Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
VivianHesen schreef:Leuk dat je je gaat verdiepen in de welsh sport en fokkerij
Via het Welsh Stamboek kun je in contact komen met buddy's. Mensen die vrijwillig je op weg helpen binnen het stamboek: https://nwpcs.nl/buddys/
Voor een overzicht aan fokkers kun je hier eens kijken:
https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... wz93_Z3Y98
Niet alle fokkers staan er op, dit is op vrijwillige aanmelding
RanjaRietje schreef:Ik zit nu voor het 2e jaar met de welsjes met fokken en keuringen, het is echt heel leuk! Ik zou eens lekker gaan kijken bij de keuringen en shows. Er zijn veel pony fokkers die met trots hun pony's laten zien
EllyC schreef:
Carmen85 schreef:magicmist schreef:Ik wil met mijn welsh ook naar de keuring, dus lees even mee
Leuk! Wat voor pony heb je? Foto's?
LaDonna75 schreef:EllyC schreef:
AbsqueDubio heeft superfijne en hee knappe sportpony’s maar het zijn partbreds/nwr’s he, geen raszuivere Welshjes![]()
De tip van Vivian over buddy’s is een hele goede tip, dat kn enorm helpen. Net als fokkers en Hengstenhouderijen bezoeken, daar kun je veel kennis opdoen.
Dan je vraag over welke lijnen, dat is denk ik wel lastig. Veel Welshjes zijn toch echte kinderpony’s mits ze ook zo opgevoed zijn. Sommigen zijn echt wel pittig, maar het is een beetje geluk hebben.
Familie Zoet uit Wezep heeft een stal vol Welshjes, met name A en wat B en hun dochters rijden er ook mee. Ze hebben geregeld leuke pony’s te koop van goede lijnen, misschien kun je eens bij hen informeren.
Ik heb zelf ook enige ervaring in keuringen en shows, en zo zijn er wel meer hier, dus vraag maar raak.
magicmist schreef:Carmen85 schreef:
Leuk! Wat voor pony heb je? Foto's?
Een palomino welsh a.
dochter van kastanjehof chip en kastanjehof norinthe.
Haar volle broer is kastanjehof nash.(ggk).
Geen idee of ze keurwaardig is.
Op dit moment is ze nogal goed gevoerd en weinig conditie.
[ [url=m/kgCbum.jpg]Afbeelding[/url] ]
Vorig jaar
[ [url=m/qm0303.jpg]Afbeelding[/url] ]
Depende schreef:Dit topic komt precies op het goede moment, ik heb 1,5 week geleden ‘per ongeluk’ een goede merrie gekocht.Ik was op zoek naar een gezelschapspony en kwam thuis met een Kroon ervaren fokmerrie. Nu gaat het ook wel een beetje kriebelen om te fokken (2 gezelschap pony’s is beter dan 1), maar ik heb altijd ruinen gehad, dus geen flauw idee. Merrie is ingeschreven bij het nwpcs dus lijkt logisch daarbinnen te blijven, maar ook daar moet ik mij nog in verdiepen.
Carmen85 schreef:De pony's van AbsqueDubio had ik gezien dat het partbreds zijn. Zo ver zit ik er inmiddels wel in. In dat topic wordt gesproken over het verschil tussen WPCV en Nwpcs. Dat vond ik vooral boeiend. Hoe zie jij dat, zijn het duidelijk twee kampen, of zijn de meeste fokkers gewoon lid van beide? Is het voor de veulens beter om in te schrijven bij de één ipv de ander?
Ik ga zeker bij een aantal fokkers informeren. Familie Zoet woont op redelijke reisafstand. Ben alleen bang dat ik meteen met een pony thuis kom. Ze hebben wel heel veel leukerds
LaDonna75 schreef:Carmen85 schreef:De pony's van AbsqueDubio had ik gezien dat het partbreds zijn. Zo ver zit ik er inmiddels wel in. In dat topic wordt gesproken over het verschil tussen WPCV en Nwpcs. Dat vond ik vooral boeiend. Hoe zie jij dat, zijn het duidelijk twee kampen, of zijn de meeste fokkers gewoon lid van beide? Is het voor de veulens beter om in te schrijven bij de één ipv de ander?
Ik ga zeker bij een aantal fokkers informeren. Familie Zoet woont op redelijke reisafstand. Ben alleen bang dat ik meteen met een pony thuis kom. Ze hebben wel heel veel leukerds
Het is ook een beetje een gevoel dat je bij de beide stamboeken hebt. Het WPCV is geënt op het Engelse stamboek en doet niet aan hengstenkeuringen. Ze geven enkel deklicenties uit, op basis van veterinair rapport. Het NWPCS houdt wel hengstenkeuringen elk jaar, zoals veel NL stamboeken dat doen. Daar wordt dan beoordeeld op uiterlijk, beweging en ook afstamming. De rijpony's NWR moeten een aanlegtest ondergaan (onder het zadel) om uiteindelijk stamboekhengst te worden, de overige secties niet, daar is enkel goedkeuring op de HK voldoende. WPBR mogen wel op vrijwillige basis meelopen met de test.
De merries geldt min of meer het zelfde, bij de WPCS doen ze niet aan premies. Wel kunnen pony's daar op shows een "ribbon" halen, gold of silver en bij 2 of 3x een ribbon kunnen ze "golden/silver mare/gelding" worden. Bij de NWPCS kun je een 1e/2e/3e premie halen op een keuring met je veulen of merrie (en ruinen ook). De betere eerste premie-merries kunnen ster worden verklaard en daar weer de betere merries van, kunnen als ze een veulen hebben gehad met 1e premie, keur worden verklaard. Loopt de merrie een voldoende IBOP of hoger in de sport dan wordt ze kroon, het hoogst haalbare voor een merrie op basis van haar eigen uiterlijk en gangen.
Goed, wat mezelf betreft: ik ben alleen lid van het NWPCS en registreer daar mijn veulens. Op de websites van de stamboeken kun je wel meer info lezen, ook over kosten, ik geloof dat het uiteindelijk onderaan de streep niet heel veel uit maakt welk stamboek je kiest. De een heeft een all in tarief en de ander factureert de onderdelen apart. https://www.wpcvnederland.nl/ en https://nwpcs.nl/
Depende schreef:Via mijn hoefsmid, ik heb 2 pony’s aan huis en de grote merrie wordt 27 en heeft Cushing. Dus tijdens het bekappen met de hoefsmid besproken dat ik wil voorkomen dat ik mijn merrie moet laten inslapen en dat de anders dan alleen staat. Een paar weken later berichtte zij mij dat een klant van haar wel wilde verkopen in verband met eigen gezondheid. Toen gaan kijken en kijken is kopen