Correcte Welsh Sectie C ? Voor de kenners!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Correcte Welsh Sectie C ? Voor de kenners!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 22:52

Long Long Time ago was ik actief in de welshjes. Ik verzorgde pony's van en ging mee met een kleinschalige welshfokkerij op keuringen en leerde daar van alles over toiletteren, voorbrengen, rassenkennis etc.
Echter was dit bij de sectie A.
Inmiddels ben ik groot en sterk (?) en heb ik vorige maand mijn eigen Welsh pony aangeschaft.
Alleen nou is alles uit die tijd een beetje weggeëbt en deze welsh is geen A maar een C, cob klein type.

Ik heb dus eigenlijk geen idee of deze merrie binnen de gewenste lijnen van de Welsh Cob valt. In eerste instantie heb ik haar daar ook niet op geselecteerd, ik wilde gewoon een leuke menpony. Maar toen ik haar kocht bleek er ook een papier bij te zitten en als ik haar gegevens wat natrek, doet haar familie het wel leuk in Engeland.

Ze is vorig jaar na de Welsh Sale naar Nederland gekomen en opgenomen in het veulenboek van het NWPCS, puur voor nederlandse registratie.

Echter begint het keuringsgebeuren nu toch ook wel weer wat bij mij te kriebelen en lijkt het me wel wat om haar op te laten nemen in het stamboek en dan aan te bieden op de keuring. Maar dan wil ik er wel zeker van zijn dat ze wel wat binnen de lijnen van het gewenste valt en ik dus eigenlijk niet zwaar voor schut aan kom zetten met een pony die sowieso niet opgenomen wordt om hoe ze qua exterieur is.

Dus bij deze een vraagje voor de kenners van deze sectie, is mijn nieuwe aanwinst een 'gewild' type binnen het stamboek ? Is ze rastypisch of heeft ze flinke tekortkomingen. Zijn deze tekortkomingen dusdanig dat ze niet eens opgenomen zou worden, of met een lage premie ?
Ik heb natuurlijk wel een en ander gezien wat netter had gekund, maar over het algemeen denk ik dat het wel een knappe merrie is, ook als ik de punten van het NWPCS erbij haal die aangegeven worden als gewenst bij deze sectie. Maar graag dus een mening van mensen die hier midden in zitten.

Ik zet hier even een linkje neer naar het topic dat ik geplaatst heb in ITP

Welsh Cob Merrie, valkkleur, 8 jaar

Ze is 8 jaar, 1.27m, gefokt op de Menai Stud in Wales, Engeland

Dit is haar bloedlijn:
http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... _font=1&l=

Let wel, ze is 4 weken bij mij, moet nog wel e.e.a aan gebeuren aangezien ze al en half jaar stil staat en alleen maar in de weide heeft staan vet worden.
Maar ik ga er vanuit dat daar doorheen gekeken wordt, er valt nu al wel te zien of ze voldoet aan de eisen of dat ze dusdanig grove rasfouten heeft dat ik er maar niet aan moet beginnen...

Ben benieuwd! Alvast bedankt ook

Reageren puur op rastype is misschien handigste om hier te doen en niet in het fototopic, om boktvervuiling tegen te gan :D

balance
Moderator Over Paarden

Re: Correcte Welsh Sectie C ? Voor de kenners!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:06

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:47

Na overleg het topic weer heropend ;).

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 00:01

Thanks a lot! ;)

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 09:15

ALs eerst gefeliciteerd met je aanwinst!

Zo op het zicht vind ik het een mooie merrie, ik persoonlijk zie ze liever iets langer gelijnd (maar ik ben een gebruikerstype) Heb je ook bewegingsfoto's?

De valkkleur zie je niet veel bij Welsh C's.
Heb er namelijk ook 1 geprobeerd te fokken maar hij is vos uitgeslagen :')

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:43

Ik vind het een supermooie pony. Ik hou wel van dit type. Lekker stevig, mooi bot, voldoende hals.
Enigste opmerking (altijd wat zeuren, perfecte paard bestaat nu eenmaal niet;)); wat meer maat zo wel leuk zijn.
Ik snap dat andere een iets andere mening zijn toegedaan wat lengte betreft maar ik denk dat dit voor een sectie C een hele mooie merrie is.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:21

leuke merrie met veel pony type. Voor de keuringen moet je haar niet verder laten afvallen. Merrie heeft voldoende type, bot, breedte en diepte. Mooie achterhand. Vind het hoofd wat eenvoudig en iets meer stokmaat zou gewenst zijn. Maar mijn overleden merrie was ook slechts 1,28 en won alles waar ze kwam. Merrie komt uit een goed nest dus ook interessant om mee te fokken. Beweegt netjes al zou ze wat meer oprichting en knie actie mogen tonen. Verdiep je nog even in het toilet en de conditie die op een keuring gezien wil worden en dan sla je (mijn inziens) echt geen gek figuur.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 21:38

Bedankt voor de reacties!

