welsh volbloed warmbloed of koudbloed ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

neeltje_xje

welsh volbloed warmbloed of koudbloed ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 21:40

hoi
weet er iemand of een welsh een volbloed warmbloed of koudbloed is
en is er iets waardoor je dit met zekerheid kan zeggen ?

darwin

Re: welsh volbloed warmbloed of koudbloed ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:53

volgens mij gewoon warmbloed hoor.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 08:29

De sektie A, B, C en D zijn volbloed Welsh

neeltje_xje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 12:18

joostvangestel schreef:

en hoe weet je dat of kun je dat aan iets zien ofzo ?

annelh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:28

warmbloed

neeltje_xje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 21:00

annelh schreef:
warmbloed

en hoe weet je dit ? of waar heb je dat gevonden ?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:03

Ik ben hier ook wel nieusgierig naar, ik ken er te weinig voor om echt een antwoord te hebben, maar zou het wel graag weten :)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:48

neeltje_xje schreef:
joostvangestel schreef:

en hoe weet je dat of kun je dat aan iets zien ofzo ?

Dat kan je zien aan het paspoort...

Volbloed is in mijn ogen een uitdrukking van of iets een ras is of niet. Warmbloed is in mijn ogen altijd een halfbloed/mengelmoes.

Jammer dat er in de bokt wiki en op de Nederlandstalige wiki geen beschrijving is van warmbloed, maar in het Engels is er wel een.
http://en.wikipedia.org/wiki/Warmblood
Ik weet niet of je goed Engels kan lezen, maar daaruit kan je opmerken dat de term "warmbloed" simpelweg niet van toepassing is op de Welsh.

Binnen de Welsh is het al meer dan een halve eeuw verboden om vreemd bloed in te voeren. (Dit geldt voor sekties A, B, C en D). Voor die tijd was er wel invloed van Engels en Arabisch volbloed, die werden gebruikt om de inheemse ponyrassen van Groot-Brittannie te verbeteren.

Overigens: alle paarden zijn warmbloedig:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Warmbloedig

annelh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:07

neeltje_xje schreef:
annelh schreef:
warmbloed

en hoe weet je dit ? of waar heb je dat gevonden ?

volbloeden zijn het in ieder geval niet omdat ze wel een mengelmoes zijn,
en voor koudbloeden zijn ze te edel.
heb zelf een welsh cob.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:28

annelh schreef:
volbloeden zijn het in ieder geval niet omdat ze wel een mengelmoes zijn,
en voor koudbloeden zijn ze te edel.
heb zelf een welsh cob.

Zelfs Engels volbloeden zijn een mengelmoes, als je maar ver genoeg teruggaat...

annelh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:50

ik weet ook niet precies hoe je weet of een paard volbloed is,
maar weet in ieder geval dat de welsh er geen is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:26

Er is een verschil tussen:
- Volbloed = hoofdletter = duitdt aan het Ras Engels Volbloed, hetzij Thoroughbred, of Arabisch Volbloed.
- volbloed = kleine letter = duidt aan het toebehoren aan een bepaalde Ras, hetzij volboed Dartmoor, volbloed Shetlander, volbloed Welsh Mountain Pony, enz

- Warmbloed = hoofdletter = duidt aan een Type rijpaard, meestal behorend aan een Stamboek, voorbeeld: Belgisch Warmbloed Paard, K.N.W.P., Holsteiner, ezn
- warmbloed = kleine letter = duidt aan dat het een (warmbloedig) zoogdier is.

Een Welsh Sectie A/B/C/D pony kan bijvoorbeeld een volbloed Welsh zijn = draagt geen 'buiten' of vreemde bloed van andere rassen, maar het zal nooit een Volbloed zijn (= Engels- of Arabisch Volbloed).
Een Welsh Sectie A/B/C/D pony is bijvoorbeeld een warmbloed dier maar kan nooit aangezien als een Warmbloed Paard. Hier maak ik wel een onderscheid tussen paard en pony om de voorbeeld duidelijk te maken. Mijn inziens is de Welsh Pony wel een warmbloed pony type.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:34

Als je paarden in 3 types wil onderverdelen: volbloed, warmbloed, koudbloed...

Dan zijn de koudbloeden de stevige/zware paarden die gefokt zijn voor het zwaardere trekwerk.
Denk bijv. aan een Nederlands Trekpaard, shire, etc.

