hoeveel groeit 2,5 jarige welsh cob?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jokenicky

hoeveel groeit 2,5 jarige welsh cob?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 17:53

hallo bokkers,

ik heb sinds een half jaartje een 2 jarige welsh cob hengst, die ik binnenkort ga laten ruinen.
ik zit me af te vragen hoe groot hij uiteindelijk zal gaan worden. hij is nu 1.31, en dus nog hengst.
zijn moeder was 1.28, en zijn vader 1.31. hij is dus eigenlijk een sectie C, maar ik denk dat hij wel in de cobmaat gaan komen?
alvast hartstikke bedankt :)
hier trouwens een foto van hem:
Afbeelding
groetjes, joke!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: hoeveel groeit 2,5 jarige welsh cob?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:42

Het is moeilijk daar iets over te zeggen. Dat licht er ook aan hoe hij de eerste jaren is opgegroeid.
Ik ken genoeg pony's die er na het derde nog 5-10cm bijkrijgen, maar ook die uiteindelijk amper meer groeien.

Eerlijk gezegd denk ik dat jou pony qua maat een sectie C blijft als ik zie hoe ontwikkeld hij al is.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:20

dit lijkt wel New Challenge's Patriot te zijn. Als dat zo is zal hij nooit uitgroeien tot een Welsh Cob (lees sectie D pony)

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 19:56

bedankt voor jullie reacties!
oké, Patrick, dat klopt!
gelukkig word ik zelf niet te groot, mijn ouders zijn ook vrij klein. :)

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:52

Is het niet zo dat hij altijd een COB zal zijn? Namelijk een Welsh pony van het COB type (sectie C)?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:55

uryanne schreef:
Is het niet zo dat hij altijd een COB zal zijn? Namelijk een Welsh pony van het COB type (sectie C)?

Een Welsh pony van het Cobtype is alleen geen Welsh Cob. ;) :D

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:01

ik heb zelf een pony van nu net 4 die ik op 3 jarige leeftijd kreeg in deze tijd is hij zo'n 8 cm gegroeid en vooral nog zijn omvang ook en nog steeds maar als ik die van jou bekijk ben ik t eens met Dyonne
dat hij al vrij ver ontwikkeld uit ziet dus denk ook dat ie niet super veel zal groeien ik ben ook maar een kleintje en die van mij is toch 1.40 m en ik zelf 1.56m

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:09

Dyonne schreef:
uryanne schreef:

Een Welsh pony van het Cobtype is alleen geen Welsh Cob. ;) :D

Dat is uiteraard waar, maar dat is ook de vraag van ts niet (bedoeld ze waarschijnlijk wel ;) )
Ze vraagt of het een COB maat zal worden. Antwoord= uiteraard want het is een COB. Namelijk een Welsh pony van het COB type :D

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:17

als we nu gewoon eens gaan praten over een sectie C of een sectie D pony, is het voor iedereen duidelijk !!!!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:39

patrick76 schreef:
als we nu gewoon eens gaan praten over een sectie C of een sectie D pony, is het voor iedereen duidelijk !!!!

Helemaal mee eens! Vind sowieso de sectie C een ondergeschoven kindje. Onbekend maakt onbemind is naar mijn idee, helaas het geval bij de C.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:14

kijk naar z'n kont in vergelijking tot zijn schoft, zijn schoft zal nog bijtrekken tot de hoogste van zijn achterhand, als het goed is ;)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:31

als het goed is . . . . . . . . ben er beetje bang voor. Blijft een sectie C en ken zijn vader en moeder een beetje . . . . . .

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:37

We hebben het in dit topic over Welsh ponies. COB maat heeft geen minimum. Maximum is voor een Pony van het COB (= sectie C) type 1.37 cm. Vanaf daar wordt het een Welsh COB (=Sectie D) die geen maximale maat hoogte kent.
Hoe je het ook wend of keert, volgens mij heeft deze pony altijd een COB maat. Het is een COB alleen geen sectie D, maar sectie C.

Zie ook de quote van de WPCV rasbeschrijving;
"De officiële beschrijving van de Welsh C is precies hetzelfde als die voor de Welsh Cob. Het enige verschil is de hoogte. Sectie C pony's mogen niet boven de 1.37 komen. Omdat de beschrijving precies hetzelfde is kunnen er wel eens pony overgeschreven worden van C naar D of andersom. Bij de sectie D is geen hoogte limiet."