Ah ze willen dus nog steeds vette pony's zien op de keuring ? Jammer, dat was ten tijde van mijn Welsh A periode ook al zo ( denk ik toch zo'n 17 jaar geleden)
Nou ja, dat zal de stalboer en tevens mede-eigenaar niet erg vinden, die houdt van goed voeren (zucht) en volle paarden en pony's. En ik er maar tegenaan trainen :-P

Ze zal wat meer gaan lopen straks en ook voor de wagen, en zal dan hoop ik toch wat strakker worden, Maar tegen de tijd van de keuring (als we daar aan mee gaan doen) dan dus weer wat spekjes gaan kweken.

Ben al wel lid geworden van het NWPCS, dan kunnen we dit jaar altijd bekijken wat we gaan doen.

Hoofd is inderdaad wat eenvoudig, knalt er niet echt uit. Nou is het hoofdstelletje wat ze op de standfoto's om had ook wat aan de grote kant wat het hoofd nog lijziger maakt, ik zal dat een beetje moeten gaan beïnvloeden met een hogere neusriem ;-)

Bewegingsfoto is wat vlak inderdaad, ze kan wel knap gaan, zal zo even wat andere foto's uploaden nog. Ze heeft een goede ruime stap wat me erg bevalt, al ist gewoon maar voor het werk. Ze gebruikt haar hele lichaam, maakt passen goed ruim en af. Dat is iets waar ik voor het gebruik sowieso wel erg op gesteld ben.

Fokken zou ik eventueel willen gaan doen mocht ze wat presteren gaan op keuring en/of wedstrijd. Ze heeft in Engeland ook voor de fok gediend. De fokker heeft haar teruggekocht om mee te fokken, echter ging hij haar valkkleurige halfbroer inzetten voor de dekdienst en heeft haar daarom opnieuw te koop aangeboden. De stal waar ze gefokt is zou een goed gewaardeerde fokkerij in Engeland zijn, heb daar echter zelf geen idee van, maar als je het internet er wat op na slaat komen ze wel veel in de picture.
http://www.menaistud.com

Ik vind het een leuk 'probeersel' , moet me inderdaad eens even verdiepen in de make-up :-P en we willen misschien ook even bij de hengstenkeuring gaan kijken begin Februari. Even weer in de wereld van de Welsh kruipen.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:46

waarom zeggen er nog steeds zoveel mensen dat een pony vet moet zijn op een keuring. Echt grote bullshit ! Een pony moet op een keuring vol en bevleesd en bespierd zijn. Absoluut geen vet ! Er is een groot verschil tussen sportconditie en keuringsconditie. Als je in Wales kijkt zie je genoeg sectie C en D pony's die gevuld zijn en toch bv onder het zadel lopen. Hier in Nederland zijn de gebruikspony's vaak minder vol en erg opgetrokken. Helaas kun je dit de gebruikers niet aan het verstand brengen. Ik zou zeggen maak dan een keus. Gebruik of keuringen. Zo hou je er het langst plezier aan. Jammer om met zo'n merrie niet naar de keuring te gaan. Als je haar er netjes opzet zou je best een leuk resultaat kunnen behalen. Dit is geen aanval op de gebruikers btw.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 21:59

Nouja goed, je geeft aan haar niet meer te laten afvallen als ik met haar naar de keuring wil. Ik vind haar op het moment nog vet en niet bespierd of bevleesd. Waarom ? Ik kan m'n vinger gewoon in haar vet duwen,het drilt achter haar schouder in beweging, ik kan geen ribben voelen nog ( ik wil ze niet zien, ik wil ze wel enigzins kunnen voelen ). Als je van achter naar haar billen kijkt heeft ze een gootje staan op haar rug/billen. De bobbels op haar dijen zijn ook nog echte blubber en geen vlees of spieren. Dus in die zin mag ze wat mij betreft afvallen qua blubbers, maar daar wil ik dan spieren voor in de plaats gaan zien. Ze heeft sinds juni afgelopen jaar alleen nog maar in een enorme weide gestaan zich vol te vreten en is niet meer in handen geweest. Geen enkele pony wordt daar knap van ;-)

