wie brengt z'n welsh ook uit in de sport?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Merlemont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:51

Hoi Dyonne

het parcours op wedstrijd is 1m, nu trainen ze voor 1,05m
Hoe het daar precies zit weet ik niet, ik weet wel dat het een algemene competetie is en dat er ook andere rassen aan deelnemen, Sandrine is in de 20. Daar mag je blijkbaar wel als volwassene deelnemen met een pony.

Op de foto's zijn inderdaad niet alle hindernissen 1 of 1,05m, maar er zijn ook foto's van trainingen bij denk ik.

Groetjes

Sofie

PS binnekort ook in de sport van Merlemont Mary Kay (Geler Sparc x Davids Sally), wordt dit jaar uitgebracht in de dressuursport in Nederland. We zijn benieuwd.
En Merlemont Victorious Ronaldo (Merlemont D'Artagnan x Davids Jubilee Queen) wordt dit jaar uitgebracht in Belgie (LVR pony's: springen en dressuur)

Verder zijn al mijn pony's en (verkochte) veulens (naargelang de leeftijd nu) bereden en/of betuigd.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:09

Dyonne schreef:
Merlemont, met welk niveau is dat vergelijkbaar?
De hindernissen tonen niet zo hoog.
En is dat in de ponysport?
Natuurlijk wel leuk dat die zo braaf springt. :j

Dyonne, ik ben geïnteresseerd om te vernemen wat u als 23-jarige studente al in de topsport en in de topfokkerij hebt bereikt?
Het zou mij veel genoegen doen hierover iets meer te vernemen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:26

Merlemont, dat is eigenlijk wel heel leuk dat je daar wel bij de pony's mee kunt doen. Een wat eerlijkere competitie eigenlijk dan hier tussen de paarden. Dat blijft toch een hele opgave met een pony omdat de afstanden dan veelal ook niet meer kloppen.

Is wel super dat alles voor het gebruik verkocht is. +:)+

Cappelstud. Allereerst ben ik nog geen 23. :P
En maakt het uit wat ik in topsport of in topfokkerij bereikt heb? Ik ben gewoon geïnteresseerd met welk niveau het springen daar vergelijkbaar is, omdat de klassen die Merlemont noemt mij niets zeggen.
Zoals ik al eerder noemde (en je dus hebt gelezen neem ik aan) heb ik geen ambitie voor topsport, en daarom ben ik erg tevreden met mijn Welsh Cob. Een leuke jonge merrie, die ik ondertussen opgeleidt heb tot zowel het OHZ rijden, als het mennen. Daarnaast een fijne buitenrijpony, en ze kan leuk springen. Tevens is ze momenteel drachtig van haar eerste veulen.
Ze is overigens een 1e premie merrie (3x), en ookal tweemaal regiokampioene geweest.

En ik kan zeggen dat ik na 12,5 jaar zelf een Welsh Cob gehad te hebben, maar tevens op een fokkerij en daarmee keuringen en wedstrijden te komen best wat ervaring opgedaan heb.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:39

Een Hunter klasse kun je niet helemaal vergelijken met de "normale "springwedstrijden hier in Nederland

Ook wij hebben hier wel enkele keer een Hunter rubriek. In Amerika bijv. zijn ze er dol op.
Paarden / pony's die uitgebracht kunnen worden in de Hunter klasse brengen door elkaar goed geld op voor de export.

Het is de bedoeling dat de pony keurig netjes in een gelijkmatig galop tempo de hindernissen neemt. Zonderdat de ruiter veel moet regelen, laat staan rukken en plukken. Men vraagt een dier wat super in de hand staat en voorbeeldig springt.

Racen, plukken, noodsprongen e.d. worden daar niet op prijs gesteld. Dus niet snelste tijd en minste fouten ( en in de lagere klasses in Nederland ook nog stijl) zijn van hoofdbelang.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: wie brengt z'n welsh ook uit in de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:43

Barrye, bedankt voor de informatie!
Dat is idd goed op de filmpjes te zien op de link die Merlemont geeft.
Een keurig gecontroleerd parcourtje. :j
Is het bij Hunter eigenlijk alleen springen, of is er meer?