Volbloeden zijn de type paarden die bijzonder edel en rank zijn en gefokt zijn voor snelheid en uithoudingsvermogen.

Warmbloeden zijn kort gezegd alles wat daar tussenin zit.
Dus paarden van een gemiddeld type bouw, die gefokt zijn voor o.a. de sport.

In mijn ogen past een welshpony bij de warmbloeden.
Het is in ieder geval géén volbloed (dat zijn echt de rassen zoals Engels volbloed, arabier, akhal teke, etc.), en ik zou het ook geen koudbloed willen noemen, want zó stevig/zwaar gefokt zijn ze ook niet.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:50

Citaat:
In mijn ogen past een welshpony bij de warmbloeden.
Het is in ieder geval géén volbloed (dat zijn echt de rassen zoals Engels volbloed, arabier, akhal teke, etc.), en ik zou het ook geen koudbloed willen noemen, want zó stevig/zwaar gefokt zijn ze ook niet.

Een Welsh is idd geen Volbloed maar het kan wel eeb volbloed Welsh zijn. ;)

De discussie over koudbloed of warmbloed zijn kan eeuwig aan gaan omdat in oorsprong was de Welsh een berg (heuvel) pony die ingezet werd om lasten te trekken en dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:18

Volgens mij is de term raspaard of stamboekpaard gebruikelijker om aan te geven dat het een raspaard is, dan de term 'volbloed'.

Tenminste, ik ben bij de stamboeken nog nooit tegengekomen dat ze zelf de term "volbloed fjord" of "volbloed Nederlands Trekpaard" ofzo gebruiken ;)
De volbloed is echt de term die gebruikt wordt voor een zeer beperkt groepje rassen.

En inderdaad, of een paardje een koudbloed of warmbloed is, daar kan over gediscussieerd worden.
Het is maar net hoe "puur" je die termen wil zien.

Maar in mijn ogen is een koudbloed echt een zwaar trekpaard. Een welshpony kan best als trek- of lastdier ingezet worden, maar qua type is het een stevige pony, maar geen super zware koudbloed.
Ik zou een welsh met z'n sierlijke uiterlijk écht niet willen vergelijken met een Percheron, Trekpaard of Shire.... om maar wat koudbloeden op te noemen ;)

Dit schrijft het welshpony stamboek er zelf over:
Citaat:
Naast de sterke invloed van de Arabieren werden er in de 19e eeuw ook veel Welsh pony’s gekruist met zwaardere paardenrassen om op deze manier een bruikbare pony te fokken voor de kolenmijnen Door al deze verschillende invloeden dreigde het voortbestaan van de zuivere Welsh pony gevaar te lopen en werd er door een aantal fokkers in 1901 de Welsh Pony & Cob Society (WPCS) opgericht. Dit stamboek heeft ervoor gezorgd dat er een goede registratie kwam van fokzuivere dieren en daarmee de toekomst van de Welsh pony’s veilig gesteld.
De Welsh pony ontpopte zich als een sterk en betrouwbaar rijdier voor de boeren, een geweldige showpony en een allround sportpony, en de fokkerij vaarde er wel bij.

Zowel arabische invloeden als invloeden van zwaardere paarden.

Op de cob types na, zou ik daarom echt wel met enige zekerheid durven te stellen dat de welsh past in het type "warmbloed". :j

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:24

Je geeft het zelf aan :
Citaat:
Dit stamboek heeft ervoor gezorgd dat er een goede registratie kwam van fokzuivere dieren en daarmee de toekomst van de Welsh pony’s veilig gesteld.

fokzuiver = puur ras = volbloed.

Bij die Stamboeken waar kruisingen worden ingeschreven wordt wel de woorden 'pure bred' (volbloed) of 'part-bred' (halfbloed) gebruikt, oa AQHA, arabieren, welsh ... om maar een paar te noemen ... bij de grote broers ivm de Warmbloed Stamboeken wordt een onderscheidt gemaakt en worden de z.g. 'part-breds' die niet voldoen aan de 'volbloed' kriteria in Hulp Boeken geregistreert.
Het is maar wat je (of het Stamboek) het noemt (de benaming kan bij iedere Stamboek anders zijn maar de betekenis of begrip is hetzelfde).