Misschien wat kort gezegd van mij over die vette A'tjes, maar ik weet nog van jaren terug dat er toch daadwerkelijk vette mormels bij liepen. Dat was puur spek wat er liep. Weet niet hoe dat nu is maar daarom reageerde ik misschien wat kortzichtig over vette pony's.
Vlees en bot hou ik van, absoluut, ze hoeft niet in knetterstrakke sportconditie want dan had ik niet zo'n type pony aangeschaft, ik hou wel van massa en rondingen. Maar wat mij betreft mag ze de rondingen die ze nu heeft van het vet, inruilen voor bespiering :D

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:25

mensen die een pony niet in keuringsconditie kunnen voeren (lees bevleesd en droog) gaan ze vet maken. Dat is het probleem. Een C en Cob moeten zwaar er rond zijn en dat kan heel goed zonder ze vet te hebben. Maar ja als je dat niet wilt moet je haar lekker in het gebruik inzetten. Met die reden heb je haar ook gekocht en daar is niks mis mee. Mijn C hengst is ook in sportconditie en komt in dit tenue niet op de keuring. Probeer alleen te waarschuwen om te voorkomen dat je niet van een koude kermis thuis komt als je naar een keuring gaat met een pony in een schrale sportconditie. Teleurstelling zal dan groot zijn en het ligt op dat moment altijd aan de jury of het stamboek.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 22:46

Nee heb altijd wel geweten dat ze niet in superstrakke sportconditie op de keuring verschijnen, dus daar zal ik tegen die tijd wel kritisch naar moeten kijken. Het gebruik is inderdaad mijn hoofdmoot, keuring is leuk meegenomen, niet noodzakelijk. Wil ik naar de keuring dan streef ik wel naar perfectie ( zo ben ik dan ook wel weer ) dus dan maak ik het mezelf lekker moeilijk :P Ik laat eerst alles lekker op me afkomen en kijk goed om me heen, maak vergelijkingen. Wie weet valt ze ook niet enorm meer af wanneer ik haar voor de wagen zet, maar loopt ze precies het goede er af. Overigens krijg ik mijn pony's nooit in superschrale sportconditie, daarvoor heb ik een stalbaas rondlopen die jaren en jaren tuigpaarden en friezen heeft opgefokt, verhandeld, aangekocht voor 'de groten' en bejureerd, en die altijd zijn voedingsleer me om de oren slingert en dus ook rustig voert zoals hij het wil, ookal vind ik dat bijvoorbeeld onnodig of iets teveel van het goede. Moet eerlijk zeggen dat ik daar regelmatig op terug moet komen als ik naar zijn paarden en de pony's kijk, ze staan er altijd knap bij ;-)

Maar even gezien jouw mening dus, vind jij haar nu dan droog en bevleesd tonen ? i.m.o is ze nu echt nog te spekkig, en moet ze in die zin nog wat afvallen dat je haar rondingen meer ziet, haar vel knapper om haar body (of vlees dan dus ) heen ligt i.p.v om haar blubs ?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:58

als ik zo de draf foto in de wei bekijk kan ze in deze conditie wel naar de keuring al is dat moeilijk echt te beoordelen vanaf een foto. Kunt het vet niet voelen of zien blubberen. Een goede C of Cob is van nature rond, maar als ze te schraal in conditie komen worden ze vaak opgetrokken en missen ze die diepte in de flanken en buik. Zoek gewoon op google of site's van Welsh fotografen foto's op van keuringen en de pony's die daar kampioen zijn geworden. Krijg je een idee hoe een pony er uit moet zien in keuringsconditie. Helaas zie je in Nederland nog niet zo heel veel sectie C en D pony's dus een echt vergelijk zal moeilijk te maken zijn. Let wel, dit is mijn mening en mijn gedachtes. Heb niet alle wijsheid in pacht. Maar hou wel in je achterhoofd dat kleren de man cq vrouw maken . . . .

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 23:25

Hmz, ik meende betere bewegingsfoto's te hebben maar dus toch nog niet. Wordt tijd dat ik die maak dus ;-)

Hier wel wat wazige foto's. Knie-actie mist ze misschien wat inderdaad, achterbeengebruik is wel goed actief met voldoende afdruk

Let niet op dat touw achter dr aan, Dit was bij de bezichtiging en het was zo stom, ik vroeg of ze even los kon draven zodat ik haar bewegingen kon zien. De jongen die haar vast had :"euh... ja hoor... " *plof* hij laat het touw gelijk los op de grond, doei pony! Wel weer gepakt en touw er af gehaald dus maar toch :-P

Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZOQQSDGK.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YWKXJSC6.jpg
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 19-01-12 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie. Overigen in link geplaatst.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 23:34

Kansloze laptop heb ik. Wilde reageren, blijft hangen, weg reactie. Foto's nog wel terug kunnen vinden... prehistorisch stuk irritatie is het :D

Nou daar ben ik inderdaad een beetje mee bezig, kijken en vergelijken. Welshmagazines uitpluizen, sites bezoeken en dus misschien naar de hengstenkeuring, alhoewel je een hengst en een merrie natuurlijk ook niet kan vergelijken. Je krijgt wel een beetje een idee van het type pony dat gewild is.