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:45

Inderdaad Barrye. Dyonne voor wat mijn idee over uw leeftijd aangaat dat heb ik op uw profiel gehaald : "ik ben 22 jaar jong, geboren in 1986 dus". Welke wedstrijden hebt u zoal gedaan ?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:53

Ja, ik ben 22 jaar, dat klopt, geen 23. ;)
Zoals ik nu voor de zoveelste maal vermeld, ik heb (nog) geen wedstrijdambitie.
Ik kom voornamelijk veel op menwedstrijden. Verschillend als vrijwilliger, groom of om foto's te maken.
En moet zeggen dat de Cobs in de mensport echt in opkomst zijn. Maar in de topmensport kan ik er maar eentje noemen waar ik echt van onder de indruk ben. Die loopt in Denemarken.
Wel ken ik een paar menners die ik knap vind rijden met Welsh Cobs.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:48

Jos Verhoeven heeft een aantal jaren geleden succesvol internationaal vierspan marathon e.d. gereden met een 4-span zwarte Welsh Cobs.

Dit span is indertijd dacht ik van Valere Standaert geweest of van een andere Belg.

Prins Philip uit Engeland ( Ja die bij Elisabeth hoort) heeft dacht ik lange tijd gemend met 4-span kruising Welsh Cobs.

In Nederland zijn er veel meer mensen in de menssport , zeker in klasse 2, 3 en 4.

Een dorp verder bij ons , is een man die inmiddels zeer succesvol is met zijn WElsh Cob in men-endurance

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:18

Inderdaad Barrye en een van de allerberoemste vierspanmenners met zijn zwarte welshcobs was George Bowman en die MOET je wel kennen. Kijk maar eens onder http://www.animal-photography.co.uk/sea ... elsh%20cob dan zie je foto's van hem aan het werk. Momenteel ment hij cumberland cobs (kruising welsh cobs x ......) Dan heb je nog Claire willis die de four-in-hands deed met haar welsh cobs in Engeland. De welsh cobs zijn in opmars in de mensport zéker sedert de jaren negentig en daarna verschenen zij in de andere sporttakken. Ondermeer Boshuis Puzzle (jullie zeer bekende welshcob in Nederland) in de dressuur en nog velen meer. Onbekend mag zéker niet onbemind zijn.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:20

Bowman rijdt inmiddels niet meer met de kruising Cob x Gelders maar echte Geldersen.
Verhoeven reed inderdaad een span cobs met een fries er bij in. Dat span staat inmiddels al weer een aantal jaren bij Nico Avezaat.
Yvonne Kabel heeft een tijdje mee gereden bij de enkelspan pony's met har cob in de klasse 4 maar doet dit inmiddels ook al niet meer. Shari Herrewijnen rijdt momenteel bij de paarden met een grote cob niet onverdienstelijk.
Bij de tandems lopen de cobs van Dirk Pries en dochter Cornelie.
Bij de 4-spannen pony's reed in het verleden Paul van Riet met Ctjes.

Maar de meeste cobs sneuvelen toch op een lager nivo.
Met alle respect halen de meeste toch niet het absolute nivo voor de echte topsport.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:38

Veel Cobs in de topmensport zijn geen rastypische Cobs meer, en zouden in de fokkerij minder goed meekomen.
Tandem van Dirk Pries zijn wel echte Cobs. En Dirk rijdt er netjes mee, maar in het enkelspan bijvoorbeeld zouden ze niet meekomen op dit niveau. Dit geldt ook voor de vierspannen, al blijft het een leuke prestatie met 4 Cobs natuurlijk.
Die van Shari Herrewijnen is een leuk paard, maar meet wel 1.62m. Niet echt meer een maat van de fokkerij. Maar die doet het zeker erg leuk. :j

Dus wat dat betreft kan ik het helemaal eens zijn met de laatste zinnen van Blackdevils.

En dat maakt een Cob niet waardeloos of wat. Ze zijn zeker leuk om mee te rijden/mennen. En kunnen leuk meedoen in de sport. Maar in de topsport zijn er gewoon beperkingen.
Zeker met de rastyische dieren. De Welsh Cob is niet gefokt voor de topsport.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:32

BlackDevils schreef:
Bowman rijdt inmiddels niet meer met de kruising Cob x Gelders maar echte Geldersen.
Verhoeven reed inderdaad een span cobs met een fries er bij in. Dat span staat inmiddels al weer een aantal jaren bij Nico Avezaat.
Yvonne Kabel heeft een tijdje mee gereden bij de enkelspan pony's met har cob in de klasse 4 maar doet dit inmiddels ook al niet meer. Shari Herrewijnen rijdt momenteel bij de paarden met een grote cob niet onverdienstelijk.
Bij de tandems lopen de cobs van Dirk Pries en dochter Cornelie.
Bij de 4-spannen pony's reed in het verleden Paul van Riet met Ctjes.

Maar de meeste cobs sneuvelen toch op een lager nivo.
Met alle respect halen de meeste toch niet het absolute nivo voor de echte topsport.