Paarden-taal (woordenschat) en taal (language) moeten niet verwaard worden en de betekenissen van de woorden misbruikt of doorelkaar genomen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:34

Pure bred betekent: "puur gefokt". Niet "volbloed" ;)

In Engelse term noemt men volbloeden ook wel "hot blooded".
Ze gebruiken daar dus écht de term "bloed", net zoals in het Nederlands.

En bij de term "bred" bedoelen ze de Nederlandse term "gefokt".
Pure bred noemt men soms zelfs Thoroughbred, hoewel de thoroughbred technisch gezien gewoon een ras is.
En dan nog wordt inderdaad de term bred gebruikt en niet blood.

Dus alsnog; een "volbloed" zie ik nog steeds nergens als term voor een raszuiver paard.
Daar wordt "puur gefokt", "half gefokt/gedeeltelijk gefokt", etc. voor gebruikt als je het zou vertalen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:01

Ik ben engelstalig dus hoeft je mij echt niet taal les te geven in de betekenis van pure bred.

Nergens en ook nergens in het engelse taal worden Volbloeden (= Engels Thoroughbreds) 'hot blooded' genoemd als beschrijving van het Ras, en dan als ze deze term gebruiken dan betekend het 'heet' of idd 'bloederig' dan dat het enig referentie heeft op de ras van het paard.

Een 'pure bred' paard of pony is een pony/paard die zuiver gefokt is voor die Ras (welke dan ook) en wordt aangezien als 'volbloed' voor die Ras.
Je hebt de Ras : Volbloed (English Thoroughbred) maar eenderwelke Ras paard of pony die een pedigree heeft van decenia lang waar geen 'vreemd' bloed in staat vermeldt wordt aangezien, binnen die Ras Stamboek, als zijnde een volbloed voor die Stamboek.

Nogmaals verwar de paarden woordenschat niet met taal woordenschat. De termen hebben een betekenis naarverlang de onderwerp.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:19

Blijkbaar wel, want die vertaling naar 't Nederlands gaat écht niet goed bij je ;)
En je schrijft nu toch zélf ook dat "pure bred" zuiver gefokt is? Dat is exact mijn punt. Het betekend zuiver gefokt, niet "volbloed".

In het Nederlands is volbloed als énige correcte term de term waarmee je paarden aanduidt die van het type volbloed zijn; de ranke paarden die voor snelheid zijn gemaakt.

Een raspaard noem je zuiver gefokt of raspaard of stamboek paard. Geen volbloed. Misschien dat ze dat in België wel zeggen, maar het is geen correcte paardenterm. Er bestaat niet zoiets als een volbloed welshpony of een volbloed fjord, etc.
Het is een raszuivere welshpony en/of een stamboek welshpony en/of een ras welshpony. Geen volbloed welshpony.

Bovendien vraagt TS of het in de categorie volbloed, koudbloed of warmbloed past.
Dus er is helemaal niet eens de vraag of het om een "raszuiver" (jouw vertaling van volbloed) gaat. Het gaat om het type. En dat is géén volbloed. :)

Goed, 'k zal er niet verder over door gaan....
Want blijkbaar kan ik je niet overtuigen dat je de termen niet correct toepast.
Dus het heeft geen zin om daar verder over te discussiëren als je er niet voor open staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:21

Peterina schreef:

De wiki is ook maar door "mensen" geschreven.
Er staat nog steeds geen énkel gegrond argument....

Want als je die omschrijving zou volgen, zou ieder raspaard geen koudbloed of warmbloed zijn, maar áltijd een volbloed.
En dat is gewoon niet correct.... het is een onjuiste toepassing van de term.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:25

Ik wou ook zeggen dan zit wikipedia toch echt verkeerd.
Ik heb ooit gehoord dat volbloed iets te maken had met een hoeveelheid rode bloedcellen in het bloed (nu dat ik er over nadenk, zal dat wel voor geen meter kloppen en hebben ze me dat wijgemaakt)..

Of zit er toch waarheid in, en zijn de echte volbloeden (arab/engels) zo actiever omdat ze door meer rode bloedcellen meer zuurstof kunnen vervoeren?

Want dan zouden welshen toch gewoon getest kunnen worden (of is het allemaal zo simpel niet?)

Ik denk persoonlijk dat de welsh een warmbloed is (want ze zijn geen volbloeden en geen koudbloeden) wel zijn ze bijna allemaal raszuivere paarden, omdat het stamboek heel streng is.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:03

Niemand die mijn vreemde theorie kan bevestigen of vernietigen?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:00

seltje: daar heb ik nog nooit van gehoord. Kan een broodje aap zijn.

