Help! ik heb een Welsh...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wembleyk

Help! ik heb een Welsh...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 12:19

Hallo Allemaal,

Ik ben een beetje in de knoop geraakt met hoe mijn pony denkt en doet.
Het is een 3 jarige merrie van 1.24 hoog die lichamelijk een echte sporter lijkt.
Maar qua karakter scheeld daar nog het een en ander aan.
Ik heb de pony al van kleins af en en eigelijk nooit is het een vriendelijke pony geweest.
In de stal is het een draak en zeker niet te vertrouwen met kleine kinderen
daarom doe ik het altijd. Inmiddels is ze onder het zadel wat ze erg goed doet.
Met zadel erop doen enzz nooit 1 stap fout gezet.
Nu ze iets vaker en langer gereden word begint ze steeds narriger te doen onder het zadel.
Ze kijkt zo boos dat je haar oren niet meer ziet en komt terug in tempo en geeft dan een bok.
Ze bokt niet met haar hoofd tussen de benen maar het 8 jarig meisje wat er op rijd is er inmiddels bang voor en heeft er geen plezier meer in zo. Ik heb er een iets meer ervaren ruiter op gehad,
dan is het bokken minder maar ze blijft zuur kijken. Ik vind het leuk met haar te werken
maar alleen als ik haar daar een plezier mee doe,en niet als zei dat niet heeft.
Ze is tegen de mens erg sjaggerijnig maar erg gehecht aan andere dieren.

Het is alsof mijn pony niet geniet van het leven en dat doet me pijn.
ze heeft alles krijgt alles altijd lekker buiten word 2x per week gereden
en nog is het niet goed.

Wie herkent dit verhaal en heef ook zo iets mee gemaakt?????
kom met jullie verhalen wand ik weet het niet

gr robin
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 03-10-11 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overmatige opmaak uit titel verwijderd.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:22

Ik zeg: eerst maar eens zadel na laten kijken, rug, tanden etc. Even zorgen dat er lichamelijks niks pijn doet.

Dat je het op een Welsh gooit vind ik niet zo fair. Ik heb een 7 jarige Welsh X Arab en die is super lief etc en een echte kroelkip. Dus het is dan wel gewoon karakter dan wel pijn. En gezien je verhaal denk ik een beetje van beide.

Anoniem

Re: HELP!!!!! ik heb een WELSH......!!!!!......!!!!!!.....!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:23

Dit klinkt als pijn...!!

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:27

Ze is 3 jaar joh misschien wordt ze wel overgevraagd.........mijn 4 jarige haf speelt nog gewoon in de wei met zijn maatjes en daar doe ik alleen maar een beetje grondwerk mee, een zadeltje heeft ie al op gehad en een beetje leren longeren, mijn 5 jarige haf daar wordt nu 2x in de week mee gereden.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:30

laat idd zadel en gebit nakijken evt rug van de pony ook.

en misschien vind ze t onder zadel niet leuk maar is voor de wagen meer haar ding!
kijk ook of ze grond werk wel leuk vindt.

en 3 jaar misschien is ze nog wel helemaal niet toe om aan t werk te gaan....

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:34

Denk inderdaad dat je haar sowieso na moet laten kijken...
Maar het klinkt wel herkenbaar bij mij...
Ik heb een A Welsh ruintje van 5. Is bijna zijn hele leven al bij mij. Word lekker buiten gehouden met onze andere paarden enz. enz... maar een vrolijke frans is het nooit geweest en zal het nooit worden.
We hebben al veel uitgeprobeerd om te kijken waar hij blij van word. En ja hij is ook onderzocht door twee dierenartsen, maar die zeiden al: zo is hij gewoon. Punt.
Het liefste zou hij gewoon niks met mensen te maken willen hebben lijkt wel.
Heel apart eigenlijk. Niet alle welshjes zullen zo zijn.. maar denk toch wel dat ze een beetje te ver doorgefokt worden en dat dit soort dingen dus steeds meer gaan spelen.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:37

Omdat je zegt dat ze al eerder zo zuur was, zou ik meer denken aan de hormonen. Zit ze daar niet mee in de knoei? Is het niet bijvoorbeeld een pismerrie (of is ze dat aan het worden)? Dit is wel lastig te onderzoeken en nog lastiger op te lossen, maar deze merries zitten zichzelf vaak enorm 'in de weg'. Hoe gedraagt ze zich naar de andere paarden?