Yvonne heeft reeds meerdere jaren succesvol gereden met sectie C pony's. Al kwamen deze toch altijd net het laatset te kort in de marathon

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:36

ben zelf een grote Cob en C liefhebber en als Welsh man zou je de Cob of C moeten prefereren als de meest geschikte sportpony die er is. Kracht, massa, uitstraling, werklust, temperament etc. Maar toch zie je hem weinig in de hogere klassen. Dit zal best een reden hebben. En niet omdat toevallig Anky of Ysbrand er nooit een is tegengekomen. Laatst genoemde heeft jaren gelden wel eens een aantal indoors gereden met Cobs maar is toch weer terug gegaan naar zijn KWPN'ers!!!!

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:46

Ik heb mijn welsh uit gebracht. Maar ik ben er nu helaas te groot voor:
Dancing Didi H. (bartolin x smoodbreephs diana nogwat) Leeftijd 8 jaar. Het was een B maar ik bracht haar uit in de C met 1 centimeter hogere ijzers. Ik sprong Cz met haar!
Afbeelding
2 jaar geleden
Afbeelding
Ook 2 jaar geleden ofzo!

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:54

Tja ik vind nu wel dat we er een beetje een heikel punt van gaan maken of een Cob echt TOP sport moet kunnen doen

In de sport zijn er ook niet veel mensen die op de eenzame hoogte rijden zoals een Anky, IJBRAND, Koos of Albert Zoer enzo

Het gros van onze Nederlandse ruiters, menners rijdt toch op veel lager niveau, blijft landelijk t/m M c.q. klasse 2 of 3.

Ik vind persoonlijk dat een gemiddelde Cob zo "economisch "gebouwd moet zijn dat hij op dit niveau mee zou moeten doen, daarbij kan de menner/ruiter nog veel positieve of negatieve invloed hebben. Daarnaast kies ik ook een Welsh Cob uit om zijn karakter ( al zijn er helaas ook genoeg die ik absoluut niet zou willen. Maar goed dat heb je wanneer er vaak te veel alleen naar de keuringsresultaten gekeken wordt en niet daarnaast OOK naar de sportprestaties c.q. aanleg)

Maar het belangrijkste is denk ik, dat je plezier met je paard c.q. pony hebt, en dan is voor mij persoonlijk als middelzware volwassene een wat flinkere Cob ideaal. Liever dan een NWR, New Forest of Haflinger ofzo.
Ik kies wegens rugproblemen en spierreuma niet meer voor een KWPN 'er ofzo. DAt gaat lichamelijk niet meer. Ben dus reuze blij met Welsh Cobs ( en natuurlijk Andalusiers)

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:05

Barrye, ik zou het niet beter kunnen verwoorden.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:36

Het begint een aardige herhaling van zetten te worden en het meeste is denk ik al wel gezegd.
Pony's zullen zich in de praktijk moeten bewijzen en doen dat gemiddeld genomen onvoldoende. Natuurlijk zit er potentie binnen het ras maar het is nog een beetje zoeken naar een speld in de hooiberg.
Zoals ze in Engeland de hunterklasse fokken kun je al een stuk verder mee.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:24

Ik heb altijd westernwedstrijden gereden met mijn cobs en met goed resultaat.
Met mijn eerste cob, Emmickhoven's jupiter (Llanweneth Don), ben ik zelfs 4de geworden in de open trail voor juniorpaarden op het NK '98, tussen 12 quarters.

Met mijn andere cob sarena's white Focus ( Ruska Mr. Eidwenn x Thorneyside Spring Magic) is mijn man Clubkampioen geworden in de Pleasure.
Ook heb ik hem enkele keren op een show gepresenteerd zonder hoofdstel.

Nu rijden we alleen nog recreatief onder het zadel en aangespannen.

Afbeelding

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:27

proficiat darwin

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:35

hallo,
ik rijd zelf een welsh cob in de sport en ga er altijd met 1ste 2e of 3e prijs vandoor met flinke winst.
dat paard het Uncorn's Ballerina Girl en ik heb meegedaan in kootwijk kwam in de finale en WERD 2E TUSSEN ALLE NWR PONY'S als enige cob. ook heb ik deelgenomen aan het horse event en er waren mensen die een cob nog nooit zo hadden zien lopen

ik weet niet hoe ik hier foto's op moet zetten maar anders had er jullie ene laten zien.
er staat in het welsh magazine (voor degene die dat hebben) van november 2008 een heel stuk over welsh cobs onder het zadel wel dat ben ik met haar!!!
wat vinden jullie ervan? kan deze cob wel in de sport dan?

