Beoordeling/ tips gevraagd! vragen over Welsh A veulen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Beoordeling/ tips gevraagd! vragen over Welsh A veulen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 00:04

Hallo hier was ik weer! ik ben nog nieuw in de Welsh wereld, dus heb nog de nodige vragen. Wanted en ik hebben een poosje geleden een Welsh A hengstveulen gekocht, met als doel hem op te fokken voor de hengstenkeuring (en als kameraad natuurlijk, hihi). nu weet ik daar niet zoveel van. ik heb een kleine merrie (NMPRS) waarmee ik naar de keuring geweest ben dit jaar. daarvoor moest je inschrijven in het stamboek etc.
hoe werkt dit bij het Welsh pony & Cob stamboek? op de site kan ik niet zoveel vinden. Santje (het veulen dus) hebben we gekocht met paspoort, en veulenboekbewijs. betekent dit dat hij is opgenomen in het stamboek? krijgen we hiervan later nog een ander papier als Santje groot is?

verder behoort hij tot de sectie A, maar officieel gaan A-ponies maar tot 1,17 meter. Santjes vader is 1,22 meter, en zijn moeder 1,19 meter. Santje is zelf nu 1,05 ongeveer denk ik, en een half jaar jong. hoe werkt dit bij het stamboek? waarom worden ze wel A-tjes genoemd terwijl dit bij andere ponies B-tjes zouden zijn? of heb ik het nou helemaal mis?
nou ja zoals jullie zien heb ik nogal wat vragen. alle informatie die jullie hebben is natuurlijk welkom!

tenslotte nog dit: wat vinden jullie van Santje? denken jullie dat hij een kans maakt op de keuringen? ik heb contact gehad met de fokker, die er ook mee naar de keuring is geweest (resultaat horen jullie later, hihi (niet spieken in onderschrift)). alle tips/ ervaringen zijn méér dan welkom!

meet Santje (officieel 'Roetsenest's Santiago', Springbourne Glide X Nachtegaal's Captain):

hier enkele dagen oud:
Afbeelding

in stap:
Afbeelding

in stand (dikke kont, hihi):
Afbeelding

in draf (hij kan echt super draven, helaas hebben we het nog niet zo mooi kunnen vastleggen...):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dit was het! alvast bedankt voor de tips/ beoordelingen!

Westernfreak

Re: Beoordeling/ tips gevraagd! vragen over Welsh A veulen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 15:13

Om te beginnen: de welsh mountain (sectie A) heeft dus inderdaad helemaal niks te maken met wat men in de sport onder A pony's verstaat. De welsh sectie A heeft een maximale stokmaat van 1,22 m. Mocht een pony groter worden dan 1,22 m. valt hij daarmee onder de sectie B die tot 1,37 m. gaan.
Binnen de sport vallen veel welsh A pony's dus inderdaad binnen de categorie B.

Het is onmogelijk om nu als veulen zijnde al te beoordelen of hij het zal redden tot stamboekhengst.
Ook al is de afstamming goed...
Ik kan je het advies geven om veel te gaan kijken bij keuringen en andere fokkers, daar leer je erg veel van!

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:49

merrieveulen schreef:
Santje (het veulen dus) hebben we gekocht met paspoort, en veulenboekbewijs. betekent dit dat hij is opgenomen in het stamboek? Nee krijgen we hiervan later nog een ander papier als Santje groot is? Als hij op de keuring komt vanaf zn derde jaar, als hengst op de hengstenkeuring en als ruin kan ook nog op de merriekeuring, hij moet dan wel minimaal een tweede premie halen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 00:59

OK bedankt! ik weet nog niet of we volgend seizoen ook al naar een keuring(en) gaan, maar ik ga in ieder geval kijken. lijkt me erg leuk, de NMPRS keuring is ook alleen het bekijken al waard. maar ik denk dat de welsh keuringen misschien wat grootschaliger zijn?

