Is een welsh een geschikte kinderpony?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Is een welsh een geschikte kinderpony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 12:28

Inmiddels verschillende welsh pony's gezien.
En allemaal druktemakers.

Nu is een kennis van mij op zoek naar een leuke pony voor zijn zoon van 11.
Ze zijn nu bezig met een Welsh pony van ca 1,43.
Mede door wat ik nu over het verleden van het beest weet, ben ik een beetje huiverig, maar de tijd zal het leren......

Welshjes zijn vaak niet zo groot, en dus eigenlijk niet echt geschikt voor volwassenen, waardoor er al gauw een kind op komt te rijden.
Toch heb ik het idee dat ze in omgang niet altijd de makkelijksten zijn en misschien daardoor toch wel minder geschikt zijn als kinderpony?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:33

kijk maar in mijn profiel :D
ik ben 39 en heb een welsh van 1m40 waar ik op rijd.
ik vind welshjes juist heel veelzijdige dieren en heel geschikt voor kinderen.

ik denk dat het meer een kwestie van opvoeding is of een dier wel of niet geschikt is met kinderen.
een oud stalgenootje van me had een welshje van 4 waar jonge kinderen gewoon op konden rijden, was een vreselijk lief dier.
en zo ken ik er wel meer.

zou dus in elk geval goed om me heen kijken naar een welsh die wel netjes opgevoed is en die wel geschikt is voor kinderne , want die zijn er echt wel!

en de welsh is er van vrij klein tot wel vrij groot hoor, de welsh-k is in elk geval tot 1m56 :j
Laatst bijgewerkt door ellepel op 26-12-10 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Mango96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:33

Klopt, het zijn drukte makers. Ze moeten wel bezig gehouden worden.
Misschien is het ook wel een kwestie van dat ze moeten weten wie
de baas is.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:35

De kinderpony bij uitstek!!!! Maar goed, het zijn en blijven dieren, geen knuffels - al doen die van ons daar heel erg veel voor. Met de juiste begeleiding, opvoeding en hulp zijn het echt geweldige beesten, zelfs de kleinste maatjes.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:35

Als kinderen een Welshpony baas kunnen, kunnen ze alles baas :D
Lang geleden op de manege stond er zo'n Welsh-gevalletje in pension. Die kinderen hadden de grootste lol met dat beest, terwijl de ouders soms met kromme tenen langs de kant stonden. Die pony was echter zuinig op d'r ruitertje en er zijn ook nooit noemenswaardige ongelukken gebeurt. Belangrijk is dat ze in de basis goed opgevoed zijn, danwel goed rechtgezet worden, voordat die kinderen er serieus mee gaan werken.

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:10

ik heb een uitzondering thuis;p

de mijne is zo vertrouwt die zou nooit er vandoor gaan en ook nooit bokken of steigeren,
ze is dan ook niet echt 1 van de snelste :=

en ze staat liever stil dan een galopje hahah!

suikermeisje

Re: Is een welsh een geschikte kinderpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:13

het verschilt heel erg per pony, wij hebben hier een welshje staan en daar kon ik vroeger wel op rijden, maar dat was vooral omdat ik niet bang was, wel bleef zitten omdat ik altijd degene was die er maar op moest zitten.
Vriendin van mij heeft 2 welshjes, ene is heel erg fel, de andere heel erg rustig onder het zadel en zal er nooit vandoor gaan. En die hebben echt niet een andere opvoeding gehad oid. Ze hebben zelfs dezelfde moeder, het ligt dus niet alleen aan de opvoeding
ken in ieder geval wel veel welshjes die als kinderpony dienen.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:24

ik heb het idee dat er meer welshjes zijn die geschikt zijn als kinderpony als shetlanders...

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:25

ik had ook altijd een welshje.
Ze moeten goed weten wie de baas is. anders nemen ze je in de maling. Maar als ze dat goed door hebben zijn het hele lieve beestjes!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:32

ben het helemaal eens met biancavos! shetlanders zijn over het algemeen veel meer op de hoogte van hun eigen krachten en zullen daar dus veel sneller gebruik van maken, welshjes zijn over het algemeen nog wel te overtuigen met 'foei' ;)
binnen het welsh stamboek wordt er divers gefokt qua gebruik, je hebt er absoluut druktemakers bij zitten die het leuk doen in de marathon en lekker showen op de keuring, maar daarentegen zijn er ook heel veel mensen die juist een makke kinderpony proberen te fokken, dit wordt binnen het stamboek ook veel gepromoot dmv young handlers klasses (waar jonge kinderen pony's voorbrengen) en de leading rein (voor kinderen t/m 8 jaar) en first ridden klasse, dit zijn beide rij rubrieken waar kleine kinderen de pony's voorstellen in een soort bestgaand rijpony rubriek. bij leading rein dus aan een lange lijn onder begeleiding van een volwassenen, pony's worden hier niet beoordeeld op hun spectakel, maar juist op geschiktheid als kinderpony.
mijn welsh pony's zijn allen ook goede kinderpony's, de ene wordt onder het zadel bereden door o.a. beginners en heeft vorig jaar ook deelgenomen aan een leading rein rubriek, nog maar net een half jaar onder het zadel met een wat bangig jongetje van 7, maar als ik het niet vertrouwd had waren we echt de ring niet ingegaan, ze deed het dan ook súper. de andere is nog niet onder het zadel maar heeft wel pas mee gedaan aan een young handlers klasse en was o zo braaf! ook mijn 2 veulens zullen straks gewoon brave lieve pony's worden. de ene is al helemaal weg van kinderen en gaat hinnikend bij het hek staan als er een groepje langs komt om geaait te worden :D
dus een welsh als kinderpony, absoluut!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:09