Ik dank je absoluut voor je reacties hoor. Ik ben nieuw in de wereld van de sectie C, en was ook helemaal niet op een keuringskanjer uit. Heeft me altijd wel leuk geleken, maar eigenlijk vielen dergelijke knappe en volledig beleerde/betuigde pony's meestal boven mijn budget. Ik verkoos vanwege het wegvllen van mijn menpony dan ook de ervaring voor de wagen boven een eventuele afstamming. Ik was bij Nanci dan ook een beetje verbaasd dat er zulke papieren bij zaten, zeker gezien de manier waarop ze werd aangeboden en niet dat dat iets toevoegt, maar de prijs was ook zeker niet naar een dergelijke pony. Klein lotje uit de loterij dus misschien wel ;-)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:38

blijft moeilijk beoordelen. Voor de wagen lijkt ze een stuk meer opgetrokken. De andere foto's valt het nog wel mee.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:35

mooie rastypische pony, mooi kleinwelshhoofdje, correcte bouw, voldoende bot.
sterk achterbeen, voor mag iets actiever. mooie lijn in de rug, en perfect kleurtje.
mooi beestje, succes ermee

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:51

Ik vind het een erg knappe pony. Ik houd niet van de kleur, maar ik vind haar qua type erg aansprekend. Mooie bovenlijn, sterke benen. Ik denk inderdaad dat je geen slecht figuur slaat op een keuring. Het enige dat misschien parten kan gaan spelen, is haar maat. Ze is voor een C aan de kleine kant, mogelijk merk je dat op een keuring als er grotere dieren tussen zitten. Ik denk dat als de kwaliteit gelijk is, de jury toch kiest voor een iets grotere.
Maar goed, gebruik is toch het belangrijkste. Ze heeft een hele lieve oog opslag, volgens mij kan je een bom naast haar afsteken. Heel veel plezier met deze mooie pony.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:22

Daar heb je inderdaad wel een punt, qua grootte oogt ze als een B pony, als je tussen grote c pony's staat van 1.37.5 dan scheelt het dik 10 cm en kan zijn dat ze daarvoor achteraan word geplaatst. Maar gewoon proberen, maak er een leuke dag van met je pony. Is een keer wat anders.
Er staan vaak slechter gebouwde pony's in de ring, dus als ze eerlijk zijn kijken ze door haar maat heen.
Botwerk en hoofdje is perfect en qua beweging kun je aan werken, dat moet sowieso voordat je haar laat keuren, veel en vaak oefenen en trainen.
Wij trainde onze welshjes vaak in hoog gras, en een kennis trainde ze met hoefschoenen, dan gaan ze vanzelf optillen en dit blijft er vaak wel even inzitten.
Verder mooi toiletteren en een paar weken van tevoren hard voeren en weinig gras, ze zien liever een goed gelijnde bespierde pony dan een pony met een dikke grasbuik, al zullen er altijd partijdige juryleden zitten die meteen een leeuwenhaag voorop ziten door zijn naam maargoed dat heb je overal.
Ook leuk om eens naar een engelse keuring te gaan, daar keuren ze heel anders, dan krijg je geen premies maar lintjes en bekers, en ze vertellen je ook precies wat er wel en "niet" goed is aan de pony. Vond dat altijd leuke keuringen

