Beoordeling Welsh A merrie.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Beoordeling Welsh A merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 09:30

joostvangestel

Re: Beoordeling Welsh A merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:10

eerst maar eens de conditie: de merrie is nogal vet, dat maakt de beoordeling iets moeilijker.

Het hoofd zit leuk in elkaar. Steekt ook een mooi hoofd en oor op. Zo te zien een sterke ruglijn, maar dat kan komen door de overconditie. De hals (en met name de nek) mogen iets langer.Mooi kort pijpbeen, beenstanden vanuit deze kant wel goed. Met de diepte zit het denk ik wel OK, schouder is ook goed, maar kan niet goed zien hoeveel schoudervrijheid de pony heeft. Wel sterk bewegend uit de achterhand zo te zien.

Al met al een leuke pony. Als ze volgend jaar mee moet naar de keuring, wel even af laten slanken gedurende de winter (ook weer niet te veel), zodat ze goed opgebouwd kan worden voor het keuringsseizoen.

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:18

een kei mooie pony
als je zegt dat ze vet is dn kun je har misschien gaan rijden vaker in de week en dan kan ze miscchien wel mee doen aan de keuring

gekketeckel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:24

Er staat een mooi rassig hoofdje op ,ik vind dit echt wel een mountain type maar ik kan niet zo goed oordelen ,ik draai nog niet zo heel lang mee in de welsch wereld.
groetjes madrieka

Yorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:26

<Edit> Sorry... Leefde me ff uit... <Edit>
Laatst bijgewerkt door Yorrie op 30-10-06 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 10:28

Yorrie, je weet toch wel dat op bokt ABN getypt hoort te worden he. Knipoog
Leuk dat je de pony gaaf vindt. Haha!

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:31

Ik vind hem wat hoekig misschien komt dit doordat er inderdaad wat vet aanwezig is het is niet echt mijn smaak maar goed smaken verschillen !

abcfgd1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:33

Ik vind de schouder te steil en het achterbeen erg steil, de halsaanzet is niet zo mooi en de hals zelf zou iets langer mogen zijn ook over de croupe ben ik niet zo enthousiast.

Goed hoofd met mooi gevormde oortjes. Pony lijkt vooral van achter goed te bewegen, maar beweging is op deze foto's niet heel goed te beoordelen.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:39

Nou Sjoert ik wordt helemaal gek van je spambom dus heirbij mijn beoordeling. Dank je wel voor de foto van het achterbeen.
Als eerste ik heb natuurlijk niet alle wijsheid en iedereen kijkt anders tegen een pony aan. Een pony hoor je niet te beoordelen vanaf ee nfoto, geeft namelijk een vertekend beeld!
maar vooruit maar:
Pony zal niet de jongste meer zijn +10 jaar. Een goed gevormd hoofd met sprekende ogen een mooie kleine oortjes. Ik vind de schouder in tegen stelling tot JvG wel wat steil. dan de achterhand steil in het achterbeen, had van mij meer gebogen mogen zijn! Ook de halslengte is wat beknopt
Toch zou ik het aandurven, mits op de juiste conditie, haar te presenteren voor de jury, merrie is zeker stamboekwaardig

gekketeckel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:44

PeeWij schreef:
Nou Sjoert ik wordt helemaal gek van je spambom dus heirbij mijn beoordeling. Dank je wel voor de foto van het achterbeen.
Als eerste ik heb natuurlijk niet alle wijsheid en iedereen kijkt anders tegen een pony aan. Een pony hoor je niet te beoordelen vanaf ee nfoto, geeft namelijk een vertekend beeld!
maar vooruit maar:
Pony zal niet de jongste meer zijn +10 jaar. Een goed gevormd hoofd met sprekende ogen een mooie kleine oortjes. Ik vind de schouder in tegen stelling tot JvG wel wat steil. dan de achterhand steil in het achterbeen, had van mij meer gebogen mogen zijn! Ook de halslengte is wat beknopt
Toch zou ik het aandurven, mits op de juiste conditie, haar te presenteren voor de jury, merrie is zeker stamboekwaardig

wil je mijn merrie ook beoordelen???

