm van de ponyhengsten die er zaterdag waren ;)
Desondanks ben ik wel blij dat ik er geweest ben hoor. Het was gezellig, ik heb een indruk gekregen van de hengsten (helaas niet allemaal positief, maar dat is ook informatief) en vergeet de dekking niet die ik gewonnen heb. :Y) Ik ben heel benieuwd naar de Welsh hengsten. Ik heb hoge verwachtingen, dus ik hoop dat ze me niet tegenvallen. ;) Fijn dat het zo kort na elkaar is, maakt de vergelijking een stuk gemakkelijker. :D

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:07

yorick schreef:
Maar zouden nu alle hengsten die ooit goedgekeurd waren (maar geen afstammelingen hebben laten zien, of afgekeurd zijn op afstammelingen) zonder pardon goedgekeurd worden als ze weer aangeboden werden? Of moet je hier dan wel strenger op zijn. Waar is Joost trouwens gebleven in dit topic. De man met zoveel kennis.

Ik weet niet waar hij is gebleven. Staat de oplossing hiervoor dan in Google? :+

Zal aan deze discussie als lid foktechnische commisie zijn vingers niet willen branden. ;)

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:15

PeeWij schreef:
yorick schreef:
Maar zouden nu alle hengsten die ooit goedgekeurd waren (maar geen afstammelingen hebben laten zien, of afgekeurd zijn op afstammelingen) zonder pardon goedgekeurd worden als ze weer aangeboden werden? Of moet je hier dan wel strenger op zijn. Waar is Joost trouwens gebleven in dit topic. De man met zoveel kennis.

Ik weet niet waar hij is gebleven. Staat de oplossing hiervoor dan in Google? :+

Zal aan deze discussie als lid foktechnische commisie zijn vingers niet willen branden. ;)

Heel goed petertje. Heb google gecheckt maar geen antwoord helaas. Haha. Ben toch wel benieuwd naar Glide eigenlijk, was/is toch wel een prachtig dier.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:14

of zijn laarzen zijn lek ;) }> :x