@ topcob, moeten we dan papier aanvragen? hoe gaat zoiets in zijn werk?

we gaan in ieder geval ook nog bij paps en mams kijken een keer, ben erg benieuwd naar ze in real life. ik heb geen verstand van de afstamming, heb alleen wel begrepen dan Glide een goede hengst is, en Captain ook.
in ieder geval bedankt tot zover, maar hou vooral niet op! kom maar door met die adviezen!!!

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 09:34

Je kunt met hem tot en met zn tweede jaar naar de merriekeuringen, hij doet dan mee in de jeugdrubrieken.

Vanaf zn derde jaar kan hij opgenomen worden in het hoofdstamboek. Hij wordt dan op de keuring gemeten, veterinair gekeurd en zn aftekeningen worden opnieuw gecheckt.

Als hengst kan dit dus op de hengstenkeuring als hij wordt goedgekeurd en als ruin kan dit op de merriekeuringen.

Je moet dan je papier inleveren en krijgt een nieuwe.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:28

merrieveulen schreef:
we gaan in ieder geval ook nog bij paps en mams kijken een keer, ben erg benieuwd naar ze in real life. ik heb geen verstand van de afstamming, heb alleen wel begrepen dan Glide een goede hengst is, en Captain ook.
in ieder geval bedankt tot zover, maar hou vooral niet op! kom maar door met die adviezen!!!

Glide komt ook op de hengstenkeuring in 2007 (9 en 10 februari). Het is inderdaad een hengst die dit jaar veel 'in the picture' kwam door zijn nakomelingen op de keuringen. Met name door de hengst Vlonderzicht's Harm en de merrie Peelzicht's Maicy.
Captain is inderdaad ook een goede hengst, hij is niet voor niks preferent verklaard Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 19:41

kan ik ook lid worden van het stamboek? ik neem aan dat je dan informatie krijgt over wanneer de keuringen zijn en andere belangrijke zaken omtrent het ras?

als Santje nou geen premie haalt, mag je dan nog wel meedoen met verdere keuringen om het nog eens te proberen?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:52

www.nwpcs.nl of
www.wpcv.nl

Data van keuringen staan ook online, maar om deel te nemen moet je inderdaad lid zijn en de pony moet dan op jouw naam staan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 20:21

het is nog niet zeker of ik dit jaar al met hem naar de keuring wil/ kan. mijn naam staat niet op het papier of paspoort. moet dit dan officieel gewijzigd worden oid? ik heb hem nl wel gewoon gekocht maar heb geen idee hoe dat verder werkt. bij mijn twee andere heb ik zelf het paspoort etc. aangevraagd dus stond ik er gelijk op...
bedankt voor de links!

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:50

Je moet eerst lid worden van een van beide stamboeken en dan daarna het papier en paspoort opsturen om op je naam te laten zetten. Alleen dan kun je mee doen met keuringen e.d.
Hebben de vorige eigenaren op het veulen papier ingevuld, dat hij aan jullie verkocht is ? Zo nee, dan moet je dat eerst in orde laten maken, voor je het papier opstuurt.
Als je kunt, ga dan kijken bij de hengstenkeuring in februari op het federatiecentrum.
Dan krijg je een idee wat er gezocht wordt qua hengsten en hoe ze worden voorgebracht.
Een veterinaire goedkeuring is in tegenstelling tot het NMPRS niet voldoende om een hengst goedgekeurd te krijgen. Daar komt iets meer bij kijken en het kost ook best wel geld.
Succes er mee

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:55

idje schreef:
Een veterinaire goedkeuring is in tegenstelling tot het NMPRS niet voldoende om een hengst goedgekeurd te krijgen. Daar komt iets meer bij kijken en het kost ook best wel geld.
Succes er mee

Zowel bij het WPCV als bij het NWPCS behoort dit wel tot de mogelijkheden!
Het WPCV werkt namelijk volgens de richtlijnen van het moederstamboek en kent dus niet de goedkeuring van hengsten op een show door juryleden. Er zijn wel shows waar hengsten voorgesteld en beoordeeld worden (door engelse juryleden), ze kunnen dan ook een premium krijgen.