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:02

Ik zal me er ook eens aan wagen.

Een wat oudere merrie met een mooi sprekend hoofd, goed oog en oor, neusgaten mooi bovenop.
Hoofd/halsaansluiting ietwat vol.
Hals lijkt in stand wat diep uit de borst te komen, in beweging wel mooi gedragen.
Schouder wat steil.
Mooie lange bovenarm en kort pijpbeen.
Pony heeft een goede bovenlijn en diepte.
Achterbenen iets steil.
Doet in zn geheel in stand wat eenvoudig aan.
Beweging sterk vanuit de achterhand met voldoende buiging in het spronggewricht, voor moeilijk te beoordelen maar lijkt goed vanuit de schouder te gaan.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 16:52

Iedereen die gereageerd heeft: thanks!

De merrie:
Citaat:
Allereerst de afstamming: Fronbach Hello Campers x Flevozicht's Kitty (Lambert x Twyford Pepper)

geboren op 31 mei 1994 hoogte 118.5

Premies/Plaatsingen
15-06-96 heteren 1E
05-07-97 Hengelo 1D
04-07-98 Hengelo 1A/aangw. CK
22-08-98 CK Kootwijk 1e

Predikaat STER

Daarna verkocht voor de fokkerij naar Drenthe. Waar na korte tijd haar eigenaar moest worden opgenomen in een verzorgingstehuis. Pony overgenomen door de buren die er hun nichtjes op lieten rijden. (geen welsh mensen, wel KWPN-ers) Veulen is verkocht, geen idee waarheen.
2 jaar geleden nichtjes eraf gegroeid, en pony kwam te koop. Dit te horen gekregen van vriendin, die van haar schoonzuster van het bestaan van de pony wist.

Tot zover het levensverhaal van Dream Team's Queen. Haha!

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:56

Sjoert schreef:
Iedereen die gereageerd heeft: thanks!

De merrie:
Citaat:
Allereerst de afstamming: Fronbach Hello Campers x Flevozicht's Kitty (Lambert x Twyford Pepper)

geboren op 31 mei 1994 hoogte 118.5

Premies/Plaatsingen
15-06-96 heteren 1E
05-07-97 Hengelo 1D
04-07-98 Hengelo 1A/aangw. CK
22-08-98 CK Kootwijk 1e

Predikaat STER

Daarna verkocht voor de fokkerij naar Drenthe. Waar na korte tijd haar eigenaar moest worden opgenomen in een verzorgingstehuis. Pony overgenomen door de buren die er hun nichtjes op lieten rijden. (geen welsh mensen, wel KWPN-ers) Veulen is verkocht, geen idee waarheen.
2 jaar geleden nichtjes eraf gegroeid, en pony kwam te koop. Dit te horen gekregen van vriendin, die van haar schoonzuster van het bestaan van de pony wist.

Tot zover het levensverhaal van Dream Team's Queen. Haha!

Maar nu nog je eigen beoordeling!!!!

onno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:11

ja redelijk maar bij de welsh A is er best wel veel concurentie Haha! wie zijn de pappie en mammie?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 04:41

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:58

Jammer dat je de afstamming al verraden hebt...ik had namelijk wel gedacht aan een Campers!
Mede doordat Queen aardig wat overeenkomsten heeft met onze merrie Frosina Nanda zeker op de eerste foto Lachen en eerlijk is eerlijk, Campers heeft ook beste beweging doorgegeven aan zijn nakomelingen! Maar ja, nu is het makkelijk praten voor mij. Clown
Maar goed, je hebt dus een halfzusje van Kadance uit de leuke merrie Kitty (die ken ik wel IRL).