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:44

Geweldig Rienne, doe zo voort.

adele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:40

Ik begrijp niet dat het nodig is om Prince zo af te kraken. Hij heeft in de nederlandse fokkerij een stel goede nakomelingen nagelaten.
Ook lopen er in Duitsland een paar goedgekeurde zonen.
Wat heeft die Jr van jou nou helemaal bereikt.
Als je al spreekt over de kwaliteit van de ingevoerde Cobs vraag ik mij af of jij niet de handelaar die vele Cobs van de markten in Wales naar Nederland gebracht heeft waarvan de kwaliteit nou niet altijd bepaald denderend was.
barrye schreef:
Nu kan ik zelf persoonlijk T.Prince niet bepaald het proto type vinden van een WElsh Cob. Natuurlijk, hij is vet, heeft veel hals, en genoeg bot, gaat als de brandweer om dat Henk er hard mee kan lopen, maar dat is het voor mij. Ik vind hem veel te diep in de rug, zijn achterbeen gebruik niet zo als ik dat wil zien als voor mij belangrijkste punten. Natuurlijk actie genoeg, veel voer en hard rennen, maar voor mij trekt hij teveel de hakken naar achter, gaat niet zitten van achter zoals ik dat wil zien. Maar goed daarom zijn er ook zo veel verschillende "types "WElsh Cob, kijk vooral maar in het mnoederland

L. Magic ken ik niet. Prince is vaak gepaard aan bepaalde type merriesc.q. van bepaalde eigenaren , die steeds in de juiste , vette conditie voorgebracht werden, en wel eerg vakkundig voorgebracht. Dat scheelt veel in de keurings resultaten. Maar ik heb ook genoeg gewone huis tuin en keuken cobs gezien van hem, die meestal niet op de keuring kwamen. Ik wil hierbij de nafok van Prince niet afkammen . Ik ben geen jury. Maar het is gewoon niet de Welsh Cob die ik prefereer. En luxe wil voor mij niet zeggen verlies in massa en bot. Dat moeten ze houden En een krachtig achterbeen, maar wel met de mogelijkheid om achter meer te gaan zitten, meer te dragen. En dat mankeert er vaak te veel aan. Dan ben je als sportpony minder geschikt, maar voor mij persoonlijk ook als keuringspony minder.

Een Cob is voor mij een speciaal ras, net als een Arabier of een haflinger. Ze zijn allen verschillend. Hebben allemaal hun voor en nadelen voor de sport.

In Engeland zijn genoeg grotere Welsh Cobs die door volwassenen gereden worden. Hier zijn het meestal kinderen.
Multifunctioneel inzetbaar, zo horen ze voor mij te zijn, maar wel met wat meer capaciteiten dan alleen een B proefje of een B-parcoursje springen

ER zijn ook niet zoveel NWR WElshjes die dubbel Z of meer lopen, zeker niet wanneer je ze in verhouding ziet met het gros wat in de lagere regionen blijft steken.

Een Welsh Cob zal vast nooit helemaal boven aan de topscore lijst komen, maar er zit veel meer in dan menigeen denkt.

cent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:38

ik heb ook een welsh
en breng haar uit in de dressuur ik rij er l2 startgericht m1 mee!
het is een afstammeling van vita nova celesto,
en ze heet Blakt's Tessa!!
wie heeft hier nog meer afstammelingen van vita nova celesto?

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:16

ik heb een ook een welsh pony uitgebracht in de sport
mijn pony heet saffier het is een welsh merrie van 1.29 en ze is 20 jaar
ik heb 1 winstpunt in de B dressuur wat 2 jaar duurde :P
en ik ben toen gelijk gaan springen en heb in het L gesprongen en ik had de punten voor het M maar dat red mijn pony niet
dit jaar is Saffier met mijn bijrijder indoor regiokampioen in het B springen geworden :D
ik heb heel veel prijzen gewonnen met deze superpony:D

http://xx-paardj-xx.hyves.nl/album/39893697/Saffier_L/uqLIEHwq/fotos/579338818/0/e185/#media=48.180275274.9kLw&searchhyver=&respect_1=1&__state__=24
dit is ongeveer 5 jaar geleden

http://xx-paardj-xx.hyves.nl/album/39893697/Saffier_L/uqLIEHwq/fotos/579338818/0/e185/#media=81.546148882.RZJD&searchhyver=&respect_1=1&__state__=83
in het water draven ;)

esther83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:01

mijn Cob merrie werd in mennen springen en dressuur uitgebracht bij de vorige eigenaar.
het enige wat ik weet is dat ze ZZ mennen heeft gelopen, die andere 2 niveaus weet ik niet. bij mij word ze recreatief gereden.