En dan heb ik het niet alleen over de stempel hengsten (CC Madog, Penual Mark, etc.), want bekende hengsten zijn niet per definitie de beste.
Om de keuze niet te moeilijk te maken, mogen jullie een top 3 maken. Desnoods 1 lijst voor oude hengsten en 1 voor nieuwere hengsten.
Liefst met beargumentering erbij.
Hier mijn lijst oude hengsten:
1) Clan Pip (Clan Tony x Clan Prue uit Clan Dana)

Clan Pip zit in de meeste van mijn ponies. Over het algemeen zijn Clan Pip nakomelingen imo stevige ponies met veel bot. Bewegingen zijn varieerend, maar meestal goed. Grote pluspunt van Clan Pip ponies zijn voor mij de mooie hals vorm en de stevige benen.
2) Revel Orange Pip (Clan Pip x Revel Sepha uit Twyford Grenadier)
Voor deze hengst geldt eigenlijk alles wat bij zijn vader ook al staat, met als voordeel een scheut Twyford bloed erbij, en dus breder inzetbaar.
Verder is hij voor mij een favoriet, omdat hij aan de wieg staat van de Moorcock ponies.
3) Revel Cello (Clan Pip (ja alweer) x Revel Choice uit Vardra Sunstar)
Wederom zelfde argumenten als hierboven, met (voor mij) het grote voordeel van een zeer klein percentage Coed Coch bloed.
Nieuwe hengsten:
1) Baledon Hy Society (Hisland Hyderus x Baledon Diadem uit Revel Janus)

Mijn echte favoriet. Ik heb al meerdere veulens van hem gefokt en allemaal hebben ze een super mooi hoofd en steivg tot grof beenwerk. Veel diepte en uitstraling. Beweging varieerd, ligt aan de moder lijn. Veulens van hem uit mijn merries uit de lijn van Clan Pip lijn bewegen het beste.
Van dit jaar houd ik 1 hengstveulen aan als toekomstige dekhengst, nl Rivendell's Hy Fidelity (uit een merrie van Bolster Goldleaf x Serock Crusader).
2) Llwynan Llewelyn (Llwynan Rocket x Synod Chatter uit Synod Captain, lijnteelt op Brierwood II)
http://www.brynseion.com/images/llywnanllewellyn2.jpg
Mega tank, deze hengst. Enorm front, stevige benen en een erg goede hals. Enige nadeel is de schouder, waardoor ze voor niet altijd even best bewegen. Bij de juiste merrie keuze is dit wel te compenseren.
Ik heb een jaarlinghengst van hem gehad, die nu bij vrienden van mij staat. Met die hengst dek ik volgend jaar 2 merries.
3) Mijn eigen Lowland Damon (Waxwing Hillbilly x Lowland Daffodil uit Criban King Bee)
http://members.chello.nl/melanie5/Welsh-8-juni-2005-013.jpg (grote foto)
Ik gebruik hem nu voor het 3e jaar en hij bevalt elk jaar meer. Hij geeft vrij uniforme veulens met voldoende tot zwaar beenwerk, zeer goede halzen en een zeer goede beweging.
Qua bloedlijnen past hij goed in lijstje want hij is zwaar ingeteelt op Clan Pip.
Over het algemeen komen mijn favoriten uit Revel lijnen met hier en daar wat CC (voor de beweging heb je die vaak nodig bij Revel ponies
). Ook ponies uit de Synod en Brierwood lijn staan hoog bij mij.
Leuke is dat ik steeds meer merk dat als ik een pony zie die ik leuk vind, het meestal ponies zijn uit dezelfde lijnen.
Ik heb in loop van de jaren een leuke groep ponies bijeen gespaard en en hun lijnen zitten vanaf de 3e generatie dicht bij elkaar.
Ben benieuwd naar jullie keuzes.