Overigens is er voor Queen wel eens een hengstenkeuze topic geopend op bokt.

pikatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:41

vind r alleen een beetje raar draven maar leuk beesjiej weet niet of ze het goed zou doen op de keuring

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:54

pikatjuh schreef:
vind r alleen een beetje raar draven maar leuk beesjiej weet niet of ze het goed zou doen op de keuring

Nagelbijten / Gniffelen Hier spreekt een echte kenner. Clown

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:01

MissJ schreef:
pikatjuh schreef:

Nagelbijten / Gniffelen Hier spreekt een echte kenner. Clown

Ja

Pas maar op, zometeen komt ze met groentensoep en thee zakjes Haha!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:02

Oh lekker, soep en thee, verzorging voor mijn verkoudheid. Haha!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:52

MissJ schreef:
Oh lekker, soep en thee, verzorging voor mijn verkoudheid. Haha!

Haha!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 01:07

Westernfreak schreef:
Jammer dat je de afstamming al verraden hebt...ik had namelijk wel gedacht aan een Campers!
Mede doordat Queen aardig wat overeenkomsten heeft met onze merrie Frosina Nanda zeker op de eerste foto Lachen en eerlijk is eerlijk, Campers heeft ook beste beweging doorgegeven aan zijn nakomelingen! Maar ja, nu is het makkelijk praten voor mij. Clown
Maar goed, je hebt dus een halfzusje van Kadance uit de leuke merrie Kitty (die ken ik wel IRL).

Overigens is er voor Queen wel eens een hengstenkeuze topic geopend op bokt.

Dat was ik Clown
Maar wat ik me dus afvraag: Wat geeft Campers dan normaalgesproken gemiddeld door? Ik begrijp nl. uit de verschillende reacties dat deze pony niet voldoet aan het gemiddelde beeld van een afstamming van deze hengst. Misschien is dat ook iets om in mijn achterhoofd mee te nemen als ik de pony volgend jaar ga laten dekken.
*toch binnenkort maar eens bij de fokker van de pony op de koffie, kan gelijk die geweldige fotoreportage mee, dat zal ie vast leuk vinden. *

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:58

Wat Campers over het algemeen erg doorgaf is maat...
Zelf is hij met veel moeite onder de meetstok van 1,22 m. gekomen en ook veel van zijn nakomelingen zijn boven die maat uitgegroeid. Dit komt mede door het type, over het algemeen staan de pony's hoog op de benen (lange pijpen), vandaar dat Joost, denk ik, niet door had dat het een Campers was Knipoog
Verder heeft hij IMO veel rasuitstraling (mooi gevormde hoofdjes met kleine oren) en sterke beweging meegegeven aan zijn nakomelingen. Zijn veulens liepen vaak op kop, toch zijn het pony's die pas op latere leeftijd mooi worden (laatrijp).

Verder zijn bepaalde mensen van mening dat afstammelingen van Campers een 'rotkarakter' hebben. Ik denk eerder dat dit te maken heeft met de eigenaar, heb nu kennis gemaakt met diverse nakomelingen van hem en ik kan prima met ze werken. Sterker nog, ze zijn uitstekend geschikt voor het werk! Je komt veel Campers nazaten tegen in de sport.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:10

Toch interessant om te weten, bedankt voor de info. Karakter is super, maar dat blijkt ook wel uit de foto's denk ik die bij HAW staan. Knipoog Ik had me iig geen fijnere kinderpony kunnen aanschaffen denk ik.

Voor de liefhebbers die de foto's nog niet gezien hebben: viewtopic.php?f=10&t=675517&hilit=

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:13

Westernfreak schreef:
Verder zijn bepaalde mensen van mening dat afstammelingen van Campers een 'rotkarakter' hebben.

Ik moet zeggen dat ik Campers nooit veel meegemaakt heb, hoewel ik er wel bij was toen hij gemeten werd bij zijn eerste goedkeuring in Nederland Knipoog De verhalen over Campers zelf waren met name nogal wild, althans dat Campers zelf niet zo'n lieverdje was. Voor wat betreft het ras wat hij doorgeeft klopt het verhaal zeker. Het type zal deze merrie wel deels meegekregen van Caehemdden Cariad, de oma van Campers, een echt heel mooie merrie.