Bij het NWPCS heb je stamboekhengsten (opgenomen tijdens de Centrale Hengstenkeuring in Februari) en basisboekhengsten (enkel veterinair ggk).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 22:22

idje schreef:
Je moet eerst lid worden van een van beide stamboeken en dan daarna het papier en paspoort opsturen om op je naam te laten zetten. Alleen dan kun je mee doen met keuringen e.d.
Hebben de vorige eigenaren op het veulen papier ingevuld, dat hij aan jullie verkocht is ? Zo nee, dan moet je dat eerst in orde laten maken, voor je het papier opstuurt.Als je kunt, ga dan kijken bij de hengstenkeuring in februari op het federatiecentrum.
Dan krijg je een idee wat er gezocht wordt qua hengsten en hoe ze worden voorgebracht.
Succes er mee

bedoel je dat de vorige eigenaar mijn naam erop moet zetten? dat kan niet, wij hebben Santje op een markt gekocht (ook een verhaal apart dat hij daar was, hij komt nl bij een goede fokker vandaan maar dat terzijde).

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:56

Heeft de fokker bij de verkoop aan de handelaar het 'verkoop'gedeelte op het papier niet ingevuld? Misschien kun je dat dan met de fokker regelen, want voor overschrijving is dit eigenlijk wel nodig.
Neem anders contact op met het stamboek over hoe je dit moet aan pakken. Hij is wel gechipt, zodat je kunt bewijzen dat het de zelfde pony is als op het papier?
En weet de fokker nog aan welke handelaar hij je pony verkocht heeft, want dan kun je het misschien alsnog met de man die hem aan jou verkocht heeft regelen.
Maar als er niets is ingevuld, zou ik eerst gewoon contact opnemen met de fokker en het daar mee regelen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 23:02

ik ga het nakijken. alle gegevens op het papier kloppen wel met het veulen (hij is gechipt).
ik zal even uitleggen:
wij kwamen dit veulen bij toeval op de markt tegen, we waren gewoon aan het rondneuzen daar. we hadden wel het plan liggen om volgend jaar zo'n veulen te kopen, dus toen we Santje zagen was het gebeurd... papieren gecheckt en alles, en hij was van ons. daarop ben ik info gaan zoeken over de fokker en afstamming, en zo kwam ik op de site van de fokstal terecht. daar stonden ook foto's op van Santje als veulen van enkele dagen jong... ik heb hen een mail gestuurd, dat ik hun veulen heb en waar ik hem vandaan heb etc.
vervolgens hoorde ik van de fokker dat zij hem verkocht hadden aan iemand, die van plan was hem op te fokken voor de hengstenkeuring. deze persoon heeft hem dus doorverkocht, waarna hij op de markt terecht is gekomen. de fokker schrok wel een beetje, omdat dat niet de bedoeling is geweest. de fokker heeft Santje dus niet aan de handelaar verkocht waarvan wij hem kochten. de handelaar sprak Duits trouwens...
maar goed ik zal de papieren nakijken, misschien is er wat te regelen nog met de fokker...

[edit] ik heb de papieren gelijk maar even erbij gepakt, en op zowel het veulenboek papier als in het paspoort zijn geen wijzigingen van eigenaar ingevuld. volgens het papier is het veulen dus nog gewoon van de fokker. ik zal dus eerst contact met hen opnemen...

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:12

Westernfreak schreef:
Het WPCV werkt namelijk volgens de richtlijnen van het moederstamboek en kent dus niet de goedkeuring van hengsten op een show door juryleden. Er zijn wel shows waar hengsten voorgesteld en beoordeeld worden (door engelse juryleden), ze kunnen dan ook een premium krijgen.

