Hengstenkeuze 2008!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzefee

Hengstenkeuze 2008!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 19:50

Ondertussen is het nieuwe dekseizoen begonnen en zullen de hengsten wel weer gekozen worden!

Wie hebben jullie op het oog en waarom?! Lachen

Westernfreak

Re: Hengstenkeuze 2008!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 20:18

De eerste merrie is alweer gedekt zelfs. De keuze voor die merrie was niet echt moeilijk...we zijn namelijk terug gegaan naar onze eigen hengst.

Waarom ? Het veulen van dit jaar ziet er goed uit, Teb staat bij ons in de wei, dus...1+1 = 3 Lachen

Lageveld Trydaniaeth gaat dit jaar wellicht nog een keer naar Vlonderzichts Harm.
De merrie mist wat bot, wat Harm zeker wel heeft.Ook hoop ik dat hij een wat mooier front erin kan fokken. Harm sluit qua moederlijn aan op onze moederlijn, maar zorgt daarnaast ook voor een scheut bloedverversing.

Een minpuntje vind ik de rug en de beweging, maar ik hoop dat het veulen die van mams mee krijgt dan ! Knipoog Soms moet je een gokje durven wagen in de fokkerij, niet waar ?

Met de derde merrie, Lageveld Maeve is het nog even afwachten wat ze dit jaar brengt. Ze heeft dan 2 veulens van Teb gebracht. Bij een merrieveulen, is de kans groot dat ze eerst voor de kar komt te lopen en dit jaar niet gedekt wordt. Bij een goed hengstveulen, zal ze wellicht wel nog een keer gedekt worden en dan wederom door Teb.

Overigens moet ik wel even melden dat dit mijn idee is en dat Lageveld nog zijn goedkeuring mag verlenen Clown

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 20:27

Fokken blijft gokken. Ja

Wij hebben o.a. Hagelkruis Valentijn op het lijstje staan, alleen nog even zien bij welke merrie(s) en dan kan ik ook precies vertellen waarom bij die merries. Ja

Zelf wil ik, samen met een stalgenootje, (en Tjebbe is ook over) Bokkesprong's Czardas bij Nathalie. Ze heeft eens een veulen gehad van een kleinzoon van hem en dat was al een plaatje, Tjebbe heeft vroeger deze hengst al eens bij z'n merries willen hebben, dus voor zolang die er nog is zetten we die er ook eens bij!

Verder even zien hoe het Red Prince veulen van dit jaar uitpakt, als dat wat is zullen we die nog wel eens gebruiken, wellicht dit jaar.

Van de nieuwe jaargang ben ik wel weg van Jurjen H, maar weet niet of wij de gok wagen direct een nieuwe hengst er bij te zetten. Helaas is Don Diëgo geen potentiële kandidaat, anders wist ik 't wel, haha!

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:22

Ik gebruik dit jaar m'n 2-jarige hengst Sublime Sponté op mijn merrie Rhanwid Daisy.

Ook dekt hij dit jaar nog een andere merrie, die op dezelfde stal staat.

Normaal hou ik het bij deze 2 merries voor hem voor dit jaar, tenzij hij een heel goede merrie zou aangeboden krijgen.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 23:54

Voor mijn A-merrie gebruik ik Friars Osbek, daar heb ik meerdere redenen voor.
Werd me aangeraden door de fokker vande merrielijn die erachter zit, dus die weet hoe die ponys fokken, hij heeft zelf ook vaak Friars hengsten gebruikt voor zijn merries en daar zijn hele leuke veulens uitgekomen.
Ik had zelf ook al naar een hengst gekeken, ik was op zoek naar een kleurhengst en dit jaar het liefst ook een beetje in de buurt, dan valt er helaas toch wel heel erg veel af. Dus alles bijelkaar is het Friars Osbek geworden.