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 12:40

isaja: ik wil de welsh echt niet beledigen ik vind het juist super gave beestje en mijn pony ook hoor.
en wil niet zeggen dat ze allemaal zo zijn dat weet ik

kimberley: jou verhaal komt wel goed overeen met mijn verhaal.

En trouwens ze is na geken ,zadel en hoofdstel zijn goed en 2 x per week rijden doen we nu sinds 2 week om te kijken als dat beter helpt als 1 x per week.

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 12:40

agee: naar andere paarden is ze super lief,ik dacht zelf ook al aan de hormonen wand ze is niet altijd zo zuur de ene keer erger als de andere

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:49

Als het het pismerrie is/wordt dan merk je dat wel met poetsen en zadelen/aansingelen enzo. Je kunt er dan niet goed aan komen en ze zijn erg gevoelig en snel geirriteerd. Soms ook naar andere paarden, maar soms staan ze juist ook de hele dag alsof ze hengstig zijn. Vandaar mijn vraag hoe ze naar de andere paarden is. Wij hebben hebben onze pismerrie na vele jaren sukkelen op kunnen 'helpen' door haar weer drachtig te krijgen. Eenmaal drachtig was ze veel vriendelijker. Je hoort ook wel eens dat ze een soort 'ei' in de baarmoeder plaatsen om te doen alsof ze drachtig zijn. Maar dat zijn natuurlijk wel behoorlijk drastische maatregelen, en of het helpt weet je ook niet zeker. Ik ken echter ook wel pismerries die zo gevaarlijk werden dat er maar één oplossing overbleef ... helaas.
Laatst bijgewerkt door agee op 02-10-11 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:50

Ik heb zo'n moeilijke welsh gekend, vroeger op de manege. Konden maar weinig mensen op rijden en ze keek altijd boos.
Maar, ik heb nu zelf een Welsh, al 15 jaar op precies te zijn. En dat is juist een allemansvriendje. Kan een kind van 5 erop zetten. Dus het lijkt me geen ''typisch welsh probleem''.

Misschien vraag je teveel van de pony? 3 jaar is wel erg jong om er een kindje van 8 op te zetten.....
Staat ze veel op stal? Is ze vrolijker op de wei?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:50

Ik heb een welsh merrie (1.23m en 24 jaar) en dat is ook niet de makkelijkste. Zelf heb ik er weinig problemen mee, maar mijn vriend des te meer. Bijv. buiten zetten is voor hem echt een kriem. Ze laat zich gewoon niet pakken. Nu is mijn vriend ook niet de handigste met paarden, kan natuurlijk ook meespelen... Met kleine kinderen gaat eigenlijk heel goed, mits ik er zelf bij ben. Op het moment staat ze te genieten van haar pensioen en houdt ze mijn paard gezelschap wat haar zeer goed bevalt. Ze is echt op hem gesteld. In het verleden met het rijden ging dat niet altijd van een leien dakje. Achteraf zal een slecht passend zadel o.a. mee te maken hebben gehad. Maar goed voor mij is het een schat van een beest, met een eigen gebruiksaanwijzing en een heel eigen karakter.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:51

-> WPC

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 13:21

WPC???

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 13:23

blingpiggy: te veel en zwaar werk is niet zo als we rijden rijd ze maar 20 als ze dat al doet.
En het meisje van 8 doet alleen heel makkelijk basis werk met haar echt niet te veel.
ze staat hele dagen buiten en snachts op stal
in de wei is ze wel blij maar als er mensen wat van haar willen word ze link

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 13:25

wembleyk schreef:
isaja: ik wil de welsh echt niet beledigen ik vind het juist super gave beestje en mijn pony ook hoor.
en wil niet zeggen dat ze allemaal zo zijn dat weet ik

Ik had het niet over je welsh beledigen ik had het over dat ze 3 jaar is en misschien wat overvraagd wordt, zelf ben ik van mening dat mijn paardjes lekker tot en met 4 jaar in de wei huppelen maar wel de basis dingen gaan leren vanaf 3 jaar zoals een zadeltje erop een beetje grondwerk etc maar nog niet 2x in de week berijden etc. misschien is ze er geestelijk nog niet aan toe.