Bij het NWPCS heb je stamboekhengsten (opgenomen tijdens de Centrale Hengstenkeuring in Februari) en basisboekhengsten (enkel veterinair ggk).

Maar dan moet die basisboekhengst wel 2e premie waardig zijn, want anders gaat het feest alsnog niet door.
Maar idd, naast Goedgekeurd door het NWPCS, zijn er meer mogelijkheden.
Maar een basisboekhengst heeft niet de zelfde status als een goedgkeurde en de producten worden niet direct opgenomen in het hoofdstamboek.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:15

Merrieveulen succes er mee. Probeer het maar snel te regelen en veel geluk met je veulen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 23:18

hihi bedankt! het zou leuk zijn als hij het goed doet op de keuringen, maar ik heb mijn beesten eigenlijk gewoon omdat ik het leuk vind. zo haalde mijn bijna dooie merrie een tweede premie tegen alle verwachtingen in... maar eerst maar eens zien te regelen dat die papieren in orde komen... ben ik nu illegaal bezig eigenlijk?

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:59

Dat geloof ik niet hoor. Hij staat gewoon nog niet op je naam. De div. verkopers zijn niet correct geweest, maar als je niet weet hoe of wat, dan kun je er niet echt wat aan doen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 00:01

OK dan is het goed, hihi!
ik zal even mailen met de fokkers, aangezien de 'tussenverkopers' er niet op staan maakt dat ook niet uit denk ik...

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 01:15

idje schreef:
Maar dan moet die basisboekhengst wel 2e premie waardig zijn, want anders gaat het feest alsnog niet door.Maar idd, naast Goedgekeurd door het NWPCS, zijn er meer mogelijkheden.
Maar een basisboekhengst heeft niet de zelfde status als een goedgkeurde en de producten worden niet direct opgenomen in het hoofdstamboek.

Onzin, een basisboekhengst hoeft niet gekeurd te worden op exterieur, dus ook niet minimaal een 2e premie te hebben!
Veel hengsten die de goedkeuring niet halen of nooit op de keuring zijn verschenen worden alsnog als basisboekhengst ingezet, veulens daarvan komen ook in het veulenboek en kunnen net als alle andere pony's als 3 jaar of oudere in het stamboek worden opgenomen.
De preferente Colne Heartsease is bijvoorbeeld begonnen als basisboekhengst, maar ook vader van Coelenhage's Jarno, Friars Bantam is een basisboekhengst. Een basisboekhengst kan soms dus zelfs een betere fokhengst blijken te zijn dan een stamboekhengst! Knipoog

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 07:48

WF je hebt gelijk. Foutje van deze kant. En dat er toppers tussen zitten, daar ken ik er ook een paar van (Desarbre Shoestring bvb Sectie B)
Want oh foei, ik doe niet in A's maar in B's. Erg he? Knipoog

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:25

ik heb mijn wels a veulen ook op naam gezet, en ook bij deze ponie was het verkoop gedeelte op papier niet ingevuld....

Zonder problemen overgeschreven hoor,,,,

en heb dit al meerdere malen gedaan bij welsh ponies en heb er nog nooit problemen mee gehad..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 00:51

hoe heb je dat laten doen? via het stamboek of via de fokker?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 08:28

ik heb mijn beide pony´s ook op naam laten zetten. je moet idd eerst lid worden van het stamboek en dan het papier opsturen. Bij mij was het verkoop gedeelte wel ingevuld. Toen heb ik een nieuw papier gehad met mijn naam als eigenaar.

Bij de keuring is mijn merrie opgenomen in het stamboek en heb ik ipv het veulenboekpapier een stamboekpapier gekregen.

Mijn beide pony´s komen trouwens van een basisboek hengst.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 20:11

maar om over te laten zetten op mijn naam, is het dan voldoende als de fokker een handtekening enzo in het papier zet, en ik ook? of moet dat ook geregistreerd worden bij het stamboek?