Je kunt ze zo druk maken als je wilt, maar ook zo mak... MAAR ... ik vind een welsh (zeker een grotere welsh, waar vaak ook Engels volbloed in zit, dus de zgn R pony's of K pony's) geen pony voor een ouder die totaal geen ervaring heeft met pony's. Ik zeg dus ouder, omdat die toch meestal degene zijn die als het mis dreigt te gaan (of liever daarvoor :+ ) even orde op zaken moet stellen.
Wij hebben twee Welsh A'tjes. En als onze zoon met ze bezig is zijn ze supermak, ga ik met ze aan het werk zijn het pittige donders.
Zie hier onze zoon met onze Alwyn, 4 jaar, aan het lijntje voor de slee... makker kan je hem niet krijgen
http://www.youtube.com/watch?v=ru_ZZPUUTqw
Zie hier onze andere man aan het werk, gewoon met een volwassene, dan zijn ze dus veel pittiger, omdat dat dan kan, dat voelen ze direct aan...
http://www.youtube.com/watch?v=cZazpwUZaB0
Moet eerlijk zeggen als ik voor ons kind een rijpony zou zoeken in die maat zou ik niet gaan voor een welsh, maar voor een wat oudere new forest. En als ze dan goed kunnen rijden en dat pittige kunnen hanteren, ja dan is een welshje super leuk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 10:17

Ik zou in de D-pony maat idd ook eerder een New Forest kiezen.
of op zoek gaan naar een brave kinderpony ipv vast te pinnen op een ras.

[WPC] welsh geschikte kinderpony?

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:05

Toen onze dochter 7 was kochten we een B Welsh-je van 17 jaar oud voor haar, die was echt niet makkelijk, met regelmaat lag ze eraf, maar hoe ouder en handiger ze werd hoe beter het ging en op stal was het echt een schatje. Toen ze 9 was kreeg ze een Welsh K, en ook deze heeft haar tijdelijk flink uitgeprobeerd maar nu gaat het prima.

Maar we hebben ook een 3 jarige New Forest en ik moet zeggen dat de qua karakter een stuk eenvoudiger is en ook de NRPS van nu 6 heeft nooit problemen veroorzaakt!

Dus..een welsh een goede kinderpony? Met begeleiding en wat geduld zeker wel, maar imo zijn er makkelijker pony's voor kinderen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:29

annastasia schreef:
Inmiddels verschillende welsh pony's gezien.
En allemaal druktemakers.

Nu is een kennis van mij op zoek naar een leuke pony voor zijn zoon van 11.
Ze zijn nu bezig met een Welsh pony van ca 1,43.
Mede door wat ik nu over het verleden van het beest weet, ben ik een beetje huiverig, maar de tijd zal het leren......

Welshjes zijn vaak niet zo groot, en dus eigenlijk niet echt geschikt voor volwassenen, waardoor er al gauw een kind op komt te rijden.
Toch heb ik het idee dat ze in omgang niet altijd de makkelijksten zijn en misschien daardoor toch wel minder geschikt zijn als kinderpony?

voor een goed adres en een ruiter die niet te ambitieus is heb ik een super brave welsh k pony (1.47 mtr) te koop.
De pony is 23 jaar volledig eerlijk en betrouwbaar in de omgang. geschikt voor jong en ouder.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:45

Wij hadden een welsh a-pony staan. Super brave kinderpony!
We hebben haar verkocht aan een gezin met kleine kinderen, en dat doet ze super braaf!
Het ligt ook aan het karakter van de pony, het ene welshje is wat drukker, en het andere welshje is juist super braaf met kinderen. Mensen zijn ook niet allemaal hetzelfde.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:22

Ik denk dat het echt heel erg verschilt per pony.
Je moet goed naar het karakter van het beestje kijken.
er zijn erbij die erg druk zijn, en waar ik echt never nooit een kindje op ozu laten, maar er zijn er ook genoeg die wel erg mak zijn.
En je hebt er ook tussen zitten die bij kinderen super lief zijn en die bij de ervaren ruiter een terror knol is.

lente__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:07

ze kunnen heel eigenwys zyn,
maar de meeste zyn super braaf.
myn vriendin veulen gekocht, en helemaal geen moeite gehad met ze op te leren,
ze is super braaf.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 21:09

Beestje blijkt achteraf nog niet zo lang onder het zadel te zijn (ondanks zijn leeftijd).
Hopelijk klikt het en gaat deze niet uitproberen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:13

Ligt idd ook heel erg aan hoe ze gefokt zijn...

