Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
neeltje_xje schreef:joostvangestel schreef:De sektie A, B, C en D zijn volbloed Welsh
en hoe weet je dat of kun je dat aan iets zien ofzo ?
Citaat:In mijn ogen past een welshpony bij de warmbloeden.
Het is in ieder geval géén volbloed (dat zijn echt de rassen zoals Engels volbloed, arabier, akhal teke, etc.), en ik zou het ook geen koudbloed willen noemen, want zó stevig/zwaar gefokt zijn ze ook niet.
Citaat:Naast de sterke invloed van de Arabieren werden er in de 19e eeuw ook veel Welsh pony’s gekruist met zwaardere paardenrassen om op deze manier een bruikbare pony te fokken voor de kolenmijnen Door al deze verschillende invloeden dreigde het voortbestaan van de zuivere Welsh pony gevaar te lopen en werd er door een aantal fokkers in 1901 de Welsh Pony & Cob Society (WPCS) opgericht. Dit stamboek heeft ervoor gezorgd dat er een goede registratie kwam van fokzuivere dieren en daarmee de toekomst van de Welsh pony’s veilig gesteld.
De Welsh pony ontpopte zich als een sterk en betrouwbaar rijdier voor de boeren, een geweldige showpony en een allround sportpony, en de fokkerij vaarde er wel bij.
Citaat:Dit stamboek heeft ervoor gezorgd dat er een goede registratie kwam van fokzuivere dieren en daarmee de toekomst van de Welsh pony’s veilig gesteld.
Peterina schreef:
Femke schreef:Blijkbaar wel, want die vertaling naar 't Nederlands gaat écht niet goed bij je
En je schrijft nu toch zélf ook dat "pure bred" zuiver gefokt is? Dat is exact mijn punt. Het betekend zuiver gefokt, niet "volbloed".
In het Nederlands is volbloed als énige correcte term de term waarmee je paarden aanduidt die van het type volbloed zijn; de ranke paarden die voor snelheid zijn gemaakt.
Een raspaard noem je zuiver gefokt of raspaard of stamboek paard. Geen volbloed. Misschien dat ze dat in België wel zeggen, maar het is geen correcte paardenterm. Er bestaat niet zoiets als een volbloed welshpony of een volbloed fjord, etc.
Het is een raszuivere welshpony en/of een stamboek welshpony en/of een ras welshpony. Geen volbloed welshpony.
Bovendien vraagt TS of het in de categorie volbloed, koudbloed of warmbloed past.
Dus er is helemaal niet eens de vraag of het om een "raszuiver" (jouw vertaling van volbloed) gaat. Het gaat om het type. En dat is géén volbloed.
Goed, 'k zal er niet verder over door gaan....
Want blijkbaar kan ik je niet overtuigen dat je de termen niet correct toepast.
Dus het heeft geen zin om daar verder over te discussiëren als je er niet voor open staat.