Over de discussie volbloed vs Volbloed. Ik zie dat toch wel anders. Er zijn drie opties gegeven, dat zijn:

1) koudbloed: dat is een Welsh dus absoluut niet
2) warmbloed: dat is een term die op paarden slaat, niet op ponies
3) volbloed: in de (mijns inziens arrogante) interpretatie dat het alleen maar op Thoroughbred of Thoroughbred Arabian slaat, dan is het ook niet dit.

Laten we wel wezen dat de Engelse taal iets rijker is dan de Nederlandse op dit gebied. In het Engels bestaat er "purebred", zeg maar "puurbloed". Wiki praat overigens over volbloed als toepasselijk op enig dier. Denk dus ook aan een volbloed Pekinees of een volbloed Siamees.

Ik zie volbloed eerder dus als een tegenstelling tot halfbloed, en dan kom je tot de conclusie dat WPBR en NWR halfbloed Welsh zijn en de 4 sekties zijn dan volbloed Welsh. Warmbloed is een Nederlands eufemisme voor halfbloed. Alleen vindt de KWPN de term halfbloed voor hun "ras" niet zo leuk, dus hebben ze er maar warmbloed van gemaakt. Ook is de term warmbloed als tegenpool van koudbloed verzonnen, om zo een duidelijke grens tussen trekpaarden en tuigpaarden te maken. In die categorisering zou ik Engelse volbloeds onder de warmbloeden plaatsen (NB: een koudbloedig dier is zoiets als een reptiel, dus feitelijk slaat koudbloed taalkundig nergens op voor een warmbloedig dier als het trekpaard, volgen jullie het nog?).

Dus ja, je kan ook een volbloed Trekpaard hebben. Daar is technisch gesproken niks op tegen. Denk er wel aan dat koudbloed x Engels volbloed niet automatisch een warmbloed is, maar wel automatisch een halfbloed.

In het eerste studbook van de WPCS is de sektie A beschreven als een miniatuur Arabier. Dat wijst weer op een volbloed ;)

Laten we het er maar op houden dat je de terminologie koudbloed/warmbloed/volbloed maar niet op de Welsh moet loslaten. Als je er dan toch een wil kiezen, is volbloed te enige juiste, met de toevoeging Welsh erachter.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:09

Femke schreef:
Blijkbaar wel, want die vertaling naar 't Nederlands gaat écht niet goed bij je ;)
En je schrijft nu toch zélf ook dat "pure bred" zuiver gefokt is? Dat is exact mijn punt. Het betekend zuiver gefokt, niet "volbloed".

In het Nederlands is volbloed als énige correcte term de term waarmee je paarden aanduidt die van het type volbloed zijn; de ranke paarden die voor snelheid zijn gemaakt.

Een raspaard noem je zuiver gefokt of raspaard of stamboek paard. Geen volbloed. Misschien dat ze dat in België wel zeggen, maar het is geen correcte paardenterm. Er bestaat niet zoiets als een volbloed welshpony of een volbloed fjord, etc.
Het is een raszuivere welshpony en/of een stamboek welshpony en/of een ras welshpony. Geen volbloed welshpony.

Bovendien vraagt TS of het in de categorie volbloed, koudbloed of warmbloed past.
Dus er is helemaal niet eens de vraag of het om een "raszuiver" (jouw vertaling van volbloed) gaat. Het gaat om het type. En dat is géén volbloed. :)

Goed, 'k zal er niet verder over door gaan....
Want blijkbaar kan ik je niet overtuigen dat je de termen niet correct toepast.
Dus het heeft geen zin om daar verder over te discussiëren als je er niet voor open staat.

Schoentje past ook bij jou blijkbaar, als je niet open staat voor wat in de wereld van paardenfokken gebruikt wordt dan, zoals jij het zegt heeft het geen zin om verder over te discussieren.
Na meer dan 40 jaar in het 'vak' weet ik wat ik, als fokker, bestuurslid en jurylid, ben tegengekomen ... is het misschien 'volksmond' wie weet maar hedendaags wordt heel vaak gezegt het is een volbloed welsh, waarbij gedoeld wordt 'raszuiver' welsh.
En wie ben ik om de mensen op hun taal gebruik te wijzen als ze het woord als bijvoeglijk naamwoord gebruiken om hun trots te beschrijven.