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 09:47

isasja: ik ben zelf instructeur,heb mijn eigen paard na het Z2 gebracht en werk al jaren op een manege als ik dan niet kan zien zoals ik eerder in dit topic al zei dat de pony NIET overwerkt is.
Ze is ten eerste bijna 4 en ook doen we basis dingen onder het zadel met haar.
Ik ben niet van het grond werk enz enz..
maar zie dat ze niet fijn in dr fel zit dit was ook toen ze nog niet onder het zadel zat.
ik heb haar van veulen af aan en ze doet dit altijd al.
poetsen enz kan echt wel en doet ze braaf maar ze staat er bij van ben je nu klaar met dat getut

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:47

Kun je bij haar duidelijk een patroon van hengstigheid zien? Als dit een hormonaal probleem is, dan is waarschijnlijk de hengstigheid ook verstoord. Al laten ook weer niet alle merries dit even duidelijk zien. Heb je daar iets van kunnen ontdekken het afgelopen seizoen? en heeft dit dan invloed op haar gedrag?

blingpiggy

Re: Help! ik heb een Welsh...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:15

Misschien wat meer afwisselen? Lang stuk wandelen bijvoorbeeld.
Laat je haar ook vrijspringen? Mijn Welsh vind dat geweldig! Ik hoef maar te wijzen naar de hindernis en hij stuift er op af. Daar doe ik hem meer een plezier mee dan dressuur, dan zit er geen leven in.....

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 10:05

de hengstigheid merk ik tot nu toe niks van.

en ja balkjes draven is wel een goede zal ik eens doen met dr

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:23

Hm... moeilijk hoor. Als je geen hengstigheid merkt, dan lijkt me dat ze hormonaal dus wel in orde is. Dus misschien toch niet zo in die hoek zoeken. Maar waar dan wel? Probeer mee te denken ... Wat je nog zou kunnen doen is haar eens een poosje ergens anders te stallen/weiden en dan kijken of hoe ze daar op reageert. Zou het nu nog niet doen vanwege de leeftijd, maar misschien volgend jaar eens een poosje naar een manege brengen en kijken hoe ze daar is als ze alleen tussen andere (vreemde) ponies is. En ook een tijdje wat regelmatiger gereden wordt. Misschien het proberen waard?

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 19:07

agee: regematiger rijden ben ik ook voorstander voor maar heb ik al gedaan maar word niet beter en niet slechter. dus rijd ze weer 2x per week. ze blijft gewoon boos.
heb de pony nu maar weer aan de longeer lijn gedaan en sta er met de zweep bij dat ze niet kan bokken
maar het is niet idiaal ze moet naar haar ruitertje leren luisteren maar die druft uit angst al geen been meer te geven dus daar word niet beter van

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:35

Thijs Taconis misschien eens proberen? Vele verschillende ervaringen mee heb ik wel eens meegekregen via bokt, maar hier hele goede ervaringen. Werkt met kruiden en dergelijke, heeft het recept van vipagraan 'uitgevonden'.
Of Nathanja Pruijssers, ze is een osteopaat. Ik heb meegemaakt dat een ruin van 8 jaar altijd maar chagerijnig en zuur keek, niet altijd vriendelijk bij het aansingelen ed. Hij heeft een hormoonhuishouding behandeling gehad, en is helemaal opgeknapt. Keek weer vrolijk uit z'n ogen en zat beter in zijn vel. Ook een aanrader! :)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:10

ik zou wel iemand nemen met diploma's. taconis heeft geen diploma's en is de grootste kwakzalver die er rond loopt.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:05

Tieme schreef:
ik zou wel iemand nemen met diploma's. taconis heeft geen diploma's en is de grootste kwakzalver die er rond loopt.

Spreek wel voor jezelf graag. Ik weet dat er verschillende meningen zijn, maar bij ons heeft hij goede daden verricht. En van blijvende status. :) Hoorde iemand die twee weken een dierenarts bij de pony had gehad. Opgegeven door de arts voor de slacht, Taconis toch nog gebeld, binnen een week stond hij op zn benen en binnen een maand zat ze er alweer op ;)