Ik heb een mountain, onwijs braaf dier, mn neefje en nichtje lopen er zo mee weg, no problem.. Maar dr zit wel een kop op.. (nou is t ook wel een hengst van 1,5 die zojuist heeft ondekt wat ie met zn equipment moet doen := )
Maar ik denk dat idd, voor een kundig ruitertje met een flinke dosis geduld én lef, zijn t fantastische kinderpony's. Die van mij heeft nog nooit een stap verkeerd gezet maar je moet er rekening mee houden dat ze enorm intelligent zijn en je dus heel makkelijk in de maling kunnen nemen.
Maar t verschilt denk ik gewoon echt van pony tot pony.. De een zal een goeie kinderpony zijn, de ander niet. Over het algemeen zijn t wel heel eerlijke pony's en das ook iets heel belangrijks :)

uzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:14

ik vind dat dat afhangt van welsh tot welsh
neem nu shetlanders ze zijn ook lang niet allemaal geschikt als kinderpony

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:15

Tja ik heb prima leren blijven zitten op mn welsh pony.. Ze is een B-tje, inmiddels 16 jaar oud, naar mij luistert ze momenteel goed. Vroeger wel wat anders, tien jaar geleden had ik er niet veel aan te zeggen :P Zet ik er nu iemand van 8/9 op kan ik pony+ruiter uit de weide plukken want ze wandelt er op haar dooie gemak de piste mee uit als die openstaat. En anders verzint ze wel iets anders :+ Ruiter heeft er dan ook weinig of niets aan te zeggen. Der zit geen kwaad in, maar ze heeft een idee wat zij wil en als dat niet strookt met wat ruiter wil dan moet je veel overtuigingskracht hebben. Uiteindelijk zal het met dat ruitertje wel goed gaan als die dr weet aan te pakken.
Die eigenschap heb ik bij veel welshjes al gezien. Ik vind het geweldig, zo een pony met karakter. Voor een beginner is er niets aan.

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:23

Ik vind een welsh van dat formaat al niet meer echt voor kinderen geschikt,
uiteindelijk zijn ze ook voor volwassenen gefokt, ondanks hun kleinere formaat...
De kleinere welshjes zijn al meer dan pittig genoeg voor kindertjes
ze hebben idd allemaal best een kop erop :)

Misschien als de zoon al wat aan de grotere kant is of best wel een durver dat dit toch past...
anders vind ik iets als new forest of nrps (of een fijn rasloos ponytje) meer een aanrader,
die beestjes bevatten vaak ook voldoende pit, maar zijn voor kinderen gefokt
en weten zichzelf dus toch meer te beheersen (aka geen druktemakers) :Y)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:29

Dorienn; dat is t idd.. Ze hebben gewoon een heel eigen idee over wat er wel of niet gaat gebeuren.. Als mijn pony t ergens niet mee eens is, gaat ie gewoon vol in de ankers en daar kan je t mee doen. Laatst een half uur bezig geweest om m over een balkje te laten stappen :') Terwijl we daarvoor onwijs aan het springen geweest zijn... Ik vind t echt prachtig, maar kan me voorstellen dat een beginnend ruitertje er minder lol aan heeft :+

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:34

amyz schreef:
Dorienn; dat is t idd.. Ze hebben gewoon een heel eigen idee over wat er wel of niet gaat gebeuren.. Als mijn pony t ergens niet mee eens is, gaat ie gewoon vol in de ankers en daar kan je t mee doen. Laatst een half uur bezig geweest om m over een balkje te laten stappen :') Terwijl we daarvoor onwijs aan het springen geweest zijn... Ik vind t echt prachtig, maar kan me voorstellen dat een beginnend ruitertje er minder lol aan heeft :+

haha dat heb ik ook al eens aan de hand gehad. En dan kan je benen geven zoveel je wil, geen poot verzetten ze nog. Ook wou ze een tijdje dus niet weg van het draadje waar haar vriendinnetje achter stond. Dus als ik daar langs reed, liep ze naar dat draadje (je kon hulpen geven zoveel je wou, ze moest perse naar dat draadje) en bleef daar gewoon staan :') En zuur kijken als ik toch wou dat ze doorliep.. Echt het heeele rondje met oren plat in de nek, tot we weer aan dat draadje waren en ik er dus weer even niets aan te zeggen had.. En dat spelletje heeft echt wel even geduurd.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:36

Hahahahah Bis kan ook écht gaan lopen mokken als ie iets niet mag. Kan ie rustig een kwartier volhouden, oren half naar achteren, hoofd een beetje laag en een zwaaaar geïrriteerde blik in zn ogen :') Grappig dat jouw Welshje dat dus ook heeft!