Mijn NWR merrie doe ik dit jaar bij Wolthoeves Bart. Ze is nog een van een arabier, wel een van de minder geslaagde combinaties Ach gut , dus veel hengsten kunnen daar op verbeteren. Haar veulens zijn qua type wel veel beter, van welke hengst ze ook afstammen. Omdat mijn merrie ziek is(geweest), wil ik haar liever niet meer van huis, en daardoor wordt de keus al heel klein (lang leve de goeie oude tijd dat hengstenhouders nog aan huis kwamen Clown ). Ik wilde eersst geen jonge hengst erbij, maar Woldhoeves Bart viel me op de HK al op, erg leuke hengst en leuke afstamming, superkarakter en dat vind ik zelf heel erg belangrijk en nu ik hem op de hengstenshow onder het zadel heb gezien, ben ik helemaal weg van deze hengst en dus dit jaar toch een jogne hengst erbij Haha!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:17

Poeh, wat een moeilijke vraag. We hebben op dit moment 6 kandidaten voor drie merries. Wat een luxe eigenlijk. Ik denk toch dat we gaan kiezen voor minder rijden.

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:40

Ik ga voor Bjirmen's Wytse, mijn merrie heeft hier eerder een veulen van gehad wat een heel leuk dier is geworden. Ik wilde daar altijd nog weer een veulen van hebben en dit jaar is het weer mogelijk.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 12:40

Dan tref je het inderdaad, Diva_Jenny! Ja

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:20

ik ga Vleuterweide's pleunie dit jaar weer proberen te dekken
met Blackhill Dewi
Keresa wordt dit jaar niet gedekt
Altingshof Esta Passada wordt gedekt door een jonge hengst
Altingshof Pennylynn is even afwachten wat er geboren gaat worden van Blackhill Dewi als dat goed blijkt daar wordt ze daar weer door terug gedekt

anna_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:53

Wij hebben voor een aantal merries al wel een keuze gemaakt. We gaan natuurlijk onze eigen hengst (cindy's Chevy TG) ook gebruiken.
Zijn moeder Cindy gaat waarschijnlijk weer bij Kielshoop Honnyhill, dit jaar is ze gust gebleven ivm de IBOB. maar vorig jaar hadden we een mooi hengstveulen van haar en kielshoop en we willen ook wel zo'n mooi merrie veulen van haar, want die hebben we nog niet gefokt.

Carolien gaat net als alle andere jaren weer bij Orchard D'Avranches. Dit is zo'n mooie combi.
Wie we bij Christa gaan doen is nog niet helemaal zeker, omdat zij ook D'avranches bloed heeft, vallen veel jonge hengsten af, terwijl ik don diego zo mooi bij haar vind passen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 18:44

anna_1981 schreef:
Wij hebben voor een aantal merries al wel een keuze gemaakt. We gaan natuurlijk onze eigen hengst (cindy's Chevy TG) ook gebruiken.
Zijn moeder Cindy gaat waarschijnlijk weer bij Kielshoop Honnyhill, dit jaar is ze gust gebleven ivm de IBOB. maar vorig jaar hadden we een mooi hengstveulen van haar en kielshoop en we willen ook wel zo'n mooi merrie veulen van haar, want die hebben we nog niet gefokt.

Carolien gaat net als alle andere jaren weer bij Orchard D'Avranches. Dit is zo'n mooie combi.
Wie we bij Christa gaan doen is nog niet helemaal zeker, omdat zij ook D'avranches bloed heeft, vallen veel jonge hengsten af, terwijl ik don diego zo mooi bij haar vind passen.

Da's jammer zeg! Don Diëgo zit ook dicht bij d'Avranches inderdaad, anders was het erg leuk geweest! Haha!

