Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Dyonne schreef:Merlemont, met welk niveau is dat vergelijkbaar?
De hindernissen tonen niet zo hoog.
En is dat in de ponysport?
Natuurlijk wel leuk dat die zo braaf springt.

BlackDevils schreef:Bowman rijdt inmiddels niet meer met de kruising Cob x Gelders maar echte Geldersen.
Verhoeven reed inderdaad een span cobs met een fries er bij in. Dat span staat inmiddels al weer een aantal jaren bij Nico Avezaat.
Yvonne Kabel heeft een tijdje mee gereden bij de enkelspan pony's met har cob in de klasse 4 maar doet dit inmiddels ook al niet meer. Shari Herrewijnen rijdt momenteel bij de paarden met een grote cob niet onverdienstelijk.
Bij de tandems lopen de cobs van Dirk Pries en dochter Cornelie.
Bij de 4-spannen pony's reed in het verleden Paul van Riet met Ctjes.
Maar de meeste cobs sneuvelen toch op een lager nivo.
Met alle respect halen de meeste toch niet het absolute nivo voor de echte topsport.

barrye schreef:Nu kan ik zelf persoonlijk T.Prince niet bepaald het proto type vinden van een WElsh Cob. Natuurlijk, hij is vet, heeft veel hals, en genoeg bot, gaat als de brandweer om dat Henk er hard mee kan lopen, maar dat is het voor mij. Ik vind hem veel te diep in de rug, zijn achterbeen gebruik niet zo als ik dat wil zien als voor mij belangrijkste punten. Natuurlijk actie genoeg, veel voer en hard rennen, maar voor mij trekt hij teveel de hakken naar achter, gaat niet zitten van achter zoals ik dat wil zien. Maar goed daarom zijn er ook zo veel verschillende "types "WElsh Cob, kijk vooral maar in het mnoederland
L. Magic ken ik niet. Prince is vaak gepaard aan bepaalde type merriesc.q. van bepaalde eigenaren , die steeds in de juiste , vette conditie voorgebracht werden, en wel eerg vakkundig voorgebracht. Dat scheelt veel in de keurings resultaten. Maar ik heb ook genoeg gewone huis tuin en keuken cobs gezien van hem, die meestal niet op de keuring kwamen. Ik wil hierbij de nafok van Prince niet afkammen . Ik ben geen jury. Maar het is gewoon niet de Welsh Cob die ik prefereer. En luxe wil voor mij niet zeggen verlies in massa en bot. Dat moeten ze houden En een krachtig achterbeen, maar wel met de mogelijkheid om achter meer te gaan zitten, meer te dragen. En dat mankeert er vaak te veel aan. Dan ben je als sportpony minder geschikt, maar voor mij persoonlijk ook als keuringspony minder.
Een Cob is voor mij een speciaal ras, net als een Arabier of een haflinger. Ze zijn allen verschillend. Hebben allemaal hun voor en nadelen voor de sport.
In Engeland zijn genoeg grotere Welsh Cobs die door volwassenen gereden worden. Hier zijn het meestal kinderen.
Multifunctioneel inzetbaar, zo horen ze voor mij te zijn, maar wel met wat meer capaciteiten dan alleen een B proefje of een B-parcoursje springen
ER zijn ook niet zoveel NWR WElshjes die dubbel Z of meer lopen, zeker niet wanneer je ze in verhouding ziet met het gros wat in de lagere regionen blijft steken.
Een Welsh Cob zal vast nooit helemaal boven aan de topscore lijst komen, maar er zit veel meer in dan menigeen denkt.