Mijn welshje is 1.34, is ze dan een B of een C? Overal staat wat anders..
Alvast bedankt.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
.
.

Ze is in ieder geval geen cob (misschien ergens een kruising in haar afstamming, maar die weet ik dus niet.) kurt88 schreef:als hij 1.34 groot is dan is er geen twijfel dan is het een C!!!!

Sillief schreef:Ik ga er dus even vanuit dat ze een b-welsh is en een c-pony.
JazzPony schreef:C'tje dan
Skippy01 schreef:dat is dan dus haar type. qua maat valt ze in de c-maat...
(dat is dus de gewone maat zoals gemeten op alle pony's ongeacht ras...)
a = 0 - 1,17
b = 1,17-1,27
c = 1,27-1,37
d = 1,37-1,47
e = 1,47-1,57
en alles daarboven, dus vanaf 1,57, is paard... maar dat is dus alleen de maat...
het welsh stamboek heeft de types ook a b c en d genoemd, heel verwarrend dus...
,,(Zolang na mijn weten is het een C) Tha_Niekje schreef:Mensen, de tabel die Skippy01 heeft is de maat van sportpony's. Voor de sport valt de pony idd als C pony. MAAR dat maakt het geen Welsh C!!
De Welsh komt uit Engeland, daar hebben ze geen a t/m e pony's. Maar het type Welsh heeft in Engeland A t/m D, wat te maken heeft met het type en de maat (en andere maten als van de Nederlandse sportpony's. Ook hebben ze in Engeland nog de Welsh Part Bred.
De Welshjes die in Nederland zijn, behoren ook tot een sectie als ze volgens bloedlijnen en exterieure eigenschappen aan die sectie voldoen en ingeschreven zijn bij een Welsh stamboek.
Het NWPCS (Nederlands Welsh Pony en Cob Stamboek) erkend de secties A,B,C en D, ook hebben zij ipv de Welsh Part-Bred, de Welsh NWR en WPBR (gekruisd met ander bloed om een mooie grotere rijpony te creëren).
Als je pony 1.34m is, ligt het feitelijk aan haar papier of ze een Welsh B of een Welsh C is. Maar als ze geen papier heeft kan je naar de eigenschappen kijken van de beide secties (ookal kan de pony ook gewoon een kruising zijn met andere rassen en Welsh bloed voeren).
Neem anders eens een kijkje op http://www.nwpcs.nl/, daar staan alle secties ook uitgebreid beschreven.
Citaat:Mijn welshje is 1.34, is ze dan een B of een C?