Patrick weet er meer van als ik. Ben dan ook benieuwd naar zijn mening ;)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:11

zoals ik hier boven schreef is het veel makkelijker om alleen over sectie C en of sectie D te praten. Is het voor iedereen, ook voor de leek, veel duidelijker. De maat is inderdaad maatgevend. Al zijn er volgens mij niet zo heel veel zuiver gefokte sectie C pony's die zijn overgeschreveb naar de sectie D. En andersom ook niet veel. Berry zijn valk is wel een te kleine sectie D die is overgeschreven naar de sectie C

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 08:53

oke, bedankt allemaal! :)

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:12

ik verwacht dat deze pony onder de eind maat voor de sectie C zal blijven ( gaat wel naar de grens) of zn schoft helemaal bij zal trekken geen idee,
hoe we hem noemen is denk ik beetje een woordspelletje
het is een welsh pony sectie C ( oftewel een Welsh pony of cob type niet te verwaren met een welsh cob ) maar vind deze pony wel degelijk een echte Pony met een cob type ( zoals het hoort in mijn persoonlijke opinie

let wel op dat het verschil dieper gaat als alleen de hoogte maat , ik ben van mening dat een sectie C meer pony eigenschappen moet hebben als een cob en moet over komen als een pony met de breedte en diepte van een welsh cob maar iets mooier in het hoofd en iets minder bot vind ik ook acceptabel bij een C bij een D not done!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:12

Zat C's en D's waarbij de schoft toch niet weer boven de kont uit komt uiteindelijk. Daarnaast kan je van deze foto nou niet bepaald beoordelen of de pony recht voor de camera staat.

Nou zie ik niet heel veel jonge C's of D's, maar als hij 2,5 is geweest, denk ik niet dat hij nog gigantisch veel zal groeien. Ook nog met de stokmaten van de ouders erbij, is het nog wel heel wat voordat hij over de 1.37m heen gaat...
Zelf een 2,5-jarige NWR lopen. Totaal ander type, maar ga er niet vanuit dat die nog veel meer dan 2 cm zal gaan groeien uiteindelijk... (en dat hoop ik ook ;)) Maar uiteindelijk zal de tijd het ons leren ;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:37

Er is geen voorspelling van te doen. Jonge pony van vrienden van mij is van 2 naar 4 jaar ruim 5cm gegroeid.
Ik vind het moeilijk een voorstelling te maken. Eerlijk gezegd denk ik dat mijn 2,5-jarige ook nog wel een cm of 5 erbij krijgt. Maar we zullen zien. Voor mij maakt het niet veel uit. Zolang het geen 15cm er bij wordt. ;)

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:40

ik denk dat er nog een enkele cm bij komt maar de cob maat zal die nietr redden hoor.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:42

malissapaard schreef:
ik denk dat er nog een enkele cm bij komt maar de cob maat zal die nietr redden hoor.

toch weer even eigenwijs doen. COB maat heeft'ie al gered. We hebben het over sectie c en sectie d maat :D
Even de andere posts doorlezen.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:57

Dyonne schreef:
Er is geen voorspelling van te doen. Jonge pony van vrienden van mij is van 2 naar 4 jaar ruim 5cm gegroeid.
Ik vind het moeilijk een voorstelling te maken. Eerlijk gezegd denk ik dat mijn 2,5-jarige ook nog wel een cm of 5 erbij krijgt. Maar we zullen zien. Voor mij maakt het niet veel uit. Zolang het geen 15cm er bij wordt. ;)

Maar heeft deze de maat van zijn beide ouders ook al geëvenaard? Lijkt met toch ook iets om mee te nemen.

En ondertussen hebben we inderdaad wel door dat TS met cobmaat gewoon D-maat bedoelt. Samen met enkele mensen die dit op dezelfde manier overnemen... Laten we die discussie verder gewoon afronden :+ :P

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:27

uryanne schreef:
malissapaard schreef:

toch weer even eigenwijs doen. COB maat heeft'ie al gered. We hebben het over sectie c en sectie d maat :D
Even de andere posts doorlezen.

eerst huiswerk maken anders?

vind trouwens wel dat je de hengst en de merrie terug zie

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:51

heeft inderdaad van beide ouders het een en ander mee gekregen . . . . .

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 23:00

O, typfoutje, die 5cm groeien was van 3 naar 4 jaar.
Dat speelt wel mee de maat van de ouders, al zegt dat soms weinig, haha.
Daar is mijn vorige paardje het bewijs van. Die is ruim tien cm groter dan beiden ouders geworden.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:08

Ik zie een 2 jarige pony van 1.31m nog niet zomaar over de 1.37m groeien, denk dat dat wel heel optimistisch zou zijn, zeker voor zo'n goed ontwikkeld dier.

Overigens is een sektie C wel degelijk een pony, net als de sektie B, met dien verstande dat de sektie C een Cob typeheeft. Om een sektie C een Cob te noemen is misschien wel wat veel gevraagd, ik zie daar gevoelsmatig wel wat verschil tussen. Maar veel blijft daarbij een woordspelletje, zoals hierboven gezegd.

Leuk om bij de Cobs overigens een quote van Lady Wentworth uit 1958 te doen:"The Cobs are not a breed but a type, and controversy rages as to how they can be bred. They are stocky, short-legged and general utility animals, usually pony sized, i.e. fifteen hands or under. A fine type can be bred from a good Arab sire and a small Percheron mare."

Hmm, Lady Wentworth had wel meer vreemde meningen. Volgens haar was de Welsh Mountain pony ook geen ras, maar een product van kruisingen. Ik denk dat we 53 jaar later toch wel een heel andere mening hebben :D