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:43

matasja schreef:
Daar heb je inderdaad wel een punt, qua grootte oogt ze als een B pony, als je tussen grote c pony's staat van 1.37.5 dan scheelt het dik 10 cm en kan zijn dat ze daarvoor achteraan word geplaatst. Maar gewoon proberen, maak er een leuke dag van met je pony. Is een keer wat anders.
Er staan vaak slechter gebouwde pony's in de ring, dus als ze eerlijk zijn kijken ze door haar maat heen.
Botwerk en hoofdje is perfect en qua beweging kun je aan werken, dat moet sowieso voordat je haar laat keuren, veel en vaak oefenen en trainen.
Wij trainde onze welshjes vaak in hoog gras, en een kennis trainde ze met hoefschoenen, dan gaan ze vanzelf optillen en dit blijft er vaak wel even inzitten.
Verder mooi toiletteren en een paar weken van tevoren hard voeren en weinig gras, ze zien liever een goed gelijnde bespierde pony dan een pony met een dikke grasbuik, al zullen er altijd partijdige juryleden zitten die meteen een leeuwenhaag voorop ziten door zijn naam maargoed dat heb je overal.
Ook leuk om eens naar een engelse keuring te gaan, daar keuren ze heel anders, dan krijg je geen premies maar lintjes en bekers, en ze vertellen je ook precies wat er wel en "niet" goed is aan de pony. Vond dat altijd leuke keuringen

Hier spreekt een kenner zo tezien. Een Leeuwenhaag pony, is dat een nieuw soort of ras? De kwaliteisvolle pony's zullen altijd bovenaan komen te staan of je nu op een Hollandse keuring bent of een Engelse show. Vaak zijn het wel dezelfde mensen klopt. Denk dat dat voornamelijk komt omdat zij de beste pony's hebben of ze ze er gewoon het beste op hebben staan. Als jouw pony beter is dan die van Leeuwenhaag, Zoet, Jansen of wie dan ook komt ze best bovenaan te staan. Kun je er er niet tegen dat je tweede of lager einidigd moet je thuis blijven of een betere pony kopen cq fokken.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:48

patrick76 schreef:
matasja schreef:

Hier spreekt een kenner zo tezien. Een Leeuwenhaag pony, is dat een nieuw soort of ras? De kwaliteisvolle pony's zullen altijd bovenaan komen te staan of je nu op een Hollandse keuring bent of een Engelse show. Vaak zijn het wel dezelfde mensen klopt. Denk dat dat voornamelijk komt omdat zij de beste pony's hebben of ze ze er gewoon het beste op hebben staan. Als jouw pony beter is dan die van Leeuwenhaag, Zoet, Jansen of wie dan ook komt ze best bovenaan te staan. Kun je er er niet tegen dat je tweede of lager einidigd moet je thuis blijven of een betere pony kopen cq fokken.

:D dacht al, waar blijft de reactie...

Ik val meer over het feit dat ze het hoofd perfect vind. Is dat wel zo? Ik vind het eerder wat lang.
Ben geen C kenner, maar zou hier wel even wat reactie op willen van de wel- kenners ;)
Ik vind het een hele mooie pony, maar selecteren op verbetering van het hoofd kan volgens mij geen kwaad bij een evt. hengstenkeuze.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 17:50

gelukkig toch nog iemand met wel verstand . . . . .

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:28

ik vind het een mooie merrie , mooi in verhouding kan er weinig aan zien wat niet goed is in mijn ogen of wat niet met 1 generatie te verbeteren is, nu komt het persoonlijke er aan is dat ik hem voor mij aan de kleine kant vind .

vind die benaming een leeuwenhaag pony heel erg raar en ongepast, ben het helemaal met patrick eens , mensen hoeven niet zo over de tong te gaan omdat ze gewoon weg de betere ponys hebben ten opzichte van de rest en dat een paar jaar achter elkaar dat zegt meer over de rest van de fokkers die dan al die jaren gewoon weg achter blijven mischien!? en of minder goed zijn in het klaarmaken??
nu we het er toch over hebben vind ik het gat tussen de mensen die al jaren in de top meedraaien ( bedoel ik alle secties ) en de geene die dat dus niet doen als maar groter word en dat vind ik wel beetje erg eigenlijk en niet te begrijpen. weet iemand hier een verklaring voor?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:16

@Patrick, bedoel je mij? Met name van het hoofd ben ik benieuwd? Te lang en voor verbetering vatbaar? (enigste minpuntje wat mij betreft hoor...)

@berry, ik denk dat het een groot verschil maakt hoeveel geld iemand in zijn/ haar hobby wil steken. Semi- proffesioneel klaar laten maken of gewoon zelf doen met daarbij een minder resultaat voor lief nemen. Ook zelf fokken of aankopen maakt natuurlijk verschil ;) Kan jaren schelen...
Of nooit gebeuren, natuurlijk.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:20

ja maar laten de mensen die er dus niet zoveel voor doen in de praktijk niet negatief gaan kletsen over de geene die het wel met suc6 doen neem dan voor lief dat jij zelf niet met je pony op 1 sta
als we naar een perfect plaatje willen zou het hoofd iets anders kunnen inderdaad maar zijn kleine dingen en goed te verbeteren