Honeyhill hebben wij ook bij één merrie super veulens gehad. Ja Die merrie past bij alle hengsten. Andere merrie had een eenvoudigere Honeyhill.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 03:25

Twee van mijn merries gaan bij mijn 2 jarige hengst, 1 merrie bij mijn cremello Lowland Damon, ,1 gaat naar Zomerdijks Willie Wortel en de laatste ben ik nog niet uit.

anna_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:00

muzefee, Cindy is ook merrie dat bij alle hengsten past. Daarom is het ook leuk om te kijken hoe zij fokt in combi met de jonge hengsten.
We hebben trouwens al een keer met haar gefokt met een nauw bloedverwant. daar kwam een veulen uit en dat is vorig jaar goedgekeurd in duitsland. Cindy is een D'Avranches en we hadden haar toen bij Orchard Boginov gedaan. Pracht veulen, maar er is al zoveel inteelt, en door zulke kruisingen worden het er alleen maar meer. Maar vaak krijg ik wel het gevoel dat je fokresutaat beter beloond wordt als je de jonge goed gekeurde hengsten gebruikt.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:24

destiny,s winoa gaat naar destiny,s boraya....hiermee kiezen wij voor lijnenteelt en om wat punten te versterken en omdat de veulens van de hengst zeer goed bevallen.

richards lady pepper gaat over een paar dagen naar beukenhofs bart....een 2 jarige zoon van vlonderzichts harm....

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:32

@diva-jenny; dat leuke dier heeft vandaag 192 en 195 (2e en 1e prijs)in de L1 gereden. We hadden poosje geen wedstrijden gereden en je kon echt merken dat hij er zin aan had. Hij is echt super! D'r komt vast weer een heel leuk veulen uit die combi.

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:10

@ melkbus
Oh wat supergoed! Ja ik heb altijd geroepen als Wytse ooit nog weer beschikbaar is wil ik daar nog een veulen mee fokken vooral omdat Callen uit die combi ook zo'n leuke pony is geworden! Dus Callen krijgt er een broertje of zusje bij volgend jaar! Jenny gaat de 24e richting hengstenhouder!

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:18

Hoi,
ik laat mijn Boginov merrie dekken door Woldhoeve's Bart, en mijn oude Czardas merrie weet ik nog niet zeker. Ik denk zelf aan Celesto en anders onze eigen NRPS hengst

anneke26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:54

ja idd diva_jenny dat was een heel mooi veulen
en een hele lieverd.......

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 06:02

Voor Tirion twijfelen we nog steeds tussen Vennebos Pretty Gamble en Kai Midas. Eigenlijk hadden we ons voorgenomen om minder te rijden, maar het veulen is zo goed, dat we feitelijk nog zo'n merrieveulen willen, hoewel we vermoeden dat Kai Midas het ook wel best zou kunnen op Tirion. Als dit een merrieveulen was geweest, hadden we nu waarschijnlijk een mooie stermerrie te koop nu.

Voor de twee andere merries wachten we op de veulens. We hebben feitelijk al andere keuzes, maar afhankelijk van geslacht en kwaliteit kan het best zijn dat we terug gaan.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:22

Even vloeken in de kerk... Ik heb mijn welsh cob merrie Madeni Marged Ddu gedekt bij de arabisch volbloed hengst G Basgier Haha!
Eens kijken wat daar voor sportpony uit gaat komen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:17

Marije, dat is geen vloeken, maar gewoon een partbred fokken.
Ben ook wel benieuwd hoor. Ja

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:15

Zowiezo onze eigen henst Putwell Panache, en 1tje door High flown's viper, en misschien nog wel een andere hengst

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:21

Nou mijn merrie staat inmiddels bij JK en we hebben toch gekozen voor Don Diego.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 18:51

creabea schreef:
Nou mijn merrie staat inmiddels bij JK en we hebben toch gekozen voor Don Diego.

Oeh! Pling Jij bent me volgend jaar dus foto's van je veulen verschuldigd. Knipoog

Sensi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:34

Onze Welsh a merrie, Shore Brooks Welsh Symbol, is gedekt door Ceulan Cariadog. Ik denk dat dit een goede combinatie gaat worden maar het is altijd afwachten.
Bij onze cobs wordt er een merrie door Armanis Diplomat gedekt en de andere wordt momenteel door Geler Llwellyn gedekt.
Onze a merrie is al drachtig gescant, voor de cobs is het nog afwachten.